Logitech Harmony 785 Advanced Universal Remote Review

rhk22463 9 december 2007, laatste update op 22 februari 2012, 7.462 views

Logitech Harmony 785 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Programmeer-mogelijkheden
  • Gebruiks-mogelijkheden
  • Activities : simpele 1-knops-bediening van meerdere apparaten tegelijk
  • Nooit meer batterijen verwisselen
  • Remote Assistent
  • Automatische verlichting
  • IR-leermogelijkheid
  • Prettig aanvoelend materiaal

Minpunten

• Configuratie software heeft Internet-verbinding nodig
  • Stevige prijs

Configuratie Score: 3
Na jaren klungelen met zogenaamde Universele Afstandsbedieningen uiteindelijk toch besloten om iets meer geld uit te geven aan deze Logitech Harmony 785 remote.
Om gelijk met de deur in huis te vallen : had ik dit maar jaren eerder gedaan !
Goedkoop blijkt ook hier weer duurkoop te zijn, dus geef een beetje meer geld uit aan deze Logitech Harmony.
Andere universele afstandsbedieningen zijn misschien goedkoper maar blijken in de praktijk niet goed te werken, zelfs duurdere exemplaren van gerenommeerde merken werken niet. Dit product doet dat wel en je hoeft ook niet in een lijst te zoeken naar moeilijke IR-codes , zelfs niet voor exotische apparaten als mijn Snazio SZ1350 NetDVDCinema of Hauppauge Dec2540t: gewoon apparaat-naam intikken en de software vind vanzelf alle codes en stelt deze automatisch in. Ook domotica of andere 'vreemde' apparaten zoals Airco en draadloos alarm kun je er mee bedienen, voor je het weet gebruik je in het hele huis maar 1 afstandsbediening: de Logitech Harmony.
De laatste versies van de software zijn ook in het NEDERLANDS, maar ik geef de voorkeur aan de standaard Engelse taal. Hieronder wordt daarom altijd de engelse term of benaming gebruikt.

Wat zit er in de doos?:

1.Accu plaatsen in remote
2.Kabel van Adapter onderin Dockingstation plaatsen, dan in stopkontakt doen
3.Accu laten opladen
4.Noteer Apparaat+Fabrikant+Modelnummer van te bedienen apparaten
5.Helderheid van dockingstation instellen (Aan/Dimmen/Uit)
6.Druk op OK van remote om instucties/cursus te krijgen op het schermpje
7.Pc aanzetten waarop je de software wilt installeren en configuratie uitvoert
8.USB kabel aansluiten op PC en mini-USB op voorkant van Remote (haal deze UIT de dockingstation). Een klein rubber flapje zit voor de mini-USB aansluiting ter bescherming.
9.Installeer software van CD (voer gelijk daarna een softwareupdate uit zodat je altijd met de laatste versie werkt)
10. Volg instructies van de software om al je apparaten in te voeren en zogenaamde 'Activities' aan te maken.
De meeste apparaten staan in de database dus je kunt na de actie 'Update Remote' de remote loskoppelen van de PC en gelijk je apparaten bedienen.

Wat kun je er naast de standaard bediening nog meer mee doen?:
Activities aanmaken - Dit is erg handig in het gebruik. Je hoeft dan geen techneut te zijn om de juiste apparaten in te schakelen en in te stellen als je bijv een DVD wilt bekijken. Voorbeeld: Als je DVD wilt bekijken moet zowel de TV worden aangezet, het juiste Input kanaal gekozen worden ... maar ook de AV Receiver worden aangezet en op juiste Input ingesteld worden, daarna de juiste DolbyPrologic mode kiezen en gelijk de LateNight Mode worden aangezet.
Dat is voor de meesten van ons een hele klus die je nu met 1 simpele druk op de Activity knop 'Bekijk DVD' kunt laten uitvoeren. Een kind/vrouw kan de was doen ;)
In een Activity kun je knoppen configureren zoals bij het toevoegen van een Device. Het grote voordeel hierbij is dat je IR-commando's voor alle aangesloten apparatuur kunt mixen. Voorbeeld: Je wilt het volume regelen op de AV Receiver, de kanalen kiezen op je digitale TV kastje en Beeldformaat kiezen op de TV. De knoppen op je remote kun je in de software op de PC configureren door eerst de juiste knop te kiezen of te benoemen, dan het apparaat te kiezen die het moet ontvangen en dan de code kiezen die dat apparaat begrijpt. Dit alles uit simpele keuzemenu's, dus geen gedoe met numerieke codes.

Bij het verlaten van de Activity wordt de betreffende apparatuur standaard weer netjes uitgeschakeld (Power Off), tenzij je dit aanpast natuurlijk. Ook kun je extra commando's laten uitvoeren bij het starten en verlaten van de Activity (op alle apparatuur die in de Activity wordt gebruikt). Voorbeeld: Start 'Bekijk DVD' Activity zet AV+TV aan, stelt de kanalen goed in, opent de DVD-lade... en bij het verlaten wordt de AV Receiver weer op Tuner gezet en de TV op het DVB-C kanaal , allemaal vlak voordat ze uit worden geschakeld.

IR signalen leren van oorspronkelijke remote - Ook dit werkt met de software op je PC . Je originele remote leg je een decimeter van de Harmony en je ziet op je scherm gelijk of de code is geleerd. Dit kun je gewoon combineren met de reeds bekende codes uit de database, die je zelfs kunt overschrijven als je dat wilt.

Knoppen kun je hun eigen naam en volgorde geven - Je kunt dus gewoon in het Nederlands de knoppen benoemen en rangschikken. Naast het schermpje op de remote heb je zowel links als rechts 3 vrij 'programmeerbare' knopjes, 6 in totaal. Met de 2 pijltjes vlak onderaan dit scherm kun je vele pagina's doorlopen, dus je kunt heel veel knopjes programmeren. Iedere knopje kent een icoon als achtergrond, maar dit kun je aanpassen zodat alleen de door jou ingetypte tekst wordt getoond als je dit wilt.

Vaste knoppen zijn er ook - Op de remote zitten ook vaste knoppen voor kleuren (rood, groen, geel, blauw) , volume, menu, exit, info, prev, OK, enter, clear , kanalen-keuze en 4 cursor toetsen . Ook standaard bedieningsknoppen voor DVD/CD/VCR/PVR zitten er op. Alles is echter weer softwarematig aan te passen dus je bepaalt zelf de functie onder iedere knop. Volledige vrijheid om alles zelf in te stellen... maar je kunt ook gewoon de standaard waarden die uit de database komen gebruiken als je dat wilt: het kost namelijk aardig wat tijd om alles aan te passen !
De knoppen Help, Devices en Activities zijn aanwezig maar de instellingen daarvan zijn vast.

Bewegingssensor - Als je de remote oppakt dan gaat automatisch het schermpje aan en worden alle knopjes verlicht. Op deze manier spaar je energie want je kunt zelf instellen dat na x seconde de verlichting uitgaat bij inactiviteit. In het donker is deze remote dus prima te bedienen.

Nooit meer batterijen verwisselen
- Er zit een oplaadbare accu in en zodra je hem op je dockingstation legt wordt deze weer opgeladen. Geen gedoe meer met batterijen. Het dockingstation heeft een blauw verlicht vierkantje zodat je deze zelfs in het donker terug kunt vinden. Deze geeft netjes een piepje als de remote er goed op wordt gelegd of er weer wordt afgehaald. Zodra de remote op het dockingstation ligt kan hij GEEN apparaten bedienen !

Sequences aanmaken
- Dit kun je gebruiken als je binnen een Activity met 1 druk op de knop een hele reeks commando's achter elkaar wilt geven. Je kunt dus een soort macro maken waarin je meerdere IR-commando's onder 1 knop instelt. Ik gebruik dit zelf (nog) niet.

Remote Settings - Je kunt het uiterlijk van het schermpje en het gedrag van de remote aanpassen.
1. Nagloeitijd van de verlichting (Glow)
2. Datum/Tijd (instellen hoeft niet want hij neemt deze automatisch over van de pc)
3. Help (ook te gebruiken bij troubleshooting)
4. Remote Assistent (handig want als je er niet uitkomt dan help deze assistent je netjes totdat alles is opgelost)
5. Background. Je kunt de achtergrond en icoontjes aanpassen naar wens
6.Slideshow. Je kunt je eigen foto's uploaden en als automatische diapresentatie op het schermpje laten zien
7. Theme. Je kunt verschillende thema's instellen, net zoals in Windows.

Vormgeving en kwaliteit?:
Deze 785 ligt prettig in de hand door het 'zachte' materiaal aan de onderzijde en de slanke vormgeving. Alles voelt degelijk aan en de knoppen zijn goed gepositioneerd, niet te klein voor gebruik met grote handen.

Wat kan beter?:
1. De tijd die het kost om alles softwarematig aan te passen als je de standaard waarden wilt aanpassen. De standaardwaarden zijn echter voor normaal gebruik prima en direct beschikbaar dus...
2. De session timeout zorgt ervoor dat je soms de verbinding verliest met de website en dan ben je al je niet opgeslagen wijzigingen kwijt. Klik dus regelmatig op 'Done' bij het configureren via de software !
3. Je kunt de volgorde van de Devices in het schermpje niet aanpassen.

