Synology DiskStation DS412+ Review

M-Opensource 16 mei 2012, laatste update op 16 mei 2012, 21.878 views

Synology DiskStation DS412+

Pluspunten

• snel in alle opzichten
  • gemakkelijke installatie
  • DSM 4.0
  • 3rd party apps via repositories

Minpunten

• prijzig met z'n 565 euro

Kwaliteit voeding Score: 5
Afgelopen weekend heb ik dan toch de knoop doorgehakt, lang liep ik te twijffelen, voornamelijk vanwege de prijs. Ik heb sinds december 2010 een Synology DS411j waar ik erg tevreden mee ben. Helaas is de snelheid van dit model mij toch gaan tegenstaan waardoor ik al een tijdje aan het kijken was naar een upgrade.

De reden dat ik een snellere wil is omdat er een LCD tv op de slaapkamer gaat komen, daar komt dan een tweede Openelec Mediacenter bij die ook media gaat streamen. Helaas kan de DS411j het met moeite aan dat er van twee kanten gestreamed gaat worden. Dus met oog op de toekomst is dit ook een reden geweest.

Dankzij een financiële meevaller heb ik besloten de DS412+ te kopen, dit is op het moment één van de topmodellen in het 4-schijven segment voor de particulier.

Omdat ik de schijven van m'n DS411j naar de DS412+ migreer heb ik geen Installatie maar een Migratie paragraaf.

Specificaties
De specs zoals ze door Synology zijn beschreven:
- 2.13 GHz Dual Core Intel Atom
- 1GB DDR3 RAM
- 4x HDD slot (max 16TB)
- External HDD Interface : USB 3.0 Port X 2, USB 2.0 Port X 1, eSATA Port X 1
- LAN : Gigabit X 2 (with Link Aggregation)

Inhoud doos
In de (mooie) verpakking vond ik de volgende zaken:
- DS412+
- Adapter + stekker
- 2x cat6 netwerkkabel van 2 meter
- Zakjes met schroeven
- Handleidingen
- CD-ROM met software en handleidingen

Gebruik / Doel
In de DS412+ komen 4 schijven te zitten (Samsung EcoGreen F2 1.5TB, 5400rpm, 32MB, SATA). De DS412+ gaat ingezet worden voor de volgende taken:
- backup van laptop en desktop
- opslag media (films, series, software)
- downloaden media (Sickbeard / Couchpotato / NZBget)
- streamen video naar meerdere Openelec Mediacenters
- database voor XBMC

De 4 schijven draaien in den RAID 5 configuratie waarbij er effectief 4.02 TB beschikbaar is.

Migratie
Volgens de tutorials van Synology (http://www.synology.com/tutorials/tutorials.php?lang=nld) was het een eenvoudige klus om van een 4-bay naar een andere 4-bay station van Synology te migreren. Na het maken van de verstandige backups was het zaak om de schijven in dezelfde volgorde in het doelstation te monteren. Dit ging zonder enige moeite, de HDD brackets van de DS412+ passen perfect om de schijven waarna ze na het monteren van 4 kleine schroefjes stevig vastzitten. Vervolgens klikken ze zonder moeite in de DS412+ en ben je wat monteren betreft klaar. Alles lijkt op de milimeter te passen zonder enig gedoe, pluspunt voor Synology.

Nadat alle schijven zijn gemonteerd was het tijd om de DS412+ op te starten en met de meegeleverde Synology DiskStation Assistant DSM te installeren. Deze tool is erg gemakkelijk en loodst je door een wizard heen waar weinig fouten gemaakt kunnen worden, erg gebruiksvriendelijk.
Tijdens de wizards werd er niet gevraagd m'n backupbestanden in te laden dus begon ik lichtelijk te zweten toen de Assistant aangaf dat alles gelukt was. Tot m'n verbazing waren alle settings na de migratie volledig intact! De gebruikersaccounts... instellingen voor security... alles was netjes meegekomen! Wederom een dik pluspunt voor Synology, de migratie was vlekkeloos en snel.

Het enige dat ik nog diende te doen was alle exotische packages (NZBget, Couchpotato, Sickbeard etc.) verwijderen en deze opnieuw installeren. Iets wat ook in de tutorial wordt vermeld, geen verrassing dus.
Kortom, migratie geslaagd zonder hoofdpijn!

