Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MFC3 Review

Joshu 28 april 2012, laatste update op 9 mei 2012, 1.082 views

Zalman ZM-MFC3

Pluspunten

• [*] Mooi scherm met grote kijkhoek
  • [*] Power Load meter
  • [*] Simpele bediening

Minpunten

• [*] Brakke bijgeleverde kabels
  • [*] Prijs
  • [*] Niet dimbaar scherm
  • [*] Slechte documentatie
  • [*] 4e channel is voor PWN fan (eigenlijk voor CPU-koeler bedoelt)

Features Score: 5
  8. Ondersteuning van fabrikant
  9. Conclusie
  10. Todo lijst en changelog
2. Inleiding:
Langzaam maar zeker ben ik bezig het upgraden van mijn Desktop systeem.
Dit systeem wordt voornamelijk gebruikt voor CAD modelleer werkzaamheden en het spelen van een spelletje op zijn tijd.
Nadat bijna alle interne hardware vernieuwd is vond ik het tijd worden om de oude Cooler Master Centurion 5 voor een nieuwe kast te vervangen en hiervoor ben ik uitgekomen bij de Cooler Master CM 690 II Advanced.
Deze kast, met maar liefst 7 mogelijkheden voor ventilatoren, is wel wat anders dan mijn vorige kast (1x 120mm + 1x80mm) en ik had me eigenlijk ook nog nooit verdiept in de ventilatoren en de fan controllers.
Deze Zalman ZM-MCF3 is dan ook mijn eerste ervaring met dit type hardware.

Mijn bedoeling met deze controller is enkel om er voor te zorgen dat ik de mogelijkheid heb, de ventilatoren zo in te stellen zodat ik niet te veel geluidshinder ondervind. Hierbij ben ik van plan ze eenmalig in te stellen op een acceptabel niveau en er verder niet meer aan te zitten.
In eerste instantie was ik dan ook op zoek naar een hele simpele fan controller. Het nadeel van de wat simpelere controllers is dat deze allemaal werken met (naar mijn mening) lelijke en opzichtige knoppen. Iets wat afbreuk doet aan het strakke uiterlijk van mijn kast. Mijn gedachte ging daarom uit naar de FanMate 2 controllers van Zalman, een enkele knop die je ergens in of op je kast plakt waarmee je 1 fan kan bedienen. Tijdens het browsen op de Zalman website kwam ik echter deze ZM-MFC3 tegen waarbij ik meteen weg was van het strakke uiterlijk en natuurlijk de mogelijkheid om het verbruik van mijn pc in real-time te zien.

Op het moment van schrijven wacht ik nog op een aantal 140mm fans om de kast verder af te bouwen.
Zodra deze ge´nstalleerd zijn zal ik de review bijwerken.

Hierbij nog even de link naar de product website van Zalman

3. Verpakking
verpakking
verpakking

De verpakking is donker qua kleur en niet te druk.
Voorop een foto van het product in een kast met daarbij de belangrijkste features en achterop een lijst met features en belangrijke specs.
Op de zijkanten van de doos is alleen de naam van de fabrikant (voor & achter) of de naam van het product te vinden (links & rechts).

4. Inhoud
inhoud1
Als je de doos openmaakt zie je onder aan de controller zelf met daaronder het boekje. De witte doos bovenin bevat alle losse kabels etc.

inhoud2
Naast de controller en het boekje zitten de volgende items in de doos (van links naar rechts, boven naar beneden):
  1. Losse unit voor Power Load Display
  2. Bracket voor Power Load Display
  3. Kabels voor aansluiten ventilatoren
  4. Temperatuur sensoren
  5. Zakjes met: 4 plakstrips, 4 bevestigingsschroeven fancontroller, 1 bevestigingsschroef bracket
    losse
  6. Fan controller ZM-MFC3
  7. Boekje
De losse unit voor het Power Load Display komt buiten je kast te liggen en sluit je aan de ene kant aan op het lichtnet. De aan de andere kant bevat 1 usb-achtige stekker die je in de bijgeleverde bracket steekt en een snoer voor naar de voeding van je pc.

