Verbatim Store 'n' Go Netbook USB Drive 32GB Zwart Review

Globkul 5 mei 2012, laatste update op 5 mei 2012, 939 views

Verbatim Store 'n' Go Netbook USB Drive 32GB Zwart

Pluspunten

• Klein, dus steekt niet uit
  • Grip

Minpunten

• Traag (5-8Mb/s)

Introductie

De reden van aanschaf, was voor het permanent gebruik in een laptop. De laptop waarmee ik nu voornamelijk werk, heeft namelijk "slechts" een 128Gb SSD. Je zult nu inmiddels wel begrijpen, dat dit niet zoveel ruimte overlaat na installaties van Windows 7 en de gebruikelijke grote programma's. Nu wil ik ook nog wel eens een film of tv serie bekijken of een muziekje opzetten. Dit alles gaat echter slecht samen met de hoeveelheid vrije ruimte op de schijf, wat meestal schommelde tussen de 10-15Gb. Daarom wilde ik dus een externe opslag die ik vrijwel altijd bij me kan hebben.

Eerste Indruk

Gisteren (4 mei 2012) werd er aangebeld en had ik de eer om mijn eigen pakketje aan te nemen. "Wat een doos!", was het eerste wat me opviel toen ik terug naar binnen liep. Zouden ze het goede product hebben opgestuurd? Ja, want het was gelukkig vals alarm. Zodra ik de doos open had, lag helemaal onderin een kleine verpakking met daarin de USB stick. Zonde van de grote doos er omheen dus (mag je wat aan doen Informatique!).
Nadat ik de USB stick eindelijk uit de verpakking had gekregen (zat heel strak om de stick heen) voelde de stick wat klein aan, haast alsof het zich niet thuis voelde zonder een USB-poort. Hij voelde daarentegen wel stevig aan, er zit geen speling in de onderdelen en hij geeft goed grip bij het indoen en het eruit halen uit een USB-poort. Vooral het gebrek aan speling zie ik als positief punt, aangezien ik hiervoor minder goede ervaringen heb gehad met de dongle die Logitech bij z'n draadloze producten levert.
Al met al dus een positieve eerste indruk.

Gebruik

Het eerste wat ik deed, was het kopiŽren van de huidige media bestanden naar de schijf. Dit was totaal ongeveer 13Gb, verdeeld over bestanden van gemiddeld 300mb. De overdracht ging eigenlijk teleurstellend traag. Nu weet ik wel dat er geen RAID snelheden gehaald worden met zo'n micro-USB stick, maar ik had toch wel iets meer verwacht dan de schamele 5-7mb/s wat hij haalde. Die 7mb/s is meer een uiterste grens, want over het algemeen moet je uitgaan van 5mb/s.
Nu valt er niet omheen te draaien dat deze snelheden heel laag liggen, vergeleken met andere USB sticks die op de markt verkrijgbaar zijn. Echter, voor mij persoonlijk is dit niet van groot belang, aangezien ik eenmalig een seizoen van een tv serie er op zet of meteen een lading films.

Ik wilde nog even vermeldden dat het afspelen van films etc tot zover geen probleem is geweest. Ik heb geprobeerd een 4Gb versie van Lord of the Rings: Return of the King af te spelen vanaf de drive en dit ging zonder problemen. Ook scrollen van en naar nieuwe stukken verliep zonder merkbare vertragingen of hick-ups.

Tot slot

Naast dat de drive best wel traag is, geeft het in mijn situatie toch een vrije-ruimte toename van zo'n (15+29,7)/15 ~ 298% in het slechtste geval. Toch niet slecht voor de huidige prijs (§40).
Ik ben er daarom zeer tevreden mee en raad het iedereen aan om er ook een te halen als opslagruimte een probleem is voor laptops/netbooks die veel onderweg zijn.

• Thinkpad x301 met Samsung SSD
  • Buffalo 2TB USB 3.0 externe HDD
  • Windows 7

Heb jij ook een Verbatim Store 'n' Go Netbook USB Drive 32GB Zwart?