Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P182 Review

xs4me 8 december 2007, 1.344 views

Antec Performance One P182

Pluspunten

• Stil !
  • Goede airflow
  • Vele koel mogelijkheden
  • Bijzonder Degelijk gebouwd
  • Kabels uit het zicht kunnen wegwerken
  • 3 redelijk goede 120 mm fans meegeleverd
  • Low stand op fans is voldoende voor goede koeling
  • Tijdloos design

Minpunten

• Erg weinig ruimte voor kabels in onderste HD tray
  • Erg lastig om de kabels goed te krijgen (je hebt lange kabels nodig en modulaire voeding is zeker aan te raden!)
  • Te weinig ruimte achter mobo om kabels uit zicht weg te werken
  • Geen toolless design
  • Erg weinig ruimte rond mobo
  • Externe 3.5 inch metalen plaatje ietwat lastig eruit te krijgen

Ik heb zo'n jaar geleden een Dual Core PC setup aangeschaft met de NXZT Apollo Case. Hier ben ik zeer over te spreken, alleen ik had blijkbaar teveel geld en had zin om weer 's wat nieuws te proberen. M'n neef had de P180 al aangeschaft, ook zo'n jaar terug, net na mij en ik was erg onder de indruk van de case. Ook na wat reviews gelezen te hebben over de P180/P182 als zo'n beetje de meest stille Case oplossing voor een betaalbare prijs kon ik het niet laten. Ook zijn er iets meer uitbreidings mogelijkheden. Maar met name nog meer stilte was het streven. Dus ... bestelt (de zwarte uitvoering) en meteen maar een nieuwe CPU koeler, Logitech DiNovo Edge en 2x 500 GB Samsungs aangeschaft aangezien HD materiaal ruimte vreet.

Algemene indruk
Blij toen hij afgeleverd werd maakte ik de doos open en daar was hij dan (of zij? ... het eigenlijk he, maar dat klinkt niet). Ik was meteen weer onder de indruk van de oerdegelijke black box en was trots met m'n nieuwe aanwinst. Echter was ik nog meer onder de indruk van de DiNovo Edge, maar dat even terzijde. Snel even de nodige backups gemaakt alvoren de overstap naar de nieuwe kast te maken en aan de slag.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het exterieur is bijzonder degelijk en fraai afgewerkt. Gewoon solide, degelijk en tijdloos. Toch zal het geen design awards binnen slepen omdat ik vind dat je dan toch nog net even die plastic randen aan de voorkant en achter het deurtje wat gelikter moet maken. Hij moet wel sober en ingetogen blijven, maar net die kleine details kunnen het nog een mooiere kast maken. Ik ben dan overigens ook wel een erg kritisch persoon met dat soort zaken.

Het interieur was eveneens heel goed afgewerkt. Mooi, al die uitneembare kooi constructies, een panel die wat ruimte overlaat om je kabels achter te verwerken, een centraal fan controll switchje (Low, medium, high) voor de rear en top fan en de siliconen dopjes? waar je de HD's op bevestigd om evt. trillingen te voorkomen. Kortom, eerste indruk heeft een hoge X-factor (zingen kan ie alleen niet).

Inbouw- mogelijkheden
Er kan genoeg in. Zeker voor een Midi Case (al is het dan een Super Midi zeggen ze). Alleen de ruimte viel me toch wel behoorlijk tegen uiteindelijk. Meer daarover onder het kopje installatie gemak.

Koelings- mogelijkheden
Hij draait net, dus ik moet dit nog wat uitvoeriger testen, maar als ik nu naar de temperaturen kijk, natuurlijk niet in stress mode dan is m'n CPU (passief gekoeld met Scythe Ninja) 37 graden en MB 35 graden. Ik kan evt nog de fan op de Scythe zetten, of extra fans toevoegen, maar dat heb ik nog even niet gedaan. Alle fans staan overigens op Low, behalve de fan onderin, tussen m'n HD's en Voeding in die als een soort airtunnel fungeerst staat op medium.

De fans kunnen allen op low en wordt ook aangeraden in het boekje omdat dit de beste airflow geeft. Alleen die tunnel fan kan optioneel op medium gezet worden. Dus dat is even uitproberen. De achterkant staat nu naar mij gericht in de test opstelling en ik voel koude lucht uit de outtake fan aan de achterkant komen, erg koude lucht ... brrr, dus dat is een goed teken.

