Creative Zen 8GB Zwart Review

The_Worst 17 december 2007, laatste update op 17 november 2015, 7.577 views

Creative Zen 8GB Zwart

Pluspunten

• Bedieningsgemak
  • Beeldkwaliteit en helderheid
  • Features
  • Software
  • Interface
  • Design
  • Snelheid

Minpunten

• Lengte USB-kabel
  • Geen oplader

Geluidskwaliteit Score: 4
Mijn vorige MP3-speler was een Samsung YH-820 die bevatte een harddisk. Ik had zeer regelmatig vastlopers met dit apparaat vooral nadat ik er veel nieuwe muziek had opgezet wat overigens tergend langzaam ging. Het duurde ook niet lang voordat het apparaat kuren begon te vertonen: tikkende harddisk, muziek die oversloeg, niet meer willen starten etc. Het werd dus tijd voor een nieuwe.

Ik heb maar een klein aantal apparaten bekeken omdat ik al snel uitkwam in het Creative Zen topic. De mensen waren daar overwegend positief en ik vond het apparaat er erg mooi uitzien. Creative had daarnaast al diverse firmware-upgrades uitgebracht dus ze zijn nog steeds bezig met de ontwikkeling van dit apparaat.

Onderstaande review is gebaseerd op de firmware met versienummer 1.13.01e

Eerste indruk
De speler kwam in een kleine doos met weinig inhoud. De doos bevatte de speler, een boekje met de garantiebepalingen, een erg korte usb-kabel (12,5 cm incl. stekkers), oordopjes en een cd-rom. De mp3-speler zelf zat stevig vast in een plastic houder met het schermpje beschermd door middel van een sticker. Het apparaatje is niet groter dan een bankpas en net iets dikker dan een cd-doosj e desondanks voelde het apparaat stevig aan.

Updaten?
Nadat het apparaat even aan de oplader heeft gehangen heb ik de software ge´nstalleerd op de computer en de speler aangesloten. Ik kreeg meteen de melding dat er een update beschikbaar was voor de speler en dat deze meteen kon worden ge´nstalleerd. De updates werden gedownload en ge´nstalleerd op de speler. Nadat er een aantal minuten waren verstreken ging de speler ineens terug naar de radiostand maar de computer gaf aan dat de speler nog steeds aan het updaten was en de speler gaf geen geluid en reageerde nergens op. Ik heb toen de speler gereset met een paperclip en toen kwam ik terecht in het Recovery Menu. De website van Creative gaf echter keurig aan wat ik moest doen om de speler te herstellen: firmware verwijderen, opnieuw installeren en de speler herstarten. Hierna deed de speler het weer perfect.

Zen Media Explorer
Nadat de software is ge´nstalleerd op de computer verschijnt er een icoontje 'Zen Media Explorer' in 'Deze Computer'. Deze geeft je een aantal mogelijkheden:
  • Media zoeken (door de Zen bladeren)
  • Media toevoegen
  • Afspeellijsten maken
  • Afspeellijsten beheren
  • Audio-cd's rippen
  • Video's converteren
  • Outlook-gegevens synchroniseren
  • Instellingen wijzigen
De Zen Media Explorer is ge´ntergreerd in het Windows mapvenster dus voor dit overzicht wordt geen extra venster geopend. Alle bovenstaande functionaliteiten worden aangeboden in de zogenaamde wizards zodat je steeds keurig op de hoogte bent wat je moet doen, wat er gebeurd en ook waarom en dit allemaal in het Nederlands.

Zen Media Explorer: simpel en overzichtelijk.

Deze meegeleverde software is niet verplicht want je kan in de instellingen opgeven dat de speler als een los apparaat moet worden weergeven in Windows Verkenner maar dan krijg je geen mooi overzicht (lees: icoontjes) als je door de speler heen bladert.

Media Toevoegen
De wizard is erg simpel en duidelijk. Je selecteert de bestanden en/of mappen en de bestanden die de speler kan afspelen worden toegevoegd aan de rechterkolom. Het enige dat mist is een melding dat er bepaalde bestanden niet worden toegevoegd. Het overzetten gaat erg snel zelfs met grote hoeveelheden aan bestanden.

Video's Toevoegen
Als je computer een video kan afspelen dan kan Creative Videoconversie deze ook omzetten. Je selecteert de bestanden, geeft aan welke kwaliteit ze moeten krijgen: optimale bestandsgrootte, goede kwaliteit en optimale kwaliteit. Het programma geeft ook aan hoe deze wordt omgezet en met welke bitrate. Het converteren zelf gaat vrij snel maar ik heb dan ook een dual-core en de videoconversie maakt daar ook gebruik van. De video-bestanden kunnen eventueel ook direct worden overgezet naar de speler.

