Intel 330 120GB Review

lasty82 26 april 2012, laatste update op 26 april 2012, 3.530 views

Intel 330 120GB

Pluspunten

• goede prijs
  • goede prestaties
  • Intel support (Firmware/SSD toolbox)

Minpunten

• geen tot zover

Korte review om mede tweakers in ieder geval wat informatie te geven over de Intel 330 120GB SSD!

Zelf heb ik net een nieuwe Core i5-2430 laptop, waarbij ik van plan ben om deze te gebruiken voor de volgende activiteiten;
- internetten / youtube
- films kijken
- gamen (Diablo 3!)

De laptop werd standaard geleverd met een 500gb harde schijf, en ik was echt enorm geschokt hoe traag deze was. Mijn oude laptop (Core i3-370) had namelijk ook een 60gb OCZ Vertex 2 SSD, en deze was echt vele malen vlotter in het gebruik. Mijn gewone desktop, Core i5-2500K, is ook voorzien van een Vertex 2 SSD (128GB), dus wellicht ben ik gewoon gewend geraakt aan voldoende snelheid.

Maargoed, na 1 dag met de nieuwe laptop gespeeld te hebben kon ik het gewoon echt niet meer aanzien dat mijn nieuwe laptop 30+ seconden deed over het opstarten, elke app met vertraging opende, en tevens mijn Diablo 3 beta niet vloeiend kon spelen (zelfs niet op 1600x900, met verminderde details). 1366x780 ging wel prima, maar dit was toch niet wat ik verwacht had van de i5-2430 icm GT 540M.

Dus.. op zoek naar een SSD. Ik kon mijn oude laptop misbruiken, door daar de SSD uit te halen, maar deze loopt nou eenmaal zo als een juweeltje, en die wil ik graag zo verkopen. Daarnaast is 60GB prima voor een internet laptop, maar met de bedoeling wat games te installeren is 120gb toch een stuk prettiger.

Gezocht in de pricewatch, zag ik al snel de scherp geprijsde nieuwe Intel 330 SSD. 119 euro voor 120 gb (inclusief gratis verzending, informatique), dat is precies wat ik zocht. De noodzaak om nog 30 euro meer te besteden voor een andere/betere SSD zag ik niet. Ik ga geen films encoderen, geen fotos bewerken, etc. Gewoon internetten en gamen -> kortom geen zware applicaties draaien. Daarnaast heb ik altijd een goed gevoel bij de producten van Intel, vanwege hun prima betrouwbaarheid en support.

Dus. Intel 330 120GB gekocht, dag later in huis & direct gemonteerd in de laptop. Windows 7 x64 geinstalleerd, en natuurlijk alle nieuwste divers. Resultaat -> een supersnelle laptop.
Opstarttijd van windows tot aan een bruikbaar desktop is ca 10 seconden. Zo hoort het!
Applicaties open weer direct, zonder twijfelen. Ook wanneer je acties uitvoert in applicaties (tabbladen openen, zoekopdracht ingeven, zoeken/scrollen in media) gebeurt dit zonder enige lag.
Dan Diablo 3.. ik heb al gebruime tijd een beta account, dus ik heb direct ook de client geinstalleerd. Resultaat was boven verwachting, ik kan nu op 1920x1080 met alle settings op high + AA aan prima spelen. Dit had ik niet verwacht bij alleen het vervangen van de HDD door de Intel SDD. Ik ben iig helemaal klaar voor de release op 15 mei!

Leuk extratje van Intel is de SSD toolbox, welke volgens mij enkel met Intel SSD's werkt. Hiermee kan je o.a. de schijf controleren, voorzien van nieuwe firmware en wat simpele tweaks toepassen.

Voor de verdere (on)volledigheid heb ik ook enkele benches gedraaid. Read-speeds van 450mb+ en Writes van ca 150mb+. Zie hiervoor de toegevoegde afbeeldingen.

Dat was het dan, mijn eerste review. Beetje ongestructureerd, maar ik doe het met name om een generieke eerste indruk te geven van een product wat hier verder nog door niemand is beoordeeld.

Heb jij ook een Intel 330 120GB?

Ik zie dat er op hardware.info vandaag een uitgebreide review beschikbaar is gekomen. Voor een diepgaandere review raad ik aan daar even te kijken. Nogmaals, het was enkel mijn bedoeling een korte eerste indruk te geven. Heb absoluut niet het materiaal en of de tijd een goede review neer te zetten.
Hoe dan ook zelfs een eerste SSD vertex 1 serie is overall use sneller dan een een standaard HDD. SSD's gebruik ik ook al een aantal jaar. en vind het zeer uitmuntend.

