Synology DiskStation DS212+ Review

milhouse 12 januari 2013, 13.044 views

Synology DiskStation DS212+

Pluspunten

• Snel, koel, stil
  • Erg makkelijk in gebruik - geweldige user-interface
  • Prima packages
  • Goede support

Minpunten

• Prijs: hoog, maar zijn geld waard

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik zat al een tijdje uit te kijken naar mijn volgende NAS.

Mijn DS-107 begon steeds vaker vol te lopen, en was bij een oude DSM versie blijven hangen (2.2) omdat upgraden alleen nog kon door data van schijf te halen, waar ik geen zin in had. Daarnaast was met flink grotere muziek-collectie de Squeezeserver 'takketraag' geworden. Ik was erg te spreken over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de DS-107, dus de keuze voor weer een Syno was makkelijk.

Toen er meerdere zeer positieve review waren verschenen dus maar de knoop doorgehakt, en bij mymediacenter DS-212+ besteld met 2x2TB WDEARX in Raid1. System netjes geleverd met laatste DSM, schijven gemonteerd, volume gemaakt en klaar voor gebruik. De zwarte behuizing doet wat serieuzer aan als de witte van de 107.

Dit is een eerste indruk-review; ik zal als tijd het toelaat verdere indrukken toevoegen. Verwacht aub geen uitgebreide benchmark/snelheids-studies - ik zal vooral vergelijken met mijn oude DS-107, en vertellen hoe de DS-212+ het in ons thuisnetwerkje doet.

De DS-212+ loopt inmiddels een week, en ik ben tot nu toe erg tevreden. Omdat ik de DS-107 wilde blijven gebruiken, en zowiezo meer ruimte wilde, heb ik niet schijf overgezet maar instellingen en data gekopieerd. Instellingen overzetten werkte prima, data overpompen volgens aanwijzing op synology site gemaakt door netwerk-backup van 107 naar 212 te doen, en vervolgens data uit de NetBackup folder naar de shares te verplaatsen.

De 212+ is al een tijdje bezig met thumbnails te maken voor Photostation - de processor(op 100%) is blijkbaar geen hitte-bron, want de fan draait nauwelijks - systeem blijft ondertussen prima werken. Ook bij data-kopieren blijft de boel netjes koel en draait fan nauwelijks - naast de 107 is het systeem eigenlijk onhoorbaar.

1e blijmaker is de snelheid - snellere processor en meer geheugen maken echt het verschil:
- Logitech mediaserver (opvolger Squeezeserver) draait als een zonnetje, eindelijk snel door muziek collectie heen zappen.
- Toegang vanaf het netwerk naar de (SMB) shares is lekker snel - vooral het even browsen door directories met veel subdirs is veel sneller als 107. Overpompen van data maakt niet veel met 107, maar dat is omdat netwerk en computers in omgeving de 212 niet bij kunnen houden.
- Toegangs-snelheid toename is ook te merken als b.v. Picasa op laptop via wireless een nieuwe directory foto's vind en indexeert.
- Ook vanaf O!play media-speler speelt alles netjes - kleine check met 1080p .mkv en dat speelt prima (maar deed 107 ook al goed).

2e blijmaker is DSM4 en de packages:
- DSM4 presenteerd een complete desktop om de NAS te beheren - dat maakt managen van het systeem een fluitje; ik gebruik de terminal alleen nog voor af en toe een 'top'je om te kijken wat er loopt. Kopieren in telnet niet meer nodig - nieuwe filestation werkt veel fijner.
- Photostation 5 - erg mooi (thumbnails maken duurt wel even op hoge kwaliteit)
- Audiostation - vooral handig om op iPhone en iPad muziek-collectie te beluisteren
- Downloadstation - is vernieuwd, maar werkt als vanouds.

Daarnaast nog steeds een hoop te ontdekken in andere packages; Antivirus essential heb ik even geprobeerd; toen ik eenmaal doorhad dat na 8 uur nog geen 15% van de inhoud gescand was, heb ik een reguliere nachtelijke scan maar afgeblazen - misschien nog eens proberen als photostation klaar is met thumbnails maken.