Overig
Er zijn nog diverse andere programma's zoals de Sync Manager deze houdt de speler up2date met de computer (indien gewenst). Zelf maak ik hier geen gebruik van omdat mijn gehele muziekcollectie te groot is.

Met de ZenCast Organiser kun je je abonneren op podcasts en vodcasts en deze automatisch laten ophalen en op de speler zetten. Helaas heb ik nog geen interessant podcasts kunnen vinden dus heb ik hier niet vaak gebruik van gemaakt.

Audio
De speler start met 3,5GB in gebruik nog steeds erg snel op. Je kan muziek selecteren op afspeellijsten, artiesten/albums, genres en op nummer. Het standaard repetoire dus. Je hebt daarnaast echter ook een DJ-mode en hier kun je het 'Album van de dag' kiezen en dan kiest de speler willekeurig een album daarnaast heb je de opties: 'Alles willekeurig afspelen', 'Meest populair', 'Nauwelijks beluisterd' etc. De laatste optie geeft je een lijst bestaande uit 20 nummers die je dus nauwelijk hebt beluistert. De muziek klinkt met de meegeleverd oordopjes gewoon goed ook soundtracks en de speler kan voldoende hard. Ondersteunde formaten: WMA (incl. DRM), MP3, AAC

Video
Kwaliteit van de video's is erg goed. Het scherm is hier groot en duidelijk genoeg voor. De speler onthoudt voor de laatste video die je aan het kijken was waar je bent gestopt met kijken en begint dan uiteraard waar je gestopt bent. Mensen klagen soms over video & audio synchronisatieproblemen maar ik heb dit zelf 1 keer ervaren maar heb dit kunnen oplossen door een paar seconden terug te spoelen. Ondersteunde formaten: WMV, XviD en DivX

Radio
Als je je eigen muziek zat bent kun je kiezen voor de radio. De speler beschikt over een auto-scan mogelijkheid maar ik heb ervaren dat meer dan de helft van de zenders niet worden opgepikt. Handmatig duurt wat langer maar dan heb je wel alle zenders. Je kan aan alle presets (32) namen toekennen zodat je deze makkelijk herkent in het zenderoverzicht. Ontvangst en kwaliteit is goed zolang je buiten bent.

Foto's
Je kan foto's toevoegen en deze bekijken op de Zen. De foto's zien er kleurrijk en kleurrijk uit. Je kan alleen diashows maken op de computer maar je kan wel alle foto's laten zien als een diashow op de speler.

Schermpje is helder en scherp.

Bedieningsgemak
De speler heeft 9 bedieningsknoppen. Het is eerst even wennen maar je hebt de knoppen snel onder de knie. De schermen zijn simpel en eenvoudig maar door op een knop te drukken kom je in een wat geavanceerder menu waar je extra opties kunt terugvinden.

Accessoires
Creative biedt verscheidene accessoires aan om het leven met een Zen makkelijker te maken. Leren hoesje, Siliconen hoesje, Oplader, Schermbeschermer etc. Je betaalt hier wel vrij veel voor. Ik heb zelf gekozen voor een oplader en het leren hoesje voor bescherming.

Overig
De speler biedt teveel opties om hier allemaal te behandelen maar hieronder nog wat korte highlights:
  • Alfabetisch kiezen
    In elke lijst kun je meteen springen naar een beginletter. Deze kun je kiezen uit een lijst aan de linkerkant van het scherm. Zeker handig wanneer je een individueel nummer zoekt.
  • Kalende & Contactenr
    De speler heeft een ingebouwde kalender en tijdfunctie. Je kan hier alleen op de computer evenementen aan toevoegen zodat de toegevoegd waarde nihil wordt.
  • Overzetten
    Als je niet de programma's van Creative gebruikt dan kun je de video's en muziek overzetten in Zen Media Explorer (handmatig verslepen). Video's en afbeeldingen worden dan automatisch omgezet (naar keuze) zodat de bestanden op spelerformaat zijn.
  • Snelkoppeling
    Je kan aan ÚÚn knop je eigen functie toekennen zodat je automatisch naar een bepaalde functie of menu vliegt.
  • Menu aanpassen
    Je kan het menu aanpassen. Je kan van sub-items hoofd-items maken en je kan de volgorde van de hoofditems aanpassen. Je kan ook hele hoofditems verbergen als je ze niet gebruikt zo hou je een schoon en klein menu.
  • Memory-slot
    De speler kan worden uitgebereid met een memorycard van maximaal 32GB. Nadeel is dat dit alleen bereikbaar is vanuit een apart menu.

