Apple MacBook MA701N/A Review
Deze laptop (eigenlijk niet helemaal dezelfde specs) had ik in oktober dit jaar gekocht. In het begin getwijfeld tussen deze en een Toshiba Tecra M9, maar toch voor deze gegaan omdat een collega deze ook had. Een erg mooie laptop, heel draagbaar en ik kan er leuk een dual boot systeem van maken met Windows Vista. Draait nog heel stabiel ook, vindt hem met Windows Vista stabieler dan met Windows XP. Ik draai er ook nog VMWare op om wat te kunnen leren met Windows Server 2003. De batterij kan maar liefst ruim vier uur meegaan in MAC OSX, maar in Vista haalt ie rond de twee uur vol. Het is even wennen aan het toetsenbord, want hij is net even anders dan een normaal QWERTY-toetsenbord. Een aantal toetsen kon ik even zoeken om die te vinden (bijv....
Pluspunten
Afstandbediening Licht in gewicht Kleine adapter Lange batterij duur op MAC OSX Mooi design Slot-in dvd-brander Ingebouwde webcam
Minpunten
Geen normale DVI-poort Vingerafdrukken zitten overal Kleine ENTER-toets
Eindoordeel
Verbindingen:
USB-poorten zijn een beetje aan de weinige kant, maar 2 en ze zitten ook nog erg dicht naast elkaar. En om een monitor aan te kunnen sluiten heb je een converter nodig (ook 20 euro armer). Er zit wel Bluetooth op, wat erg prettig is om een muis erop te verbinden, scheelt weer een USB-poort. Daarnaast nog Firewire en geluid.
Accesoires:
Nou aan accesoires hebben ze ook een beetje bezuinigd. Wel leuk is de afstandsbediening, kan je de MAC besturen om mp3/ films af te laten spelen. Ook fijn is de kleine adapter, hij is namelijk erg makkelijk mee te nemen.
Prestaties:
Windows Vista draait er heel lekker op, met 2GB geheugen dan, en MAC OSX is echt supersnel. Voor de rest geen benchmarks gedraait, maar ik heb er wel VMWare op staan met 2 Windows Server 2003 installaties in Windows Vista Ultimate. Het werkt wel lekker, hij moet af en toe een seconde langer denken, maar niet dat ik het echt merk. Spellen moet je hier duidelijk niet op spelen, dat kan namelijk niet... De videokaart is een ingebouwde chippie van Intel (GMA950), en die kan echt niks hebben. Zelf wat oudere 3d spellen (Dynasty Warriors) pakt hij niet eens. Het is wel zo dat ik hem niet heb aangeschaft om spellen op te spelen, maar af en toe een spelletje leek me toch wel leuk. Ik heb ook gemerkt dat Windows Vista stabieler draait dan Windows XP op deze Macbook, in XP kreeg ik geregeld crashes. Maar ik moet hem ook nog even testen met de nieuwe Mac OSX Leopard.
Edit op 19-12-2007
Reacties (4)
Verder valt aan deze laptop echt wel het een ent ander meer te vertellen dan dit, in mijn ogen, nogal karige verhaal. (met welk besturingssysteem gebruik je hem, waarom heb je hem dan wel aangeschaft als je weet dat hij geen spellen speelt etc). Misschien dat je je review nog wat uit kan breiden. Voor de rest zijn reviews altijd welkom en is dit natuurlijk opbouwende kritiek
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/221184/LuffyGoku.jpg?f=community)