NZXT Apollo Review

xs4me 6 december 2007, 2.989 views

NZXT Apollo

Pluspunten

• Erg Stil
  • Zeer goede koeling/airflow
  • Genoeg Drive Bays
  • Degelijke bouw
  • Classy en eigenwijs design
  • Mooi lichtgebruik met ledjes
  • Solide Toolless design
  • Installatie gemak
  • Goede boxed fans meegeleverd

Minpunten

• Deur scharnieren hadden wat degelijker gekund (ietwat speling)
  • 3e 120 mm fan had er ook nog wel bij gemogen
  • Front panel had iets meer doorschijnend gemogen
  • SideFan hoor je licht blazen (uhm zuigen) in full mode
  • Zeer karige bijgeleverde manual
  • Bovenste HD kooi geeft weinig ruimte ivm IDE kabel aansluiting, power cable en videokaart.

Ik heb me suf gelezen aan reviews en veel kasten waren erg interessant. Met name de Sonata was/is erg populair dus uiteindelijk ging het tussen deze 2. Ik heb voor deze gekozen vanwege het apparte design. Wat ik mooi aan deze kast vond is dat het alien achtig is, maar toch heel classy en stylevol in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Thermaltake kasten die teveel tierelantijntjes hebben. Subtiel is denk het beste woord :) Overigens vind ik alleen de zwarte mooi.

De zoveelste Sonata naast elkaar is ook niet echt leuk natuurlijk. Daarnaast waren de reviews ook in het voordeel van de Apollo. Daarnaast een zeer nette scherpe prijs voor wat je krijgt.

Systeem
  • C2D E6600
  • Asus P5B Deluxe WiFi
  • 2x G.Skill PC6400
  • Msi Geforce 7900GTO
  • NEC DVD burner
  • Akasha Fan Controller Pro
Bouwkwaliteit en afwerking
Het is een hele solide degelijke kast. Ik heb de versie met plexi raampje. De kast is erg stevig dankzij de metalen constructie en dik genoeg (zo'n 2 mm). Een mooi metalen rooster voor de zijfan (120mm) zorgt dat het stof niet in de kast komt.

Het interieur is ook prima verzorgt met toolless design, dus alles zo erin geklikt. Geen enkele last van fibraties met HD's of DVD-brander. Geen scherpe randjes kunnen waarnemen. De HD positie zit ook perfect voor de front intake fan (120 mm) dus die worden goed gekoeld.

Minpuntje is alleen dat de scharnieren van het deurtje die de kast mooi afdekt met het alien achtige design iets degelijker had gekund. Het zal er zeker niet afvallen, maar er zit wel wat speling in.

Inbouw- mogelijkheden
Tja, daar denk je al bij na voordat je hem aanschaft natuurlijk. Alles wat de fabrikant beweerde dat erin kon, kan er ook in:
  • 10 DRIVE BAYS
  • 5 EXTERNAL 5.25" DRIVE BAYS
  • 1 EXTERNAL 3.5 " DRIVE BAYS
  • 4 INTERNAL 3.5" DRIVE BAYS
Koelings- mogelijkheden
Bijzonder goed! Dankzij de 3 120 mm fans en hun plaatsing (1 intake aan de zijkant, 1 intake aan de voorkant en 1 outtake aan de achterkant). De front blaast tussen de HD's door zonder belemeringen langs de voeding, proc koeler en videokaart richting de outtake fan. De zij fan blaast langs/tegen de videokaart en de intake aan de voorkant zorgt ervoor dat de airflow achterlangs de videokaart weer naar buiten kan en dus niet verdwaald in het midden van de kast of in conflict komt met de airflow van de front fan.
De reviews waren ook met name op dit onderdeel lovend en dat kan ik alleen maar beamen.

Vormgeving
Is natuurlijk persoonlijke smaak. Ik moet zeggen dat toen ik hem kocht ik hem al mooi vond op de plaatjes, maar bang was dat het misschien TE alien achtig zou zijn, aangezien ik doorgaans van strak en simpel hou, maar eenmaal uit de doos was hij nog mooier dan ik me had voorgesteld. Mooi gelakte behuizing met een bepaald mystiek karakter.

