Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC Review

Joerdgs 15 mei 2012, laatste update op 15 mei 2012, 2.429 views

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC

Pluspunten

• IJzersterke performance.
  • Koel en stil.
  • Valt veel uit te halen met overclocken.

Minpunten

• Tikje prijzig op het moment.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Laat ik ook maar een paar woordjes tikken omdat ik verder toch niet veel te doen heb op het moment :P

Ik heb deze kaart bij Alternate gekocht (vlak voordat ze het niet meer konden leveren ;) ) als upgrade voor mijn 2 jaar oude HD5850. Het was niet echt een noodzakelijke upgrade maar ik kan het me veroorloven soms ergens geld naar te smijten. Blijft nog steeds een best duur ding, m'n HD5850 had me toentertijd 220 euro gekost en dit ding zo'n 365 euro, terwijl de performance jump (van m'n nog oudere HD4850 naar de HD5850) ongeveer even groot was.

De rest van mijn systeem bestaat uit een Core i5 750 @ stock 4x2.67ghz, 8GB DDR3 en een Crucial M4 128GB, al heb ik mijn games op m'n Samsung F3 1TB HDD staan. Primaire monitor is een Samsung P2370 (1080p) met een Dell 1280x1024 als secundair scherm, maar die toont altijd de desktop tijdens gamen. Check anders m'n inventaris ("Desktop").

En nu de HD7950. Deze OC versie van Sapphire kreeg lovende reviews, vooral vanwege de Dual-X fan die niet alleen de GPU erg koel houd, maar ook nog eens heel stil z'n werk doet. Daarnaast bleken de HD7900s ook erg goeie overclockers te zijn en zou ik makkelijk HD7970 prestaties eruit moeten kunnen persen.

Sapphire levert zoals gebruikelijk een hoop extraatjes mee met de kaart. Extra voeding kabels, converters voor HDMI -> DVI, een HDMI kabel, etc etc. Is wel handig want mijn monitoren hebben beiden een DVI aansluiting en de HD7950 heeft maar 1 DVI uitgang (maar wel dus extra HDMI & display port gevalletjes).

Na de kaart ingebouwd te hebben (best flink ding, de doos was al groter dan die van m'n HD5850) even de AMD drivers opnieuw ge´nstalleerd en toen kon ik aan de gang. Ik heb niet echt cijfertjes lopen verzamelen maar op Unigine Heaven 3.0 benchmark (alles maxed, tesselation extreme) perste die er op fabrieksinstellingen gemiddeld 46 fps uit. Na een overclock (met MSI Afterburner) van 900 -> 1000 mhz voor de GPU, 1250 -> 1400 mhz voor memory, en 0.9nogwat -> 1.05v voor het voltage, kon ik daar gemiddeld 50 fps van maken. En dat alles zonder boven de 65C uit te komen qua temperatuur na benchmark sessies. Volgens reviewsites kan deze kaart gemakkelijk tot de 1200 mhz geduwd worden, maar ik ben voorlopig wel tevreden :)

Battlefield 3 draait als een zonnetje op ultra. Komt niet vaak voor dat die onder de 60 fps duikt, en dat gebeurt dan alleen in zwaarbevolkte servers waar m'n CPU wat gas tekort komt lijkt het.

Dat is het zo'n beetje. Persoonlijk ervaar ik deze kaart als een aanrader, zelfs met het sterke Nvidia aanbod op het moment. Hoop dat het potentiŰle kopers helpt bij hun keuze. :)

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC?

Reviews door de redactie

Korte duidelijk review, zou misschien leuk zijn als je er nog wat plaatjes bij doet van de kaart en van wat benches van 3DMark ofzo. Review zou meer score krijgen als die wat uitgebreider is. ;-)

3 stars from me.
Ik mis plaatjes, benchmarks en meer game resultaten. Verder een nette review. Op welke resolutie draai je battlefield 3?
Het is meer een persoonlijke ervaring dan een uitgebreide review. Ik draai alles op mn primaire 1080p monitor.
Weet je misschien het verschil met de Sapphire HD7950 950 MHz Edition? deze is iets goedkoper maar heeft wel 50 MHz meer als standaard. tnx
Volgens mij geen verschil naast de extra 50 Mhz. De 950 Mhz edition is pas eind juli ge´ntroduceerd. Lijkt er op dat die dezelfde koeler heeft.