Specificaties GF 8800 GT (600MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Cool-pipe 3 Review

Quakie 17 maart 2009, 3.158 views

Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Cool-pipe 3

Pluspunten

• stil
  • krachtig
  • prijs valt mee (zeker in vergelijking tot normale versie)

Minpunten

• kaart is lang waardoor hij gelijk al doorbuigd.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb bij het samenstellen van mijn gamepc bewust gekozen voor een passieve MSI ATI 2600XT. Deze kaart zou tijdelijk dienst doen, omdat ik wachtte op een betaalbare goede mid tot highrange kaart ala Nvidia Geforce 8800GT. Enkele dagen na lancering kwam het nieuws dat Sparkle een passieve versie zou uitbrengen en heb hier bewust dus op gewacht. Betreffende kaart zit ongeveer 2uur in mijn systeem. Andere bevinden van onderstaand info zal aangepast kunnen worden naarmate er meer informatie van mijn kant is.

Afwerking
De Geforce 8800GT kwam netjes verzegeld in een mooie glimmende Sparkle doos. Ik ben in het verleden gewend van andere fabrikanten dat het nog goedkoop oogd.Tijdens het uitpakken kom je er gelijk achter dat alles basic is. Standaard kabels, cd met drivers en uiteraad 3d kaart zelf. Deze was goed verpakt en verzegeld. Ik heb wel een opmerking over de verkoper. Er zat een kartonen doos om de Sparkle doos heen zonder opvulmateriaal. Het is dat UPS het netjes heeft bezorgd, maar had naar mijn idee wel iets beschermder verstuurd mogen worden.

Layout
Als je al een tijdje geen nieuwe high end 3d kaart hebt gekocht schrik je van de grootte. Het is nogal een lengte, zeker als ik het vergelijk met me midrange 2600XT (zie foto). Dit is gelijktijdig ook zijn nadeel. Na plaatsing zie je gelijk al dat de pcb doorgebogen staat. Dit is niet door installatie gebeurd. Iets wat netjes en zonder kracht erin gezet wordt zit goed. Ik vermoed dat komt door gebruik van passieve koelblok ipv normale reference cooler die uiteraard zowat heel de kaart beslaat.

Koeling
Deze kaart is pas getest bij Anandtech (zie link onderaan alinea) en hieruit kwam naar voren dat deze kaart nogal een heethoofd is. Uiteraard geldt dit voor alle geforce 8800GTs met hun singleslotkoeler, maar vooral omdat deze natuurijk passief gekoeld is. Sparkle gebruikt zelfs dezelfde koeler als op mijn MSI. Ik kan mededelen dat als je een goede airflow in je case hebt dat het zeer meevalt met de temperatuur. Het eerste wat opvalt is dat Nvidia niks aan de clocks doet in 2D stand (ATI clockt 2600 terug nl.). Ook wordt er niet gelogd hoeveel load op de GPU zit. Toch wordt deze kaart in idle maar 48graden. Na een paar potjes UT3 en een 3D Mark06 sessie (zie foto voor score) was dit opgelopen tot 63graden. Dit is net niet de helft die Anandtech noteert. Helaas zijn wel mijn casefans iets harder gaan draaien, maar dit was te verwachten aangezien me 2600XT 27 graden idle en 45graden stressed was. Toch zal dit stiller werken dan een standaard koeler zeker na een tijdje gedraaid te hebben.
Ik ben het volledig eens met Anandtech's conclusie dat deze kaart een aanrader is als je op zoek bent naar een krachtige stille 3D kaart.
Anandtech Sparkle Geforce8800GT Passive review

Performance/Afsluiting
Uiteraad zijn dit mijn eerste bevinden aangezien kaart pas 2uur en een beetje in me pc zit. Ik heb niks speciaals gedaan qua installatie. Ik heb netjes de ATI software/drivers verwijderd en daarna deze kaart ingebouwd. Na de drivers geinstalleerd te hebben ben ik begonnen met de games (UT3, very high settings +MSAA 75fps continue gelockt door Vsync op 1280x1024 in Deck, Crysis, very high 21 a 33 fps op 1024x768) en 3dmark06. Ik ben op dit moment zeer tevreden met de performance en verwacht nog iets te kunnen winnen op een schone installatie (vista installatie is niet vlekkeloos meer na SP1 RC installatie).

