Gigabyte GV-N670OC-2GD Review
Inleiding Twee weken geleden heb ik mijn i7-920 vervangen door een 3770K met een z77 moederboard. Het vervangen van mijn crossfireset 6850's heb ik een weekje uitgesteld. Eergisteren heb ik vanuit Alternate.nl mijn Gigabyte 670 OC ontvangen. Anderhalf jaar geleden heb ik ook een uitgebreide review geschreven van de CF 6850's. Middels deze review wil ik graag de vergelijking maken en de vooruitgang in kaart brengen. Waarom de Gigabyte 670 OC? De afgelopen weken heb ik goed rondgekeken naar een nieuwe videokaart. Na vier jaar crossfiresets te hebben gedraaid (4870's, 4890's, 6850's) wilde ik graag de overstap weer maken naar...
Pluspunten
Stil Zuinig Goed te overclocken Zeer goede prijs/prestatieverhouding GTX680 killer
Minpunten
Karige inhoud doos
Eindoordeel
Twee weken geleden heb ik mijn i7-920 vervangen door een 3770K met een z77 moederboard. Het vervangen van mijn crossfireset 6850's heb ik een weekje uitgesteld. Eergisteren heb ik vanuit Alternate.nl mijn Gigabyte 670 OC ontvangen. Anderhalf jaar geleden heb ik ook een uitgebreide review geschreven van de CF 6850's. Middels deze review wil ik graag de vergelijking maken en de vooruitgang in kaart brengen.
Waarom de Gigabyte 670 OC?
De afgelopen weken heb ik goed rondgekeken naar een nieuwe videokaart. Na vier jaar crossfiresets te hebben gedraaid (4870's, 4890's, 6850's) wilde ik graag de overstap weer maken naar een single GPU. Bij de keuze voor de nieuwe CPU heb ik bewust gekeken naar het energie verbruik van het systeem. Deze factor heb ik ook bewust meegenomen in de besluitvorming voor de keuze van een nieuwe GPU. Mijn eisen waren als volgt:
* Single GPU
* Stap voorwaarts t.o.v. huidige set
* Goede prijs/prestatie verhouding
* Energiezuinig
* Maximaal 500 euro
In de eerste instantie waren er een tweetal kanshebbers, de 7970 en de GTX680. Waarbij de eerste de goedkoopste is en de laatste de duurste maar ook de beste prestaties levert. Vorige week werd ook de GTX670 gelanceerd. In de diverse benchmarks van de grote sites kwam deze kaart erg goed uit de verf. In de meeste gevallen presteerde de GTX670 beter dan de 7970 en kwam ook dicht in de buurt van de de GTX680. En dat voor 'maar ' €'400! De prijs is gelijk aan een 7970, maar ruim 70 euro goedkoper dan een GTX680.
Na diverse reviews gelezen te hebben, liep ik tegen reviews aan van de gigabyte 670 OC. Deze presteerde in die benchmarks ruim beter dan een 7970, en presteerde in deze benchmarks beter dan een GTX 680. Dit klonk te mooi om waar te zijn. Na ontvangst van de kaart heb ik deze gelijk ingebouwd en de proef op de som genomen.
Specificaties van de Gigabyte 670 OC
De Gigabyte 670 OC is standaar overclocked naar 980 over de core. Het geheugen loopt op 1502 mhz.
Het leuke aan deze kaart is dat de PCB gelijk is aan die van een GTX680. De kaart heeft zelfs een 1x6pins en een 1 x 8pins aansluiting in plaats van 2 x 6pins. Dit zou moeten resulteren in een stabielere voeding.
[

Unboxing
Foto's zeggen vaak meer dan woorden!




Ingebouwd in het systeem


Testsysteem
Het testssysteem is een 3770K op een Asrock extreme 4 met 16GB Corsair vengeance geheugen.
De processor is standaard geclocked naar 4GHZ, maar in de bios staan alle energiebesparende opties aan. Het systeem draait op Windows 7 64Bit dat is geinstalleerd op een Samsung 830 128GB SSD.

Benchmark - Vantage
De Vantage benchmark is zowel in de performance mode, als de extreme mode uitgevoerd.
In de grafiek zijn alle afzonderlijke scores opgenomen.

Benchmark - 3DMark11
De 3DMark11 benchmark is zowel in de performance mode, als de extreme mode uitgevoerd.

