Specificaties GF 8800 GT (600MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Cool-pipe 3 Review

L.N. 27 februari 2008, 5.333 views

Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Cool-pipe 3

Pluspunten

• Stilte
  • Prestaties
  • prijs/prestatieverhouding
  • Relatief laag stroomverbruik voor een high-end videokaart

Minpunten

• Weinig bijgeleverde assecoires (voor mij niet belangrijk, voor anderen mogelijk wel)

Voor deze kaart had ik een standaard Sparkle 8800GT (dus niet passief gekoeld), zie deze review), maar omdat de te veel lawaai maakte naar mijn mening, heb ik hem vervangen door een passief gekoelde Sparkle 8800GT. Het hielp daarbij dat door schaarste van de 8800GT ik mijn eerste 8800GT voor de nieuwprijs kon verkopen :) Let op: mijn systeemspecs zijn ondertussen ingrijpend veranderd!

De review van Anandtech baarde veel mensen zorgen over de temperatuur van de kaart. Echter werd hierbij vaak vergeten dat de meeste tests zijn gedaan in een barebone zonder casefans en met 2 raptors en een heethoofd van een CPU. Of de temperaturen in een normale case meevallen zal, dat zal later in de review blijken (TEASER!).

Featureset
Qua features blinkt de kaart niet echt uit, maar persoonlijk vind ik dat niet erg. Zo zijn er geen spellen bij geleverd. Qua core is deze erg goed, maar de bijgeleverde accessoires zijn minimaal:

* Een molex naar 6-pins-power-aansluiting
* Kort S-video-kabeltje
* S-video-naar-RGB-kabeltje
* DVI-naar-D-Sub-connector
* CD met drivers
* Installatiegids

Oftewel, geen verschil met de "normale" Sparkle 8800GT. Aangezien ik niets geef om extra games of tierelantijntjes, vind ik de featureset goed, doordat het weglaten van onnodige zaken een positief effect op de prijs heeft. Verder is de kaart voorzien van de "normale" aansluitingen (2 x DVI en 1x S-Video). Niets speciaals dus.

Voor mijn broer heb ik een nieuwe PC gebouwd met een Jetway 8800 GT. Bij deze kaarten zaten dezelfde accessoires, dus Sparkle wijkt met de accessoires niet af van andere producenten!

De kaart is groot, wat bij sommige cases problemen kan opleveren. Bij mijn Lian Li PC60 past het net, maar bij sommige andere cases komt de kaart tegen de HDD-bays aan. De kaart is 23,5 cm lang en hier komt de stroomconnector nog bij, zodat de maximale lengte ongeveer 24 cm is. De heatsink zit bij mij net boven de heatsink van de nordbridge. Echter heeft Sparkle hier rekening mee gehouden en is er meer dan voldoende speling. Ook bij grotere heatsink met heatpipes verwacht ik geen problemen.

Prestaties
Het zal voor weinig mensen onbekend zijn, maar de prestaties van de 8800GT zijn buitengewoon goed te noemen, zeker als je de prijs in beschouwing neem. De passief gekoelde Sparkle is qua chip en prestaties identiek aan andere 8800GT's (de passieve 8800GT heeft een 600 Mhz core en 1800 Mhz memory, net als de "normale" 8800GT). Net als in mij andere review zal ik even met getallen strooien:

3dMark05: 19784
3dMark06: 11763

Deze scores zijn ongeveer hetzelfde als bij mijn "normale" 8800GT. Ze zijn iets hoger, wat waarschijnlijk te verklaren is door de upgrade die mijn systeem heeft gehad.