Software - DSM
DSM is iets waar Synology mee mag pronken. DSM is management software van Synology gebaseerd op de HTML5 standaard waarmee alles geregeld kan worden. Het werkt als een desktopomgeving met een buearublad waar je applicaties in kan openen. Zelfs window-management is aanwezig, redelijk vertrouwd als je de meeste OS'en gewend bent.

Enkele features van DSM:
- Schijfbeheer
- Gebruikersbeheer
- Beveiliging
- DHCP server
- DLNA/UPnP Media Server
- Cloud Station
- 3rd party apps (WordPress, PHPmyAdmin, Antivirus etc.)
- en nog veel meer...

DSM is een fijne omgeving die eigenlijk alles biedt wat je nodig hebt, de mannen van Synology hebben dit erg goed in elkaar gezet en leveren er ook goede support op.

Voor meer informatie, bekijk DSM op de Synology website: http://www.synology.com/dsm/index.php?lang=enu

Of bekijk de live demo om te zien wat de mogelijkheden zijn: http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=enu

Software - Packages
Naast opslag gebruik ik m'n NAS voornamelijk voor m'n Openelec Mediacenter in de woonkamer. De NAS streamt niet alleen full-HD films/series maar downloadt deze ook. Voor het downloaden gebruik ik NZBget in combinatie met CouchPotato en Sickbeard. Voorheen diende je je Synology NAS te voorzien van IPKG om dergelijke software te kunnen installeren en draaien. Tegenwoordig ondersteunt DSM 4.0 het gebruik van repositories waardoor je gemakkelijk software van externe bronnen kan installeren zonder enige kennis van de commandline. Gelukkig zijn er ook genoeg externe repositories te vinden waar ontwikkelaars hun packages op bijhouden.

Ik heb de repository van Syno Community gebruikt welke verschillende packes levert:
- CouchPotato
- Sickbeard
- Transmission
- uMurmur
- ZNC

Het toevoegen van de repository en installeren van deze packages zijn dankzij dit systeem kinderlijk eenvoudig. Ik kan mij goed herinneren toen ik met de DS411j vlak na aankoop avonden hebben zitten klooien met de commandline om alles perfect werkend te krijgen no more!

Na installatie krijg je van de packages een melding te zien waarbij ook de URL gegeven wordt waar je je CouchPotato of Sickbeard installatie kan bereiken. Vanuit daar kan je de rest van de configuratie doen.
Meer info over Syno Community is hier te vinden: http://www.synocommunity.com/

Mocht je overigens zelf nog via IPKG software willen installeren dan is dit nog steeds mogelijk, ook voor dit model zijn handleidingen te vinden op de Synology Bootstrap Wiki. (http://forum.synology.com...rver,_bootstrap,_ipkg_etc)

Warmteontwikkeling
De DS412+ bevat 2 fans die de schijven gekoeld moeten zien te houden. Ik heb gemerkt dat onder load de schijven niet boven de 35 graden celsius uit komen. Wanneer het systeem niks staat te doen hangt de temperatuur van de schijven rond de 30 graden celsius.

Netwerk
De DS412+ is één van de modellen die met Link Aggregation komt, met Link Aggregation is het mogelijk om meerdere netwerkpoorten te combineren tot 1 virtuele poort om zodoende een hogere doorvoersnelheid te behalen. Omdat mijn router helaas geen LA ondersteunt (Linksys E2000) kon ik dit niet inschakelen.

Wat ik wel heb gedaan is beide netwerkpoorten aansluiten en een vast IP adres gegeven. Ik laat de Openelec Mediacenter via het ene IP adres lopen en m'n desktop via het andere IP adres. Op deze manier heb ik toch een soort van load-balancing gecreëerd, al denk ik dat beide systemen elkaar niet heel erg in de weg zullen zitten bij dagelijks gebruik. In de toekomst zullen beide mediacenters hun eigen IP aanspreken op de NAS.

