Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 128GB Review

josvdwoude 20 mei 2012, laatste update op 20 mei 2012, 8.492 views

Samsung 830 series SSD 128GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • beschikbaar over gehele beloofde geheugen (128gig)
  • bijgeleverde sofware

Minpunten

• dood naar 1,5 maand gebruik

Product
Na ontvangen product zo'n 2 maand geleden, de 830 aangesloten en werkte direct perfect! Ik had ook precies 128GB ruimte. Alles werkte snel en vlot, Batllefield3 starte super snel op. Opstarten van de pc zelf was een eitje, zo snel niet gewend met mijn oude 320gig van Western Digital, ratel de ratel.

Probleem
Maar na 1,5 maand start ik me pc op, en ging hij niet meer aan.. dus in de bios kijken en zag hij de schijf wel maar was het 0GB........................ Ik heb niets maar dan ook echt niets gedaan, hardware of software matig..
Gewoon zomaar stuk.. gezien ik jammer genoeg nog allemaal net gemaakte bestanden van visitekaartjes en banner met 15 uur werk er op had staan, baalde ik enorm.. Dom genoeg geen backup gemaakt, nog nooit gedaan in me leven trouwends :P altijd ouder ratel schijven gehad die gewoon goed functioneerde verder.

En dan nu een splinter nieuw ding van 150 euro, houdt er zomaar mee op.

Garantie Alternate
Gezien ik nog garantie had, heb ik na wat pogingen op slave nog getest op andere pc en laptop, maar geen succes, dus ik heb Alternate ge-mailed en heb de schijf opgestuurd, gezien mijn vertrouwen weg was in deze schijf koos ik voor een andere de M4 Crucial 256 gig.

De klanten service van Alternate ben ik zeer ontevreden over, deze namen gewoon geen contact meer op, omtrent mijn kapotte schijf en verloren bestanden, en stuurde simpel weer een nieuwe op, die ik niet wilde!
Ik moest zelf achter ze aan bellen naar paar dagen, en dit horen. (je moet een RMA-Formulier bij het retour pakket in doen) Maar blijkbaar wordt de vrije tekst niet gelezen, en het stukje welk product ik in plaats van wil.

Door die slechte medewerker, moest ik een week (weekend er tussen) wachten op mijn nieuwe schijf.
Nadat ik weer gebeld had.... Helemaal leuk was nadat ik vroeg om compensatie door de bar slechte service, was het nee kunnen wij niet doen.. Dag dat ik de schijf ontving, keek ik op tweakers, was de prijs verlaagd met 20 euro!! Ik weer bellen en kreeg ik een compensatie van 10 euro retour + gemaakte verzendkosten, 2x 8,05.

Dus kijk naar je ervaring met winkels, voordat je de schijf koopt.

Gr Jos

• Asus rampage 2 gene
  • I7 950, 12 Gb geheugen
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 128GB?

Jammer dat je zo'n slechte ervaring met deze schijf hebt, goed het kan gebeuren maar blijft natuurlijk erg vervelend. Ik begrijp uit je verhaal dat je inmiddels wel weer over dezelfde schijf beschikt of heb je nu toch een compensatie gekregen ? :?

Niet lullig bedoeld, maar je review is nu maar een shopreview. Deze had je dan ook beter hier kunnen plaatsen, klik.

Mocht je zin hebben om toch een review te schrijven en dit wat gedetailleerd willen doen kan je wellicht eens kijken bij deze review van de Crucial M4 (directe concurrent van de 830). productreview: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB review door Perkouw wellicht een beetje arrogant om met mijn eigen review aan te komen maar zo bedoel ik het echt niet. ;)

Over het algemeen zijn mensen erg benieuwd naar de prestaties van de schijf (HDTune, CrystalDiskMark etc.) en vinden ze het vaak leuk wat foto's van de schijf te zien. Laatstgenoemde is met een SSD niet echt van toegevoegde waarde, een van de redenen waarom ik deze er dus niet bij heb gedaan, echter kan dit bijvoorbeeld met een review over een computer kast wel weer van toegevoegde waarde zijn.