Overklockbaarheid
Het is een passief gekoelde kaart en in het verleden waren passief gekoelde kaarten niet of amper te overklocken omdat ze dan te heet werden. Echter gaat dit niet op voor deze passief gekoelde kaart. Ik kon hem overklocken tot de volgende waardes:

Core: 720 Mhz
Shaders: 1800 Mhz
Memory: 1022 Mhz

Deze scores zijn gelijk aan de maximale overclock van mijn "normale" 8800GT!! De 3dMarkscores worden dan als volgt:

3dMark05 OC 22753
3dMark06 OC 13528

De scores zijn ongeveer 15% hoger geworden, ook dit is weer vergelijkbaar met de normale 8800GT. Wat hierbij de temps zijn volgt later (TEASER nr. 2!)

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van zowel de S-video als de DVI is goed. Het beeld is haarscherp. De videokaart is krachtig genoeg om hoge resoluties aan te sturen (tot 2560x1600 volgens de doos). Dit wordt gecombineerd met een lage processorbelasting bij HDTV-weergave. Precies wat je er van mag verwachten!

Modbaarheid
Aan een videokaart valt weinig te modden, daarom geen mening. Normaal kun je eigenlijk alleen een stillere koeler op je videokaart zetten, maar dat id hier niet echt nodig.

Drivers en ondersteuning
Zowel de laatste "normale" drivers als de beta-drivers (169.09) hebben een goede ondersteuning voor de videokaart. De driver zorgen voor een stabiele kaart. De beta-drivers zorgen bij de meeste gebruikers voor iets hogere prestaties, maar veel verschil is er niet. De beta-drivers zorgen vooral voor betere ondersteuning voor nieuwe games als Call of Duty 4: Modern Warfare en Crysis.

Ook na enige maanden gebruik heb ik geen problemen met de drivers ondervonden. Het aansluiten van een andere monitor met andere resolutie leverde ook geen probleem op (maar dat was ook niet te verwachten).

Warmte- en geluidsproductie
En nu waar jullie allemaal op gewacht hebben ;) De temperaturen! Omdat de videokaart passief gekoeld is, is de airflow erg van belang. Mijn airflow is goed in orde, hoewel het systeem vooral gespitst is op stilte. Ik heb een Lian-Li PC60 voorzien van IBL geluidsisolatie. De geluidsisolatie zorgt niet alleen voor stilte, maar ook dat de warmte goed in de systeemkast blijft. Mijn airflow wordt gecreëert door 2x 8 CM fans intakefans op 5V en 2 x 12 cm outtake fans op 7 volt, daarnaast beschikt mijn voeding over een 12 cm fan (lage snelheid). Ik heb een Zalman CNPS7000-Cu proccooler en deze blaast ook lucht langs de videokaart. Gelukkig is de 8800GT geen heethoofd en gebruikt relatief weing stroom (voor een highend videokaart).

Wordt de kaart zo heet als Anandtech beweerd. Ja, waarschijnlijk wel als je een kleine behuizing hebt met slechte airflow. Nee, bij een normaal systeem met goede airflow. De temperaturen bij mij zijn als volgt:

Standaard core/memory
Idle: 56
Na 2 uur COD 4: 68
Na 2 uur Crysis: 80

Overclock
Idle: 57
Na 2 uur COD 4: 70
Na 2 uur Crysis: 83

Deze temperaturen zijn veel lager dan tijdens de test vanAnandtech. Het loont dus om een goede airflow the hebben! De temperaturen zijn zeker acceptabel, zelfs overgeclockt.

update 28-12-2007
Omdat mijn Zalman CNS7000 het onderdeel was dat het meeste lawaai maakte, heb ik deze vervangen door een Scythe Mugen met een 12CM Papst 4412 F2GP (zie foto). Ondertussen is de fan vervangen door ene stiller Noctua NF-S12-800. Dit heeft geen invloed op de temperatuur van de videokaart. De fan is zo geïnstalleerd dat deze de lucht door de heatsink van de 8800GT zuigt. Dit verlaagd de temperatuur en de temps zijn dan als volgt (overclockt):

Idle: 53
Na 2 uur COD 4: 64
Na 2 uur Crysis: 67
einde update

Over de geluidproductie kan ik heel kort zijn: de geluidsproductie is 0,0 decibel

De passief gekoelde 8800GT kost op het moment van schrijven ¤239,- en dit is maar ¤10 meer dan zijn "normale" Sparkle broertje en maar ¤40 meer dan de goedkoopste 8800GT in de pricewatch. Voor iemand die graag een stil systeem wil, is de kaart de prijsverschil zeker waard. Het is de ideale kaart voor iemand met een HTPC die af en toe wil gamen of iemand die zijn PC op zijn slaapkamer heeft staan en als downloadbak/server gebruikt!!

