Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud Review

royboy16 18 mei 2012, laatste update op 14 juni 2012, 2.413 views

Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud

Pluspunten

• Snel
  • makkelijk in gebruik
  • extreem lange accu-duur
  • super dun
  • fijn toetsenbord voor veel typewerk

Minpunten

• matige Wi-Fi ontvangst
  • GPS module erg slecht
  • browser hangt af entoe(zelden).

-Mijn zicht op de Transformer Prime 32GB-

Ik heb deze tablet aangeschaft omdat ik simpelweg gek ben op gadgets. Ik heb het zelf niet zo op Apple's iPad omdat hij kortweg gewoon te gesloten is. Ik wil kunnen aanpassen wat ik wil en software installeren die ik wil. Dan voldoet de iPad op dat moment niet aan mijn eisen.

-Vormgeving-

De tablet zelf ziet er zonder meer prachtig uit!! Hij is superdun maar aan de andere kant ook weer super sterk door zijn volledig aluminium behuizing. Asus heeft hier een groot voordeel want het ziet er erg gelikt uit en geeft hem een strakke uitstraling.
De combinatie van tablet en netbook is bijna perfect.

Antutu0

Heb al vele verbaasde gezichten gezien in de trein bij het un-docken van de tablet. Geweldig!! Mensen kennen dit niet en dat is jammer want het is bij mij een behoorlijke verrijking op mijn dagelijkse leven geworden. Iedereen kent de iPad maar verder dan dat kijken ze niet egt terwijl er toch een hoop moois te koop is buiten de iPad. Tuurlijk heeft de iPad een groot voordeel. en dat is zijn makkelijk te gebruiken User Interface die voor iedereen makkelijk te begrijpen is.
Maar android is wat dat betreft ook niet de moeilijkste. Prachtige widgets en homescreen zoals bij android zal je nooit vinden bij de iPad. Verschil moet er wezen zeg ik dan!!

-prestaties-

De tablet is snel en heeft met de standaard ROM géén transition-lag met het wisselen van home screen en het navigeren in de app-drawer. Wel valt mij het browsen met de stock-browser tegen. Er schijnt een fout te zitten in de hardware waardoor er vertraging op treed in het I/O management. Hierdoor geeft de browser soms bij veelvuldig klikken tijdens het niet reageren een bericht met (Browser is gestopt) klik dan gewoon op wachten en met dat je erop drukt kun je weer verder browsen. Dit is tot op heden (13-05-2012) niet opgelost door Asus. Verder hindert dat mij niet want ik gebruik meestal de Chrome browser of Opera. Voor flash-content op sommige site's gebruik ik wel de standaard browser. Zoals video-reports op Tweakers.net. Dit is opvallend vloeiend ten opzichte van andere browsers. Mijn laptop kan daar nog wat van leren. (i7 720QM met ATI 5470)

Omdat het een High-end device is horen daar ook hoge Antutu scores bij. Toen ik hem destijds draaide op 1.6 ghz d.m.v. een tweak app was ik nummer 9 op de wereld rang lijst met 13377 punten. Als ik nu een test zou draaien zal het iets van een 200e plaats zijn aangezien er al behoorlijk veel wordt geprobeerd en getweaked sinds Asus zijn Unlocker tool heeft vrijgegeven.

Met wireless is de tablet niet zo sterk. Dit komt door zijn ontwerp. De achterkant is namelijk van aluminium en daar heeft de tablet moeite mee want het bereik is niet zo groot als van een ander merk tablet wat in dit opzicht wel jammer is. Asus heeft aangekondigd hier aan te gaan werken. Ze willen een kunststof strip aan de bovenkant van de tablet doen waar de antennes van Wi-Fi en GPS onder komen. Dit is dus voor de functionaliteit wel goed maar voor de fraaiheid wat minder.

Het Wi-Fi bereik is dus wat aan de matige kant maar thuis op de bank werken op de tablet geeft geen problemen. Ook op school heb ik goed bereik. Het bereik schijnt ook te verschillen per tablet want mijn baas heeft dezelfde en die heeft regelmatig hele slechte ontvangst. Als we hem naast elkaar zette heeft die van mij altijd 1 streepje Wi-Fi meer als die van mijn baas.

-Grafisch/Scherm-

NVIDIA heeft inmiddels al een aantal jaar ervaring met het bouwen van krachtige GPU's en heeft zijn jaren lange ervaring goed toe kunnen passen op deze Tegra 3. Gamen gaat perfect vloeiend zonder enige frame drops. Films kijken is ook geen probleem. 1080p weergave zonder haperen. Iets wat op zijn voorganger niet haalbaar was.

Het scherm is goed helder en goed leesbaar. Dit komt door het Super IPS panel wat Asus heeft gebruikt. Het is scherp en bijna vanuit elke hoek goed leesbaar.
Door de hoge helderheid is hij buiten ook nog goed te gebruiken. Echter raad ik het af om er buiten mee in de zon te zitten. De tablet trekt erg veel warmte aan van de zon waardoor hij te warm wordt.
Bij veelvuldig gebruik in de zon zal de accu dat dan ook niet leuk vinden.

