Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3GS 32GB Zwart Review

Politiepet 2 mei 2012, 1.430 views

Apple iPhone 3GS 32GB Zwart

Pluspunten

• 32 gigabyte is ruim voldoende
  • goede naam Apple
  • gebruikersgemak
  • keuze uit veel apps
  • heeft nog steeds de nieuwste iOS firmware (5.1)

Minpunten

• relatief duur, zoals bij elke iPhone
  • door glazen voorkant erg kwetsbaar voor schade
  • geen mogelijkheid mobiel op mute (zonder trilfunctie) te zetten
  • relatief kleine resolutie scherm
  • verplichting iTunes op je computer te installeren

Waarom ik de iPhone heb aangeschaft
Ik had in Januari 2011 een HTC Desire aangeschaft. Toen ik over ging op deze iPhone had ik mijn HTC al meer dan een jaar. De HTC Desire was een goede mobiel alleen ik werd wel een beetje moe van het interne geheugen waardoor ik maar 5 apps tegelijk op mijn mobiel kon hebben. Ook kreeg ik problemen met de sd kaart die zonder reden losgekoppeld, soms onstabiele apps en andere fouten in de software. Aangezien Apple bekend staat om zijn stabiele software wou ik de iPhone wel eens wat dichterbij bekijken. Ik heb mijn iPhone tweedehands op marktplaats gekocht. De telefoon was voor een iPhone vriendelijk geprijsd (¤200-¤300). Gebruikssporen waren niet heel hinderlijk, namelijk een scheurtje in de achterkant waar ik nooit last van heb gehad en een puntje stof onder het scherm. Ik heb mijn telefoon inmiddels op de grond laten vallen en er zit een ernstige scheur in het scherm. Het was maar een kleine val en het defect is in mijn ogen aan Apple te wijten.

Wat ik nu van mijn aankoop vind

Ik zal in deze review vooral de tevredenheid over de iPhone vergelijken met mijn HTC aangezien deze toestellen tweedehands op dezelfde kosten zullen zitten. Mijn conclusie is helaas dat de iPhone me niet genoeg heeft kunnen boeien. Als ik nu de keus heb om mijn HTC terug te krijgen dan zal ik die kans zeker aangrijpen. Ik zal in het vervolg geen iPhone meer kopen.

Hardware

Hier even een overzicht van de Hardware. Ik heb helaas geen benchmarks of iets dergelijks om verschillen tussen andere toestellen te laten zien maar ik kan wel zeggen dat de iPhone zonder framedrops of lags zijn software draait. Over naar de knoppen. De iPhone heeft vijf knoppen, een aanknop, de homeknop, twee volume rockers en een switch die je telefoon mute. De knoppen lijken allemaal van goede kwaliteit en ik heb hier niet echt problemen aan ondervonden. Ikzelf vind de toevoeging van de switch voor muting erg handig. Het geeft je zekerheid dat je mobiel niet ineens vreemd geluid gaat maken.

De iPhone heeft een achterkant die van erg degelijk materiaal is gemaakt. Het wordt wel snel gekrast maar is erg stevig en kan meerdere valpartijen goed opvangen. Konden we hetzelfde maar zeggen over de voorkant van de telefoon, de is namelijk zo fragiel als wat. Ik hoor in mijn hele omgeving van meer mensen dat hun iPhone scherm is gebroken dan van elke andere telefoon dan ook. Tegenwoordig worden telefoons zo ontwikkeld dat er een knik in de telefoon zit. Wanneer de telefoon dan valt dan valt hij meestal niet direct op het scherm. Dit is ontzettend handig en heeft mijn HTC meerdere keren van de dood gered. Apple heeft echter niet besloten deze feature te implanteren maar heeft het probleem erger gemaakt met de iPhone 4. Sinds die iPhone kan niet alleen de voorkant snel gebroken raken maar ook de achterkant.
De rest van de hardware is goed, met de ‘3,5 mm headphone jack’ heb ik geen problemen gehad terwijl ik dit wel met mijn HTC had. De camera heeft een resolutie die eigenlijk aan de kleine kant is, toch lijken de foto’s qua kwaliteit voldoende. Ook de speaker en microfoon zijn voldoende/goed.