Vormgeving
Mja, heb ik eigenlijk al aangegeven bij degelijkheid. Gewoon erg degelijk en goed afgewerkt, niks op aan te merken.

Installatie- gemak
En daar gaan we dan, het knelpunt van de kast en het punt wat me behoorlijk tegenviel. Het ziet er allemaal zo fraai uit en die uitneembare kooiconstructies zijn dan natuurlijk leuk, maar het is wel absolute noodzaak, anders was ik morgen nog bezig geweest met pielen.

Allereerst natuurlijk de Scythe op het mobo bevestigen. Die koelers plaatsen blijf ik altijd een eng gebeuren vinden en ik snap niet dat er inmiddels geen makkelijker systeem voor uitgevonden is. Je hebt steeds het gevoel of je het mobo in 2en gaat breken, maar elke keer blijkt toch wel weer hoeveel die bordjes toch kunnen hebben.

Moederbord in de kast geplaatst met behoorlijke precisie, want er is ook maar net een vinger dikte ruimte over aan de zijkanten. Oeps, het metalen panel moet ik nog vervangen voor de mobo-uit porten. Mobo er weer uit. Panel vervangen, mobo er weer in, vinger klem, aan koeler maar weer beetje omhoogtrekken, want met je handen gaat het bijna niet.

Affijn, eenmaal in de juiste posities schroefjes erin gedraaid, alleen de schroef in de linker bovenhoek was met geen mogelijkheid erin te krijgen. De Eiffeltoren van een Scythe koeler helpt dan ook niet uiteraard. Dan kan ik de koeler er wel afhalen, schroefje erin, maar dan krijg je vervolgens nooit de koeler er meer in. Kortom, laat maar zitten, als de overige maar vast zitten.

Vervolgens de power kabels maar eerst aansluiten, ik volg uiteraard netjes de volgorde van het boekje. Hoe ga ik dat doen. Achter de metalen plaat waar het mobo op zit is een stukje ruimte (1 cm?) overgelaten om je kabels achter te verwerken. Bovenaan 2 gaatjes om de kabels doorheen te steken, ook aan de zijkant en evt van onder langs met een leuk schuif systeem wat overigens niet heel soepel en lekker schuift waardoor je naar de bovenste kamer van de kast kunt komen.

Achterlangs is uiteraard het mooist. Dus 12V kabel gepakt en achterlangs getrokken. Jemig, haalt ie dat wel? Nou, net niet zo te zien. Kolere wat een gepiel. De draadjes maar een beetje voor modeleren zodat als ik hem door het bovenste gaatje steek hij in ieder geval al 180 graden gedraait is, de juiste richting op. Gewoon geen doen. Dus, alternatief gezocht, onderlangs dan maar. Dat lukt, maar dan zit de kabel strak om m'n koeler heen, dat kan ook nooit goed zijn. Dus, kabel er weer uit, de koelplaatjes van de Scythe weer terug gebogen van m'n geweldige destructieve alternatieve route en nog maar eens achterlangs naar boven, kijken of het toch net lukt. Na zeker een half uur pielen was het dan toch eindelijk gelukt. Pfff ... een sprong in de lucht en de ontlading was groot. Zal ik de champagne al open trekken? Nee, ik was er nog lang niet, dit was immers pas de eerste kabel. De X-factor was inmiddels meer de Sick-factor geworden.

Gelukkig verliep de rest een stuk soepeler. Vervolgens de HD's in de brackets geschroeft, mooi met de silicone dopjes die ervoor zorgen dat trillingen niet in de kast doorwerken. Ook hoeven ze daardoor niet al te strak om schade aan de dopjes te voorkomen.

Vervolgens de Sata en stroom kabels aangesloten, allemaal prima. Maar eenmaal de tray terug in de kast val je toch weer even terug in de malaise. Wat een drukte en gebrek aan ruimte. Het is letterlijk proppen om al die kabels er in te krijgen, en dan ook nog eens op zo'n manier dat ze niet in of tegen de fan komen die in het midden zit en er dus al snel een kabel tegenaan gaat zitten. Eenmaal erin zag ik aan de andere kant alweer 2 kabels los zitten, tray er weer uit dus en weer aansluiten, met nog iets meer beleid terug geplaats, nu leek alles goed te zijn. Weer een victory punt voor deze jongen, maar champagne tijd was het nog niet.