Heb jij ook een Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Cool-pipe 3?

leuk kaartje,
op wat voor een clock draait je cpu??
Op de standaard snelheid (2,67 Ghz). Ik moet nog eens kijken hoe hard die kan.

[Reactie gewijzigd door L.N. op 21 december 2007 13:24]

Hele nette review, en zoals je aangeeft over het overclocken met de GTik haal ook zoveel punten met me GT (iets lager geclocked maar CPU 3,9Ghz). Wel netjes dat de passieve koeling dit trekt, wou zelf wel andere koeling nemen want die herrie is niks...

Ow en ik kan nergens terugvinden hoe snel je shaders lopen? Dit kan je eventueel zien met GPU-Z.

[Reactie gewijzigd door PC_killer op 21 december 2007 12:56]

Die heb ik gelockt gelaten aan de core en draaiden dus op 1800 Mhz. Ik heb dit toegevoegd aan de review.

Overigens is het volgens sommigen niet aan te raden om het geheugen zo hoog te laten draaien voor langere tijd. Ik heb enkel getest hoe ver het geheugen kon gaan en draai de kaart standaard zonder overclock.

Trouwens: de 8800GT is nog steeds heel slecht leverbaar, dus met wat geluk kun je jouw kaart verkopen voor (bijna) de nieuwprijs. Van dat geld kun je een passief gekoelde 8800GT kopen.

[Reactie gewijzigd door L.N. op 21 december 2007 13:08]

Ik heb hem ook 2de hands :) gekocht voor de nieuwprijs... Ja of ik koop een Accelero S1 met een turbomodule erop. Wil er 2 in SLI gaan draaien, moet alleen nog een ander moederbord (wat redelijk overclocked voor me CPU'tje en goede XP64 drivers heeft) en nog een 2de kaart erbij. Misschien dat ik als 2de z'n silent neem met een mooi fan der tegenaan gemod :) Mijn kaart gaat trouwens iets langzamer als jouwe, zonder artifacts (met harder :)).

Ik zou als ik jouw was toch even kijken of die shader niet een standje hoger kan, deze is juist diegene die de extra boost geeft (de core ook wel maar het geheugen niet echt). Maar dat hoeft niet persee als je hem toch stock blijft draaien.

[Reactie gewijzigd door PC_killer op 21 december 2007 13:21]

Als je de bon nog hebt, dan zal het weinig uitmaken of je de eerste koper bent of niet.

Deze kaart heeft gewoon een SLI-brug, dus SLI zou geen probleem mogen zijn. Echter denk ik dat de ruimte tusen beide kaarten waarschijnlijk te klein zal zijn om een passief gekoelde kaart als onderste kaart te gebruiken. Mogelijk is dan de airflow ook te laag. Maar SLI met 1 passieve en 1 "normale" zal gewoon moeten kunnen.

