Panasonic Viera TX-P50ST50 Zilver Review

Adlermann 14 mei 2012, laatste update op 14 mei 2012, 7.266 views

Panasonic Viera TX-P50ST50 Zilver

Pluspunten

• Uitstekend contrast,
  • Uitstekende zwartwaarden
  • Goede lichtopbrengst
  • Goede kleurenreproductie
  • Goed kalibreerbaar
  • Out of the box goede performance
  • Goede motion
  • Weinig IR

Minpunten

• Design kan beter

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ik zal door middel van deze review kort mijn commentaar geven op deze televisie. Ik had hiervoor een Panasonic p50vt30. De opgegeven waarden in deze review zijn gemeten door een i1 display 3 (i1 display pro) in combinatie met hcfr v3.0.4. Voor het gebruik van de testpatronen heb ik gebruik gemaakt van een Oppo 93 blu-ray player en de hd 709 disc van avs.
Ik heb deze tv gekocht omdat mijn VT50 pas eind deze maand geleverd gaat worden, daarom had ik iets nodig om de maand door te komen. Echter na deze tv ingebruik te hebben genomen twijfel is er aan of ik geen grotere ST50 moet kopen in plaats van een VT50.
Ik zal in deze review elementen die ook uit de specificaties gehaald kunnen worden negeren. Ik richt me alleen op beeldkwaliteit. Nadat ik de tv een uur of 100 had laten inspelen (daadwerkelijk kijken) was het tijd om deze te kalibreren. Out of the box presteert de ST50 best aardig in true cinema mode. In 0 tot 100 IRE waren blauw en groen exact 100%, echter in 0 tot 50 IRE was er een serieus tekort aan rood. In de lichtere segmenten was rood echter ook 100% correct. Aangezien de ST50 maar een 2 punts kalibratiesysteem heeft ben ik gaan kalibreren op 20 IRE en 80 IRE. Door op deze twee punten het toestel te kalibreren hoop ik dat alle tussenliggende waarde volgen. Op 20 IRE heb ik brightness van rood aangepast zodat deze hier ook op 100% kwam. Deze aanpassen was voldoende om tussen 20 IRE en 100 IRE de dE <= 3 te krijgen. Ik zal ook een screenshot bijvoegen van de RGG level Tracking.

Door deze aanpassingen kon ik ook metingen doen m.b.t. contrast. Doordat het zwart 0.008 cd/m2 is en het wit ongeveer 120 cd/m2 kregen we een contrast van 1:13800 met een gemiddelde gamma van 2.24! Dit is een uitstekend resultaat. Het enige probleem is dat materiaal 4% boven zwart een wat rode tint heeft gekregen. Maar dit is met een tweepuntskalibratiesysteem moeilijk te corrigeren.

Nadat ik grijstinten had gekalibreerd was het tijd voor de primaire en secundaire kleuren. De ST50 biedt alleen kalibratiemogelijkheden voor de primaire kleuren. Daardoor was het vrij lastig om ook een perfect resultaat te verkrijgen op de secundaire kleuren. Op rood, groen, blauw, magenta en geel waren de dE’s lager dan 3. Alleen op cyaan was het 4.5. Voor een midrange model zeer netjes.

Mijn VT30 is gecrediteerd vanwege uniformiteitsproblemen. Voor kalibratie had een grijs scherm een erg groene tint, echter dit kwam doordat er te weinig rood in het beeld zat. Na correctie kan ik rapporteren dat het scherm geen uniformiteitsproblemen heeft.
Op mijn VT30 had ik regelmatig last van de 50hz bug, dit wil zeggen dat bij snel bewegende camerabeelden er een soort ghosting effect ontstond (alleen met PAL materiaal). Op mijn ST50 is motion een stuk beter met PAL materiaal. Het probleem is niet geheel opgelost, maar tijdens een voetbalwedstrijd valt het me maar 2 of 3 keer op.

Samenvattend, ik ben erg tevreden over deze tv. Vergeleken met mijn VT30 heeft het beeld voor meer ‘punch en pop’. Ook heeft het een beter contrast en een betere motion. Echter het design is natuurlijk wel wat matig, maar dat is ideaal. Zodra mijn VT50 komt gaat deze tv naar de slaapkamer, maar ik denk dat deze tv in menig huiskamer prima tot zijn recht gaat komen.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50ST50 Zilver?

Ik vind het design anders wel een stuk mooier als die XT30 modellen van vorig jaar met die dikke bezel.
Design ziet er wel leuk uit IMO, de voet kan wel wat meer design gebruiken :P
Aardige review trouwens!
Ja panasonics worden elke generatie mooier. De VT's blijven het mooist. Maar deze ST is toch mooier dan mijn G10 (vind ik).
Verder is dit denk ik een van de beste deals op TV gebied dit moment. Nog even en de 50" zit op de 1000,- grens. Voor dat geld is er volgens mij niets beters te koop.
Heb je last van retentie of valt het wel mee op een st50?

@Jumpyth jammer genoeg is hij nu overal 100 euro duurder. Net te lang gewacht.
ik had er niet abnormaal kast van. Gewoon normaal voor een plasma.
Even ter info:
Bij Apollo in de winkel is deze te koop voor 1049 euro. Zojuist zelf daar aangeschaft.
Heb je ondertussen de VT50 al en hoeveel verschillen ze nou echt? Is de ST50 echt helderder met 3d films?
Ja, ik heb de vt50 inmiddels al een tijdje. De st50 is wel wat helderder, maar een perfect gekalibeerde vt50 heeft toch net iets beter beeld (je kan het beter afstellen).