Antec Performance One P280 Zwart Review

ShadowShape 11 mei 2012, laatste update op 11 mei 2012, 1.647 views

Antec Performance One P280 Zwart

Pluspunten

• Goede kwaliteit materialen,
  • Veel ruimte,
  • Optimale kabelmanagement,
  • Drie ventilators ingebouwd,
  • USB 3.0

Minpunten

• Minder stil dan z'n repuatie laat geloven,
  • Geleverd zonder stoffilter power supply (incidenteel),

Mijn eerste review op tweakers. Een "long time listener, first time caller" idee. Gister werd mijn nieuwe pc (in onderdelen) geleverd en ik had, op basis van de positieve reviews, een Antec P280 gekozen als kast.

Algemeen:
Mijn laatste kast was een middeklasse Cooler Master van 5 jaar oud, en de pc's die ik voor anderen in elkaar zet zijn meestal met midde/lage klasse Cooler Master kasten (ivm de prijs).
Nu dus een echte kast. Flinke doos, en flinke kast. Zeker met wat ik gewend was. Voor een midikast vind ik 'm aan de grote kant, maar hier krijg je dan ook veel ruimte voor terug.

Bouwkwaliteit en afwerking:
De kast voelt stevig aan, de zijpanelen zijn duidelijk steviger dan de Cooler Masters waar ik mee gewerkt heb. Het idee van stoffilters vind ik fantastisch, helaas werd mijne geleverd zonder power supply filter (achter/onder in de kast).
Alles is zwart van buiten met een stevig deurtje van geborsteld alluminium.

Inbouw mogelijkheden:
Zoals in de specs te zien is, er is plek zat voor HD's. Ik had moeite met een 2,5" ssd inbouwen, ik vond een slot, waarvan ik dacht dat het hiervoor bedoeld was, maar dan had de kap niet meer dicht gekund. Dus maar besloten een 3,5" slot te gebruiken. Deze kan je er zeer makkelijk in en uit "sliden".

Koelingsmogelijkheden:
De kast wordt al geleverd met een 3 koelers. Helemaal bovenin aan de acterkant zit een molex stroomaansluiting voor de koelers. Aangezien de voeding in deze kast onderin gaat, valt het niet mee deze aan te sluiten én de kabel netjes weg werken.
Afgezien van de standaard koelers is er nog ruimte om zelf ook koelers in te bouwen.
Ook is deze kast voorzien van twee "gaten" om eventueele waterkoeling uit en in de kast te leiden.

Voor een kast die als praktisch stil werd gereviewed wil ik hier toch een opmerking over maken, de koelers die in de kast zitten zijn naar mijn idee, bij een "idle" status, goed hoorbaar in een stille ruimte.
Zodra je een muziekje, spel of film opzet (met geluid aan) dan hoor je de kast niet meer, maar zo stil als soms wordt beloofd is deze kast (bij mij) helaas niet.

Vormgeving:
Groter dan de gemiddelde midi-tower, maar uiteraard ook veel meer inhoud. Aan en reset knoppen bevinden zich aan de bovenkant, waar ik iets minder blij mee ben, omdat mijn pc een plek had onder een plank. Maar voor de koeling moet deze kast toch wat ruimte boven zich hebben.
Het deurtje is voor mijn plaatsting helaas aan de verkeerde kant en is niet zelf om te hangen. Het deurtje gaat (van vooraf gezien) van rechts naar links open. Voor die mensen die de kast dus tegen de muur zetten komen ze slecht bij de voorkant.

Installatiegemak:
Dit is de eerste keer dat ik met een kast werk waar ruimte is om kabels weg te werken. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad met de bekabeling wegwerken! Wat een uitkomst. Beide zijpanelen eraf en je kunt overal bij en het gelijk fantastisch mooi wegwerken. Met de nieuwe moederborden, met moderne kleuren en hoe mooi de kabels weggewerkt zijn, zou ik bijna een doorzichtig zijpaneel willen, om aan iedereen te laten zien hoe strak alles eruit zien.
De 3,5" slots zijn zeer makkelijk te verwijderen (knijp en schuif-systeem) en als je beide panelen er af hebt, kan je makkelijk je sata kabels en stroom kabels langs al je schijven laten lopen.

Modbaarheid:
Hier ben ik zeer onervaren in, maar gezien de ruimte die ik over hou en de kwaliteit denk ik dat hier voor een echte modder wel ruimte is om te werken. Goed gereedschap zal wel belangrijk zijn, want ik denk dat je niet makkelijk door de panelen heen zaagt.

Kwaliteit van voeding: n.v.t.
Kast wordt zonder voeding geleverd. Ik heb een Cooler Master M2 850w erin gezet, en deze past uiteraard netjes.

Prijs:
¤120,-

Foto's:
Mijn goede camera is weg voor garantie.
Ik heb geprobeerd te laten zien hoe de kabels weggewerkt kunnen worden met deze kast.
Ook een zij-aanzicht foto van de 3,5" sloten is toegevoegd.

Voor het geld had ik meer verwacht. Zeker qua geluidsisolatie.
De manier waarop de kabels zijn weg te werken, ben ik zeer enthousiast over. Omdat het een vrij grote kast is zijn er lange(re) stroomkabels nodig om, bijvoorbeeld de molex fan aansluiting en de 8 pins mobo/cpu aansluiting te bereiken. Het is mij net aan gelukt met de standaard kabels geleverd door Cooler Master, maar ook echt net aan.
De 2,5" sloten lijken niet diep genoeg om een 2,5" hd in te bevestigen én je kast weer dicht te maken, wellicht heb ik dit niet goed gedaan, maar ik zag geen manier om dit goed te krijgen.

Voor het geld heb je, denk ik, anno nu een betere kast. Uiteraard ga ik de kast niet terug sturen, dat is te veel gedoe. Is je overweging voor deze kast gebaseerd op z'n geluidsdichtheid, zoek verder!

Review aangepast op basis van feedback;
- Conclusie en foto's toegevoegt. (foto's zeer verkleind ivm max size)

• MSI Z77 GD65
  • Intel 3770K
  • OCZ Vertex 3 120 GB
  • Kingston HyperX 12800 16 GB set
  • LG BluRay Brander
  • Cooler Master M2 850w

Heb jij ook een Antec Performance One P280 Zwart?

Wat jij bij de prijs noemt is overigens meer een conclusie. Ik vind het goed dat je ondanks alle positieve dingen toch op een negatieve conclusie uit komt, dat lees ik niet heel vaak. Ook plaatjes zijn oviergens erg geliefd bij de meeste tweakers :D
Dank je voor de feedback. Ik heb de review hier op aangepast.
Hey, nette review!
Sinds vorige week heb ik dezelfde overstap gemaakt als jij (in vrijwel elk opzicht).
Even een opmerking over de 2,5" bays: het inschuiven van de drive gaat nogal stroef (ongeveer net zo zwaar als de 5,25") en wanneer de drive er helemaal in zit lijkt hij nog steeds te ver uit te steken. Ik moest echt wel heel goed kijken maar het past uiteindelijk wel.