Als je eventueel hulp nodig hebt met het schrijven van een review laat het me dan even weten middels een DirectMessage. ;)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 20 mei 2012 16:38]

Ow sorry reactie normaal geplaatst. :P
Ik had ook precies 128GB ruimte
Had je 128GB (1 Gigabyte = 1.000.000.000 byte) of GiB (1 GibiByte = 1.073.741.824 byte) tot je beschikking? Dat is toch een verschil. De meeste harddiskfabrikanten noemen de capaciteit in GB volgens de SI-standaard.
-uitleg-
Vroeger gaven de fabrikanten overigens wl de capaciteit op volgens de binaire rekenmethode. Maar dat was in de tijd dat een 20MB harddisk nog 800 gulden kostte....

Dat Alternate je melding in eerste instantie niet serieus heeft opgenomen is te betreuren, maar door een nieuw produkt te sturen (en wat compensatie) hebben zij in principe toch correct en conform de wetgeving (art 7 BW) gehandeld.

Het is ook eigenlijk niet correct een ander produkt (ander merk) te eisen. Je moet als consument het bedrijf de gelegenheid bieden het defecte produkt te herstellen danwel te vervangen als reparatie niet mogelijk blijkt. De woorden redelijkheid en billijkheid zijn wel van toepassing in dit soort situaties. Je kunt dus wel in overleg met de winkel een oplossing zoeken. Ik vind het heel netjes van Alternate dat zij alsnog een SSD van een ander merk hebben geleverd en zou ze daarom eerder positief dan negatief beoordelen. Maar dat is mijn mening.

[Reactie gewijzigd door slb op 7 juni 2012 14:33]

Wat is er mis met de prijs. Ze kosten allemaal rond de 120 euro is ongeveer.
Op mijn moment van aanschaf 150 euro, dit vond ik persoonlijk veel geld, gezien ik geen SSD ervaring had en er ook goedkopere soorten waren.
Ja gedeelte is shopreview, met de kijk op Alternate, deze heb ik ondertussen uitgebreid en op u betreffende link geplaatst. :) Link

Je Review is mooi uitgbreid, daar kan ik inderdaad wat van leren, ik zal vanavond die programma's eens installeren en kijken welke cijfers er uit komen, met deze schijf.

Ik kreeg van alternate de samsung 830 meteen weer retour gestuurd, en na een week eindelijk deze M4 crucial 256 die ik eigenlijk wou, sorry voor mijn onduidelijkheid.

En compensatie heb ik niet verkregen, ja nadat ik een dag later zag dat hij opeens 20 euro goedkoper was, kreeg ik 10 euro retour..

Ik had foto's van het unpacking Samsung 830 128 gig, sinds die op die schijf stonden heb ik ze niet meer :P.

Gr jos
Vallen over de prijs is uiteraard een zwak argument. De Samsung 830 is n van de best presterende SSD's van het moment. (dat wist jij anders had je hem vast niet aangeschaft ;) De Crucial is inderdaad hard in prijs gedaald, presteert uitstekend maar haalt niet het niveau van de Samsung 830 en daar krijg je ook geen 5 jaar garantie bij. Dus de prijs daar is niets mis mee. Wel balen dat jij net een defect exemplaar treft.

Wanneer leert men nu eens voor een backup te zorgen.
Eigenlijk heb je niets te zeggen want;
  • Je zegt helemaal niets over de SSD, behalve dat hij kapot is.
  • Ook de beste producten kunnen wel eens kapot gaan, maar daarmee is het nog geen slecht product omdat jij toevallig pech hebt.
  • Het is een algemeen feit dat ict-producten enkel maar dalen in prijs. Ga dus a.u.b. niet huilen dat jouw SSD meer heeft gekost dan de prijs nu.
  • De service van Alternate is volledig correct. Als jij je zou informeren, dan wist je hoe de rma-procedure verliep (link) en hoef je Alternate de schuld niet te geven van een slechte service. Ze hebben je netjes een nieuwe gestuurd en je zelfs een compensatie van 26,1 euro gegeven, wat ze helemaal niet verplicht zijn.
Je zegt helemaal niets over de SSD, behalve dat hij kapot is.
dat de grootte exact aangegeven wordt en dat hij snel is? niet onbelangerijk. wat zou je nog meer willen weten eigenlijk?
bij een product review vermelden dat je product erg snel kapot was bij normaal gebruik is min of meer waar zo review om gaat. Als veel mensen een probleem tegenkomen en dit melden kunnen ze zo problemen bij andere mensen voorkomen.
daarin heb je gelijk, maar "niet huilen" is natuurlijk nergens voor nodig.
Hij heeft dat formulier ingevuld, maar ze hebben er niet naar gekeken en vervolgens blind een andere gestuurd.
nieuwe was niet gewenst en compensatie was gedeeltelijk toch wel terecht lijkt mij. de verzendkosten voor het product wat hij niet gevraagd heeft hoort hij natuurlijk niet te hoeven betalen. Dat tientje was dan wel weer netjes van Alternate.
Wat is snel? Wellicht is zijn snel niet mijn snel. Benchmarks zijn dan natuurlijk een vereiste, anders krijg je gewoon een verhaaltje "ik vond hem echt super! [einde review]" Dat is een opmerking, geen review.
Hier heb je natuurlijk wel een punt, maar hij geeft de betrouwbaarheid een 2 gebaseerd op 1 exemplaar. Het zou beter zijn geweest hem gewoon 1 op 1 in te ruilen en dan kijken hoe het met dat exemplaar gaat. Als die dan ook kapot gaat, snap ik het betrouwbaarheids oordeel beter.
daarin heb je gelijk, maar "niet huilen" is natuurlijk nergens voor nodig.
Amen! Dat soort uitspraken zijn nergens voor nodig, zeker niet in een _technische_ discussie.

