Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon MS140 Review

Zenjol 24 april 2012, laatste update op 30 juni 2015, 6.344 views

Sharkoon MS140

UPDATE: een paar goede foto's toegevoegd uit 2013

Pluspunten

• USB3.0 poort voorop
  • Mooie vormgeving met blauwe led die niet te overheersend is
  • Goede afwerking binnen en buitenkant
  • Montage panels makkelijk in gebruik
  • Veel kwaliteit voor weinig

Minpunten

• Rode HDD led

Heb nog nooit een review geschreven en ben geen expert in het gebied van kasten, maar aangezien er nog geen enkele review te vinden was neem ik het initiatief maar om mijn ervaring met deze kast met jullie te delen.

Inleiding:

Ik zet zo nu en dan weleens een PC in elkaar voor mensen. Als je dan voor een goedkoop moederbord gaat en een goedkope kast dan zit je vaak met een micro-ATX (asrock) moederbord en een Cooler Master Elite 311 te werken. Als alles er dan in zit vindt ik het er vaak een beetje triest uit zien. Je houdt onnodig veel ruimte over.

Verder had ik hiervoor een best grote behuizing van Antec (weet niet meer welk model) met blauwe leds en metertjes enzo. Zag er leuk uit, maar vond het vrij onhandig groot, zeker als ik hem een keertje naar een vriend mee wou nemen was het irritant.

Dus bij het bouwen van een nieuwe pc wou ik een kleine kast hebben voor micro-ATX formaat, en eigenlijk voor niet meer dan zo'n 30 euro (strak budget). Veel inbouwmogelijkheden heb ik niet nodig (vorige PC's nooit meer dan 1 brander en 2HDD's in gehad). Het aanbod was eigenlijk best wel klein dus deze kast vond ik al vrij snel. Vond hem er best strak uit zien, en de USB3.0 poort voorop leek me ook wel handig. Toen ik op internet ging zoeken naar ervaringen met deze kast heb ik helemaal niks gevonden. Toen ben ik eigenlijk eerst even gaan zoeken naar andere kasten met dezelfde specs, maar kon eigenlijk niks vinden. Toen toch maar op de gok gekocht en gehoopt dat het een goed ding zou zijn.

Eerste indruk:

Toen ik de kast voor het eerst zag was ik best onder de indruk. De kast is van binnen en buiten zwart afgewerkt. Dit was netjes gedaan en hier kon ik geen afwerkingsfouten in vinden. Verder is de front panel van plastic. Als ik er een foto met mijn HTC Desire mee maak met flits zie je duidelijk het verschil tussen de front panel en de rest van de behuizing, maar als je hem in het echt ziet is dit eigenlijk bijna niet te zien en ziet het er mooi uit als een geheel onder alle lichtomstandigheden. De kast heeft duimschroeven voor de side panels en ook voor de montage plaatsen bij de PCI slots, wat wel makkelijk is. Ook zitten er stoffilters bij de intake fans wat ik wel chill vindt (hou niet van stof).

Inbouwen:

Toen ik de PC in elkaar ging zetten vroeg ik me wel af hoe het zou gaan met de montage van mijn HDD op de panel. Dit lijkt misschien een beetje raar als je het nog nooit hebt gedaan, maar het ging eigenlijk verrassend makkelijk. Met een hand hield ik de schijf op de juist plek en met de andere hand monteerde ik hem met een schroevendraaier. Er zitten (verwijderbare rubberen dingetjes op de plaatsen waar de schroeven doorheen gaan, om trillingen of iets dergelijks te dempen. Overigens kon ik op de hoogte van de videokaart (GTX 560 Ti Twin Frozr II OC) mijn HDD monteren en dan hield ik zelfs nog wat ruimte over.