Let op: de usb-achtige stekker en bracket voor de Power Load Display zijn geen USB stekkers, Zalman waarschuwt dan ook dat het verkeerd gebruik van deze stekker/poort kan lijden tot schade aan je systeem.
Deze waarschuwing staat gelukkig ook op de bracket en d.m.v. een sticker op de kabel.

De bijgeleverde kabels zijn de volgende:
kabellijst
• De C3 kabel dient volgens het boekje gebruikt te worden bij de CPU-koeler, waarbij er ook een 4-pins stekker bij zit zodat het moederbord ook kan meten dat de koeler draait.
• De Y kabel kan worden gebruikt om 2 dezelfde ventilatoren aan te sluiten, waarbij er bij 1 van de twee ook daadwerkelijk de RPM gemeten wordt.
• Een 4-pin PWM verlengkabel.
• Een 3-pin verlengkabel.

De temperatuur sensoren zitten alle 4 vast aan dezelfde stekker, dat kan onnodige kabels in je kast beteken, mocht je niet alle 4 de sensoren willen gebruiken.

Het boekje wat Zalman bij deze controller heeft geleverd is nogal minimaal; naast de gebruikelijke waarschuwingen, reclame voor Zalman, garantie, specs en inhoud van de doos, staat er niet veel meer op dan 3 aansluit-diagrammen en een 4 regels grote instructie over hoe je de controller instelt.
Eigenlijk staat alle benodigde informatie wel gegeven maar deze minimale uitstraling geeft je niet het gevoel dat je een wat duurder product hebt gekozen. Het boekje is ook op de product website te vinden door op de knop te klikken rechts van de foto's.

5. Installatie
In eerste instantie heb ik het geheel even buiten de kast getest, zodat het trekken van alle benodigde draden lekker makkelijk zou gaan.
aansluitingen1
De aansluitingen spreken voor zich en dat was dan ook geen punt.

De controller levert tussen de 4 en 11 Volt, wat betekent dat je niet het maximale uit je 12V ventilator kan halen.
Per kanaal is er maximaal 0,7 AmpŔre beschikbaar. Op veel fora las ik dat dat erg weinig is voor een controller, maar voor mij is dit meer dan genoeg. Een Scythe Kama Flow 2 120mm staat gespecificeerd op 0,38A per fan en een Scythe Slip Stream, 140mm, 1200RPM op 0,20A. Oftewel, genoeg voor 2 a 3 fans per channel.

Na het aansluiten van twee enkele fans ben ik aan de gang gegaan met de Y kabel om daar twee Scythe Kama Flow 2 120mm op aan te sluiten. Dit liep iets minder soepel dan ik had gehoopt. Na het aansluiten van het geheel heb ik de pc aangezet en al vrij snel bleken de fans niet goed te werken. Ze gingen naar vol toerental en vielen daarna terug naar een heel laag toerental, waarna ze opnieuw naar volle snelheid gingen. Dit bleef zich herhalen.
Aangezien ik deze fans ook nieuw had binnen gekregen heb ik deze eerst los getest op zowel het moederbord als op de Zalman, dit deden ze goed.
Na lang proberen viel het me op dat het probleem zich niet altijd voor deed en na nog langer proberen, bleek dat het gele kabeltje (bij mijn weten voor het toerental?) afgebroken te zijn op het punt waar het aan het stekkertje voor naar de controller vast zat. Omdat dit eigenlijk al vanaf de eerste installatie zo was en ik toch echt voorzichtig heb gedaan ga ik er van uit dat dit al zo was toen het stekkertje geleverd werdt.
Maar goed, het kabeltje even gestript en daarna opnieuw in het stekkertje gedaan en nu werkt dit als een zonnetje.
De twee 120mm fans die elk 0,38A vragen blijken goed te werken op een 0,7A channel.