Het is een speler met vele mogelijkheden (heb er zojuist weer wat ontdekt) en de bediening is erg makkelijk. Het overzetten gaat snel, je weet snel of iets gaat werken of niet en als het niet werkt dan kan, bij video's, het automatisch worden omgezet. Het is een zeer uitgebreide speler en zeker voor de gevraagde prijs.

Heb jij ook een Creative Zen 8GB Zwart?

Reviews door de redactie

De list doet het niet helemaal. ;)

Als ik het goed begrijp ondersteunt de speler dus mass storage functionaliteit?
Nu wel. ;)

De speler ondersteunt inderdaad mass-storage functionaliteit.
Heerlijk apparaat, pas de 16gig versie binnengekregen
goede review
ben het eens met je voordelen, en wou over de nadelen het volgende zeggen:

-Heel erg korte usb kabel (10cm max)
-230V oplader mist, enkel usb meegelevert
-weinig standaard support voor videofiles(alles converten)
-bijgeleverde oortjes voelen aan alsof de plug snel zal afbreken.[/li]

[Reactie gewijzigd door retanik op 17 december 2007 21:09]

Kan je voor het opladen niet zo'n soort USB oplaadding van Apple gebruiken, deze gebruikt mijn zus voor haar Ipod, waarbij hetzelfde probleem was :)
Dat weet ik niet zeker, Creative's spelers zijn altijd erg kieskeurig geweest als het gaat om het kiezen van een oplader, vaak werkte alleen de oplader van hunzelf. Maar met deze Zen is dat veranderd, hij accepteert veel meer opladers dan vorige spelers, maar of hij ook die van de grote concurrent ondersteunt weet ik niet... Ik kan wel bevestigen dat een Motorola-oplader prima werkt met deze speler.
Kijk je wel uit? 'Snel laden' = sneller je accu 'slijten'.
Sommige USB poorten / laders vershillen van 4,8 tot 5,7 volt output, dienen 1 A te zijn maar zijn soms meer.
In de snel start manual (van de ZEN 2 GB althans) staat zelfs ongeveer dit :
" dit apparaat niet met een usb hub gebruiken ".
" gebruik alleen de voor dit apparaat bedoelde creative lader of een op de pc zelf aanwezige usb poort. "

Ging het scherm ook zonder lock te gebruiken op zwart, kreeg deze ZEN van mij een TEN!
Nu een 8. 'geen 9 ?' Nee want ik hou er niet van als merk helpdeskers vragen beantwoorden links en recht maar echte issues laten liggen.
Dat van de lock ivm het scherm staat trouwens ook niet in de manul van papier noch op cd manual, dus iemand zal het wel een keer opgevallen zijn.
Feitelijk kan je hem hierop retourneren alszijnde defect denk ik.
Goede review, 4 sterren!

Zelf heb ik de 2 gig versie, maar verder zijn die identiek.
Hebben jullie ook dat je scherm zwakjes blijft branden non-stop, dat deze niet geheel uit gaat?
Dat is zo jammer want de accu is heel behoorlijk maar gaat zo toch vlotter leeg op deze manier.

Dit is trouwens al sinds medio oktober 2007 bekend gemaakt door klanten en creative doet er kennelijk toch niets aan (we zijn inmiddels al wat firmwares later namelijk) ondanks de meldingen per mail en op (hun) fora.
Ook ik heb er zelf 3 dagen geleden nog maar eens over geschreven in goed engels hetgeen daar gangbaar is, maar de admins op de creative mp3 fora zwijgen waar zij elders wel hele epistels als antwoord geven op zelf op te losse zaken die ook in de manual staan of in de self-help faq....

Voor wie het niet wist nog: als je deze ZEN speler met de knop op " lock " zet, dan gaat het scherm wel geheel uit, bespaar je accu prik, maar ja dan kan je dus niet ff doorspoelen of een andere zender opzetten, een nummer skippen. Dat is wel jammer dat ik nu vaker dan gewenst dat lock knopje gebruiken moet, ben benieuwd hoe lang die het uithoud i.v.m. eventuele slijtage.

De manual beschrijft wel gewoon een auto-shuttoff instelling voor het scherm die dan kwa de achtergrond verlichting " zelf na ingestelde tijd uitschakelt "
Klopt, het scherm gaat alleen helemaal uit als deze in de hold stand staat. Ik vind dit niet echt een ramp omdat ik tijdens het fietsen toch niet van nummer kan wisselen. Een klein minpuntje maar daar kan ik mee leven.

Apparaat heb ik alweer sinds december en ik heb er nog steeds geen spijt van. Ik blijf het een super apparaat vinden! _/-\o_