Verder is de USB3.0 poort voorop extern. Dus er loopt een blauwe kabel door de kast heen die dan door de achterkant van de kast eruit komt en in je IO panel van het moederbord gaat. Dit is voor mij prima, want het scheelt geld om geen interne header te hoeven hebben en meer dan 2 USB3.0 apparaten heb ik voorlopig niet en het eerste apparaat wordt waarschijnlijk een externe HDD die je snel op je computer wilt aansluiten en ook weer wilt verwijderen, wat een poort voorop wel handig maakt. Met dingetjes die bij de kast zaten die je in de kast kan plakken en vervolgens je kabels doorheen kan laten lopen heb ik de kabel boven langs de rand laten lopen en langs de voeding (past precies). Je kan de kabel dus eigenlijk nu helemaal niet zien totdat deze aan de achterkant buiten eruit komt.

Verder ging alles eigenlijk prima zonder moeilijkheden. Er is eigenlijk vrijwel niks aan kabelmanagement in de kast aanwezig. Gelukkig is mijn voeding gedeeltelijk modulair, dus onnodige kabels had ik niet. De rest van de kabels had ik eigenlijk gewoon een beetje achter de panel voor de HDD geduwd waar deze uit het zicht waren.

Later ging ik de kast nog een keer open maken om mijn kabels een beetje netjes te doen. Toen heb ik de verwijderbare montage panel (1 van de 2 verwijderbaar) eruit gehaald en mijn HDD op de bodem van de kast bevestigd. Hier was deze wat meer uit het zicht en vond het er zo beter uit zien. Dit ging allemaal vrij makkelijk en heb toen de kabels die nog door de kast liepen achter de panel netjes aan elkaar gebonden met van die zwarte klittenband dingetjes die bij de voeding en nog bij mijn oude voeding zaten. Deze zitten nu allemaal strak bij elkaar in 2 dikke bundels die achter de resterende montage panel lopen. De kast ziet er van binnen nu erg netjes uit vind ik zelf.

In gebruik:

In de kast zit standaard een blauwe led fan voorin van 140mm (MS140). Het licht wat naar buiten komt ziet er leuk uit en geeft de kast net wat extra's, maar is gelukkig niet te fel zodat de hele kamer 's nachts blauw oplicht. Deze fan draait volgens ASRock eXtreme Tuner rond de 950 rpm en is daarmee eigenlijk zo goed als onhoorbaar.

Verder is mijn PC best stil nu. Je hoort alleen een beetje een licht briesje als je ernaast/boven zit. Onder stres tijdens gamen komt er wel wat meer geluid uit (GTX 560 Ti Twin Frozr II OC en een i5 2400 met Hyper TX3)

Een klein minpuntje vindt ik de HDD led voorop, deze is rood. Ik vindt dit niet goed passen bij het zwart en blauwe van de kast. Gelukkig is dit niet zo gek storend, en is alleen maar veel zichtbaar als je HDD aan het werk is.

Toekomst:

Mijn PC is nu eigenlijk al best stil, maar als de cpu en videokaart hard belast worden wil hij nog best wat geluid maken. Als ik weer wat geld over heb ben ik van plan om wat meer luchtkoeling erin te stoppen. Voorin blaast nu de 140mm fan koude en stofvrije lucht naar binnen. Deze wordt door mijn TX3 CPU koeler opgezogen en door het koelblok naar achter geblazen waar het de kast verlaat. Mijn plan is om deze airflow van voor naar achteren nog te verbeteren. Ik ga een tweede 92mm fan op mijn TX3 zetten en deze dan met een PWM splitter samen met de andere fan op mijn moederbord aansluiten en dan nog een 92mm fan op het achterpaneel zetten die de lucht verder naar achteren blaast. Verder wil ik nog een 120mm blauwe led fan onderin mijn kast hebben die dan koude en stofvrije lucht tegen mijn videokaart aanblaast en vervolgens mee in de airflow weer achter naar buiten wordt gezogen.
(Wil vooral dat het stil blijft en onder stress minder herrie maakt, en wat meer blauw licht aan de binnenkant van de kast, omdat ik dat leuk vind. Als mensen nog tips hebben voor wat voor fans ik het beste kan gebruiken zou ik dat graag willen horen. Zo veel casefans, weet niet meer wat ik moet kiezen)

Nogmaals, dit is mijn eerste review. Eigen foto's heb ik nu niet, maar ben ik van plan later erbij te voegen. Kritiek waar ik wat aan heb is welkom. Heb hem nu in een ruk geschreven en de review zal waarschijnlijk niet perfect zijn.

