Sparkle SF-PX88GTS512D3-HP Review

Quadrivium 1 januari 2008, 2.418 views

Sparkle SF-PX88GTS512D3-HP

Pluspunten

• koeler
  • stiller
  • iets sneller
  • goede overklokker

Minpunten

• dualslotkoeling
  • gebruikt meer stroom
  • minder goede prijs/prestatieverhouding t.o.v. 8800GT

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemeen
De 8800GT is op het moment een van de meest gewilde kaarten in het ‘gamersegment’. De beperkte leverbaarheid en de grote vraag door de goede prijs/kwaliteitverhouding maakt daarmee ook dat hij relatief slecht leverbaar is. Om een of andere reden heeft Dollarshops regelmatig de Sparkle- en Jetway-versie op voorraad. Daar heb ik dan ook zowel de 8800GT als mijn 8800GTS vandaan. Nog maar een dag is zijn grotere broer, de 8800GTS, uit. Of deze een waardige broer is, zal hopelijk uit mijn allereerste review duidelijk worden. Hou je vast; het is een behoorlijk uitgebreide review ;).

Grote verwarring omtrent de naamgeving is er zelfs onder ons hier bij Tweakers. Wat dat betreft was het van Nvidia een slechte keuze om deze kaarten de 8800GT en de 8800GTS te noemen. Nu hebben we dus drie versies van de 8800GTS, waarvan je niet verwacht dat de 512MB-versie de snelste is. Maar goed, voordat we zo’n grote aankoop doen, zijn we uiteraard altijd goed geïnformeerd :Y).

Featureset
Sparkle leverde bij beide kaarten alles wat je nodig zult hebben, maar meer ook echt niet. De kaart zat in een simpele, maar goed beschermende doos waarin het volgende inbegrepen zat:
- een 2x-molex naar pci-e-poweraansluiting
- S-video-kabeltje
- S-video-naar-RGB-kabeltje
- DVI-naar-D-Sub-connector
- CD met drivers
- Installatiegids

Wil je dus een mooiere doos, extra spellen, programma’s, posters e.d., moet je niet bij Sparkle zijn. Voor mij hoeven al die extra’s ook niet, maar de inhoud van de doos is wel een beetje karig voor de prijs die je ervoor betaalt. De Sparkle-versie is namelijk wel iets duurder dan de gemiddelde 8800GT(S).

Verder heeft de kaart een 2x Dual Link DVI-I aansluiting en ondersteunt SLI en HDCP. De kaart is 23,5 cm lang en is dus even lang als de 8800GT.

Prestaties
Bijna alle spellen draaien eigenlijk wel prima op de 8800GT op 1680x1050 en maximale settings (AA uit, niet geprobeerd). Gevoelsmatig is er dan ook weinig tot geen verschil vergeleken met de snellere 8800GTS, want beter dan vloeiend merk je niet. Crysis is een iets ander verhaal. Met wat tweaks die hier en daar op internet staan, was Crysis op “DX9 Very High” redelijk speelbaar op een 8800GT. In de drukkere en de ‘ijskoude’ (:P) scènes wordt het wel erg schokkerig. De 8800GTS heeft daar minder last van, maar ik had eigenlijk op een sterkere verbetering gehoopt. Harde fps-getallen heb ik helaas niet voor jullie.

De prestaties zijn dus over het algemeen erg goed, net als bij de 8800GT. Deze nieuwe 8800GTS zit tussen de prestaties van de 8800GT en de 8800GTX in, maar komt volgens verschillende reviews dichter in de buurt bij de 8800GTX dan de 8800GT. Voor de mensen die zitten te twijfelen tussen een 8800GT of een 8800GTS heb ik bij beide 3DMark2006 gedraaid om zo een idee van de prestaties te krijgen:
- 8800GT-512MB: 12507
- 8800GTS-512MB: 13654

Overklokbaarheid
Ook hier ben ik maar weer aan het vergelijken gegaan en heb ik 3DMark2006 gedraaid.
8800GT-512MB