De tray erboven eruit en daar m'n laatst overgebleven HD erin geplaatst, dit liep zowaar soepeltjes. Vervolgens de DVD-Brander erin, ook soepel, de Floppy driver erin (dit was ook weer even flink wrikken om het metalen paneltje eruit te krijgen die er bij een nieuwe kast altijd in zit natuurlijk) en als laatste de videokaart aangesloten.

Yes, alles zit erin en zo te zien alles aangesloten. Niks vergeten? Nee, zo te zien niet, mooi, kast dicht.

Maar dan begint de volgende challenge. De kast dicht zien te krijgen. Mooi dat je al die kabels achterlangs kwijt kunt, maar de ruimte is dan ook wel heel nihil om het dan nog een mooie feature te noemen. Panel proberen dicht proppen, nee lukt niet, kabels anders indelen. Panel weer dicht proberen te krijgen, weer geen succes. De kabels dan maar in elk gat stoppen waar het maar gaan kan. Kast eindelijk dicht. Ander panel erop, die ging makkelijker gelukkig :)

Mooi, het is me gelukt, de inbouw is geslaagd. Aansluiten en hopen dat alles nog werkt, ja hoor, even wat boots voor wat nieuwe settings en het liep als een zonnetje, en wat issie stil!!! De champagne kon open en de Sick-factor had weer plaats gemaakt voor de X-factor !!! :D

Dus dit onderdeel is ronduit slecht wat mij betreft. Een modulaire voeding is dan bijna een noodzaak en sowieso aan te raden, die had ik helaas niet. Maargoed, de positieve kant is uiteraard wel dat je weet dat je het voor een goed doel doet. Je weet immers dat de kast vervolgens wel heel slim en netjes in elkaar zit en dat maakt de installatie dubbel en dwars waard. De ontlading is dan uiteraard ook groter :)

Toch, als ik het vergelijk met m'n Apollo case die ik hiervoor had, is dit echt een draak van een kast m.b.t. inbouw. De ruimte rond het mobo is heel schaars, weinig ruimte voor HD kabels, te weinig ruimte voor wegwerken kabels achterlangs (m'n main power kabel is al dikker dan de ruimte die er is zo'n beetje) en geen toolless design is ook wel een beetje jammer. Ik ben dan ook 3x zolang bezig geweest met deze kast als met de Apollo die ik in no time geinstalleerd had en daarnaast ook erg stil was.

Dat je de trays dan uit de kast kunt halen is leuk natuurlijk, maar is ook gewoon pure noodzaak wat het dus niet langer een leuke gimmick maakt.

Wel heb ik qua stilte duidelijk wat gewonnen, dus die missie is wel geslaagd.

Modbaarheid
Tja, als je deze kast koopt dan heb je een heel slecht inzicht in modden en is het dus de perfecte "mod" kast voor je ;) Er valt weinig aan te doen. Geen glazen plexi plaat of doorschijnend front panel. Dus behalve een fancontroller of misschien wat waterkoeling tubes, waar overigens mooie voorbereide gaatjes voor zijn gemaakt, die uit je kast komen zijn dan wel zo'n beetje de mogelijkheden. Eventueel kun je aan de buitenkast je kast natuurlijk helemaal vol plakken met ledjes, maargoed, ik denk dat je dan toch echt beter een andere kast kunt kopen :)

Kwaliteit van voeding
Zit er niet bij, dus niet relevant.

Gezien de degelijke bouw van de kast zeker de prijs waard. Alleen is het jammer dat ze het intuitieve koelings systeem en kast layout nog niet hebben weten te combineren met optimale gebruikersvriendelijkheid m.b.t. de inbouw. Maargoed, er is altijd ruimte voor verbetering, dus mogelijk is dit met de P184 allemaal weer wat beter. Prijs is gewoon conform de marktwaarde, dus prima.