Edit: Na een paar dagen draaien met deze kaart blijft de beoordeling hetzelfde echter moet ik wel vermelden dat Nvidia nog aardig wat werk te doen heeft qua drivers onder Vista. Zoals boven te lezen valt heb ik me de eerste dagen geconcentreerd op Crysis en UT3. Beiden games vallen onder de gamesprogramma van nVidia (sponsering) en dat is zeker te merken qua driver ondersteuning. Beiden games draaien gewoon goed. In diverse andere oudere spellen komen de problemen naar voren zoals: geen Vsync, instellingen bij sommige drivers alleen op global in te stellen, andere drivers werken beiden (global en per applicatie) niet, foutief beeldopbouw, vista aero problemen, etc. Hier kan het product niks aan doen, maar is wel de moeite om te vermelden. Ik erger me eraan dat als ik wat instel dat het niet werkt of alleen op global niveau. Zeker omdat het nogal vaak voorkomt dat je de displaydrivers update. Uiteraard is het ook raar dat UT3 en Crysis hier geen hinder van ondervinden.
AMD/ATI heeft zijn drivers onder Vista beter voor elkaar. Zulke problemen ben ik daar niet tegen gekomen me de 2600XT.

In Gebruik

Vandaag, 17 Maart 2009 kan ik zeggen dat ik bovengenoemde kaart nog steeds in gebruik heb. Uiteraard nog steeds met tevredenheid en nog geen reden gehad om te upgraden. Ik heb wel de kriebels maar dat is Tweaker eigen niet waar?

• Q6600 @ 3ghz
  • 6Gig PC5300 4-4-4-12
  • Raptors (2x)
  • Spinpoints (2x, raid0)
  • P182 met 6 Nexus 12cm fans
  • Windows 7

Heb jij ook een Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Cool-pipe 3?

Ik zie op de foto's dat je een ander koeling op je passieve sparkle geplaatst hebt, welke? (er staat wel in je review dat je een andere hebt, maar niet welke.
Leuke oranje casefans ;)
en misschien nog even de tussenkopjes dikgedrukt, verder hele leuke, nette review, misschien nog een citaat uit die Anandtech review halen waar je het mee eens bent.
Dit is een standaard geleverde Sparkle. Sparkle verkoopt op dit moment twee versies.
Een met standaard reference single slot cooler. Een met passieve koeling, deze. Ik ben review gestart met productcode. Rechtsboven bij productinfo zie je alle benodigde informatie.

Thanks, niet me lievelingskleur, maar ben gelukkig geen rode duivel aanhanger (voor de voetbalsupporters onder ons) dus met oranje kan ik mee leven.

Zal bold toevoegen, Citaat staat eigenlijk al in slot van alinea.
Gebruik je Vista x64? Crysis draait daar namelijk veel beter op. Wel handig voor mij om te weten. Ik dub er namelijk over om een GT te kopen.
Ik draai Vista Home Premium 32bit versie....

Crysis draait vloeiend op very high op 1024x768.
Mijn TFT heeft een reso van 1280x1024 en ga deze week proberen om hier op te draaien wegens scherpte. Ik kan alvast zeggen dat het net niet te doen is met alles op very high. FPS ligt tussen 16 en 20 continue en op drukke momenten is het net niet te doen.

Als je nu al weet dat het beter draait onder x64 vista plus crysis 64bit en je reso is toevallig zelfde als bij mij weet je het antwoord.
Dat klinkt goed :) Er is dus nog ruimte voor een hogere fps door middel van 64 bits. Ik hoop op very high en iets van 1280*960, hoger zal wel niet kunnen met een GT. Jammer genoeg is deze kaart geen optie voor mij vanwege de koeler die op dit ding zit. Die gaat namelijk niet passen met de rest van de kaarten in mn bak. Ik ga dan voor de MSI OC edition. Maar deze review is dan een mooie indicatie van wat ik kan verwachten :)

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 18 december 2007 00:14]

Ik vermoed dat je het dan gaat halen zolang je FSAA maar uit laat...
Jammer dat het niet past in je huidige case, persoonlijk houd ik wel van stilte.