8800GTS-512MB
Snelheid (core/shader/memory): SM2.0 / HDR-SM3.0 / CPU / Totaal
Stock (650/1625/1940): 5742 / 5487 / 4732 / 13654
Max. OC: (780/1950/2160): 6440 / 6270 / 4716 / 15100

De 8800GT overgeklokt tot 8800GTS-snelheden laat zien dat de extra 16 shaders (128 van de 8800GTS t.o.v. 112 van de 8800GT) eigenlijk weinig verbetering geven. Uiteraard kun je de 8800GTS ook weer gaan overklokken. De maximale overclocks van de kaarten toont dat de 8800GTS relatief even ver is over te klokken als de 8800GT: zo’n 20% op de coresnelheid en ruim 10% voor het geheugen. Ik heb echter van beide kaarten maar één exemplaar, dus ze hoeven niet per se alle 8800GT(S)-en te representeren. Het geeft je wel een idee van hoe ver de kaarten zouden kunnen klokken. De shaders van de 8800GTS heb ik nog niet onafhankelijk van de core clock kunnen overklokken, omdat RivaTuner nog geen ondersteuning geeft aan deze kaart.

Drivers en ondersteuning
De ondersteuning is op zich wel goed. De laatste drivers ondersteunen de nieuwe kaarten meestal en regelmatig komt Nvidia met kleine optimalisaties voor de nieuwere spellen, zoals bijvoorbeeld versie 169.09 waardoor Crysis wat beter liep.

Wat ik wel opmerkelijk vond, was dat de 169.12 drivers de nieuwe 8800GTS niet ondersteunt. Ik heb aan het inf-bestandje moeten sleutelen om deze drivers werkend op de 8800GTS te krijgen. Nu ik klaar ben met deze review zie ik dat Nvidia net nieuwe drivers heeft gereleased die de 8800GTS officieel ondersteunen.

Warmte en geluid
De 8800GT bleef standaard altijd op 29% van de fansnelheid hangen. Niet zo prettig aangezien de kaart erg warm kan worden, mede door de single-slotkoeling. Als je hem op 100% zet, is de koeler duidelijk hoorbaar. Stofzuigergeluid is wat overdreven, maar een aangenaam geluid is het zeker niet. Op 40% zetten, is een redelijke compromis tussen warmte en geluid. Maar tevreden ben ik hier niet over. Met overklokken is het toch wel nodig om hem tegen de 100% aan te zetten, anders wordt de kaart toch echt te warm.
Temperaturen 8800GT-512MB, stock
Fansnelheid - idle / load
100% - 45 / 61
29% - 53 / 74

De 8800GTS heeft echter een dualslot-koeling met heatpipes en is standaard net zo stil als de 8800GT op 29% fansnelheid. Daarnaast houdt deze koeler de kaart iets koeler dan de 8800GT, terwijl hij toch meer warmte produceert dan zijn dunnere broer. De temperaturen zijn nu wat acceptabeler. Nadeel is wel dat je het slot direct onder de videokaart kwijtraakt door een dualslot-oplossing.
Op 100% maakt de koeler veel lawaai, maar het is geen jankend geluid zoals de koeler van de 8800GT maakt. Daarnaast koelt hij ook een stuk beter op 100%.
Temperaturen 8800GTS-512MB, stock
Fansnelheid - idle / load
100% - 38 / 47
Auto - 49 / 68

De temperaturen zijn gemeten met een open kast, zodat de koelcapaciteit van de koelers niet beperkt werden door de airflow van de kast. In een gesloten kast zullen ze dus afwijken, afhankelijk van hoe goed of slecht je airflow is. De kamertemperatuur was 21 graden.

Prijs en conclusie
De 8800GT begint bij 199 euro, maar voor zover ik weet, is alleen de Sparkle versie redelijk goed leverbaar die op 249 euro zit. Voor 299 euro heb je de nieuwe 8800GTS van Sparkle (andere merken beginnen bij 270 euro).

