Sony Vaio VGN-FZ21M Review

WidgetTWW 18 december 2007, laatste update op 18 december 2007, 4.308 views

Sony Vaio VGN-FZ21M

Pluspunten

• Krachtige prestaties (goeie processor, 2GB Geheugen, Videokaart).
  • Multimedia Toetsen.
  • Afwerking.
  • Gewicht.
  • Design.
  • Veel aansluitmogelijkheden.
  • Blu-ray
  • Wireless N, jah een Wireless N tot 154MBps. En natuurlijk nog Bluetooth.
  • Bereik Wireless.
  • Accuduur.
  • X-Black Scherm.
  • Leuke Motion Eye Camera.

Minpunten

• Een hoop rotzooi geinstalleerd.
  • Nogmaals een bagger inkijkhoek.
  • Geen XP support (heeft Dell en acer wel)

Waarom een vaio?
Dat was simpel: Kwaliteit, 2 jaar garantie, Krachtig, Design, Licht, accuduur. Dit alles hielp bij mijn keuze om een vaio aan te schaffen. Na 2 jaar een Acer gehad te hebben die 6 keer naar de klote geweest is, was het weleens tijd voor kwaliteit. De vaio's zijn eindelijk betaalbaar, vroeger was dat wel eens anders echt stervens duur.

Waarom deze serie:
Omdat deze serie erg lichte notebooks aanbied. Tevens erg krachtig. En allemaal betaalbaar. De accu gaat na een paar tests in XP gemiddeld 2 1/2 uur mee. Dus nog best lang. Tevens heeft sony de garantie verlengt naar 2 jaar.

Eerste Indruk:
Mijn eerste indruk was goed. Hij is licht zoals verwacht, en erg stevig. Erg handige mediaknoppen rechtsbovenin. En veel aansluitmogelijkheden. 3x USB, Koptelefoon, Speakers, HDMI, VGA, S-VIDEO, S400. Wat ik ook erg leuk vind bij deze serie is de Blu-Ray speler. Ik had verwacht dat het opstarten van een blu-ray wel lang zou duren met een 2x speler, maar binnen 10 seconden draait de film zonder problemen af.

Het X-Black Scherm:
De sony laptops staan bekend om hun X-Black schermen (Zwart is ook Zwart). Wat mij erg tegenvalt is de inkijkhoek die is echt bagger. Sorry maar echt bagger. Met mijn acer kan ik van alle kanten het scherm nog zien. Bij de sony als ik al iets schuin kijk dan wordt het beeld negatief. Maar niet getreurd het scherm is wel haarscherp. En zwart is zwart. Zoals je op onderstaande foto ziet draai ik in dualboot (xp en vista).

Wat betreft het scherm. Bij games en films wordt het beeld negatief als je er schuin voorzit. Bij word en internet, dergelijke blijft het beeld perfect.

Windows Vista en XP:
Standaard staat er Windows Vista Home Premium op. En zoals we bekend zijn 20 GB aan rommel. Hier een klein overzicht, Norton 360, Norton Backup, Photoshop, Reclame, nog eens reclame, Office 2007, Adobe reader. Allemaal trials. Wat moet ik ermee!!!!! Laat me zelf kiezen welke software ik wil. Maar ik denk als ze die software er niet bij doen dan had ik misschien wel 1500 euro moeten neertellen. Vista is leuk maar ik vind nog erg onhandig. Dus met XP aan de slag gegaan. Werkt tot nu perfect alleen 1 ding niet, kan de brightness niet instellen, dus de accu is sneller leeg als normaal ( onder xp 2 1/2 uur). Onder vista heb ik het niet getest.

Gamen:
Gamen? Jah, Gamen! In de laptop zit een 8400M GT met maar liefst 256MB ram. er zijn al 8600ers op de markt maar met deze 8400M kan ik toch aardig me gang gaan. Heb Medal of Honor: Airborne geinstalleerd en gespeeld met alles op HIGH. En verrassend zonder problemen. Hij draait perfect en laad snel. Ik zeg wel onder XP, vista niet getest. COD2 draait ook probleemloos. Ik gebruik de laatste ForceWare drivers van Laptop2Video.

Blu-Ray:
Jah, Deze laptop bevat een blu-ray speler. En ik moet zeggen onder Vista draait ie het beste. Wat wel aardig van sony is, is dat er een volledige versie van WINDVD- Bluray versie bijzit. Draait probleemloos zonder hikjes. Ooh jah onderstaande foto laat zien dat ik na registratie Spiderman-3 op de release thuis gestuurd krijg.

Extern Beeld:
Heb met HDMI me LG lcd tvtje aangesloten op een resolutie van 1366x760. Onder xp en vista. Op xp krijg ik irritante ruis. Met Vista perfect beeld en geluid. Vervolgens Die hard 4 gekeken en ziet er erg scherp uit.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FZ21M?

Egt schrijf je als echt... Komt heel vervelend over terwijl de rest van je review wel goed is geschreven. Mooi keuze als laptop en idd niet zo heel duur, wat is het gewicht?

Edit: ah gevonden, 2.8 kg... Ja lichter dan de 3,5 die het ook had kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Black Sparrow op 18 december 2007 10:33]

Yo heb exact hetzelfde model, zeflde ervaringen. Het minste punt vind ik toch echt het scherm, je moet er exact goed voor zitten..
Jah egt schrijf je als echt, dat weet ik dit was een snelle kopie van mijn review die ik van het forum heb afgeplukt.

Edit: heb het bericht nagelopen en tekst aangepast.

[Reactie gewijzigd door WidgetTWW op 18 december 2007 22:47]

Gedetailleerde review! Als ik het zo lees een perfecte laptop, afgezien van het scherm. En die rommel die er opstaat, krijg je dat er af door gewoon via config.scherm alles te verwijderen? Of evt. te formatteren?
Je kunt gewoon alles via het configuratiescherm verwijderen.
Hallo mrc16,
Ik ben ook in het bezit van deze grandioze laptop.
Nu heb ik een vraagje, ik wil graag mijn videokaartdrivers vernieuwen, want er zitten nu nog die fabrieksdrivers op. Nu is mijn vraag welke nieuwe forceware-drivers heb je nu precies draaien, en zou je me misschien die site willen linken waar je ze vandaan hebt, want ik weet niet precies welke ik moet hebben en waar ik ze kan vinden.
Alvast bedankt.

En een 10 voor je duidelijke review. Ben het er helemaal mee eens.
Henk3
overigens trekt mn laptop geen 1080 via hdmi naar TV, dat stottert vanaf mkv