[edit] Overigens vind ik ook dat hier teveel een shop review staat en geen product review.

[Reactie gewijzigd door yvez op 13 juni 2012 10:43]

Alternate is sowieso de slechste webwinkel mbt klantenservice en RMA.
Dat kan ik bevestigen. Ze hebben mij een 2e hands videokaart verkocht. Daarna bieden ze een tragere kaart als alternatief. En laten mij bijna 100KM rijden voor niks! De details bespaar ik!

Ik heb zojuist deze kaart besteld. Ik laat mijn ervaringen nog weten!
Ik zit te twijfelen tussen deze en de Crucial M4 128GB welke raden jullie aan?
Gezien de reviews op de M4 Crucial, is het een prima schijf, Samsung 128 gig is ook een prima schijf, de 1,5 maand dat hij heeft gefunctioneerd, werkte hij uitstekend.
Ik was zeer tevreden met de Samsung.

Ik heb nu de M4 Crucial 256Gig
Voor mijn buurman heb ik de M4 Crucial 64 Gig

Beiden werken op een I7 en werken naar behoren, lekker snel met gamen en opstarten etc.. Het enige verschil dat ik tot nu toe zie is dat, de Samsung 128 gig aanbood en je dat ook daadwerkelijk had, bij beiden van de M4 Crucial mist er weer 4 tot 6 gig..

(Handig is als je dit ff in je CMD(opstarten als Admin) in vult: ''powercfg -h off'' scheelt je weer 10t/m12 gig)

Ik ben nu ook zeer tevreden met Crucial.

Gr jos
ligt eraan waneer je heb wilt hebben. De Samsung is moeilijk leverbaar op het moment
Eerlijk gezegd vind ik dit eigenlijk geen review maar eerder een shopbeoordeling van Alternate en heeft het maar weinig van doen met de ssd zelf. Daarbij kan het bij alle merken ssd's wel eens gebeuren dat er toevallig een defecte bij zit. Jammer dat je daarom de Samsung 830 meteen degradeert tot een slechte ssd.
Je valt in herhaling, lees terug. danku

(En ik degradeer hem niet slecht, het is een prima schijf, snel etc. Maar mijn persoonlijke vertrouwen is weg.. Heb nooit gezegd dat het een slechte schijf is, graag reactie wanneer u daadwerkelijk alles heeft gelezen.)

Voorbaat dank
Ik ben het met Roel eens... Je geeft de M4 ook een betere beoordeling voor prijs en algemeen, maar ik kan niet zeggen dat ik daar nou een aanleiding toe lees. Dit zijn namelijk normale SSD prijzen (misschien zelfs wel goedkoop). Als ik een boot koop ga ik toch ook geen 1 ster geven voor de prijs omdat ik boten duur vind.

Je bent daarnaast wel erg snel je vertrouwen in iets kwijt als je per ongeluk n keer een defecte drive ontvangt... Dat kan je bij iedere fabrikant gebeuren, maar goed, dat moet je helemaal zelf weten.

Het Alternate verhaal is inderdaad ook niet relevant. Daarvoor heb je de shop reviews.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 30 mei 2012 13:29]