Bedankt voor het lezen.

Edit 24/4/12:

Hier een paar foto's. Moet zeggen dat de camera op mijn HTC Desire het er niet echt mooier op maakt, maar je krijgt zo wel een idee van hoe het eruit ziet bij mij.
(Klikbaar)

Koeling en geluid:(stond ook al in de comments)

Geluid heb ik nu niks voor om mee te meten nu. Zonder stressen of iets is hij erg stil en is de HDD het luidruchtigste onderdeel. GPU zit dan rond 30 graden, en CPU zit op zo'n 30-35 graden.

Bij stressen heb ik nu ingesteld dat mijn TX3 pas harder gaat werken bij 55 graden (ASRock eXtreme Tuner). Deze slaat bij 100% stressen na een tijdje pas aan nu en hoeft dan niet veel harder te gaan draaien om deze temperatuur vast te houden. In de praktijk blijft hij altijd op 1200-1300 rpm draaien en is hij niet te horen.

GPU gaat bij stressen wel wat meer geluid maken. Deze komt op 100% stress ongeveer bij 80 graden. Dan zit de fan van de GPU op 75% en draait deze op iets van 4100 rpm. Dit is wel duidelijk hoorbaar.

In de praktijk tijdens gamen blijft de GPU niet ver boven de 70 graden bij pieken. De fan staat dan tussen 50 en 60 %, rond de 3000 rpm. Wederom is dit ook weer hoorbaar, maar minder en vooral als geluid van luchtverplaatsing. Als ik het geluid aanzet dan merk ik er niks meer van, laat staan met een headset op.

Ik zou met MSI Afterburner kunnen instellen dat de fans wat minder hard draaien en de temperaturen wat hoger oplopen, maar ik hou het liever wat cooler zodat hopelijk ook mijn kaart nog jaren mee kan.

Om te stressen heb ik OCCT gebruikt. Spellen die ik erop heb gespeeld zijn WoW, BF3 en The Witcher 2.

EDIT:

Ik heb nog wat foto's uit 2013 die ik net zo goed hier kan neerzetten. Klik op plaatjes om te vergroten:

Heb jij ook een Sharkoon MS140?

Thanks voor je Review (kon zelf namelijk ook geen een vinden :( )
maar nog een vraag.
is ie makkelijk mee te nemen? (ik heb van die kasten gehad dat je rug er aan gaat)
Nou ze zeggen dat hij ongeveer 4 kilo weegt, maar dit is dan denk ik zonder onderdelen erin. Weet eigenlijk niet of dan nou weinig is, maar voelt vergeleken met een midtower model wel wat lichter. Vooral het formaat maakt dat ik hem eigenlijk met gemak onder 1 arm mee kan nemen, waar ik normaal altijd een kast met 2 armen moet dragen.
oke Bedankt
ik ga hem ook kopen
Ik heb al een sharkoon vaya
dit is makkelijker mee te nemen.
als server kasje ga ik hem gebruiken
dus daar is ie wel geschikt voor :D
Thanks Union
Dank voor je review. Ik heb dit kastje "online" ook wel eens bekeken, maar nog nooit in het echt mogen bewonderen. Dertig Euro is natuurlijk geen geld maar dat is dan ook precies de reden waarom ik nog steeds twijfel over de aanschaf: ik besteed liever het dubbele aan iets goeds dan weer met een rammelend kastje opgescheept te zitten.

Daarom vraagje nummer één: heb je last van resonanties en dergelijke? Of is het gewoon een stevig kastje zonder (rammelende) bijgeluiden? Voor mij wel van belang namelijk, ik wil wel een systeempje dat bij normaal gebruik lekker stil is (wie niet?).

En vraagje nummer twee: de ingebouwde 140mm-fan heeft als ik jouw verhaal lees dus gewoon een 3-pins moederbord-header? Kennelijk wel, anders zou je ook geen toerental kunnen uitlezen maar ik vraag het voor alle zekerheid toch maar even.

En foto's natuurlijk. Meer foto's :)
Ik heb helemaal geen resonantie tot nu toe meegemaakt. De hele kast zit gewoon strak in elkaar en ik kan me niet voorstellen dat er iets gaat trillen.

En ja, het heeft een 3-pins aansluiting voor op het moederbord met daaraan vast ook nog een 4 pin molex voor direct op de voeding.

En foto's komen later. ;)
Dank voor je snelle reactie.

Misschien ga ik me er ook maar aan wagen, veel meer heb ik namelijk niet nodig en de hardware die ik wil installeren is minder "heftig" dan hetgeen jij geïnstalleerd hebt dus dat zou moeten lukken.

Een kast is een kast tenslotte, maar het allergoedkoopste pisbakkenstaal is vaak toch ook niet echt wat je zoekt. En dat was dus waar ik eigenlijk een beetje bang voor was.
Gezien het een klein micro atx kastje is, en hij ook erg licht is kan je deze makkelijker meenemen dan een full atx behuizing ;)

Al is het wel zo dat alle componenten in welke pc dan ook, het gewicht van de PC bepalen. De kast speelt hierbij ook een rol uiteraard :D
Trouwens net voor het eerst een review gevonden uit Azië. Volgens mij is hij er wel redelijk tevreden mee als ik de vertaling van google mag geloven.
Trouwens hoe zit het met warmte / geluid productie?
Kan je ook daarover straks wat kwijt, zodat we kunnen vergelijken met ongeveer andere kasten.

[Reactie gewijzigd door Audipower op 23 april 2012 14:31]

(Toegevoegd aan review)

[Reactie gewijzigd door Zenjol op 24 april 2012 03:56]

Ik heb dit kastje in de Rasurbo variant (SC-08). Hetzelfde kastje met een ander front (zonder USB 3.0 en fan), gekozen omdat ik simpelweg het front mooier vind. Er zit een Antec H2O 620 in, dit past prima en levert redelijk goede temps.
De 120mm fan onderin de kast is wel nodig om de vga koel te houden als je de front-intake gebruikt voor waterkoeling :)

Ideetje voor je?

[Reactie gewijzigd door Majin Buu op 24 april 2012 10:27]

Haha, heb nog nooit iets met watercooling gedaan. Lijkt me wel grappig, maar voorlopig hou ik het nog wel even bij lucht.
Een leuk detail van deze kast is dat je er ook verticaal 2,5" harddisks of SSD's in kan plaatsen zonder brackets (3 links en 3 rechts of een combinatie van 3,5" & 2,5" harddisks). :)

Ik heb deze kast voor een kennis van me besteld.... voor dat geld een hele mooie kast. Het enige nadeel vond ik de felle blauwe powerled.
Weg met dat blauwe licht:
Inmiddels de kast zelf aangeschaft, er komt een eigen review, maar nu alvast mijn oplossing van het blauwe licht.
Na verwijderen van het front zie je op iedere hoek van de fan een led lampje met draadjes.
Gewoon van ieder lampje 1 draadje doorknippen.
Geen blauw licht meer en mijn fan draait nog vrolijk door.
Wil niet vervelend zijn, maar is het niet handig om een 120 MM outtake fan te plaatsen. Die van BE Quit zijn heel erg stil zeker die wings. Dan kan je pc de warmte beter afvoeren.
Zit een plek voor een 120mm intake fan onderin en een plek voor een 80 of 92mm outtake fan aan de achterkant. Beide plaatsen ben ik van plan een fan op te zetten samen met nog een extra 92mm fan op de TX3 zoals ik al onder het kopje toekomst had neergezet.

Die wings van Be Quiet had ik ook al gezien. Zijn wel een beetje prijzig, maar bieden goede prestaties t.o.v. geluidsproductie. Dacht dat de fans van Nexus ook wel goed genoeg voor me zouden zijn, maar daar ben ik dus nog niet helemaal uit.