Verder reguliere backup opgezet naar de 107 (die voorlopig als backup-target gaat dienen) - ook makkelijk op te zetten. De gehele ervaring van alles overzetten en instellen naar wens is goed bevallen; het meeste werk was nog de 107 van laatste DSM (3.2 voor de 107) voorzien nadat de data allemaal was overgezet naar 212+.

Betrouwbaarheid nog niets over te zeggen, maar na 5 jaar probleemloze DS-107 verwacht ik veel. En dat mag ook wel, want met 2x2TB is de 212+ bepaald geen prijspakkertje voor een thuis-NAS. Desondanks - elke cent waard.

Ben EZcloud aan het testen en lijkt netjes te werken - heb de NAS daarnaast nog niet aan het internet hangen, dat gaat wellicht volgende stap worden.

11-5, Kleine update over de apps (iPad, iphone): DSfile, DSaudio en DSphoto en Squeeze. Voor alle 3 geldt dat de ervaring op de iPad beter is als iPhone - simpelweg door schermgrootte.
- DSfile: volwaardige file-manager op de iPhone & iPad - veelgebruikte bestanden kunnen ook gepreviewed worden. Naast de gebruikelijke files verplaatsen, kopieren, etc. kun je ook naar iDevice kopieren.
- DSaudio: Vooral op iPad boven verwachting - volwaardige muziekspeler met albumhoesjes in beeld. Handige toegang tot muziekcollectie zonder device vol to proppen met muziek.
- DSphoto: lekker gebruiksvriendelijk door je foto-collectie heen bladeren. Thumbnails maken duur wel een eeuwigheid (DS al een week bezig), maar DS blijft ondanks de grote collectie zeer goed responsief voor andere zaken dus no problem.
- Squeezebox app ook cool - iDevice wordt mooie remote voor squeezebox classic.

Na downloaden van pakket nu ook mogelijk om handig via filestation the un-rarren - handig voor torrentjes uitpakken (nog even kijken of het ook automagisch kan nadat torrent klaar is). EZcloud doet wat het beloofd - lekker 'dropboxen' naar je eigen DS.

Premium prijs werd deze week nog bevestigd met iBood Iomega storcenter ix2-200 aanbieding inclusief 2x2TB voor net iets meer als helft van de prijs van de DS-212+.....

21-5-2012
Inmiddels al een kleine 2 weken onderweg. Photostation is een week bezig geweest met thumbnails maken, maar daarmee nu klaar, waarmee de DS-212+ nu dus ook disks 'down'spint na ingestelde tijd rust, ondanks Squeezebox met weathertime plugin - dat lukte nooit op 107, fijn dat dat gefixed is nu blijkkbaar.

Verder externe schijf eraan gehangen met niet-essentiele foto-collectie voor mijn vrouw, NTFS geformateerd zodat hij ook 'los' eens aan een windows PC gehangen kan worden. Dat werkt prima, de disk is gewoon als share bereikbaar. Nog niet gelukt om ook die NTFS share te backuppen naar externe target - is natuurlijk de minder logische kant up..

Daarnaast offsite backup opgezet met Strato HiDrive. Lijkt goed te zijn gegaan, maar er lijkt een interpretatie-verschil te zijn tussen Strato en mijn Syno over hoe groot 100Gb nou werkelijk is, waardoor de HiDrive nu vol staat. Uitbreiding van HiDrive niet meteen gelukt dus nu e-mail discussie met strato support gestart. Anders voorlopig maar even beperkte offsite backup doen. Dat zou het sluitstuk van backup strategie moeten zijn: RAID 1 tegen disk-failure, backup naar 107 (andere kamer, andere groep met eigen aardlek) als de 212+ in zijn geheel mocht 'gaan', en offsite voor 'disasters' thuis.

Cloudstation lijkt zijn werk goed te doen, tot nu toe alleen kleine bestandjes getest (waarvoor dropbox eigenlijk nog handiger is) - eens proberen met grotere bestanden in de komende weken.

12-1-2012
Kleine update: sinds een paar weken kreeg ik af en toe een foutmelding dat de fan het niet zou doen, die dan binnen een minuut weer weg was. Een mailtje naar Synology support was genoeg om een nieuwe fan opgestuurd te krijgen. Beetje schroeven om te vervangen - ook de binnenkant is netjes en solide. Prima ondersteuning dus.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS212+?