Prestaties - Filesystem/Network
Om de prestaties van het filesystem te testen heb ik vanaf m'n bekabelde pc een aantal kopieer acties gedaan. Ik heb een ISO genomen van en deze enkele keren heen en weer gekopieerd. Voor de tweede test heb ik een map met software genomen, de bestanden daarbinnen variëren van 1 KB tot 200 MB

PC > NAS

Wat: 365 files
Grootte: 5.540 MB
Tijdsduur: 80,3 sec
Gemiddelde doorvoersnelheid: 68,99 MBps

Mocht iemand andere benchmarks willen zien, laat even weten waarmee en ik wil het graag uitvoeren en updaten in de review :)

Prestaties - Downloaden Usenet
Gezien de specs van de DS412+ was ik in de veronderstelling dat SABnzbd vlekkeloos zou draaien, bij de zwakkere zoals DS411j was dat vragen om problemen omdat SABnzbd vaak vastliep wanneer deze te grote bestanden te verwerken kreeg. Ik heb vele verhalen gelezen over memory leaks en Python problemen, waar het precies aan ligt durf ik niet te zeggen.

Nu ben ik vandaag tot de ontdekking gekomen dat ook op de DS412+ SABnzbd soms raar gedrag vertoont, bij grote HD films (10GB+) heeft hij toch moeite met de post-processing. Omdat ik geen zin had om te zoeken naar het probleem ben ik overgeschakeld naar NZBGet welke met geen enkele taak moeite bleek te hebben. Het downlaoden gaat met de volle 6 MegaByte per seconde (Ziggo 50mbit verbinding, Utrecht) en ik merk dat overige pc's nog nauwelijks kunnen internetten. Het is dus safe to say dat de DS412+ met gemak m'n volledige internetverbinding dichttrekt, zoals het hoort :)

Het uitpakken en repareren van films kost weinig moeite, enkele minuten voor extracten van 10 GB is geen probleem. Ook is de processorbelasting niet noemenswaardig tijdens het extracten, ik heb deze niet boven de 40% uit zien komen.

Na al deze cijfers en het geweldige gemak van de migratie ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen spijt heb van deze aanschaf. Toegegeven, het is een duur apparaat maar je krijgt er behoorlijk wat voor terug!

Ik sta open voor feedback en vragen, stel ze gerust.
(details als foto's komen nog, nu niet in gelegenheid deze te maken)

Heb jij ook een Synology DiskStation DS412+?

Wat ik niet terug kan lezen in je review is of je beide netwerkkaarten hebt aangesloten met Link Aggregation aan.
Kleine paragraaf toegevoegd, thanks for the tip :)
Ik ben wel benieuwd hoe snel deze is met LA. Nog even doorsparen voor deze NAS + nieuwe managed switch met LA.
Leuke review om te lezen al is deze vrij beknopt. Misschien ook eens kijken naar autosub voor je series?
Ondertiteling gebruik ik al niet zo heel veel, engels versta ik prima wat dat betreft. Maar als ik het gebruik dan pak ik de optie van XBMC zelf, deze werkt nagenoeg perfect is mijn ervaring.
Interessante review, zit er zelf ook over te denken om een NAS als deze te kopen. Echter zijn ze behoorlijk prijzig zeker als je er nog 4 harde schijven bij dient te kopen.

Nog een vraagje in welke RAID configuratie heb je je NAS ingericht?
RAID 5, zal het even in de review zetten :)
Mooie review!

Wel raar dat je niet 2 streams tegelijk kunt bekijken. Ik kan met mijn antieke Conceptronic CH3SNAS 2 ASRock ION systemen met XBMC tegelijk voorzien van 1080P streams, zonder issues.
Thanks, die 2 streams was met de DS411j. Beide streams 24p films overigens. Als ie goed buffert dan ging het op zich wel maar als Sickbeard of Couchpotato besloten om de "wanted" lijst te gaan checken dan kreeg het kleine processortje het zwaar.

Met de DS412+ is dit overigens geen probleem. Hij speelt met gemak meerdere streams af en zelfs een film uitpakken lukt dan nog. Heb één of twee keer een hapering gezien op het moment dat er uitgepakt werd maar dit was niet noemenswaardig.
Goeie Review!

Vraagje - hoe luid is deze NAS? Vergelijkbaar met een zeer stille PC (dus ik hoort hem bijna nooit) of heeft het een constante zoem?

Dank je!
Hij heeft wel een redelijke zoem, ik heb 'm in de meterkast staan (dunne deurtjes) maar als ik 's ochtends beneden kom in de gang hoor ik 'm zeker zoemen.

Ook is dit denk ik wel afhankelijk van de soort schijven die erin zitten. De ene schijf bromt harder dan de ander.
Dank je!