iOS vs Android (met HTC Sense)

Ik gebruik op het moment van de review een van de nieuwste versies van ‘iOS’, 5.1. Dit systeem is heel simpel opgezet. Je hebt standaard nadat je de telefoon unlockt een lijst met applicaties. Deze kun je zelf rangschikken op de manier dat je dat zelf wilt. Persoonlijk vind ik de meeste Widgets in Android een beetje overbodig. In mijn ogen is het net zo simpel om gewoon een desbetreffende app op te starten dan in een widget te gaan zitten prigellen. In mijn ogen dus een voordeel.

De ‘boottime’ van de iPhone 3gs en HTC Desire lijken ongeveer gelijk te zijn. Echter duurt het bij de Desire langer voordat het toestel echt zonder lags te gebruiken is. De toevoeging van de spotlight feature in iOS is een leuk idee alleen in de praktijk zocht ik meestal eerder in een app naar informatie. Op dit vlak wint de HTC het met een fysieke zoekknop. Het message center van iOS is duidelijk een eerste klas rip-off van Android. iOS geeft je de feature’s van Android mee en laat ook komende events uit je kalender zien. Dit vond ik vooral handig omdat je zo altijd snel je activiteiten in de komende 24 uur weet.

Het toetsenbord van iOS en de HTC Desire zijn qua kwaliteit beide erg goed. Het typen van het iOS toetsenbord ging in mijn ogen iets fijner. Ik moet hier echter wel toevoegen dat dit waarschijnlijk komt door de slechtere touch input van de Desire. Het toetsenbord van de Desire bied namelijk een betere woordvoorspelling waarbij je uit meer dan alleen een woord kan kiezen. Dit scheelt in de praktijk meer tijd. Ook een knop waarbij je in elke situatie het HTC toetsenbord kon laten verdwijnen vond ik erg fijn.
Nu even over de apps van iOS. Mijn ervaring met apps wat dat de apps van derden, zoals mijn tv gids beter werkten dan die op Android, op enkele uitzonderingen als Whatsapp na. Ook is het kopen van apps makkelijker op iOS voor mensen zonder credit card. Je kunt namelijk waardebonnen bij je plaatselijke cd tech winkel krijgen. De apps die echter standaard worden meegeleverd vallen echter tegen. Dit is belangrijk want deze apps zijn de apps die je in de praktijk het meest zult gebruiken. Ook is het een groot nadeel dat je op iOS moeilijker vervangende apps kunt downloaden. Als je op Android een muziek app niet goed vind kun je op elk Android toestel programma’s als Winamp erop zetten. Apple blokt dit soort apps echter. Dat is jammer want apps als de agenda en Google maps missen veel functionaliteit. De enigste app die ik echt beter vond dan die op mijn HTC was de muziek app. Vooral de maps app op iOS loopt ver achter dan die op Android.

Mijn conclusie is dat de iPhone in mijn ogen niet beter presteerd dan Android. Hoewel de apps van derden beter presteren dan onder Android lopen standaard apps ver achter. Aangezien de iPhone wel een groter prijskaartje heeft zal ik de iPhone niet snel aan mensen aanbieden. Maar zelfs als je de telefoon voor dezelfde prijs als bijvoorbeeld de HTC Desire kan krijgen raad ik nog steeds de HTC aan. Tot slot moet ik nog zeggen dat ik niet veel heb gemerkt van de stabiliteit van de iPhone. Ik heb bijna net zoveel software crashes gehad als bij mijn HTC. Tot slot nog het grootste nadeel, je wordt verlicht iTunes op je computer te instaleren.