• C2D E6600
  • Scythe Ninja Rev. B
  • Asus P5B Deluxe WiFi
  • 2x 1GB G.Skill PC6400 Ram
  • Msi Geforce 7900GTO
  • 1x WD Raptor 74GB
  • 2x Seagate 320GB & 2x Samsung 500GB
  • Zalman ZM460-APS

Heb jij ook een Antec Performance One P182?

Ik ben toch niet helemaal met je eens ik heb sinds een paar weken ook deze kast en ik vond de installatiegemak ook niet makkelijk maar niet zo negatief als jij zegt. Ik kon de kabels wel makkelijk achter het mobo kwijt en ik heb geen last van de kabels in de onderste HD tray. Wel ben ik met je eens dan een modulaire voeding handiger is, maja die heb ik dan ook. Toolless design? Je bent een tweaker of niet ik bedoel ik vind het heerlijk zo pc in elkaar te zetten met wat gereedschap. Ik bedoel toolless design kan nooit je zal altijd het mobo of de HD's vast moeten schroeven ;-)

Voor de rest vind ik het een geniale stille kast en ben er dik tevreden mee. Maar je review is prima uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door Pollore op 8 december 2007 08:34]

Ik ben uiteraard wat cynisch (vandaar ook de champagne en X-factor), dus niet te zwaar aan trekken. Ik heb ook algemene oordeel op zeer goed he. Je doet het allemaal met een doel wat alles weer goed maakt uiteindelijk, maar het is een minder onderdeel en zeker wel voor verbetering vatbaar.
Je kunt namelijk best rot uit komen met bepaalde onderdelen in de kast, maar dat is ook afhankelijk van je onderdelen.

Bij een voorgaande review zag ik een MSI K8N bordje erin zitten, die was qua layout ook geschikter voor deze kast.

En ik vergelijk ook met m'n Apollo kast die qua inbouw echt wel de zaakjes beter voor elkaar had. Deze is min of meer net zo groot, maar weet toch veel meer ruimte te creeren (zeker voor het mobo). De airflow is ook vergelijkbaar en goed, al wint de Antec het uiteindelijk wel, maar niet met alle fans op low (Apollo was 2 graden koeler in idle stand met fans op 5V).

Met alle fans op low is de Antec wel aanzienlijk stiller. Op medium maakt het al weinig meer uit en high is luidruchtiger. Fans vervangen is dan ook een serieuze optie waar ik naar kijk als low niet goed koelt in stress mode.

En toolless design ... natuurlijk vind ik het niet erg om te schroeven, maar is iets wat sommige tweakers en zeker de consument wellicht interessant vinden en tegenwoordig toch al heel wat kasten voor minder geld wel hebben ... zelfs met sleeves die ook rekening houden met anti-trilling.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 8 december 2007 15:14]

Ik heb zelf deze kast ook en herken me niet echt in de installatieproblemen die hier genoemd worden. Het is een enorme kast, dus het lijkt me dat je zelf van te voren ook wel in kunt schatten dat je niet een voeding met korte kabeltjes moet kopen. Mocht je voeding toch voor problemen zorgen, dan stuur je hem toch terug en bestel je 1 met langere kabels?

Verder is het installeren van je scythe natuurlijk niet een probleem van je kast. Wat dat schroefje in de hoek betreft, die zit in elke kast klem, daar zit normaal nog zelfs een voeding boven. Je kunt die makkelijk erin krijgen met een statische schroevendraaier, dan plak je de schroef gewoon aan de kop van de schroevendraaier.

[Reactie gewijzigd door .Johnny op 8 december 2007 10:37]

Leuk, maar ik heb geen statische schroevendraaier, dus die moet je dan aanschaffen, is geen excuus om het dan maar zo krap te maken vind ik. Er zijn best wel mogelijkheden om wat meer ruimte te creeren namelijk, zoals je zegt, de kast is groot, waar gaat die ruimte dan naartoe? Zoals ik het zie zijn de kooiconstructies gewoon net iets te groot gebouwd en kan best iets compacter. Ook de onderste kamer/tunnel hoeft niet zo hoog te zijn, er is zelfs 1 cm speling onder de fan en de rolbaan voor de onderste HD cage hoeft ook niet zo hoog te zijn.

En natuurlijk helpt de Scythe niet, maar gezien de plaatsing van m'n CPU had ik met een Freezer Pro ook nog steeds hetzelfde probleem gehad. Het kan gewoon best wel wat ruimer voor zo'n enorme kast. Al is het maar net die paar mm meer ruimte die nu niet efficient gebruikt worden.