Het Gorilla-glas geeft de tablet wel een zwak punt. Namelijk als je de tablet laat vallen heb je er gelijk een barst in. dit komt omdat er te weinig rand is om in te deuken alvorens het glas aangetikt wordt. Klein minpuntje maar als je er gewoon zuinig mee bent (zoals ik) dan hoeft dit geen probleem te zijn.

-Gebruik-

De tablet is makkelijk in gebruik en het toetsenbord typt erg fijn. Al hadden ze bij Asus wel wat meer mogen denken aan het "alt-tab" principe. Nu is het namelijk lastiger om te multi-tasken omdat de 2 toetsen te ver van elkaar geplaatst zijn. Verder zijn er een hoop shortcut keys net zoals bij de TF101 die het gebruiksgemak van de tablet tot een hoger niveau brengen.
e-mails lezen en opstellen zijn eveneens een hele vooruitgang. De Makkelijke interface van de e-mail client laten je heel mooi en overzichtelijk je e-mails beheren. Met een simpele GUI die hooguit 3 buttons heeft zul je er in ieder geval niet in verdwalen.

E-mail client 0

Externe content op MicroSD/SD card en USB drives zijn makkelijk in te zien en te kopieren naar het interne geheugen. De standaard app "bestandsbeheer" is ideaal. hier kan Astro, ES File Explorer en de rest nog wat van leren want het is mooi simpel en effectief. Toch mis ik wel de dropbox integratie en is het submenu onder de knop "delen" niet erg gevuld.

-Apps-

Standaard wordt er een hoop eigen software van Asus op gezet. Even een opsomming:
SuperNote
Bestandsbeheer
@vibe amusement
Weer widget
email widget
Polaris Office
Asus WebStorage (2gb gratis)
MyNet
TegraZone

Ik zelf gebruik supernote erg veel. het is een makkelijke app om notities te maken. Het gebruiksgemak van deze app komt voort uit zijn simpele GUI net zoals bij bestandsbeheer waar ik het eerder over had. Asus scoort hier hoge punten mee in mijn ogen.

E-mail client 0

verder Werkt youtube perfect! Filmpjes zoeken en afspelen. het gaat allemaal mooi snel. full screen aanklikken en je hebt hem gelijk full screen.

-Conclusie-

Ik denk dat ik kan concluderen dat dit 1 van de betere tablets is in het huidige aanbod. Voordat ik deze tablet kocht zag ik er eigenlijk het nut niet van in maar nu ik hem heb is hij eigenlijk onmisbaar geworden. Ik hoop dat de tablet het lang volhoud bij mij. kwa accu-duur en mechanische slijtage van de scharnieren en klik systemen.

Deze review zal nog wel aangevuld worden aangezien er altijd wel wat in me opkomt wat gezegd mag worden over deze tablet ;)

Heb jij ook een Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud?

Ik vind die negatieve eigenschappen nou net DE reden waarom ik geen Transformer ga kopen. Een tablet is gewoon voor mij wat webbrowsen en filmpjes bekijken. Verder vind ik het jammer dat er niet echt op de apps wordt ingegaan of zijn die gewoon niet zo bijzonder?
Bedoel je de apps bij erbij geleverd worden? Want de apps die je kan downloaden kan je net zo goed op een andere Android device draaien.

Verder zou je eventueel een andere browser kunnen installeren. Ik gebruik bv om mijn telefoon en tablet altijd Dolphin HD browser :)
nee, want in de tijd dat ik hem kocht was februari. In die tijd was er wel een root tool. heb hem toen ik hem opstartte gelijk usb debug aangevinkt en geroot. Het klopt dat er in het begin geen root tool was maar dat was tijdens het uitbrengen ervan. Op dit moment met de .21 firmware is het eveneens niet meer mogelijk om te rooten. Hoe het met de huidige .25 firmware zit weet ik niet. Kan het zelf niet proberen want ik krijg geen OTA's meer van Asus.
wat zou je willen weten van de apps dan?
Je zegt dat je geen Apple iPad wilt omdat je graag wilt aanpassen en installeren wat je zelf wilt.

De Asus Transformer Prime kon, in de tijd dat jij hem kocht, niet geroot worden. Hiermee kon je dus ook een hoop software niet installeren.

Vervalt je argument hier niet mee?
Je kan echter wel altijd buiten de market om dingen installeren, en je hebt gewoon dingen als een filemanager als je dat wilt. Dat zijn dingen die op iPad ontbreken, je kunt niet ergens een beta *.iapp vandaan halen, op USB stick zetten en installeren, of gewoon een torent downloaden, of een MKV rechtstreeks vanaf een netwerk share naar je Droid kopiëren.
heb hem weer even aangepast.
Goede review, alleen ga je eigenlijk totaal niet in op de negatieve punten die je onderaan opsomt.
Voor nu: 4 sterren :)
wat studeer jij eigenlijk? zie ik daar nu regeltechniek staan?
Ik studeer technische computerkunde aan het ROCA12 in ede. helaas zit daar ook regeltechniek bij :P. ik zelf ben daar niet zo kapot van.