Heb jij ook een Apple iPhone 3GS 32GB Zwart?

Om een aantal punten recht te breien:

- De iPhone 3GS is prima op volledig stil te zetten in het "Sounds" menu van de Settings app.
- De glazen voorkant is geen enkel probleem als je de iPhone simpelweg niet laat vallen
- De resolutie van het scherm is tegenwoordig wat klein, echter was dit tijdens de release een normale resolutie. Vergeet niet dat de telefoon bijna drie jaar oud is. De nieuwe iPhone heeft een viermaal zo hoge resolutie
- iTunes hoeft sinds iOS 5.0 niet meer verplicht geïnstalleerd te zijn, alles kan op de iPhone zelf met behulp van een Apple ID en iCloud
Ben het inderdaad met je eens, de telefoon is vergeleken met huidige toestellen niet veel meer.
Verschil is dat de 3GS 8 GB nog steeds geproduceerd wordt (en verkocht voor 360 euro). Voor dat geld heb je ook een Google Galaxy Nexus S, een high-end Android toestel met bijvoorbeeld een resolutie van 1280*720.
Dat de glazen voorkant geen enkel probleem is als je de telefoon simpelweg niet laat vallen is natuurlijk een non-argument. Een telefoon hoort van redelijke bouwkwaliteit te zijn dat deze niet na een keer op de grond vallen al haast onbruikbaar beschadigd is.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.
De resolutie was op het moment dat het toestel in de winkel lag al bijzonder laag. 480*360 is een heel stuk minder dan wat in die tijd gangbaar was, namelijk 800*480.
Dat iTunes nu niet meer verplicht is wil niet zeggen dat het nu beter werkt. Voor je muziekverzameling die je buiten iTunes hebt aangeschaft heb je namelijk nog steeds een programma nodig om deze op je iPhone te zetten. En het enige programma dat met de iPhone compatibel is, is iTunes.
En iCloud is bij lange na niet een veilige Cloud-service, dus dan zou de gemiddelde gebruiker alsnog iTunes boven deze Cloud verkiezen.

Hoewel de telefoon inderdaad al 3 jaar oud is, en de nieuwe iPhone zeker veel verbeteringen heeft toegepast, wilde ik toch even op jouw argumenten ingaan. Niet per se om deze geheel te weerleggen, maar in ieder geval toch om een keerzijde te laten zien.
Hahaha de bouwkwaliteit is slecht omdat die kapot gaat als je hem laat vallen? Is dit een grap? Als je een iPhone in je handen hebt dan voel je gelijk de geweldige afwerking, alles past perfect, geen rammelende knoppen. Ik heb in heel mijn leven nog geen telefoon laten vallen dus het heeft meer met de gebruiker te maken dan met de bouwkwaliteit.
En iCloud niet veilig? Je suggereert zomaar wat, kom eens met feiten.
Er zijn een legio aan apps die muziek afspelen zonder het gebuik van iTunes, SimplePlay bijvoorbeeld. Dus iTunes ben je inderdaad niet meer nodig.
Feit is wel dat vergeleken met bijvoorbeeld de Galaxy de iphone sneller kapot gaat. Zie bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=jViSKlAeYYs
Je hebt inderdaad gelijk. En mijn telefoon viel van een veel kleinere hoogte. Ik zat op een laag houten bankje en hij viel denk ik nog minder dan één meter omlaag. En dan al meteen een fikse scheur in het scherm.
Goh,

Mijn 3Gs is in de 3 jaar dat ik hem heb volgens mij wel 10 tot 20 keer gevallen. Van vloerbedekking tot op tegels en onlangs van de trap. Nog NOOIT is het glas gebroken of is er iets defect geraakt. Zijn kul argumenten. Alle mobiele telefoons worden tegenwoordig bijna afgewerkt met gorilla-glass en niet voor niets. Afwerking gaat over het toestel zelf, niet over duurzaamheid of kwetsbaarheid.
Nou is dat niet helemaal waar. Als ie net verkeerd valt gaat het stuk. De hoeken zijn zo'n punt. Maar dat is niet anders dan met andere telefoons.
Euhm, begrijp ik het nu goed? Als jij een glas laat vallen en deze spat uit elkaar, dan ga je dus ook naar de leverancier of de fabrikant om een nieuwe te claimen? Omdat je vindt dat het glas die val moet kunnen overleven? Daar wil ik wel bij zijn. :+

Ja de telefoon is een gebruiksvoorwerp, maar wel een waar je voorzichtig mee moet zijn. Een laptop moet je ook niet op het scherm laten vallen, dan is ie ook stuk. Ook de tablets hebben daar wat moeite mee, met het vallen op hun scherm (en achterkant).

Samengevat, als je niet wilt dat je telefoon kapot gaat wanneer je deze laat vallen moet je een though-phone kopen.
Dankjewel voor de tip om mijn iPhone op stil te zetten, excuses voor dat negatieve puntje ;) . Over de glazen voorkant ben ik het niet helemaal eens. Het was misschien wat impulsief om de bouwkwaliteit meteen één ster te geven. Toch hoor ik erg vaak van mensen die een scheur in het scherm hebben. Andere telefoons, zoals mijn HTC, hadden een bolling in het scherm of iets dergelijks. Het punt wat ik wilde maken is dat ik het vooral jammer vind dat Apple niet iets soortgelijks heeft gemaakt. Met de resolutie ben ik het inderdaad eens maar ik vergelijk de telefoon vooral met tweedehands toestellen van tegenwoordig, en ik denk dat je in dat geval wel een iets hogere resolutie kan krijgen voor je geld.

Deze review gaat over de 32-gigabyte versie, ik denk dat veel mensen die zoveel ruimte nodig hebben dat vooral hebben om hun muziekcollectie op hun telefoon te zetten. En zover ik weet is de enigste manier om dit te doen met iTunes. Ik had liever gezien dat je dit net als bij Android kan doen door het apparaat te zien als 'mass storage device'.
In plaats van een handige muziekmanager die automatisch de onderliggende bestandsstructuur regelt en tags automatisch afhandelt heb jij liever 32 gigabyte aan muziek zelf in beheer? En iedere keer als je je telefoon verbindt sync je met behulp van een externe utility?

Hoe handel je op deze manier dynamische playlists af? Wat als je op je computer Reggae uit de jaren 90 met een beoordeling van meer dan 3 sterren wilt luisteren? Hoe synchroniseer je de play-counts?

Ik moet er niet aan denken dat ik 32 gigabyte aan directories door moet spitten en een bundel externe tools te moeten gebruiken om te taggen en te synchroniseren.
Persoonlijk zet ik altijd hele cd's op mijn telefoon. Ik heb slechts een playlist op mijn mobiel, muziek die ik op gitaar kan spelen. Op mijn HTC kon ik gewoon het mapje van een album naar een andere map slepen en ik was klaar. Ook kon ik daar in de telefoon deze playlist makkelijk aanmaken.

iTunes besluit echter om mijn album art door elkaar te husselen, 5 keer mijn gehele muziekcollectie er op nieuw op te zetten en mijn playlist keer op keer van mijn iPhone af te gooien. Dat is nog niet alles want omdat iTunes het nodig vind om op mijn computer de apps op mijn mobiel bij te houden gebeurt er met mijn app list ook de vreemdste dingen. Bijvoorbeeld apps die ik van mijn telefoon afgooi en dan na een sync weer tussen mijn apps op mijn mobiel staan. Misschien vinden andere mensen dit handig maar ik ben gewoon niet zo te spreken over iTunes om dit soort redenen.
Je geeft betrouwbaarheid 3 sterren terwijl je zelf al aangaf dat apps van derde partijen zelfs beter werkten en dat de iPhone stabiel werkte?
Beetje laag dan vind je niet? Wat moet een telefoon doen voordat hij 5 sterren krijgt?

Verder was de resolutie van 800x480 niet gangbaar, die was maar beschikbaar op een enkel toestel...de meest gangbare resolutie was iets van 480x320 voor android dacht ik dus dat valt allemaal reuze mee.

Aan de ene kant snap ik dat mensen iTunes haten maar aan de andere kant ook weer niet...
Ik vind het een heerlijk programma omdat het me in staat stelt mijn hele muziekbibliotheek te rangschikken en te ordenen zodat ik meer keuzes heb dan alleen artiest en album....verder heb ik altijd een volledige back-up! bij de hand zodat ik deze terug kan zetten als ik weer een nieuwe iPhone neem en niet helemaal opnieuw hoef te beginnen met het installeren van de Apps en instellen van alles...Mensen die iTunes haten nemen er 9 van de 10 keer niet eens de tijd voor om het uiteindelijke gemak in te zien.
Ik gaf de betrouwbaarheid maar 3 sterren omdat de kwaliteit van de apps zeker niet slecht is inderdaad. Maar Apple heeft toch een beetje een naam dat de software van sublieme kwaliteit is. Met mijn iPhone heb ik echter ervaren dat de stabiliteit van de apps echt niet groter is als die van Android. Dit viel me daarom tegen, en daarnaast heb ik ook vaak zat gehad dat apps uitvallen en laatst ook nog mijn hele telefoon.

Ik plaats deze review nu omdat mensen die deze telefoon willen hem waarschijnlijk tweede hands zullen kopen. Mijn bedoeling van die resolutie opmerking was dan ook vooral dat je tegenwoordig voor dezelfde prijs een mobiel met een hogere resolutie kan kopen.

iTunes gebruik ik verder liever niet aangezien ik Winamp meer gewend ben. Ik geef toe dat dat niet perse wil zeggen dat iTunes slecht is. Alleen vind ik het gewoon een negatief punt dat je echt verplicht wordt iTunes te gebruiken. Verder heeft iTunes zonder reden al mijn album art door elkaar gegooid zonder enige reden. Dit is ook iets wat de betrouwbaarheid van de software negatief beïnvloed.
1 ster bouwkwaliteit omdat jij hem laat vallen 8)7

[Reactie gewijzigd door Rerder op 3 mei 2012 08:40]

Review van niks,
Apple blokt dit soort apps echter.
Apple blokt helemaal niks, er zijn gewoon mediaspelers verkrijgbaar die muziek kunnen afspelen zonder iTunes, doe de volgende keer wat research of schrijf gewoon niks. En je gaat een iPhone uit het jaar 0 ook maar even vergelijken met elke iPhone. |:(

En lees je review eens door voordat je hem plaatst.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 mei 2012 09:38]

Echt jammer... goede review, maar alle apple fanboys gaan er gelijk op los.. zonde zeg. Ik ben het wel met je eens. Vergeleken met een goed android toestel, bied de Iphone niks extras. Ze zijn egwoon gelijkwaardig.
Ze zijn inderdaad gelijkwaardig, hoewel de afwerking van iOS en de iPhone op alle vlakken beter is dan Android. Ik heb zelf twee Android toestellen. Dan praat ik dus over de Apps, het OS en de telefoons zelf.
Het is natuurlijk aan iedereen zelf om te kijken wat ze het fijnste vinden. Persoonlijk vond ik Android fijner. Dit kan er ook aan liggen omdat ik vaak diensten van Google gebruik (maps, gmail, google calender etc.). Deze diensten worden een stuk beter ondersteund op Android telefoons, en daarom vond ik de standaard apps op Android beter. Het gaat hier trouwens wel over de standaard apps op mijn HTC, dus het is niet gezegd dat het bij elke Android telefoon beter is.