En de opmerking, van ja, dan moet je maar een voeding met langere kabels kopen is wederom geen excuus om het dus mindere onderdeel van de kast goed te praten. Daar hoort over nagedacht te worden en betaal je ook 120 euro voor.

Verder echt een top kast hoor, begrijp me niet verkeerd, maar we mogen best wel kritisch zijn op de wat mindere punten. Het is tenslotte ook niet de goedkoopste kast.
Alles staat en valt met de lengtes van je voedingkabels. Zijn deze lekker lang en is de voeding modulair, dan is het een prima kast en is de installatie niet bijzonder moeilijk.
Persoonlijk kan ik me wel vinden in de kritieken van deze review en de boven vermeldde review. De P182 is een goede kast, maar zou beter kunnen.

De klep van de 3.5" opening is lastig te verwijderen en het is lastig om een floppy drive van kabels te voorzien omdat de ruimte bijna niet te bereiken is.

Als de drive bay onderin volledig gevuld is, komen de kabels makkelijk tegen de fan aan. Een grill was zeker verstandig geweest, ook aan de kant van de voeding. Een modulaire voeding is ook geen pretje als je later kabels wilt wijzigen, want er is weinig ruimte.

De kabels achterlangs wegwerken is prettig. De eerste modellen van de P180 hadden deze mogelijkheid nog niet. Wel bleek bij mij de kabel van de 12V connector die bovenaan het moederbord moet komen aan de korte kant, de 4-pins versie pastte net maar de (niet noodzakelijke) 8-pins versie niet (Antec voeding). Wel kunnen de kabels zorgen voor wat druk op het zijpaneel, waardoor deze lastig te sluiten is.
Ook kon de SATA voedingskabel niet even tussendoor gestoken worden naar het onderste drive compartiment. Is natuurlijk met wat breekwerk wel op te lossen, maar toch.

De power knop achter de klep is lastig, maar dit is vermoedelijk gedaan in verband met het volstrekt nutteloze slot dat op de kast zit. Zelf laat ik mijn PC aangaan als ik de spanning erop zet, zodat ik de knop niet nodig heb.

Verder zit er geen speaker bij, wat ik toch wel prettig vind om fouten te detecteren. En bij mijn eerste installatie met een P180 braken ook de haakjes van het zijpaneel af. Ik was metalen/alu kasten gewend waarbij een beetje kracht wel hielp, maar dat is bij deze kast af te raden.
De regeling van de ventilatoren is niet echt zinvol, omdat je die bij voorkeur niet boven low zet. Bij medium en high wordt de kast wel erg luid en het heeft niet zoveel effect op de koeling.

Als de kast is opgebouwd, dan blijkt het een stille behuizing met goede koeling. Er is voldoende ruimte voor uitbreidingen,. Antec zou bij een volgende versie wel een aantal details moeten wijzigen opdat de kast echt goed wordt.
Goede review, je hebt wel een beetje gelijk wat betreft het wegwerken van kabels...
En heel erg veel ruimte heb je niet in de kast, maar ik ben tevreden. Heb deze kast nu ook al zo'n half jaar.
Gewoon erg koel, stil, ordelijk van binnen..De dikste kabels zoals de Power kabel laat ik gewoon voorlangs lopen niet achter de mobo tray. Want dan wordt het teveel proppen en krijg ik de deur van de kast niet goed meer dicht. En daarnaast, boeiend. Niemand ziet het want de kast heeft toch geen window
Ikzelf ben ook tevreden met mijn kast, alleen ben ik soms tog ook stiekem wel beetje jaloers op de Antec ninehundred. Minder stil natuurlijk, maar een airflow waar je koud en benouwd van word!

Wat zijn nu zoonbeetje de concurenten van deze kast ? Ong in dezelfde prijsklasse en met een voeding op de bodem ?
Zeer vermakelijke review :P Problemen met inbouwen zijn zeer herkenbaar, ik heb een modulaire voeding in een antec nine hundred kast maar kabels zijn zo stroef dat wegewerken bijna onmogelijk is en mijn sidepanel kan ook maar net dicht.