Asus F1A75-I Deluxe Review

TheNymf 29 mei 2012, 1.024 views

Asus F1A75-I Deluxe

Pluspunten

• klein en fijn!

Minpunten

• lelijke antennes, meegeleverde afstandsbediening geen waarde want werkt niet

Layout Score: 5
In het kort:

Een prima HTPC moederbord, waarmee ik, i.c.m. een AMD A3870K APU ook nog eens prima spelletjes kan spelen, wanneer gewenst.
Wel heb ik op dit moment wat audio issues (ik switch vaak tussen HDMI en mini-jack out) wat niet lekker loopt zonder reboot. Ik verwacht dit met Realtek drivers (ipv amd site drivers) op te kunnen lossen.

Het bijgeleverde speeltje, de afstandsbediening, is precies zoals ik het ergens meer heb gelezen: een leuk idee maar heel slecht uitgewerkt. De receiver voor dit apparaat is gewoon een USB dongle, waarvan het bereik bar slecht is. Als de PC onder mijn bureau staat doet hij het niet eens. Dit kan aan de batterij liggen, die heb ik nog niet vervangen. Ook wanneer er volledig bereik is reageren de toetsen niet snel na elkaar. Even lekker een stukje typen (al kan ik me niet voorstellen dat je dat zou willen doen met zo een dergelijk apparaat) resultert ds prcies zols ht ende vn dze zin.

De WiFi opties voor dit bord hadden ze wel wat fraaier mogen maken. Voor 802.11n zijn twee antennes benodigd. Dit zijn de 'standaard' Asus antennes; Groot, wit en lelijk (vooral op een zwarte kast geplakt). Dat, i.c.m. de usb dongle voor de afstandsbediening, maakt duidelijk dat dit bord niet met zorg verzonnen en gemaakt is, maar dat het meer een verkleinde versie is van zijn grote broer; de F1A75 zelf.

edit:

Na een paar weken in gebruik kan ik melden dat dit systeem het audio issue nog steeds heeft. Erg jammer, de drivers van Realtek zijn gewoon zwaar knudde...!

De warmte afvoer in de afgelopen paar weken (laten we zeggen zo'n 25 graden als omgeving voor de kast) laat te wensen over. Ik gebruik de stock/boxed cooler van AMD, welke 100% procent draait tijdens Diablo III en heb moeite om de APU onder de 60 graden te houden. Overigens gebruik ik ook de stock cooler die bij de kast geleverd zit. Tijd voor een cooler-update dus

Heb jij ook een Asus F1A75-I Deluxe?

Past er een videokaart in dat slot zonder de cpu koeler en geheugen in de weg te zitten?

111 euro is dan wel veel, vind ik.
Heb zelf de F1A75-M gereviewd en daar is ZAT ruimte op voor ook een graka: productreview: Asus F1A75-M review door dmvdberg

maar de APU van de A8-3870K is ruim afdoende en nog altijd vele malen sneller dan de HD4000 van Ivy Bridge

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 14 mei 2012 09:16]

Ja, er past een videokaart in, alhoewel ik dat niet heb gedaan. De APU is ook grafische kaart, en een stuk beter dan de Intel concurrentie. Ik speel bijvoorbeeld Mass Effect 3 op 'medium'
Dit kan aan de batterij liggen, die heb ik nog niet vervangen.
En de batterij al vervangen? Dat zou ik eerst doen voordat je dat in een review schrijft ;)
Nee, nog niet gedaan inderdaad, review had ik geschreven toen ik de setup twee dagen had. In die twee dagen bijna geen daglicht gezien.... ;)

Ik ga zsm de batterij vervangen om eens te kijken of ik wat aan het speelgoedje ga hebben
Over de geluidsproblemen:

Ik heb hier ook wel eens problemen mee gehad, en toen ook veel kunnen oplossen (eigenlijk eromheen werken) door de een 'player' te gebruiken voor video
(waarbij ik geluid + video ik via HDMI naar de TV wilde sturen)
en de andere 'player' voor 'muziek' die ik via Line-out naar de stereo wilde sturen.

Als je bijv. Media Player Classic (Home Cinema) gebruikt kun je het geluids-device
gewoon instellen op line-out als je dat wil ipv. op 'System Default'...
bedankt voor je idee, maar het grootste probleem is dat ik regelmatig swtich van locatie (vandaard mijn voorkeur voor mini-ITX), op de ene plaats heb ik boxjes (3.5" minijack), op de andere plaats een TV met HD audio. Games zoals Diablo 3 snappen dat niet. Misschien dat ik het sowieso wel doe voor de videoplayer inderdaad, dan hoef ik daarvoor niet te rebooten