HD's met spinnennde platters blijven de bottelneck ook al is de rest van het systeem qua spec uitmuntend te noemen. zelfs als je server HD's gebruikt op 10.000 / 15.000 rpm
Gespecificeerd door Intel is 450 MB/s schrijfsnelheid, jij haalt 148-158 MB/s sequentieel. Kan je uitleggen waarom je dan "goede prestaties" als positieve eigenschap geeft? Op deze manier is elke SSD wel goed, ook al haalt hij zijn specs bij lange na niet.

Verder vind ik in je review het aanhalen van een game en de schermresoluties niet echt relevant hiervoor.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 26 april 2012 18:47]

Leuk dat je kritisch bent, maar je had zelf ook snel wat onderzoek kunnen doen.

De Intel 330 maakt gebruik van de Sandforce controller, deze controller wordt in veel verschillende SSD's gebruitk. De opgegeven snelheden van Sandforce controllers worden alleen in de gunstigste gevallen gehaald als er gecomprimeerde data wordt weggeschreven.

Dat de reviewer het laden en weergeven van spellen aanhaald is wel relevant. Hij constateerde immers dat met de ingebouwde traditionele harde schijf het laden en weergeven van Diablo 3 snel en vloeiend genoeg ging. Met de SSD heeft hij daar geen last van.

Ik kan er niet tegen als er door iemand een zeer ondoordachte reactie plaatst, zonder daar over na te denken of zelf onderzoek te verrichten.

Wel wil ik opmerken dat deze review niet erg uitgebreid is.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 26 april 2012 18:55]

Leuk dat je kritisch bent, maar je had zelf ook snel wat onderzoek kunnen doen.
Natuurlijk weet ik dat deze schijf zijn specificaties niet nakomt. Het gaat me er dan ook puur om dat ik de conclusie van de reviewer helemaal niet snap. Als fabrikant X MB/s specificeert en je haalt daar slechts een derde van, waarom zou je dat als positief punt naar voren brengen?
Inderdaad en dus een negatief punt, geen positieve.
Is dat niet heel erg vanzelfsprekend? Analoog aan "mijn nieuwe TFT-scherm is veel platter dan mijn CRT beeldscherm" (ja duh). Het gaat erom dat SSDs worden vergeleken met SSDs en niet met harddisks (iets met appels en peren). Dat is namelijk niet relevant; iedereen kan bedenken dat prestaties volledig anders liggen.
Zoals je inmiddels begrijpt heb ik wel degelijk onderzoek gedaan, maar heeft de reviewer niet nagedacht over de vergelijkingen die hij maakt en de relevantie ervan in een review. Tenminste, dat is waarom ik kritisch ben (in negatieve zin) op de review en dat ook nog steeds oprecht terecht vind.
Wel wil ik opmerken dat deze review niet erg uitgebreid is.
Dat ben ik dan wel met je eens. :)
Het is zeker niet vanzelfsprekend dat bij games de prestaties enorm verbeteren door het gebruik van een SSD. Een game zal over het algemeen zijn data eerst inladen alvorens te beginnen, iets wat dus de laadtijd, maar niet de algehele prestatie be´nvloed. Dus het "DUH" gehalte is zeker niet zo hoog dan jij jezelf inbeeld.

Daarnaast levert de schijf gewoon prima prestaties. Let op ik zeg prima, niet uitmuntend of perfect. De schijf haalt hoge leessnelheden welke andere schijven niet zomaar halen, en schrijfsnelheden zijn ook gewoon prima. Zoals je waarschijnlijk (niet) weet is leessnelheid belangrijker voor algehele prestaties dan schrijfsnelheid.

En ter referentie, als je echt onderzoek gedaan zou hebben, zou je weten dat geen enkele (ja echt) schijf de opgegeven schrijfsnelheden haalt. Kijk maar eens naar de anandtech ssd benchmarks. Dus dan kunnen we elke SSD negatief beoordelen volgens jou criteria.

Daarnaast ben je er nog steeds van overtuigd dat iemand die hier een review plaatst, automatisch zijn uiterste best moet doen om een zo compleet mogelijke uitgebreide review te doen. Als je goed had gelezen is dit nooit mijn bedoeling geweest. (en ook zeker niet verplicht.) Voor een fatsoenlijke review moet ik immers referentiemateriaal hebben om het beoordeelde product mee te vergelijken. (en in de exact zelfde opstelling)