[Reactie gewijzigd door L.N. op 21 december 2007 14:59]

Ja, maar wil op beide een andere koler zetten van Artic cooling, heb nog is naar me airflow gekeken... is 120mm in en 120mm out (+120mm zalman voeding die lijkt wel 200rpm draait ofso, alsof die niks te doen heeft). Denk dat ik dat eerst moet verbeteren als ik iets passief wil hebben.
Quakie heeft ook maar 2x 12 cm casefans en het werkt zonder problemen, zie deze review. Echter is dat niet in SLI. Misschien kan het, aangezien er nog wat speling is qua temperatuur. Overigens heeft Xpertvision een 8800GT met een afwijkende Zalman CF700-achtige koeler (zie deze review). Misschien is dat iets voor jou....
Een kleine correctie. Het zijn 4x 12 cm casefans. Voor de Geforce8800GT draait een windtunnel (2x 12cm fans @ 1000rpm), 1 outtake fan @ 1000rpm en 1 fan @ 555rpm aan de bovenkant.

Toevallig gisteren aan het spelen geweest met me case. Het scheelt tien graden als ik 1 outtake fan gebruikt. Rest uit, incl cpu cooler. In idle stand is temp dan 53~55graden (standaard clock). Stressed is het ongeveer 80graden.

De cooler doet zijn werk goed als er maar een airflow is. 4 fans minder en maar 10graden erbij is super in mijn ogen.

Ik heb het weer teruggezet, omdat me 4 hardeschrijven een irritante hoge geluid produceren die ik nu camoufleer met me casefans. Geluid is uiteraard meer, maar het stoort niet in mijn gehoor.
Je zou eens geluidsisolatie kunnen plakken in jouw systeem. en dan bedoel ik niet de goedkope van 10 of 15 euro, maar bijvoorbeeld van IBL. Dit scheelt veel in geluid en met name bij het hoge geluid van harde schijven. Ik heb de isolatie van deze link. Hiervoor had ik geluidsisolatie van Akasa, maar dat was dus niets.

[Reactie gewijzigd door L.N. op 24 december 2007 19:22]

mja... Ik zou kijken of ik misschien een extra *stille* fan er precies tussen zou kunnen laten draaien... Dan zou je misschien wel 2 passive kaarten boven elkaar kunnen klokken... Maar het word wel erg warm dan gok ik 8)7
De koeler op de videokaart is ongeveer 2 PCI-sloten hoog. De afstand tussen de PCI-E-aansluitingen bij een SLI-board is meestal 2 PCI-sloten, hierdoor raakt de koeling van de onderste passieve kaart de bovenste kaart net wel of net niet. In ieder geval past er geen fan tussen...
Van harte bedankt voor deze review, ik denk dat ik ook van plan ben om deze te gaan kopen. Het verschil in prijs met de goedkoopste actief gekoelde 8800 GT's van ongeveer ¤ 200 i.c.m. een Accelero S1 van ¤ 15 valt ook erg mee (een aantal weken geleden was deze videokaart alleen nog maar te koop bij Dollarshops, en werd er iets van ¤ 269 voor gevraagd al ik het mij goed kan herinneren). Uiteindelijk is het toch aantrekkelijker een kant en klare passief gekoelde 8800 GT te kopen dan zelf een aftermarket koeler er op te schroeven. De temperaturen die jij in je review noemt vallen mij ook erg mee.

Wat ik alleen jammer vind, is dat je de foto's hebt overgenomen van de website van Dollarshops, wat ik aan het watermerk kan zien. Bij deze doe ik een oproep aan iedereen die reviews schrijft voor de T.net productsurvey, plaats a.u.b. zelfgemaakte foto's, of plaats geen foto's. Iedereen heeft tegenwoordig zelf wel een digitale fotocamera, dus het is echt puur gemakzucht om geen zelfgemaakte foto's te plaatsen. Voor de huidige foto's had ik net zo goed naar de website van Dollarshops kunnen gaan als ik die had willen zien, maak alsjeblieft zelf foto's en plaats die. Zo vertelde je bijvoorbeeld in je review dat de videokaart erg lang is, dus maak dan a.u.b. een foto van de videokaart ingebouwd in de behuizing zodat de lezers van je review een indruk krijgen van de afmetingen van de videokaart.
Graag gedaan :)

Dit is één van de eerste kaarten via Dollarshop. Ondertussen is er een winkel die hem goedkoper aanbiedt.

