ZyXEL GS-108S Review

isageer 8 juni 2012, laatste update op 8 juni 2012, 3.498 views

ZyXEL GS-108S

Pluspunten

• Deze switch zorgt ervoor dat jouw hardware die een snelle internetverbinding nodig hebben deze krijgen en deze wegneemt bij hardware die geen snelle internet verbinding nodig hebben zo merk je niet dat er snelheid is weggenomen en is de ervaring met jouw internetverbinding verbeterd.
  • Gemakkelijke installatie
  • Geen internetverbinding nodig voor installatie (geen drivers nodig; automatische herkenning)
  • Ideaal voor lan party's zonder internetverbinding

Minpunten

• Misschien in de toekomst een usb-poort voor een printer te delen.

Features Score: 4
Mijn review over deze media switch die ik nu reeds 18 maanden bezit. Ik ga het in mijn review niet al te moeilijke woorden, tenzij met een uitgebreide uitleg, gebruiken zo kunnen ook mensen met iets minder achtergrondkennis mijn review verstaan.

Technische gegevens Deze Switch heeft de afmetingen: 152 x 80 x 32 mm en heeft daarnaast een gewicht van amper 150 gram. Hierdoor kun je dit appraatje overal plaatsen aangezien hij niet veel plaats in beslag neemt. De behuizing is wel van plastic, en kan misschien in de toekomst in metaal worden afgewerkt. Dat geeft dat tikkeltje extra gaafheid aan dit product.

Wat is de inhoud van de verpakking?
  • Zyxel GS-108S Media Switch.
  • Voeding’s adapter
  • Snel start Handleiding
  • En een Garantie Kaart.
Deze switch is zeer handig je hebt aan deze switch 3 soorten poorten (ook wel Qos (Quality of service) poorten genoemd), deze poorten zijn allemaal (10/100/1000 Mbps) poorten:

De eerst poort (groen 2x hoge prioriteit) zijn voorzien voor een zeer snelle verbinding te maken. Deze kun je perfect gebruiken bv voor een telefoon, je wilt niet dat jouw telefoon die bv met skype werkt niet om de minuut wegvalt. Daarnaast valt deze ook te gebruiken voor videostreaming naar jouw televisie, je wilt niet dat als je een Youtube videootje bekijkt dat jouw beeld om de 15 sec blijft hangen.

De 2e soort poortdie aan dit apparaat is aangebracht (geel 2x gemiddelde prioriteit) zijn de kabels voor een constante verbinding hierbij mag het signaal niet wegvallen, dit kun je perfect gebruiken voor een opsla capaciteit een harde schijf of een nas; een gameconsole bv de x-box 360 of een mediaspeler bv popcorn media spelers zijn best voorzien van een constante verbinding.

De derde poort (grijs 4x lage prioriteit) zijn voorzien voor apparatuur dat geen al te snelle verbinding nodig hebben. Zoals bv. Een pc of tablet voor op het web te surven.

Energieverbruik Deze Switch heeft een maximaal verbruik van 4.5watt. Wat totaal niet veel is in vergelijking met andere switches van zijn assortiment. Daarnaast gaat deze switch automatisch over in de power-saving modus wanneer er geen actief gebruik word gemaakt van de poorten. Nog een puntje je kan ook elektriciteit besparen door korte kabels te gebruiken. Grote kabels hebben altijd meer energie nodig op tot aan het doelgerichte apparaat te geraken.

Installatie is zeer gemakkelijk je plugt deze gewoon aan in je netwerk en deze wordt automatisch herkent in het netwerk, het is totaal niet nodig voor windows7 en windows vista gebruikers om een driver te downloaden van de productwebsite, andere besturingssystemen weet ik niet omdat ik hier geen ervaring mee heb. Dit is ook een zeer interessant punt aangezien je dit ook kunt gebruiken om een lokale lan op te zetten met of zonder internet verbinding.