Het 4e channel is bestemd voor een PWM ventilator en in het boekje wordt dan specifiek uitgegaan van de CPU koeler. Persoonlijk vind ik het niet zo'n lekker idee om te weten dat mijn CPU koeler niet harder gaat draaien mocht dit nodig zijn, tenzij ik dit handmatig aan pas. Deze blijft dan dus ook mooi op het moederbord zitten.
Daarbij komt ook nog eens dat het zogenaamde C3 kabeltje, wat bedoelt is om je moederbord toch een toerental door te geven, maar een 3-pin aansluiting heeft voor een ventilator. Dus het trucje waarbij dit kabeltje je toerental doorgeeft aan het moederbord werkt alleen met een 3-pin fan.
Het is met een 3-pin ventilator op het 4e kanaal niet mogelijk om de snelheid te regelen van die ventilator, je kunt dan alleen het toerental uitlezen.
Op het 4e channel zit in mijn geval de Antec 120mm, met een 3-pin aansluiting. Deze heeft een los knopje waarmee er geschakeld kan worden tussen een hoog en laag toerental.

Tot zover het controller gedeelte. Het aspect waar ik echt benieuwd naar was, de Power Load Display, was aan de beurt.
Het werkt eigenlijk in twee stappen; je hebt een bracket achter in de kast die intern met een kabel verbonden is met de controller. Hierop sluit je aan de buitenkant van de kast de losse unit aan die dan ook weer aan het lichtnet en je PSU aangesloten zit. Het inbouwen en aansluiten was zo gebeurt, alleen was het erg lastig om de bracket netjes recht vast te schroeven. Omdat deze verder geen houvast had behalve het schroefgat bleef hij steeds verdraaien als je de schroef aandraait. Na wat gevogel is het toch gelukt.
Nogmaals de waarschuwing ook hier, dat de poorten voor de Power Load Display niet gebruikt dienen te worden als USB poort.

Eenmaal aangesloten startte ik mijn pc op om te zien dat er geen load gemeten werd. Na de eerdere problemen met de kabels ging mijn aandacht gelijk uit naar een kabel breuk en inderdaad, op het punt waar de kabel vast zit aan de bracket zat een los contactje. Na een aantal pogingen heb ik de kabel nu zo liggen dat er contact is en de load dus uitgelezen kan worden. Maar dit is dus wel het tweede probleem wat ik met de kabels heb bij deze ZM-MFC3. Hierover straks meer bij puntje 8.

De 4 temperatuur sensoren aansluiten is een kwestie van stekker er in en ze opplakken.
De kabels zijn lang genoeg om overal bij te kunnen in mijn kast, maar niet lang genoeg om netjes weggewerkt te worden door de gebruikelijke cable managment gaten.
Persoonlijk ben ik niet zo ge´nteresseerd in de temperatuur van de verschillende onderdelen als alles dadelijk in elkaar zit en ik denk dat ik hiervoor meer gebruik maak van software dan van deze extra sensoren. Daarom heb ik niet heel veel aandacht besteed aan de plaatsing van de sensoren.
Tijdens het plaatsen viel me op dat de temperatuurswisselingen vloeiend weergegeven worden. Ongeveer elke seconde worden de waarde geŘpdate en tijdens het plaatsen zag ik een maximale stapgrootte van 0,7░ Celsius.

Hieronder een foto van twee sensoren, de rode draad die van links boven komt en de gele draad helemaal onderin.
tsensoren1

6. Gebruik
vooraanzicht1
Het eerste wat opvalt als je je computer aanzet is hoe mooi scherp en helder het scherm eigenlijk wel niet is. Helaas lukt het me niet op goede foto's te maken mijn de camera op mijn telefoon maar ik wil jullie graag wijzen op de review van .Sjoerd. Hier staan twee mooie foto's op van het scherm. Bij het volgende punt staat ook nog een link naar een youtube filmpje, waarbij het scherm ook goed te bewonderen is.
De kijkhoek van het scherm is ook een sterk punt, vrijwel vanaf het moment dat het scherm in zicht komt is het ook leesbaar. Dit is natuurlijk wel prettig omdat je computer kast vaak niet recht voor je neus staat. Persoonlijk zal ik niet vaak op het scherm kijken terwijl ik bezig ben, maar het blijft een pluspunt dat men bij Zalman hier goed rekening mee gehouden heeft door middel van een "FSTN Display for wide viewing angle".