Mooi, heb ik hem niet voor niets geschreven. :)
FSAA blijft uit ja. Bij Crysis moet dat wel. Volgens mij kan die alleen maar aan bij Ultra SLI.

En je hebt em inderdaad niet voor niets geschreven ;) Heb je Crysis trouwens in Dx10 mode gespeelt?
Er staat me iets bij dat ook Crysis een eigen FSAA variant heeft die iets mindere kwaliteit levert, maar niet zo erge frame hit heeft. Ik heb me nog niet bezig gehouden met Crysis omdat er geen rek in zat met me vorige kaart.

Ja Crysis draaide in Dx10 all very high settings.
Uit me hoofd gaf Crysis aan Crysis D10 mode veryhigh setting HDR, +/- 900MB volgens r_displayinfo 1 .
Nette review!

Ik zie dat je een P182 case met Nexus fans hebt gebruikt. Waarom de keuze voor die fans als ik vragen mag?
En welke CPU koeler gebruik je precies? Ik zie wel Scythe staan, maar dan weet je type nog niet ;)

Ben namelijk ook van plan een nieuw systeem aan te schaffen, met een actief gekoelde 8800 GT dat wel. Maar heb nu de Antec Nine Hundred als case en beging te twijfelen over die keus. De kast schijnt namelijk niet alles te zijn wat je er van kunt verwachten qua koeling en geluidsproductie.
Scythe Mugen. ff opgezocht in zn gallery ;)

Ik heb ook de 900 en ben er erg blij mee. Mn GPU is nog nooit zo koel geweest :P Het word wel erg stoffig dus een bus air duster is geen overbodige luxe. En zolang je de fans niet op maximum zet is het geen tering herrie.

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 18 december 2007 00:54]

Ind een Scythe Mugen cooler alleen gebruik ik bijgeleverde fan niet. Deze draait nl1200rpm. Uiteraard is dit stil, maar ik heb gekozen om alles hetzelfde te houden wegens geluidsklanken. Elke fan erbij is een verdubbeling in geluid en dan maar liever zelfde soort geluid. De standaard Tri fans van Antec vinden 80% van de mensen stil op low setting, maar ik word gestoord van zoemende fans en dus ook van de Tri fans. Ik heb gekozen voor Nexus, omdat ze altijd meedoen in de top qua stilte/performance, ik er meer nodig had dan standaard 3 en redelijk geprijsd zijn. Op dit moment draaien er nl 6 Nexus fans. Case maakt minder geluid dan de 3 Tri fans op low settings.

Of een overstap naar een P182 een juiste keuze is, is lastig te zeggen. Ik persoonlijk zou het niet doen. Ze zijn ongeveer zelfde tijd gelanceerd en verschillen niet extreem behalve locatie fans en grootte van bovenste cooler.
Als het mijn case was zou ik bovenste koeler locken op laagste stand dat het draait (200rpm?) en alle 12cm fans vervangen voor stille varianten ala Nexus. Je zult zien dat je geluid minder is en misschien zelfs beter koelt.
De overstap van huidig naar nieuw moet ik altijd maken.
Maar de formulering is een beetje krom geweest van mij. Ik bedoelde eigenlijk dat mijn huidige keus voor een nieuwe case de 900 is. Maar ik begin dus te twijfelen aan die keuze aangezien een hoop mensen hier klagen over het geluid wat de 900 produceert als je hem een beetje redelijk laat koelen.
De P182 is daarentegen wel een stuk duurder, maar bevat dan ook wel een dicht zijpaneel. En een van de nadelen van de 900 is het open rooster dat toch je airflow be´nvloed.
Aha, dat veranderd de zaak volledig. Ik heb bewust gekozen voor de P182 wegens opbouw van de case. Je kan als je andere coolers koopt deze case goed koelen met lage geluidsoverlast. De windtunnel (2 12cm fans achter elkaar hangend geen plek voor hardeschrijven meer ) doet veel nl. Bovenstaand temperaturen geeft een goede indicatie wat je kan verwachten met 6 coolers. 116graden of 63 graden stressed scheelt aanzienlijk lijkt me. Elke heethoofd is met deze case goed te koelen. Mijn Quad is een B03 versie en overgeclockt tot save temps. De case houdt hem niet tegen, maar de headspreader zelf.
Ik zelf was alleen niet tevreden over het geluid van de 3 standaard fans (zie P182 review ). Ik vond ze een irritant geluid produceren op setting "low". Volgens Antec hoeft je niet meer coolers te gebruiken als de standaard 3 plekken. Dit zal waarschijnlijk op gaan zonder zwaargewichten en/of overclocken. Ik ga het komende 2 weken testen om te kijken of ik van de totale 7 fans terug kan naar 4.