De 8800GTS mag zich een waardige broer van de 8800GT noemen, maar het is zeker geen opvolger. Ze zijn beide eigenlijk al snel genoeg om de meeste spellen in volle glorie te tonen. De 8800GTS weet wel significant betere prestaties neer te zetten in Crysis en 3DMark2006 wat je dus waarschijnlijk wel in toekomstige spellen zult gaan merken. De overklokbaarheid is aardig goed en ongeveer gelijk aan de 8800GT. In overgekookte toestand houdt de 8800GTS dus ook een even grote voorsprong op de 8800GT. Een duidelijk voordeel naast dit is zeker wel de koeling. Hoewel het in beslag nemen van twee sloten niet door iedereen gewaardeerd zal worden, biedt het daarmee wel betere koelprestaties en minder geluid. Het is aan jezelf of deze voordelen de meerprijs van 50 euro t.o.v. de 8800GT het waard zijn.

Qua prijs/prestatie draagt de 8800GT nog wel steeds de kroon. :)

Heb jij ook een Sparkle SF-PX88GTS512D3-HP?

Reviews door de redactie

Lekker lange review heb je daar :)
Nog veel succes met deze kaart :D

Ik wist niet dat ze er al waren, maar hoe sneller hoe liever :P

[Reactie gewijzigd door Malantur op 12 december 2007 13:29]

Hehe, dat komt ook omdat ik eigenlijk al een halve review van de 8800GT klaar had. Nu heb ik mooi vergelijkend onderzoek kunnen doen en alles in één review kunnen zetten :).
Nette review. Ik ben de GTS ook aan het overwegen omdat ik de cooler van de GT gewoon te slecht vind. En een losse cooler kopen kost ook weer 40 euro. Voor de extra performanc hoef je het inderdaad niet te doen.
Bedankt voor je review. :)

Alleen dit klopt niet: "was Crysis op “DX9 Very High” redelijk speelbaar op een 8800GT", want very high kan je onder DX9 in XP dus niet instellen ;)
Onder besturingssysteem:
Windows Vista

Staat in de review.

[Reactie gewijzigd door dataSlut op 12 december 2007 14:44]

Kan wel als je de hack gebruikt ;) dan kun je gewoon very high onder xp spelen. Heb het zelf nog getest.
Ik heb "DX9 very high" gewoon onder Vista gedraaid door middel van een tweak/hack. Dat liep al een stuk soepeler dan "DX10 very high", terwijl je grafisch geen verschil ziet.
Denk het toch wel, Zoek maar 2 seconden op in google: Crysis dx9 very high tweak;) gewoon paar config bestandjes aanpassen en whoppa, volle glorie van het zogenaamde Vista only graphics.
Ik moet zeggen mijn complimenten. Ik vind deze review zelfs nog beter dan die van tweakers.net zelf (reviews: Sparkle GeForce 8800 GTS 512MB getest) want jij neemt namelijk de overklokbaarheid en koelprestaties ook mee in je review en dat is het grote verschil tussen de 8800 GT en GTS.

thnx
Ik heb nu deze kaart van hem overgenomen maar met de max klok die hij aangeeft krijg je met ati tool in 3 seconde al artifacts met 100% fan niet meteen. Hij draait nu 750/1900/2100 stabiel. Het zou misschien met directe interne verhitting te maken kunnen hebben. Voor een 3dmark ronde is het wel voldoende maar niet voor dagelijks gebruik. Super kaart overgens draait sneller dan me GT :P

[Reactie gewijzigd door emrahayar op 9 januari 2008 13:14]

Ik ben in het bezit van dezelfde kaart, alleen schrok ik wel van de temps: idle: 60* load: 90*.

Ik moet daarbij zeggen dat ik maar één 12cm fan in de case heb, die afzuigt.
Verder zit er in het slot pal onder mijn videokaart een geluidskaart.

Zijn deze temps acceptabel? Of moet ik me zorgen maken?