Het interieur is zoals je verwachten mag en bij menig behuizing gewoon is. Saai en grijs. Een mooie finishing touch is het ledje op de zijfan en het ledje achter de front panel waardoor er een blauw licht via wat spiegels classy doorschijnt door de grill van het front panel. Overigens heb ik de zijfan vervangen voor een gewone, omdat die precies in m'n "bakkes" scheen als ik op bed lag, hij stond namelijk 2 meter van m'n bed. Deze heb ik vervangen door een fan met rood led aan de voorkant. Krijg je een soort flauw rood licht in het interieur en dat ziet er fraai uit en stoort gelukkig niet met het blauwe ledje achter de front panel waar ik even bang voor was. Maarja, proberen kan nooit kwaad :)

Verder is het design van binnen qua layout prima en goed over nagedacht m.b.t. inbouw en airflow.

Installatie- gemak
Je klikt alles er zo in. En je kunt de HD kooi er evt ook nog uithalen, maar dat was niet nodig. Naderhand heb ik nog een Akasha Fan Controller Pro aangeschaft en dat was wel even pielen om die goed in de 5.25 bay te krijgen.

Ook heb ik nu 3 HD's in m'n onderste kooi (zie foto), maar als ik er nog 2 bij wil zetten dan wordt het wel erg krap. Die kooi staat namelijk erg dicht op de videokaart, IDE aansluiting van de DVD brander en power kabel. Dus dat kan weleens wat problematisch zijn.

Overigens was de manual die erbij geleverd werd schandalig eigenlijk. Gewoon een zwart/wit geprint papiertje met heel kort erin wat waar zat etc ... Dan krijg je toch niet het gevoel dat ze het tot in detail hebben aangepakt bij de productie, maargoed, het gaat uiteindelijk om de kast natuurlijk.

Modbaarheid
Hij wordt al licht gemod geleverd, maar je kunt er natuurlijk nog veel meer mee doen. Leuk is dat het front panel doorzichtbaar is waardoor je de fan controller er nog lichtjes erdoorheen ziet. Alleen had het wel iets lichter gemogen als negatief puntje. Hij schijnt nu net TE flauwtjes door.

Stilte
De kast is bijzonder stil en zal nog stiller zijn als je voor de optie zonder plexi raampje gaat, want dat is het enige wat ik hoor eigenlijk als ik goed luister, de zijfan. De meegeleverde fans zijn behoorlijk goed. Toch heb ik ze vervangen voor een Papst, Antec TriCool en Coolermaster Silent fan (met ledje). A) om 3 fans te vergelijken en B) om te kijken of het wat uit zou maken vergeleken met de boxed fans, maar ik merk eerlijk gezegd maar weinig verschil, het is ietsje stiller nu.

Voor wat je krijgt heb ik geen enkel gevoel dat ik een cent teveel betaald heb. Wat dus prima is. Er zijn goedkopere kasten, maar ook duurdere. Er worden 2 fans bijgeleverd, de 3e (front) mag je zelf nog uitzoeken.

EDIT: Ik heb wat foto's toegevoegd. Deze heb ik ooit gemaakt met m'n mobiel, dus echt geweldige foto's zijn het niet. Overigens heb ik de kabel chaos inmiddels netjes weg gewerkt hoor :)

Heb jij ook een NZXT Apollo?

een fotootje zou leuk zijn :)
Ik vond deze kast ook wel mooi, zal wel leuk zijn om hem 'werkend' te zien
Overigens een nette review!
Foto's toegevoegd! :)
Ik heb helemaal geen ervaring met het inelkaar zetten van computers. Zou deze kast dan problemen opleveren aangezien jij zegt dat de manual niet erg goed is?
Het probleem van het zelf bouwen zit niet zozeer in het plaatsen van de spullen in de kast. Dat is veelal rechtoe rechtaan. En veel is het ook niet, misschien dat je dingen even moet kijken hoe het werkt, maar dat heb je ook snel achterhaald.
Als je nog nooit een PC zelf hebt gebouwd, zal je meer probleem hebben met het in elkaar zetten van de componenten. Maar daar heb je weer andere handleidingen voor :)