Uiteraard vond ik de P182 ook mooier, maar dat is zeer persoonlijk.
mijn 8800ultra trok ook krom 8 milimeter 8)7
best leuke revieuw, moet je vaker doen! ;)

Moet het even zeggen... Je hebt 1 van de meest aparte kasten die ik in lange tijd heb gezien, zijn al je kleuren bewust zo gekozen?? (de dimm sloten van je mobo zijn toevallig zo cool denk ik ;) )
gele S-ata kabeltjes enz... wat alleen nog zou kunnen is dat je de zilveren binnenkant van je ATX kast spuit :P

ga zo door! 8-)
Thanks! :)

Is mijn 2e review (P182 was mijn eerste) pas en ben zeker van plan om meer te schrijven in de toekomst.

hahaha, zal ik je wat verklappen? Alles is standaard spul, dimms zijn standaard GigaByte kleuren, dit geldt ook voor de bijgeleverde gele sata cables. Nexus levert tegenwoordig zwart witte case fans, maar de oranje versie waren net ietsjes goedkoper en meer info over te vinden (niet alles van Nexus is top).
Ik ben geen mod-er, er zit geen raam in, of lichtjes. Enige wat je misschien als modden kan zien is dat ik me PC stil wil hebben zonder performance in te leveren.
Ik heb gisteren dezelfde videokaart binnengekregen en heb ook hetzelfde moederbord. Echter crasht Windows direct sinds dat ik de 8800GT heb (de 6200TC die ik daarvoor had, vertoonde geen problemen). Windows geeft een foutmelding me betrekking tot het memory managment. Heb jij nog een bios update of iets anders moeten instellen in de bios? Ik heb zowel de laatste "gewone" als Beta-drivers geprobeerd en ook de bijgeleverde drivers helpen niet.
Oei, balen LuukNouwen.
Nee eerst geboot en drivers verwijderd via ATI software verwijderaar, reboot om te zien of die schoon was en daarna afgesloten en pas toen kaart erin gezet. Kaart werd herkend door Vista en daarna beta drivers geinstalleerd (zie frontpage driver session voor de link).
Ik draai biosversie F8 (laatste zover ik weet) van me moederbord.

Hoe is je stroomtoevoer? In het verleden (andere config) wel eens rare meldingen gehad met doorlussen van de pci-e adapter -> molex aansluitingen.

Heb je drivers verwijderd voordat je wisselde? Het kan ook dat het daar nog mis gaat wegens shared main memory van de 6200TC.
Ik heb het gevonden, maar ik durf bijna niet te zeggen wat het was :X Het was een Turbocache kaart van Asus en die installeert een programma Asus Advanced video driver. Dit programma regelt het werkgeheugen dat aan de videokaart wordt toebedeeld. Dit programma was ik dus vergeten te verwijderen. Nadat ik dit had verwijderd, was de BSOD ook weg. Dom dat ik dat niet eerder had gezien!!!
Ik zat dus redelijk goed met me tweede gok :P

Mooi dat het opgelost is! Je gaat een wereld van een verschil merken tov je 6200TC. :)
Ja, je zat inderdaad goed. thanx! Die 6200TC was maar tijdelijk , maar het verschil is enorm!