Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

judgewooden 12 mei 2012, laatste update op 12 mei 2012, 2.051 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Levering was binnen 24u
  • Komplett zit in Delft Noord naast de McDonalds dus altijd als ik daar een burger scoor dan zie ik hun logo
  • Goede ondersteuning, werkt in 1x
  • Snel opstarten

Minpunten

• Je wordt er niet in 1x gelukkig van ofzo

Lieve Tweakers,

Ik kocht deze SSD eergisteren bij Komplett. Volgende dag in huis (bedankt daarvoor!). Ik schroef kast open haal mijn oude harde schijf eruit en schroef de SSD erin met dezelfde aansluiting. Ik doe de kast weer dicht en druk de computer aan. Ik had alvast de installatie USB voor Ubuntu 12.04 erin gedaan.

De schijf word ik in 1x herkend en ik kan zo installeren! Ik heb dus helemaal niets hoeven doen hij doet het perfect. Installatie afgerond en sindsdien doet hij het prima. Ik heb geen drivers ofzo hoeven installeren of nix. Ik doe de stroom eraan en een SATA kabel en hij doet. Prima.

Over de stabiliteit enzo: ook prima. Ik heb geen problemen gehad met dat hij niet herkend werd ofzo of dat data corrupt werd zoals ik wel eens hoor over SSDs. Nee, ook hier alles oke.

Dan over de snelheid daar ging het me uiteindelijk om namelijk. De computer start nu veel sneller dat is prettig. Ook starten programma's iets sneller op. Maar voor de rest werkt mijn computer nog ongeveer hetzelfde als daarvoor. Dus tsja ik weet niet of het de moeite waard was. Het bespaard natuurlijk wat stroom en geluid maar ik heb zo'n harde ventilator waardoor ik mijn oude schijf toch al niet hoorde. Moet ik eigenlijk eens wat aan doen, die ventilator. Ik meet nog even met een benchmarkprogramma de snelheid. Ik kom maar op 280 MB/s en dat viel me wel tegen. Op de doos staat veel meer. Ik heb gehoord dat het aan je aansluiting kan liggen maar ik heb gewoon SATA dus dat is het niet. De accesstime was wel lekker laag: 0,1 milliseconde.

Prijs, tenslotte is dikke prima. Ik bestel hem bij Komplett.nl voor 109 euro de 128GB editie en dat vind ik netjes. Er was een tijd dat je 200 euro moest neerleggen voor een Vertex 2 60GB editie. Dan zijn we toch ver gekomen weet je. Ik vind dit zeker acceptabel. Nu is er eigenlijk geen reden meer om een hardeschijf te kopen, tenzij je echt opslag nodig hebt. Maarja dat hoeft al bijna niemand meer. Want je documenten kun je online opslaan en je muziek van Spotify en je series en films gooi je toch weg nadat je ze hebt gezien. In principe kan iedereen dus ook wel af met een 64GB editie maar de 128GB is nu zo goedkoop ik dacht ik koop die maar dan kan ik altijd nog andere installaties van een nieuwe Fedora ofzo er nog naast zetten.

Ik ben wel tevreden maar ik merk dus eigenlijk alleen het verschil bij het opstarten en dat doe ik maar 1x per dag dus tsja eigenlijk was het niet het geld waard. Ik heb er niet zoveel van maar dacht mezelf 1x te trakteren de volgende keer ga ik wat beter nadenken over wat ik echt wil hebben. Maarja het is een prima ding hoor daar niet van maar iedereen zegt ja als je je PC echt 100x sneller wil maken dan moet je sowieso een SSD kopen daar heb ik nog niet veel van gemerkt.

• AMD Processor met veel gigahertz
  • Linux AMD64

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Naast het feit dat je nu kijkt naar cijfers is een SSD van crucial erg snel. Laat je niet mindfucken door een benchmark of resultaten die tools aangeven.

Je hebt productspecificaties die een rol spelen. Maar vergeet niet je randapperatuur als moederbord met een SATA2. En de externe factoren van software en driver opmtimalisaties...

Tips zijn:

-Controleer of je de bios op AHCI hebt
-Defragmenteren uit
-Probeer eens andere sata aansluiting + kabel

Suc6
defragmenteren op linux is niet nodig, dus gebeurt voorzover ik weet ook niet. Wat wel handg is, is om de swap partitie uit te zetten.
swap moet altijd aanwezig zijn, ook bij linux. De partitie hoeft bij voldoende geheugen echter maar enkele kilobytes groot te zijn - het gaat erom dat hij er -is-. Als je bijv. 8GB RAM in je systeem hebt zitten kun je je swap partitie op 256KB zetten.
Ik hoor dit bullshit verhaal vaker.

Swap hoeft NIET aanwezig te zijn. Maar hou vooral vast aan de gedachte dat het moet, net als velen met je. Ik draai al 6 jaar op verschillende linux systemen zonder swap en 3x raden... ja het werkt gewoon.

Heb ook windows installs zonder pagefile btw. Oei, als ie crashed heb ik geen memory dump. Dus bij hardware/software problemen heb ik problemen?! :) Tenzij je bijzonder geinteresseerd bent in die dumps vrijwel nutteloos. Kunt het altijd weer aanzetten als je echt wilt, zeker op linux... desnoods doe je 'dd if=/dev/zero of=/some/path/swapfile bs=1M count=4096; mkswap /some/path/swapfile; swapon /some/path/swapfile'. (1M * 4096 = 4GB maar dat behoeft vast weinig uitleg :)).

@judgewooden Als je geluk afhangt van computer componenten is er iets mis :). Verder zijn er nooit drivers voor schijven, alleen voor de controllers (op je mobo) die ze aansturen. Wat betreft snelheid, SSD's zijn VEEL sneller (en dan gaat het niet om sequential I/O waar jij nu naar kijkt, maar met name om random I/O, er zijn geen koppen die verplaatst hoeven te worden). Helaas merken de meeste mensen pas echt hoeveel sneller als ze terug gaan naar hun HDD. Je hebt vast ook geen virusscanner op je linux e.d. dus het start ook minder op en onder windows met virusscanner zul je het verschil dan ook beter zien, gezien het gewoon veel meer moet starten / monitoren.

FYI voor een paar procent meer performance rekening houden met de alignment van de partitie. Weet niet of je dat gedaan hebt. Als je partitioneert met parted kun je hem automatisch laten alignen op 1MB blocks. Beste is als je partitie begint na precies 1 of 2MB.

[Reactie gewijzigd door freaky op 25 mei 2012 10:50]

Ik lees in een andere review dat je je SSD af moet stellen met TRIM.
Heb je hier al naar gekeken hoe dit zit onder Linux?
inderdaad goede tip voor de reviewer, maar na een SSD pas tweetal dagen te hebben gebruikt zou het uit staan van TRIM geen oorzaak kunnen zijn van tegenvallende prestaties in de ogen van de reviewer. Dit wordt pas belangrijk wanneer de SSD langer/intensiever gebruikt is en het noodzakelijker wordt om je SSD op te schonen
Jammer dat ie niet het gehoopte resultaat voor jou oplevert.
Ik neem aan dat die 280mb/s hoogstwaarschijnlijk komt doordat je een sata2 verbinding hebt ipv sata3. Ik haal met mijn 64gb crucial m4 in mijn pc met sata2 een vergelijkbare snelheid, maar ben juist erg tevreden. Het is namelijk niet alleen die maximum snelheid die het snelheidsgevoel oplevert, maar ook de korte acces times bij het openen van programma's. Het openen van een Firefox, Word, Outlook etc. gebeurt vrijwel onmiddellijk.

Je zou kunnen controleren of de m4 in AHCI mode werkt ipv IDE. De 128gb m4 in mijn laptop maakt namelijk geen gebruik van AHCI en voelt duidelijk minder vlot aan dan de kleinere 64gb m4 in mijn pc die wel in AHCI staat (ondanks dat de 128gb sneller zou moeten zijn).
Dat je relatief lage snelheden haalt bij je ssd komt waarschijnlijk omdat je sata300 aansluitingen hebt op je moederbord, de snelheden die gemeld worden op de verpakking zijn gebaseerd op sata600(en die worden ook daadwerkelijk gehaald heb zelf namelijk 3 van deze ssd's).

Daarnaast ga je wel degelijk grote snelheids verschillen merken als je grote programma's gaat opstarten vanaf je ssd(denk hierbij aan photoshop e.d).

kleine opmerking over je review: Het taalgebruik en spelling zijn een beetje vreemd
"Ik heb geen drivers ofzo hoeven installeren of nix."
" Dan zijn we toch ver gekomen weet je"

Als je dat een beetje aan zou passen leest de review een stuk fijner.
Daarnaast zou het ook mooi zijn als je kopjes toe zou voegen.

Groeten.
dank u voor de review :)
lekker netjes