Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MFC3 Review

.Sjoerd 24 februari 2010, 2.623 views

Zalman ZM-MFC3

Pluspunten

• Grote kijkhoek LCD scherm
  • Staat toch wel erg cool/professioneel
  • Erg makkelijk in gebruik
  • Je kunt er je CPU koeler op aansluiten.....

Minpunten

• .... waardoor er slechts 3 casefans op kunnen worden aangesloten.
  • Kwaliteit had beter gemoeten, ZEKER voor deze prijs
  • LCD scherm geeft gewoon te veel licht.
  • Kabeltjes hadden langer gemogen waardoor ze makkelijker zijn weg te werken.
  • MFC 1 plus geeft toch meer waar voor je geld

Features Score: 5
Kwaliteit Score: 2
Dit is mijn eerste review, hopelijk hebben jullie er wat aan.

De verpakking
Het doosje zelf is redelijk mooi, maar dat doet er niet toe.
In het doosje zit de fancontroller en een apart doosje met daarin een verloopstukje van de voeding met een usb aansluiting, wat schroefjes en de temperatuur sensoren. De fancontroller zit gewoon netjes in anti statisch plastic.

Inbouw gemak
Het ding is gemakkelijk in te bouwen, maar de hoeveelheid kabeltjes doen geen goed voor de orde in je kast. De USB kabel die het voedingsgebruik doorgeeft moet dwars door de kast heen. De fan kabeltjes kun je omleiden mits je verlengkabeltjes hebt. De temperatuur sensoren hebben redelijk lange kabeltjes waardoor je ze bijna overal kunt plaatsen. Maar als je ze netjes wilt wegwerken, zijn ze weer te kort.
Overigens is ie niet bedoeld voor 4 casefans zoals de sites aangeven, maar voor 3 casefans en de CPU koeler. Jammer.

Gebruiksgemak
Het schermpje geeft behoorlijk wat licht, wat 's nachts kan irriteren. Je moet de knop langer ingedrukt houden om de snelheden te kunnen wijzigen. En met korte drukken ga je dan vervolgens naar de volgende fan. De knop blijft echter af en toe hangen. De fan controller zelf heeft daar geen last van, maar het getuigt van mindere afwerking. Dat laatste had op een aantal fronten beter gekunt, het plastic doer wel erg goedkoop aan. Ook de aansluitingen aan de achterkant hadden van betere kwaliteit gekunt.
Het aflezen van de temperaturen en snelheden kan vanuit veel hoeken, erg prettig.
Minder prettig is dat het istellen van de snelheden met stappen van 60 RPM gaat, wat iets te groten stappen zijn voor mij.

Geluidsproductie / hitte beperking
De fans kun je tot 60 RPM naar beneden afstellen, wat de meeste fans niet ondersteunen, die blijven bij zo'n 300 namelijk. In mijn configuratie komt dat eigenlijk zelden voor, waardoor ik eigenlijk toch een MFC 1 plus had kunnen kopen. Hitte beperking ligt natuurlijk aan de Fans.

Voor 45 piek heb ik 'm bij AZERTY gekocht. Stevig aan de prijs, maar dan krijg je wel een LCD scherm en een badge waar Zalman opstaat....

overall waardering

Prima dingetje, maar je kunt je geld beter aan een MCF 1 Plus besteden. Scheelt geld en van die besparing kun je dan weer 1 of 2 casefans kopen, wat de airflow verbeterd. En daar koop je ze voor.
Wil je perse een LCD scherm zodat je de snelheden kunt zien, dan heb je aan de MFC 3 een hele goede.

Update 25-08:
Foto's toegevoegd. De focus functie van m'n camera is helaas kapot. ik kon alleen nog maar van dicht bij foto's maken...

En temperatuur sensor 3 heeft 't begeven...

Update 24-02 :
Nu komt de ware aard van dit ding naarboven. Alle temperatuursensoren hebben het begeven. Er zit een scheurtje in de draaiknop en als het verbruik van de voeding (power load) boven de 250 komt knikkert hij er uit. Hij zit nu in m'n op een na onderste 5,25" bay, waardoor hij een stuk beter leesbaar is.

• Asus P5Q Pro
  • Intel core 2 quad q9550 @ 3,5 Ghz
  • Coolermaster CM690
  • +plus de 3 fans die daar bij zitten
  • en een groene nexus JPF
  • Windows Vista

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC3?

Hij kan de fans nog wel aansturen en rpm's uit lezen, maar de powerload functie werkt niet meer als het verbruik boven de 250 watt komt en de temperatuur sensoren zijn kapot.

Ding zelf werkt nog wel.

[Reactie gewijzigd door .Sjoerd op 5 mei 2010 20:37]

Beste Sjoerd,
Ik heb even wat geyoutube'd en kwam dit Filmpje tegen.

Als ik goed oplet heb kun je welgeteld 5 fans besturen.
1 CPU 4pin fan.
4 chase fans (waarvan 2 op controler moeten (En van de zelfde grote en merk))
nee. je kan er echt maar 4 fans op zetten. zitten toch echt maar 4 aansluitingen op...
Je hebt dat 2 fan kabeltje niet? Vreemd.

Maar overall, Je zou deze controler niet kunnen aanbevelen?
Ik heb nu een scythe kaze master pro, die zou ik eerder aanbevelen dan deze
Ja, die was ook al in het zicht voor mij, Scythe Kaze Master Ace 5.25", dan wel voor mij.
Toch bedankt ;)
We love pictures

Voor de rest redelijk goede review ;)
Mm,, korte en bondige review.

Ik vind het wel weer handig, dat je de temps en rpm's meteen kunt aflezen op het display. Bij de MFC-1 kan je dat niet, en moet je weer bijv speedfan installeren om alles uit te lezen.

Ik begrijp alleen dit niet:

Is 'ie nu stuk, of niet? 8)7