Benchmark - Alien VS Predator V1.03
Deze benchmark is uitgevoerd met FRAPS op de achtergrond om de frames te meten.
Let op, dit is de benchmark en niet een in-game test. Hieruit komen de volgende resultaten:

Benchmark - Heaven V3.0
Deze benchmark is uitgevoerd met de volgende settings:
* 1920x1080
* DirectX 11
* Tesselation: off
* Shaders: High
* Textures: High
* AF: 16x
* AA: Off

Battlefield 3 - Muliplayer
Tijdens het spelen van een drietal 64player maps heb ik met FRAPS de resultaten gelogd.
Iedere map is minimaal 15 minuten gespeeld. De in-game settings zijn als volgt:
* 1920x1200
* Alles op Ultra
* Postprocesing: High
* Motion Blur: Off
* V-Sync: off
* DOF: 80
* Ambiant Occlusion: HBAO

Overclocken, Coreclock boost en temperatuur
Het overclocken in MSI-Afterburner is iets anders dan ik gewend was. Bij AMD kon je vanuit Catalyst Control Centre de coreclock en het geheugen instellen. In MSI Afterburner moet je echter aangeven hoeveel MHz je boven de default clock wil instellen. In onderstaande 3DMark11 benchmark heb ik de Coreclock op + 100 ingesteld en het geheugen op +100. Voor de CPU heb ik een mulitplier ingesteld van 44 zodat de turbo kan boosten naar 4,4 GHZ

Naast het feit dat de overclock in te stellen is, zal de kaart ook automatisch de coreclock nog eens extra boosten. In de resultaten hieronder is te zien dat de core zelfs naar ruim 1250MHz boost. De temperatuur komt hierbij niet boven de 62 graden uit.
De 10% overclock resulteert in 3Dmark11 in de volgende resultaten:

In onderstaande grafiek zijn de BF3 'Stock' resultaten naast de OC resultaten te zien:

Lucid virtu
De Z77 chipset biedt de mogelijkheid om de IGP van 3770K softwarematig te laten samenwerken met een deticated GPU. Hiervoor is de software 'Lucid virtu' bijgeleverd bij het Asrock Extreme 4 moederboard.
Op internet zijn hier weining benchmarks van te vinden. Daarom leek mij dit een interessante om mee te nemen in deze review.
Nadat de software is geinstalleerd, zijn de settings als volgt ingesteld. Let op dat ook de drivers van de IGP geinstalleerd moeten zijn.

Vervolgens heb ik de 3DMark11 en Vantage benchmark opnieuw uitgevoerd in de performance en xtreme mode. In onderstaande grafieken zijn de resultaten van een aantal eerder uitgevoerde benchmarks ook opgenomen, en is een extra overclock run uitgevoerd. met de zodat er een goede vergelijking gemaakt kan worden. De resultaten zijn verrassend.



Een run met de GPU op stock + Virtu aan, gaf in BF3 de volgende resultaten:

Energieverbruik
Mijn systeem draait standaard ingeschakeld met alle energiebesparende instellingen. De videokaart maakt zelf ook gebruik van energie profielen. Indien erg geen inspanning van de GPU wordt gevraagd, clocked deze zich automatisch terug. Dit zie ik ook terug in het energie verbruik.
Wanneer mijn systeem idle draait, en enkel het bureaublad toont, geeft de watt meter ongeveer 75 watt aan. Dit is het gehele systeem zonder monitor, maar met muis en toetsenboard. Tijdens het draaien van 3DMark11, piekt de watt meter naar 305 watt en schommelt tussen de 250 watt en 300 watt. Dit zijn wat mij betreft keurige waarden.
Externe reviews
Gigabyte 670 OC -> Ninjalane
Gigabyte 670 OC -> VR-Zone
GTX 670 review -> Tweakers
GTX 670 review -> HWI
Conclusie
Wanneer ik mijn resultaten naast de resultaten uit de diverse externe benchmarks leg, trek ik de conclusie
dat de kaart stock beter presteert dan de 7970 en een klein beetje onder doet voor de GTX680. Met een kleine overclock behaal je opeens resultaten die de GTX680 zelfs voorbij streven. De kaart is zuinig, stil en heeft ondanks zijn eigen OC zelfs nog ruimte voor een verdere overclock.
Als ik al deze factoren afzet tegen de prijs van € 399 t.o.v. gemiddeld €470 van een GTX680, dan kan ik enkel de conclusie trekken dat deze kaart een GTX680 killer is.
Op verzoek wil ik eventueel nog extra benchmarks draaien.
Reacties (30)
[Reactie gewijzigd door Lumics op 24 juli 2024 18:08]
edit: nouja eigenlijk zijn de resultaten best gemengd...
[Reactie gewijzigd door NinjaTuna op 24 juli 2024 18:08]
Leuke review daar hebben mensen wat aan!!!! Ik heb hem met veel belangstelling gelezen.
Een dingetje viel me op bij de benchmark Battlefield gulf of Oman en met (Lucy Viru) Gulf of Oman: Stock heb je veel hogere frame rate's dan met je overklok! Is dat een vergissing, en zo niet hoe komt dat?
Verder helemaal top zelfs ik begrijp jou review....
Ik zit zelf te wachten op een GTX-670 Phantom nadat ik (gelukkig terecht) mijn GTX-680 Phantom geannuleerd heb. Helaas is de levertijd onbekend, maar als het zover is zal ik daar ook eens een review van schrijven.
Persoonlijk vind ik de blauwe pcb van de kaart een beetje een afknapper, maar dat is natuurlijk alleen als je echt cosmetisch iets met je pc wilt doen (window).
Zeer nette review, maar je hebt als game nu alleen BF3 gedraait, nu spelen veel hier die wel, maar voor de volledigheid zou een andere moderne game ook wel leuk zijn (denk aan Skyrim, ME3, Crysis)
Ik zal eens kijken wat ik nog heb liggen om te benchen. To be continued...
[Reactie gewijzigd door Lumics op 24 juli 2024 18:08]
Alleen zijn er enkele dingen die ik nog zou willen weten:
- Wat is dit Lucid Virtu precies? En heeft elk moederbord de beschikking over deze "extra" performance a.d.h.v. dit Lucid Virtu? Heb straks zelf een GIGABYTE bord thuis liggen, vandaar.
- Wat is de maximale overclock die je uit deze kaart hebt weten te persen? Ik heb namelijk enkele reviews gelezen die 'm net iets hoger wisten te tillen voor nog betere prestaties.
- Heb je de fan op 100% draaien? Wat is daarbij de geluidsproductie?
- De tool die je gebruikt: "MSI Afterburner" is dit een tool voor alle videokaarten?
2) Ik ben niet verder gegaan dan +100 op de core en + 100 op het geheugen. Op deze waarden draait de kaart nu standaard. Via de links onderaan de review kan je zien dat de kaart al verder is overgeclocked
3) In het plaatje van de afterburner kan je zien dat de ventilatorsnelheid onder load niet boven de 40% uitkomt. Ik hoor behoorlijk slecht en daarom heb ik geen paragraaf gewijd aan geluid.
Ik heb de fan even op 100% gezet en op 1 meter van mijn behuizing vandaag klinkt het
volume niveeu als dat van een kleine tafelventilator die naast je op het bureau staat.
4) Ja en [Klik]
Waarom heb je bij warmte en geluid maar 3 sterren gegeven? Hij word toch niet warm of maakt veel lawaai?
En ook nog direct leverbaar!
[Reactie gewijzigd door Lumics op 24 juli 2024 18:08]
Wat ik dan zou doen is dus 5 sterren geven en er bij vermelden dat je geluid niet hebt gemeten dat de score enkel voor de temperatuur is.
[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 24 juli 2024 18:08]
Verder iets beter fps in bf3, voor zover ik nu kan beoordelen uit deze review.
Ik weet niet of je inmiddels je keuze al hebt gemeekt, maar wilde je deze info niet onthouden.
[Reactie gewijzigd door Lumics op 24 juli 2024 18:08]
Je zal eerder enkele FPS drop hebben in games. (zoals ook is te zien aan de min fps in zijn tests.
Waar het wel heel goed voor schijnt te zijn is video decoden, omdat de intel HD 4000 chip hier een stuk beter in performed dan andere video kaarten.
Op dit moment zal Lucid dus je Intel graka gaan aanspreken.
Verder gebruikt ie voor games gewoon je main GPU maar omdat ie via een omweg komt, verlies je een paar FPS.
Ik heb het niet aan staan.
Verder bijna identiek systeem als poster.
Ik ben vooral erg blij met de performance van de samsung SSD.
Om even terug te komen op de gigabyte 670 oc. Hij is echt geweldig!
Temperaturen komen niet boven de 52 graden op stock speeds @ 100% load, en dat is terwijl de ventilator niet eens moeite doet.
Tot nu toe draait elke game vlekkeloos!
Zelf was ik bang dat de geluidsproductie in idle hoger zou zijn dan Arctic koeler maar dit valt op zich wel mee. Het is ietjes meer maar verre weg de stilste "stock" oplossing die ik in een lange tijd ben tegengekomen.
OC'en heb ik niet gedaan.. werkelijk alles wat ik hier tegenaan kan gooien draait als een zonnetje op 1920x1200. Wellicht dat als je met meerdere schermen gaat gamen het anders wordt.. voor mij is 1x 24" prima.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn