Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One S Grijs Review

addictive_rhymz 11 mei 2012, laatste update op 12 mei 2012, 2.427 views

HTC One S Grijs

Pluspunten

• Snelheid
  • Scherm
  • Camera
  • Gesprekskwaliteit
  • Software

Minpunten

• Accu (niet slecht, maar kon beter)
  • Schelle speaker
  • Omvang (eigenlijk net iets te groot, al is dit wel heel subjectief)

Ik heb deze grijze HTC One S nu 4 dagen in bezit. Ik heb hem gekocht bij MyCom als los toestel, ter vervanging van mijn Samsung Galaxy S. De voornaamste redenen dat ik hem kocht waren dat ik graag een snelle alles-in-een kunner wilde hebben, waarbij alles gewoon werkt. Bij mijn SGS was ik continu met custom roms in de weer, maar aangezien ik mijn toestel dagelijks nodig heb voor werk en studie had ik hier eigenlijk helemaal geen tijd voor. En daarnaast werd ik dit op den duur helemaal zat.

De behuizing
Over de hardware wil ik niet meer zo uitgebreid veel gaan vertellen, dit heeft tweakers al gedaan en is overal online informatie te vinden. Wel wil ik even mijn mening geven over een aantal dingen. Allereerst het toestel zelf. Ik heb de grijze genomen, omdat die beter leverbaar was en ik toch wel wat huiverig was over de verhalen van een falende coating op de zwarte variant. Hier heb ik helemaal geen spijt van, het aluminium ziet er strak uit en voelt zeer premium aan.

Qua omvang moet ik toch nog wel even wennen. Ik vond het formaat van mijn SGS eigenlijk precies goed, en wilde het liefst iets soortgelijks. Dat was er helaas niet, althans niet met deze hardware aan boord. Ik vind deze telefoon eigenlijk nèt iets te groot, maar daar leer ik wel mee leven. Dit is ook de voornaamste reden dat ik niet voor de One X ben gegaan.

Het scherm
Alhoewel ik de telefoon wat aan de grote kan vindt heb ik over het scherm zelf heb ik niets te klagen. Veel mensen zeuren over de resolutie en pixeldichtheid van het scherm op de One S, maar ik vind het zelf een prachtig scherp scherm waar de kleuren vanaf knallen. Ik ben zelf sinds de SGS ook verkocht aan Amoled schermen. De kleuren zijn inderdaad overgesatureerd, maar dit is een kwestie van persoonlijke smaak en ik kan er erg van genieten in elk geval. Ook is het scherm lekker responsief, hoewel de processor hier natuurlijk ook een handje bij helpt. Wat me wel op viel is dat ik net wat vaker mis typ dan op de SGS, of dit aan het scherm is toe te wijzen durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is gelukkig niet storend veel. Daarnaast gebruik ik al heel lang Swiftkey Keyboard wat het aantal fouten nog verder reduceert.

De software
Dit was voor mij het belangrijkste verkooppunt. De telefoon draait natuurlijk op Android Ice Cream Sandwich en heeft het vernieuwde Sense 4.0 aan boord. Ik had op internet al diverse reviews over Sense 4 bekeken en las dat het minimalistischer is dan vroeger en daardoor ook minder aanslag op de systeem resources pleegt. Dit kan ik zeker beamen als ik het vergelijk met de HTC Desire van m’n vriendin. Daarnaast loopt de Sense UI mooi over in de standaard elementen van Android ICS en is het een mooi geïntegreerd geheel. De enige aanmerking die ik er op te maken heb is dat er geen dedicated menu knop op zit, waardoor deze bij applicaties die niet zijn geoptimaliseerd voor ICS onder in beeld komt te staan. Dit is toch wel jammer, maar wordt hopelijk met de tijd minder als meer applicaties worden ontwikkeld naar de nieuwe stijlvoorschriften van ICS.

Instellingen
De telefoon voor de eerste keer instellen was een fluitje van een cent, en ik had al mijn mail accounts (wel een stuk of 6) binnen no time volledig operationeel. Hier komen de toevoegingen van HTC echt goed van pas, het is nog maar een kwestie van de juiste mail provider kiezen en je accountgegevens invoeren. Qua personalisatie heb je ook een hoop opties. Wat ik erg prettig vind is dat je zelf kunt kiezen welke toepassingen je in de snelstartbalk wilt hebben en dat deze dan ook direct bereikbaar zijn vanuit het lockscreen. Ook kun je een lockscreen instellen waarop je ontvangen kalender events, smsjes en mails direct kunt zien. Heel erg handig.

Standaardapplicaties
HTC is altijd erg gul in het meeleveren van standaardapplicaties. Een aantal hiervan zijn erg nuttig zoals de al eerder aangehaalde mail client die erg makkelijk instelbaar is en verder ook uitstekend zijn werk doet. De dialer is ook makkelijk, je kan een contact zoeken of zelf de eerste paar letters typen en dan krijg je ook de gewenste contactpersoon. Daarnaast integreert hij automatisch alle contactpersonen uit google, maar ook uit alle andere mailadressen die je instelt. Gelukkig vraagt hij hier wel eerst netjes toetstemming voor. Ik kan me zo voorstellen dat ook de contacten uit facebook automatisch gesynchroniseerd worden, al maak ik hier zelf geen gebruik van. Het fijne aan ICS is ook dat je applicaties op systeemniveau uit kan uitschakelen. Zo heb ik de standaard meegeleverde facebook en twitter applicaties uitgeschakeld. Op die manier heb ik er nergens last meer van.

Belkwaliteit en batterij
Het signaal van de One S is prima te noemen en gesprekken zijn erg duidelijk. In vergelijking met mijn SGS vind ik het een stuk beter. De luidspreker gaat hard, al vind ik hem wel wat aan de schelle kant. De duidelijke gesprekskwaliteit maakt hier echter veel goed. Qua batterij kom ik de dag er prima mee door met wat bellen, whatsappen en heel wat mail accounts die ieder kwartier synchroniseren. Maar hij moet ’s nachts toch echt wel weer aan de lader en het toestel had van mij best wat dikker mogen zijn als dat een grotere batterij tot gevolg had. Toch ben ik niet ontevreden en in standby is hij echt heel zuinig. Ook wordt het toestel helemaal niet warm.

Camera
HTC heeft flink getimmerd aan de kwaliteit van zijn camera’s en dat is te merken. Deze foto is gemaakt onder bewolkte omstandigheden, maar is toch erg scherp geworden.

De telefoon maakt echt mooie scherpe foto’s met heldere kleuren. Dit gebeurt ook zeer snel en dankzij de burst functie kun je nu ook heel leuk het perfecte moment bij snelbewegende objecten vastleggen. Deze functie werkt ook erg goed en wat ook prettig is is dat deze foto’s automatisch gegroepeerd worden opgeslagen en ook weer op die manier te bekijken zijn. Je kan ook erg eenvoudig het beste exemplaar bewaren en de rest verwijderen. Nog een kleine toevoeging die zeker van pas kan komen is dat als je de camera applicatie toevoegd aan de startbalk, waardoor hij ook op het lockscreen komt. Je kan dan het camera icoontje naar de ring slepen waarna direct de camera app opstart, zonder dat je eerst hoeft te unlocken. Heel handig voor mensen zoals ik die graag hun telefoon beveiligen, maar toch gauw een kiekje willen kunnen schieten.

Audio
De audio kwaliteit voor bijvoorbeeld muziek was voor mij ook een belangrijk punt. Deze was heel erg goed op mijn SGS (met voodoo sound) en ik hoopte hier niet te veel op achteruit te gaan. Dit is gelukkig ook niet het geval. Ik vind het persoonlijk net niet helemaal op hetzelfde niveau als de SGS met voodoo sound, maar het komt wel in de buurt. Het geluid heeft niet evenveel “punch” als de SGS, maar is wel erg mooi gebalanceerd. Hierbij moet ik even opmerken dat ik de Beats Audio functie niet gebruik. Dit vind ik maar een grote gimmick en als Beats Audio aan staat vind ik het geluid er niet mooier op worden. Hier had HTC meer van kunnen maken door een goede DAC (Digital to Analog Converter) chip te integreren. Nu is het niets meer dan een veredelde (slecht afgestelde) equalizer instelling. Maar dit is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

GPS
De GPS wil ik nog even apart vernoemen, omdat ik deze echt briljant vindt. Op mijn SGS was deze voor mijn gebruik (Sygic navigatie en af en toe Google Maps) voldoende, maar liet af en toe wat steken vallen.
Op de One S aan de andere hand is het echt een waar genot. Als ik Google Maps open dan weet het toestel binnen 1 seconde mijn globale positie en na 3 seconden weet hij op de meter nauwkeurig waar ik sta. Ik heb nog niet gekeken naar hoeveel satellieten hij binnen bereik heeft, misschien dat ik dit later nog toe voeg. Maar voor de gebruikservaring was dit voor mij echt een enorme verbetering t.o.v. de SGS.

Al met al ben ik super tevreden met mijn nieuwe One S. Het toestel doet wat het moet doen onder mijn motto van “It just works” en doet dit allemaal ook nog eens erg snel zonder lag. De meegeleverde software is erg goed en de gesprekskwaliteit is meer dan prima. De batterij had wat meer vermogen mogen hebben, maar is toch voldoende om de dag mee door te komen.
Ook de camera is weer een grote stap voorwaarts en de geluidskwaliteit is ruim voldoende. Met nog een speciale vermelding voor de GPS kan ik dan ook niet anders concluderen dan dat het toestel misschien niet helemaal perfect is, maar wat het doet, dat doet het allemaal erg goed.
Ik zou dit toestel een 9 op een schaal van 10 geven.

P.S. dit is mijn 1e review. Ik sta altijd open voor op- of aanmerkingen. Ik heb geprobeerd om volledig te zijn in de dingen die ik belangrijk vind en om zo min mogelijk dingen te vertellen die al 100x op internet staan (bijv. de specs.)
Ik hoop dan ook dat mijn review van extra waarde kan zijn op alle informatie die al beschikbaar is.

edit1: foto's

Heb jij ook een HTC One S Grijs?

Reviews door de redactie

Leuke en goed leesbare revieuw!
Ik vind de vergelijkingen altijd handig weet je toch een beetje waar je over praat.
Accu vind ik zelf niet een min punt.
Helaas is één dag normaal voor een mobiel tegenwoordig.
(bij redelijk gebruik)
Best een prettige review om te lezen. Wat plaatjes erbij zou het afmaken.
Er zitten wat foto's bij, al zitten ze onder hyperlinks omdat ik me niet aan de omvangslimiet van tweakers wilde houden.
edit: aangepast naar foto's met hyperlink naar de volledige grootte :)

[Reactie gewijzigd door addictive_rhymz op 12 mei 2012 17:20]

Je review is misschien niet zo 'nerdy' (nofi) als gewenst op tweakers (vandaar de ietwat lage waardering), maar je focus op de allerdaagse gebruiksaspecten spreken mij zeer aan. Prettig leesbaar ook.

Als bezitter van een Desire kijk ik ook naar de One S als meest waarschijnlijke vervanger, maar ook ik hik tegen het formaat aan. Daarmee vallen de One X, SGS III en Galaxy Nexus wat mij betreft ook meteen af, helaas. Praktisch gezien zou ik goed de Sony Xperia P kunnen overwegen (4"scherm en nauwelijks groter dan de Desire), maar de Sony bij lange na niet zo krachtig als de One S, mede door het ontbreken van een GPU.
Ik heb er nu een siliconen hoesje omheen. Ondanks dat hij zo iets dikker is heb ik wel minder last van de omvang. Dat komt denk ik doordat hij zo een stuk stroever in de hand ligt wat mij meer vertrouwen geeft dat hij niet zo uit m'n handen dondert. Ook niet als ik hem met 1 hand beet heb.

edit: deze hoes

[Reactie gewijzigd door addictive_rhymz op 26 mei 2012 16:58]