Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P182 Review

.Johnny 15 mei 2007, laatste update op 17 november 2015, 11.525 views

Antec Performance One P182

Pluspunten

• ruimte
  • stilte
  • koelingsmogelijkheden: de 3 120mm fans hebben 3-staps fancontrollers

Minpunten

• prijzig
  • afwerking ophanging zijpanelen
  • optionele middle fan kan niet goed opgehangen worden
  • powerknop achter de deur

Sinds december had ik om mijn Conroe systeem een Arctic Silentium Pro kast. De voeding begon helaas onder load wat te fluiten en hij was niet simpel te vervangen, dus besloot ik om het meteen goed aan te pakken en een andere kast te gaan proberen.

Om me te orienteren heb ik een tijdje gelurkt in het stille PC topic op GOT. Antec wordt in dit topic veel genoemd, maar de P150 kon mij qua uiterlijk niet echt bekoren. Het andere model van antec in deze lijn is de P180, en nu dus de opvolger: de P182 (ook verkrijgbaar in ultragaaf spiegelmodel, de P182SE). De meeste webshops kunnen de P182 op moment van schrijven nog niet leveren, behalve cool-prices, die (waarschijnlijk) stiekum de kast uit een ander EU land heeft geimporteerd.

De kast
Groot is de kast in elk geval wel, zeker in vergelijking met de AC Silentium kast die ik eerst had. Daar was het een kwestie van proppen. Bij de P182 is alles netjes afgewerkt: de scherpe randjes zijn weg, de hardeschijven worden netjes opgeborgen in een "lade" die je eruit kunt trekken met een ring, er is een totaal overbodig bakje om je schroefjes in op te bergen, kortom: letterlijk meer dan genoeg afwerking aanwezig. Zoals bij de P180 is ook hier gebruik gemaakt van een aluminium-plastic-aluminium laagjes-systeem voor de zijpanelen, wat een dempend effect heeft.

P180 vs P182
Of er structureel wat aan verbeterd is weet ik niet, maar het deurtje waar veel over geklaagd wordt bij de P180 hangt bij de P182 die ik heb kaarsrecht en stevig in een 3 punts scharnier.
Verdere punten die genoemd worden:
  • cable managers; Er zijn een aantal herbruikbare tie-wraps op de achterkant van het moederbord-panel bevestigd en het moederbord panel heeft nu openingen, zodat je je kabels allemaal netjes achter het moederbord langs kunt leggen. Hierdoor zitten ze niet in de weg voor je airflow. En opgeruimd staat netjes...
  • (externe) fancontrollers voor de fans; die zitten voor de fans bovenin aan de buitenkant en voor de fan onderin ligt deze in de kast
  • gaten voor watercooling; netjes afgewerkt met rubbertjes zodat je zonder watercooling ook niet een stofgat hebt.
  • Gun metal black finish; niet meer gewoon zwart, maar ... ja hoe leg je die kleur uit? kijk maar even naar de plaatjes op de site van antec waar de plaatjes van de P180 en P182 naast elkaar staan.
Iets dat niet veranderd is en al wel snel kleine irritatie op kan wekken is de powerknop: die zit nog steeds achter de deur.

In gebruik nemen
Bij de P180 reviews zie ik regelmatig wat geklaag over de opbergingsmogelijkheden voor bekabeling. Ik vind dat naar aanleiding van mijn ervaring met de P182 onterecht: er zijn juist heel veel mogelijkheden om je kabels met beleid weg te werken. Ik heb ervoor gekozen zoveel mogelijk achter het moederbord langs weg te werken, dan wordt de airflow niet gehinderd. Dit is wel iets dat verbetered is met de P182; er zijn nu namelijk openingen tussen in het moederbord panel aangebracht zodat de kabels makkelijk achterlangs kunnen en toch op meerdere plekker weer bij het moederbord uit kunnen komen.
Maar mocht je ze wel door het gat tussen het onder- en bovengedeelte willen voeren, dan lijkt mij dat nog steeds ruim genoeg.
Bij het dichtmaken van de kast had ik een klein beetje weerstand van de kabels achter het moederbord langs en ontdekte ik meteen een probleem van de kast: de ophanging van de zijpanelen is van slap plastic. Een van de haakjes waarmee je het zijpaneel dichtschuift kwam direct los. Ik vermoed dat deze al niet al te stevig is geweest of misschien zelfs zo uit de verpakking is gekomen, maar het baart me wel direct zorgen: als je een stalen paneel verkeerd schuift kun je het wel weer recht buigen. Hier ben je gewoon direct een haakje kwijt. Dat is niet heel slim van Antec aangepakt, of ze gaan er van uit dat je na 1 maal inbouwen je de kast niet meer open en dicht maakt.
Qua voeding zou ik bij deze kast niet zuinig doen. Het verdient aanbeveling om in elk geval een stille te nemen, en als je een modulaire voeding neemt is het kabelmanagement probleem nog kleiner. Voor mij werd dat de Seasonic M12-500, maar er zijn waarschijnlijk genoeg andere mogelijkheden van dezelfde orde.
Ik vind de airflow onderin nog niet helemaal geoptimaliseerd; eigenlijk zou het pas echt goed werken als de lucht daar van voor naar achter in een rechte lijn door kan stromen. Nu heb je rondom de voeding een rare bocht in de airflow zitten: de 120mm fan van de voeding zit aan de onderkant, waar nog ongeveer een centimeter of twee aan ruimte is om lucht aan te zuigen. De Seasonic heeft ook nog een fan aan de kant waar de kabels uit komen, maar echt optimaal in deze kast zou een ruime voeding zijn (dus groot opgezet) waar lucht makkelijk recht doorheen zou kunnen. Als je handig bent kun je misschien een voeding zo modden dat je die opstelling maakt. De 120mm van die in het midden onderin de kast zit zou dan meer dan voldoende zijn om het geheel te koelen.
Naast de drie meegeleverde 120mm fans, biedt de kast ook nog ruimte voor drie extra 120mm fans: 2 kunnen voorin geplaatst worden, onder en boven de scheidingswand. Daar zit een stoffilter om de kast schoon te houden voor. Verder kun je midden in de kast ook een fan plaatsen, door de middelste drive bay leeg te halen en met twee klemmetjes de extra 120mm fan vast te zetten. Dit laatste is helaas niet zo'n goed idee: door de klemmetjes kan de fan gaan trillen en geluid maken. Ik wil op die plek wel een fan hebben om de VRMs van mijn x1950 pro een beetje koel te houden, dus helaas ben ik daar nu nog aan gebonden (op de foto: de fan is wit, dus makkelijk herkenbaar). Zelfs op de stilste stand maakt deze fan door de brakke klemmetjes nog wat geluid.

De Antec P182 is ruim, stil en netjes afgewerkt. Daar betaal je dan ook voor. Met een kleine 120 Euro voor een kast zonder voeding ben je uiteindelijk wel wat meer geld kwijt, dus als je echt een budget systeem bouwt is dit natuurlijk geen optie. Mocht je echter wel wat meer geld op tafel willen leggen voor deze stilte, dan is de P182 zeker een aanrader.

Heb jij ook een Antec Performance One P182?

Ik vind persoonlijk die gespiegelde versie echt een vette kast.
Het enigste waar ik mee zit, is dat ik niet weet of de kabel van mijn voeding lang genoeg is.

Ik heb als voeding een,
pricewatch: Tagan TG480-U01, 480W (ATX)

En als moederbord een,
pricewatch: Asus P5GDC-V Deluxe, 915G (Sound, G-Lan, Sata-Raid, Vga, 1394) (Waarbij de powerconnector rechtsboven in zit.

Is mijn huidige voeding lang genoeg om hem te gebruiken, of zou ik toch over moeten naar een modulaire voeding...
Ik vind die gespiegeld niet zo mooi maar dat is smaak. Verder is het ook wel onhandig: je staat je een ongeluk te boenen op die kast, omdat je elk vuiltje extra goed ziet. Verder is de kast 80 euro duurder.

vraag op je vraag is eigenlijk: hoe lang is de voedingsconnector van die voeding?
Het kan sowieso wel, maar als je het mooi weg wil werken wordt het wel krap
Heb de tagan480 ook in de p182 maar dan op een p5b deluxe. Gaat prima alleen de p4 stekker heeft nauwelijks speling en kan zeker niet achter het mobo langs. Verder zijn alle kabels lang zat.
Goeie review, ik heb zelf de P180 en ben er ook zeer tevreden over.

Edit: op welke site heb je deze veranderingen gevonden?
Mijn P180 heeft nl. ook de fan controllers voor de rear en top fan aan de achterkant (bovenin).

Over de gaten, mn P180 heeft ook 2 van die ronde gaten achter (met van dat zwarte rubber ertussen).

Dus ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat de bron is :)
Van http://www.antec.com/ec/
The new standard in performance cases
Introducing the P182, the newest edition in Antec’s continually improving Performance One design. More innovations have been built in, such as an external fan control for the top and rear fans, a special gun metal black finish, cable organizers and even rubber grommeted ports for externally mounted liquidcooling radiators. All of these improvements build upon the great features of the original P180: the triple layer side panels and door design, and the upper and lower chamber structure to isolate power supply heat from the rest of your components. The P182 truly is the new standard by which all other performance cases will be measured.
als je op de pagina van de P180 kijkt zie je ook die fancontrollers en watercooling gaten niet:
Hmm, inderdaad ik zie 't ja. Misschien heb ik dan toch een P182 in een P180 doos :*). Mijne heeft nl. ook gewoon alle veranderingen :)
En wat is het prijsverschil :)
Ik had de mijne voor 115 euro 8-) (ook bij Cool-prices). De P182 is daar 120 euro. :7
wat staat er op je doos? ik had er namelijk ook een P180 boekje bij, maar op de doos staat P182.
Leuke review, jammer genoeg was ik iets te vroeg met het aanschaffen van mijn kast, want die fancontrollers aan de achterkant zijn echt een must :(

Hebben jullie trouwens ook 2 HDD-led aansluitingen? Waar kan ik die 2e op aansluiten :o
Waar zitten de fancontrollers dan bij de "oude" p180?
edit: hier ook 2 hdled aansluitingen. Geen idee waar de 2e moet.
Deze zitten op de koeler zelf aan een draadje van +/- 10cm, in de kast dus, dus als het echt warm is zoals vorige week moet je de kast open halen om erbij te kunnen.

Nog een heel groot verschil: Jij hebt je P4 stekker achter het moederbord door die grote gaten gelegt.. Ik wou het ook proberen maar daar heb ik geen gaten zitten :)
ah, kijk, dat zijn dus de verbeterde cable management opties. Ik zal het in de survey verwerken. Thanks.
Ik heb die middle fan gewoon lekker stil. Je moet er gewoon een fan met bracket en al in zetten. De bracket die erin zit,haal je er gewoon uit. No problemo.
Ik denk dat jij een andere fan bedoelt. Kijk eens naar de 3e afbeelding, het is dat witte ding met een rode sata kabel erlangs. Jij hebt em denk ik in de bovenste front zitten, daar kun je em inderdaad wel gewoon vast zetten. Maar waar ik em heb kan het echt alleen met die klemmetjes volgens mij.
Oh ik zie het. Ik heb die drivecage eruit en mn 3 hdd's onder geplaatst.
mooie survey mooie foto's

kvind het echt een zalige case, kga me die vandezomer ook kopen voor m'n nieuwe pc, het enige wat me nu wat afschrikt is da afgebroken haakje ...

maar voor de rest is het echt een zalige case die rust uitstraalt zo te zien :P
Dat afgebroken haakje is vooral een waarschuwing, dus je telt hierbij voor 2 :)
Oh en nog wat. Op de 1e foto zie ik ook een fan-grill. Ik neem aan dat die bij die witte fan zit?
ja klopt, hoort bij de witte silverstone
Een veel gehoorde issue is de lengte van de kabels van de voeding. Heb je hier speciaal op gelet bij het samenstellen van de kast + voeding? Hoe lang is je voedingskabel?

Een andere vraag, hoe wordt de resonantie van de harde schijven opgevangen? In de antec sonata 2 had ik hier nog wel eens last van, is dat in deze kast beter?
Ik denk dat je hier vooral doelt op de lengte van de moederbord kabels. De andere kabels zijn altijd al wel langer omdat de locatie van de betreffende apparaten (harddisks etc) een stuk minder voorspelbaar is, dus die zijn altijd wel lang genoeg.

maar, nee, ik had er niet speciaal op gelet. Ik heb wel expres een modulaire voeding genomen, dat leek me handig en eigenlijk al tijden een logische oplossing voor veel kabelproblemen. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat een A-merk modulaire voeding wel genoeg ruimte zou moeten hebben.
Als je een nieuwe voeding koopt kun je em desnoods altijd nog terugsturen.

wbt hardeschijven: dat is simpel gedaan; met rubberen ringetjes tussen de schijf en de behuizing. Ik heb er eigenlijk geen last van, de spinpoint is al een vrij stille harddisk, maar als je echt stil wilt moet je sowieso uitkijken naar een SSD of notebook schijfje. In mijn vorige kast zaten die schijven helemaal ingepakt in schuimrubber en daar hoorde ik ook nog lichtjes mijn oude maxtor doorheen. Geluid van schijven kun je niet alleen met resonantie oplossen; als de brom uit de schijf zelf komt doe je er niet zoveel aan. maargoed, zoals ik het nu zie zijn die rubberen ringejtes afdoende, maar je kunt altijd uitwijken naar een silentmaxx 5.25" bay als dat je meer gerust zou stellen :)
Nette survey :Y)

Mooi speelgoed ook !
Vraagje nog..
Weet jij of er bij de kast koeler bracktes voor de intake koelers (onderin en in het midden) worden geleverd, of zitten er mounting holes aan het frame aan het frame bevestigd?
Ik heb de kast zojuist besteld, tezamen met 4 noctua NF-S12-1200 koelers, zou zonde zijn als ik twee daarvan niet kan plaatsen.
Ik kan natuurlijk altijd nog zelf iets bedenken.. ik zit te denken om rubberen strips op de intake koelers te plakken, en die dan op het frame achter de opening te lijmen.

Bij voorbaad dank..
Johnny,

Ik ben zelf ook aan het kijken naar deze kast, helaas is deze op het moment van schrijven slecht leverbaar. Mijn grootste vraag mbt deze kast is hoe hoog de maximale hoogte is voor de cpu koeler. Ik ben zelf aan het kijken naar een koeler van 15 cm hoog namelijk.

Alvast bedankt.
Mooi review thnx.

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de voetjes van de zijpanelen?

[Reactie gewijzigd door deeltje op 28 juli 2007 14:43]