Een paar afbeeldingen hoe het product eruitzeit:

Uit ervaring met deze media switch moet hier wel iets mee opmerken indien je de groene verbindingen niet gebruikt dan bevordert dit de snelheid van de andere poorten. Dus uw snelheid hangt af van de gebruikte poorten. Dus indien je een zo best mogelijk gelijke verspreiding wilt hebben van jouw poorten, ben je best om enkel de gele en grijze poorten te gebruiken. Je bezit ook best over een deftige toegangsinternetsnelheid. Deze switch versnelt niet uw inkomende internetverbinding maar herverdeelt dit onder de aangesloten poorten, maar kan hierdoor wel een hogere snelheid generen voor de hardware aangesloten op de poort met de hoogste prioriteit, maar dit knijpt dan de snelheid dicht voor de hardware aangesloten op de gewone poorten.

Mijn eindconclusie voor deze switch is dat dit een noodzakelijk apparatuur is voor mensen die willen dat data zoals bv een software pakket zeer snel word gedownload en dit voorrang moet hebben op andere apparatuur. Ik gebruik dit zeker voor mijn digitale tv omdat ik het hatelijk vind om haperende beelden te bekijken op mijn tv van Youtube. Ik zou wel in de toekomst hier een usb toegang zien zodat deze ook kan gesplit worden over de verschillende receivers van deze switch, dit kan handig zijn voor een printer die werkt via usb.

Dus nogmaals mijn eindoordeel over deze media switch is dat deze zeer handig kan zijn voor mensen die veel gebruik maken van de downloadfunctie, om film materiaal te downloaden van streaming websites zoals bv youtube of mensen die regelmatig grote bestanden moeten downloaden.
Ik ben zeer blij dat ik deze switch heb, want mijn hobby fotografie vraagt om dikwijls grote gecomprimeerde mappen te uploaden naar dropbox; of naar de lokale Lacie harde schijf. Nog een leuk weetje sinds ik deze switch heb, heb ik geen last meer van haperende beelden; de streamsnelheid is perfect tussen de tv en de harde schijf, dit dankzij de switch van Zygzel...

Opmerking
Veel mensen klagen althans over de kwaliteit van zyxel maar deze valt zeer goed mee voor de prijs die je betaald voor de meeste switches met deze mogelijkheden betaal je al snel de helft meer. Ik ben blij aangezien mijn switch die nu al een jaar en half oud is nog steeds niet heeft begeven. En heb nog steeds weinig last gehad van een wegvallende internetverbinding dus deze switch doet zeker zijn werk.
Ik zal zeker in de toekomst terug een Zyxel kopen.

Mijn setup

Heb jij ook een ZyXEL GS-108S?

P.S. Heb me er ook nog eentje aangekocht bij Ibood en vorige week is deze toegekomen.
Beste,

waar heeft u de switch gekocht?
Beste Benjamin, ik heb deze switch aangekocht bij "edu corner" Sint-Amandsberg
Sint-Amandsberg is een deelgemeente van Gent (BelgiŽ Oost-Vlaanderen)
;)
GeÔnteresseerd neem eens een kijkje op hun website voor hun adresgegevens...
Ik zou heel graag willen weten of de QoS op de poorten ook softwarematig uit te schakelen is en dan de QoS handmatig in de switch settings anders te verdelen is over de poorten.
Ik denk het niet. Zit vast in de hardware gebakken volgens mij.
Maar dat zal vast in de handleiding staan. ;)
Als je liever een metalen had gehad zou ik deze gekocht hebben: pricewatch: Zyxel GS-108B v2 .

Ik heb zelf vorig jaar deze voorganger gekocht pricewatch: Zyxel GS-108B die nu bijna overal op is. De versie met QoS poorten was er toen nog niet. Aangezien mijn VoipbusterPro telefonie direct via mijn Fritzbox loopt en ik een eventuele ATA ook direct aan die Fritz kan hangen is het ook niet echt een punt. Ik vraag me af of je er in de praktijk ooit iets van zult merken en ik kan me zelfs voorstellen dat als je alleen maar computers en bijv een NAS aangesloten hebt dat dan soms sommigen een erg trage transfersnelheid krijgen omdat anderen die op een hogere prioriteitspoort zitten alle NAS capaciteit wegsnoepen.

Ook dat zal niet vaak voorkomen maar net zoals het theoretisch voordelen kan hebben kan het ook theoretisch nadelen hebben om niet configureerbare(!) QoS poorten te hebben.