Dus de zoem komen door je hardschijven (de samsungs) en niet de koeling van de NAS

Misschien is handig om een paragraaf over geluid op te nemen in u review
Ik heb een DS1511+ met een ziggo 120mbit.
Haal met SABNZB niet de volledige download snelheid, ik neem aan dat het een beetje door inefficiëntie van sabnzb komt, gezien de CPU van mijn NAS niet boven 40 % komt.
Ik verkreeg wel iets snellere download snelheden toen ik het aantal RAM voor SABNZB omhoog gooide.
Heb het nu ingesteld van 512M naar 1024M (3gb in de NAS) en mijn download speed ging van gemid 7-8MB/s naar 9-10MB/s

Verder geen problemen met SABNZB, draai al 1 jaar dezelfde versie (misschien werkt een oudere versie beter voor je?)
Uitpakken van 8gb filmpjes duurt gemiddeld 5 minuutjes. =)

Goede review, omdat je hele bruikbare benchmarks gebruikt hebt!
Gode review, eentje die wellicht kan helpen met mijn probleem.

Sinds een dikke week heb ik de DS411+ en gebruik de plex app om mijn films over de apple tv2 naar mijn tv te streaken.
Echter doen veel films het niet en zie in DSM4 dat de CPU load erg hoog wordt.
(verklaring voor het niet goed afspelen van mijn films)

Zou een overstap naar de DS412+ hierin een dusdanige verbetering zijn dat het dan wel gaat lukken met het streamen van films?

Kan de DS411+ nu nl nog inruilen en die paar tientjes meer heb ik er dan ook wel voor over.
Het verschil tussen de 411+ en de 412+ is nou niet zo heel groot denk ik.

Waar je naar zou kunnen kijken is een andere manier van streamen. Plex rendert volgens mij films op de NAS en stuurt het beeld door, wat inefficient is aangezien de processor niet zo sterk is. Hij moet dan immers HD of full-HD decoderen, iets wat vrij intensief is voor zo'n simpel ding.

Wat je kan doen is op je Apple tv XBMC installeren, dan wordt er alleen data gestuurd die wordt gerenderd door je Apple TV, wat Apple TV volgens mij wel goed kan (check dit even in het forum).

Keep in mind, ik weet weinig van Plex, dus het kan zijn dat ik er naast zit. Maar de indicatie dat mijn vorige 411j makkelijk kon streamen en jouw 411+ moeite heeft geeft mij dit vermoeden...
Ik heb zelf een DS411, zonder plusje, in de meterkast staan. Daar kan ik geen Plex op draaien, dus ik gebruik al een tijdje XBMC op mijn aTV2 in de slaapkamer.

Het afspelen werkt voor mij altijd zonder problemen. Echter heeft de aTV wel soms problemen met het laden van "movies" of "TV Series". Nu is de collectie denk ik redelijk groot, dus ik begrijp het ergens wel. Ik denk dat ik eens moet gaan kijken om de library in een SQL database op de Synology bij te gaan houden...

De crashes neem ik voor lief en ook dat hij beduidend langzamer is dan de Ubuntu XBMC die in de woonkamer staat. Maar denk dat het wel goed is om je dit te realiseren.

[Reactie gewijzigd door iefow op 27 juli 2012 11:59]

Ik heb zelf de Linksys E2000 ook en heb er DD-WRT software op gezet. Hiermee is Link-Aggregation wel mogelijk. Hier staat meer informatie: DD-WRT E2000 wiki.
Dat is goed nieuws, daar ga ik mee aan de slag, thanks!
Heb je dit nog kunnen testen? Ben eigenlijk nog wel benieuwd naar de resultaten.
Eerlijk gezegd nog niet, heb m'n router wel voorzien van dd-wrt maar nog geen tijd gehad om die link aggregation op dd-wrt door te lezen en toe te passen.

Als het zover is, vermoedelijk na m'n vakantie, dan update ik m'n review :)
Weet iemand of de DS412+ ook full3D kan streamen?
Bovenstaand is op zich erg vreemd, daar ik zelf nog een CS407e heb en die het wel makkelijk trekt om 1080P materiaal gelijktijdig naar de woonkamer en slaapkamer te streamen.
Dat terwijl de 407e toch beduidend langzamer is dan de 411j.

[Reactie gewijzigd door mistervis007 op 17 september 2012 19:01]