Met aftermarket-coolers gaat je garantie (officieel) ook verloren, dus het is aantrekkelijker om een kant-en-klare passieve 8800GT te kopen. Echter heb je meer keuzes als je er zelf een andere koeler op zet.

Ik heb de foto's inderdaad van Dollarshops overgenomen. Dit omdat het duidelijke foto's die een duidelijk beeld geven van de kaart. Ik kan foto's maken hoe de kaart in mijn systeem zit, maar dat is alleen interessant voor iemand die exact dezelfde kast heeft. Voor anderen is het toch niet interessant omdat de situatie met mijn kast voor hun niet geldt. Daarnaast geef je aan dat het met foto's duidelijker wordt hoelang de de kaart is. Ik denk dat een melding van 23 cm dat duidelijker maakt dan een foto. Het is dus geen gemakszucht, maar het heeft voor mij geen meerwaarde om zelf foto's te maken. Maar goed, ieder zijn mening (dit is dus ook niet als flame bedoelt). Op verzoek wil ik ook foto's maken, maar dan van een detail dat op andere foto's niet te vinden is.
Nette review, je hebt je kaart wel overgeklokt, maar ik zie je stocksnelheden niet staan, als je die zou kunnen vermelden, gern!!

Leuk die Teasers :P
De snelheden zijn hetzelfde als een stock 8800GT, dus 600 Mhz core en 1800 Mhz memory.
Kan je misschien ook een foto plaatsen van de onderkant van de kaart?
(dus met de koelribben)

Oja: helpt het nog erg als je er een kleine fan tegenaan laat blazen?
Ik ben nu op mijn werk, dus een foto maken is lastig, maar op deze link staan een aantal foto's van de koelribben. Deze zitten overigens aan de bovenzijde van de kaart.

Een kleine fan op de kaart zal de temperatuur lager maken, verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door L.N. op 24 december 2007 10:22]

OK, bedankt, dat zou inderdaad in erg veel bijna alle gevallen moeten passen...
Ik heb dezelfde kaart (eergisteren) in mijn PC gebouwd, omat de vorige (7950GT) niks meer mer Crysis aankon. De kast is een arctic cooling silentium T2 Pro. In een eerdere review kun je lezen dat dit een krap kastje is. Toch past alles prima, met temperaturen zoals in deze review vermeld. Zonder meer een aanrader.
Goede review met alles wat ik wilde weten. De 3dmark06 score standaard valt me wel wat tegen aangezien ik met een 3870 met alles op stock ook 11000 haal (iets minder), maar dat kan iets van drivers zijn. Ik dacht dat deze toch met kop en schouders boven de 8800gts(320/640) en de 8800gt zou uit steken.

veel suc6!
Ik haal met m'n XFX8800GTS 320 @621/1458/945 al 11516 3dmarks in 3dmark06

Had meer verwacht van de 8800GT eigenlijk :O

[Reactie gewijzigd door flowiej op 24 december 2007 12:13]

Overgeklockt haal ik bijna 20% meer, dat is toch een aanzienlijk verschil, vind ik. Daarnaast heb ik mijn CPU op standaard draaien, dat maakt ook wel wat uit.
Hmmmm,

Met quadcore haal ik 14438 @3dmark06 met de "normale" Sparkle 8800GT, das een tik hoger dan die 11k die gehaald word met 8800GTS 320 :P

;)
De (overklockte) quadcore zorgt natuurlijk voor een betere score. Daarnaast had ik nog wat processen lopen tijdens het benchmarken. Maar 14400 is een nette score!

Ik zal in de komende wekens eens kijken hoe ver de proc komt.

EDIT: ik heb net snel een 3dmark06 gedraaid en je haalt 3000 punten meer op de score van je CPU. Dat zal een groot gedeelte van het verschil in score verklaren.

[Reactie gewijzigd door L.N. op 24 december 2007 19:56]