De taak van een fan controller is natuurlijk het regelen van de snelheden van je ventilatoren.
Dit gebeurt allemaal met de ene ronde knop die er op zit. Om te beginnen met instellen moet je de knop een aantal seconden inhouden, waarna het eerste toerental links bovenin begint te knipperen.
Je hebt nu vrije keuze tussen de 60 en 6000 toeren. Door aan de knop te draaien kun je het toerental met stappen van 60 regelen waarna je ventilator langzaam op de juiste snelheid zal gaan draaien.
Het is voor mijn gebruik (en daarmee verwacht ik voor velen met mij) niet heel reŰel om zo'n groot bereik te hebben. Persoonlijk had ik liever een kleiner bereik gezien waarbij je dan iets nauwkeuriger de snelheid in kan stellen.
Dat wil niet zeggen dat ik de stapgrootte niet goed vindt, het voorkomt dat je lang aan het draaien bent en in mijn ervaring is het niet zo dat de stappen zo groot zijn, dat je eigenlijk graag tussen twee stappen in zou willen gaan zitten.
Persoonlijk vind ik het prettig dat het toerental makkelijk in te stellen is en dat er verder geen extra knoppen o.i.d. op zitten. Deze simpele bediening is meer dan genoeg voor de functie waarin ik hem ga gebruiken.

De Power Load Display functie is iets wat je moet interesseren, persoonlijk ben ik altijd wel benieuwd naar het verbruik van mijn apparaten en was deze functie ook deels doorslaggevend voor de aankoop.
Onder het verbruik staat nog een timer, deze timer geeft aan hoe lang er al stroom staat op de fan controller en heeft helemaal niets te maken met de verbruiksmeter, iets wat ik in eerste instantie wel had verwacht vanwege de plaatsing. Persoonlijk vind ik deze functie dan ook een beetje overbodig.
Daarbij moet gezegd worden, dat zelfs al was deze timer verbonden aan het verbruik, het nog niet heel interessant voor mij zou zijn geweest. Dit was dan echter leuk geweest als je ooit nog eens het verbruik van iets anders dan je eigen pc zou willen meten via deze manier.

Volgens de feature beschrijving op de doos en internet zou er ook een "Built-in protection circuit & alarm" op moeten zitten. Hier wordt echter niets over genoemd in de handleiding. Wat deze functie precies inhoudt en waarbij deze gaat alarmeren is mij dus onbekend.

7. Vormgeving
Ik heb het al gehad over het strakke uiterlijk van dit stukje hardware, wat voor mij een groot gemis was bij de meeste fan controllers. Vaak hebben ze een vrij schreeuwende uitstraling of bevatten ze draaiknoppen of schuiven. Ik krijg bij het bekijken van de top van de pricewatch bij deze categorie dan ook een beetje het idee alsof ze fabrikanten een paar jaar achter lopen.

De grijze randen om het display zullen in de meeste kasten niet misstaan denk ik en de scherpte van het scherm straalt toch een bepaalde luxe uit voor mij.
Dat gezegd hebbende is het heel erg jammer dat het scherm zo fel is. Ik kan me goed voorstellen dat vele mensen dit te fel vinden, zeker als de pc 's nachts aan moet staan. In dit youtube filmpje is er dan ook iemand geweest die hier zelf iets op bedacht heeft. Aangezien de knop toch 3 seconden ingehouden moet worden voor je het menu in gaat, kan de knop in rust gebruikt worden om de helderheid van het scherm aan te passen. Het is een groot gemis dat Zalman dit niet standaard ingebouwd heeft.
Misschien dat ik dit ook nog toe ga passen, maar ik ben niet zo'n held met dit soort dingen dus ik twijfel nog.