Meer advertenties

Leuk te lezen nadat ik al een keer op een andere review had gereageerd die door "bluesbrother" http://tweakers.net/produ...ion-ds212+.html#r_5499371 was geschreven.

Heb de DS212+ nu een poosje in huis maar ben er nog niet toe gekomen om hem te vullen [even weinig tijd :-( ] heb er 2 Seagate Barracuda 3TB inzitten, toen ik die klaar wilde maken dacht ik er goed aan te doen om direkt maar een controlle van de schijven te laten doen.

Duurde 6:40 UUR per schijf, heb hem nu ook aan het internet gelegd maar voor de rest ben ik een leek op dit gebied al moet alles heel makkelijk te doen zijn zeker met het mooie op windows lijkende interface 4.0

Vind de Nederlandse uitleg een hele mooie service waar bijvoorbeeld, mijn ook net aangeschafte Xtreamer sidewinder3, een puntje aan kan zuigen.

Blijf je review in de gaten houden zo ook die van "bluesbrother"

Tot zover maar weer ... :+
Leuk om te lezen :)

Ik heb hem gisteren besteld dus mijn weekend kan niet meer stuk :)
Ondertussen een DS212+ met 2HD's aangeschaft. Ziet er mooi uit, echter de handleiding zijn niet van een hoogstaand niveau. Ik ben al 2 dagen aan het zoeken hoe ik van internet mijn NAS kan benaderen maar nergens een goede handleiding. En dat geldt voor meer zaken. Er staat prima uitgelegd wat er op een scherm staat en wat je kan aanvinken maar nergens hoe je iets voor elkaar krijgt en waarom je dingen moet doen (een stappenplan als het ware). Ik ben geen digibeet, maar een beetje goede uitleg zou geen kwaad kunnen. M.i. een groot minpunt voor Synology.
Vanaf internet je NAS benaderen heeft dan ook meer met je router instellingen te maken dan met je NAS. Zoek de handleiding van je router en voer de volgende handelingen uit:

1- in je router zet wijs je een static IP adres toe naar je MAC adres van je NAS (zo heeft de NAS altijd hetzelfde IP adres binnen je lokale netwerk, dat is handig voor het volgende punt)

2- in je router stel je in dat TCP poort 5000 (dit is de standaard DSM setting) verwijst naar het interne IP adres van je NAS (aangezien deze static is zal deze altijd dus naar je NAS verwijzen)

3- nu kan je je externe ipadres op poort 5000 bezoeken vanaf een andere computer om bij je NAS te komen (type in je webbrowser url bv http://externeipadres:5000)

4- om je externe IP adres te vinden ga je bv naar http://www.whatismyip.com/ (doe dit vanaf dezelfde internet verbinding als waar de NAS op aangesloten is!)

5- als je het lastig vind om je externe IP adres te onthouden kan in je NAS instellen dat deze te benaderen is via de DDNS service van synology (zo hoef je geen lang getal met port aanduiding in te vullen maar wordt je url bv: http://jenaam.mydiskstation.com)

[Reactie gewijzigd door BaT op 21 juni 2012 21:49]

Een vraagje, ik wil deze aanschaffen om direct aan de TV te hangen voor divx te kijken.

Dit gaat nu via de USB stick in de TV, als het via een netwerk kan zou dit veel makkelijker zijn dan iedere keer het op een stickje te zetten.

Hebben jullie hier ook ervaring mee?
De DS212+ (DSM 4.0) beschikt over een dlna compatible mediaserver. Als jouw TV in een netwerk gehangen kan worden is dat dus mogelijk. Zelf gebruik ik de serviio media server op deze NAS, omdat dat net iets meer mogelijkheden geeft, maar de standaard mediaserver werkt prima.
THX, TV heeft idd een netwertkaansluiting.

Lan er in en de TV auto IP config laten doen en draaien.

wel moeten de files in de video folder staan maar dat is een kleinigheidje.

Grt,

Paul
waar zit het prijsverschil hem in tussen de DS212 en DS212+. Is het rechtvaardig?