Welke apparaten bedien ik ermee?:
  • TV: Philips 28PW9616/12R= in 2009 vervangen door Sony Bravia KDL-46Z5500
  • DVD Recorder: Sony RDR-HX910
  • Digitale TV/PVR via de kabel: Siemens M750C IR= in 2009 vervangen door Humax iHDR-5050c
  • Digitale TV via Digitenne: Hauppauge Dec2540t
  • Dig. Video Handycam: Sony DCR-PC100E
  • PC Soundcard: Creative Inspire5.1 Digital 5500
  • Alarminstallatie : Easysafe
  • Airconditioning : Mitsubishi MSZ-GB500VA
Hoe zit het met de ondersteuning van de fabrikant?:
Ondersteuning via website/software, mail en telefonisch. Veel antwoorden worden gegeven via Software Help en FAQ/Forum, maar je krijgt altijd de mogelijkheid om te mailen of te bellen. Antwoord op mail krijg je altijd binnen 1 werkdag, erg netjes en goed.
De software die ik gebruik is versie 7.3.2 en deze is ook in het Nederlands te gebruiken, dus ook geschikt voor mensen die de Engelse, Franse, Spaanse of Duitse taal niet machtig zijn.

Conclusie:
Zoek je een werkelijk overal voor te gebruiken universele afstandsbediening?
Dan is een Logitech Harmony de juiste keuze. Naast deze 785 zijn er andere Harmony modellen die qua vormgeving/prijs wel verschillen maar dezelfde basisfunctionaliteit bieden.

Heb jij ook een Logitech Harmony 785 Advanced Universal Remote?

Een vraagje: kan je hiermee ook sequenties in "delay" uitvoeren? Ik moet bijvoorbeeld altijd als ik mijn tv opzet (hitachi 37LD6600) eerst 5sec wachten, dan "settings" "pijltje links" "pijltje omhoog" "pijltje omhoog" "enter" (en dan heb ik mijn HDMI kanaal). het gaat em dus vooral over die 5sec wachten. Is dit mogelijk?
Ik kan met mijn Harmony 525 wel een delay inprogrammeren, dit is wel maximaal 2 seconden ofzo. Mijn SACD-speler springt pas in standby als ik de AV-receiver aanzet, en kan dus pas een seconde of 3 daarna aangezet worden. Ik heb een sequence gemaakt met een delay van 2 sec, daarna een delay van 1 sec en daarna het commando om hem aan te zetten. Werkt prima.
Lijkt me dat een hogere editie dit zeker ook zal kunnen.
Ja één of meerdere "delays" kun je gewoon per Activity instellen. Iedere keer als je die dan oproept zal je TV dan x seconden wachten en de volgende acties die je programmeert uitvoeren. Wat jij dus wilt kan zondermeer.

Daarnaast kun je ook nog aangeven in welke volgorde apparaten moeten worden aan-/uitgeschakeld. Dat is in bepaalde situaties ook handig om te zorgen dat er EERST signaal staat op bijv de ingang van TV/Receiver zodat deze automatisch naar de juiste ingang schakelt (bijv SCART op TV). En bij het aan/uitzetten kun je naast "delays" ook alle andere beschikbare functies van de gebruikte apparaten laten uitvoeren. Denk aan het terugzetten naar bijv Tuner ingang van een receiver terwijl je hem uitzet zodat hij de volgende keer goed staat als je hem met de power knop aanzet en de afstandsbediening dus niet gebruikt.
kan deze ''harmony'' eigenlijk ook gebruikt worden voor de ''Antec Multimedia Premier''?
iemand daar ervaring mee?
Ja dat moet kunnen, er staan Antec apparaten in de database heb ik gezien.
De gekste apparaten zijn bekend in de database en aangezien die op het internet staat wordt die constant bijgewerkt en uitgebreid.
Mocht het toch zo zijn dat je niet tevreden bent of het apparaat niet bekend is dan heeft de Harmony ook gewoon een infrarood-oogje waarmee je de commando's overneemt ofwel "leert" van de oorspronkelijke remote.
Gewoon aangeven welke knop je wilt "programmeren" , de Antec afstandsbediening op 10 cm van de Harmony leggen en dan met een druk op de knop van de Antec remote heeft hij dit commando geleerd. Zo kun je ook de knoppen die hij al kent uit de database overschrijven als je dat wilt.
De helpdesk schijnt ook erg goed te zijn (zelf nog niet nodig gehad), misschien dat je het apparaat eens onder de aandacht kunt brengen als het nog bekend mocht zijn.
ZOOO wat een review, petje af hoor, nu nog een foto/afbeelding van de jou gebruikte afstandsbediening en dan weten we ook hoe de vormgeving is.
Een kind/vrouw kan de was doen ;)
meestal doet de vrouw al de was, dus kind/man moet het zijn :P
Inderdaad erg uitgebreide review :)
linkje naar 't plaatje
... duidelijker kunnen we het niet maken, wel makkelijker :)

Topper van een review hoor, mijn complimenten. _/-\o_
Ik heb veel aan de info gehad die je niet eens op de originele site terug vind... foei Logitech :/
Zeer goede review. Op basis hiervan kan ik een goede keuze maken.