Het scherm is ook onderhevig aan grote verschillen in kleur als het vanuit een andere hoek bekeken wordt.
Het gaat van een groen-blauw (iets groener dan de foto's op Zalman's eigen website) naar alle kleuren van de regenboog, behalve rood. In de praktijk denk ik niet dat iemand hier echt last van heeft. Onder alle kijkhoeken is het scherm goed af te lezen en de kleuren zijn niet zo fel/schreeuwerig dat het echt opvalt. Normaal gesproken zal het scherm toch vanuit een ongeveer gelijke hoek bekeken worden.

De Layout van het scherm is goed en overzichtelijk. De aanduiding van wat wat is, rondom de horizontale lijn door het midden, had wat mij betreft zelfs weg gemogen. De ingebouwde timer heeft weinig toegevoegde waarde en had wat mij betreft dan ook kleiner of helemaal weg gemogen. Of misschien was een tijds aanduiding hier beter op zijn plaats geweest.

8. Ondersteuning van fabrikant
Zoals hierboven besproken heb ik een aantal problemen gehad met de kabels die meegeleverd zijn bij dit product; de Y kabel had een kabelbreuk vlak voor de stekker die in de controller gaat en de Power Load Display kabel heeft een kabelbreuk vlak voor de connector op de bracket.
Wat betreft het eerste probleem valt het allemaal wel mee, ik heb het kabeltje opnieuw gestript en vast gemaakt aan de stekker waardoor alles weer goed werkt. Het tweede probleem is echter wat lastiger.
pldbracket
Dit is kabel die je niet zomaar zelf kan repareren en ik ga dan ook een email sturen naar Zalman met de vraag of ik een vervangende kabel kan krijgen. Het is niet zo dat de kabel in een normale rechte positie goed contact maakt, hij moet echt in een bocht gelegd worden voor het werkt.

Ik zal hieronder bijhouden hoe de verdere communicatie met Zalman hierover verloopt, maar ik meende al ergens gelezen te hebben dat mensen hier eerder nogal wat problemen mee gehad hebben. We zullen zien!

9. Conclusie
Een wat rommelige start maakt mij niet minder enthousiast over deze mooie fan controller.
Ik realiseer me dat ik misschien niet de standaard gebruiker ben van een dergelijk product, en dat ik daardoor misschien wat andere eisen aan stel. Een zware belasting per kanaal is voor mij niet noodzakelijk en ook het feit dat je het toerental niet met een enkele druk op de knop hebt aangepast vind ik helemaal niet erg.

Ik kies hier bewust voor een design wat ik mooi vindt en daarbij hecht ik veel waarde aan de toegevoegde functie van het Power Load Display. De negatieve eigenschappen die ik hieronder opnoem zijn in mijn ogen allemaal maar kleine puntjes die geen grote afbreuk doen aan het product, mits je weet wat je koopt.
Ik zou daarom ook niet twijfelen om dit product aan te raden aan iemand anders die dezelfde eisen stelt aan zijn/haar fan controller als ik.

10. Todo lijst en changelog
• 140mm fans moeten nog binnen komen, daarna kan ik de koeling afbouwen.
• Zalman emailen voor mogelijke vervanging PLD interne kabel.

120429 - Foto's op de juiste manier geŘpload zodat ze wel werken

Mochten jullie nog vragen, opmerkingen of extra verzoeken hebben voor de review dan hoor ik het graag.

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC3?

Mooie uitgebreide review !
De plaatjes zijn helaas niet zichtbaar
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. (Je hebt nu volgens mij 1021 breed, ws is het met 570 net leesbaar)
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Dank voor de review, leuk dat je hier zo geschreven hebt !
Bedankt voor je reactie.
Alles klopte qua afmetingen en codes, maar de plaatjes waren verkeerd geupload waardoor ze voor buitenstaanders niet zichtbaar waren.
Ik zag ze inderdaad ook niet als ik via mijn telefoon kijk.

Nu staan ze op TinyPic zodat ze voor iedereen te zien zouden moeten zijn. ;)