Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Wireless Desktop 3000 Review

DrFurioux 18 april 2012, laatste update op 18 april 2012, 2.466 views

Microsoft Wireless Desktop 3000

Pluspunten

• Typed erg fijn
  • Mooie vormgeving
  • Muis werkt op héél veel ondergronden
  • Bouwkwaliteit is goed
  • Inpluggen en klaar
  • Verbinding is goed!

Minpunten

• Rand onder toetsenbord wordt snel vies
  • Knoppen als F5 veranderen ineens van functie door de FN Knop.
  • Muis kan niet uit zonder usb receiver
  • Geen Caps Lock lampje

Op mijn werk hebben wij allemaal hetzelfde standaard toetsenbord van HP. Je weet wel, zo'n KB-0316.
Dat is echt zo'n toetsenbord waar al minimaal 5 andere mensen op hebben gewerkt en waar alle haren en kruimels van de afgelopen 6 jaar inzitten. Niet echt iets voor mij... Dus ik ben zelf op zoek gegaan naar een ander toetsenbord (ik ben toch wel van plan hier een tijdje te werken).

Ik ging op zoek naar:
- Een nette office toetsenbord en muis;
- Niet al te duur;
- Draadloos (Ik heb een hekel aan kabels);
- Toetsenbord met Numpad;
- Liefst Bluetrack.

Uiteindelijk kwam ik uit op deze set. De Microsoft Wireless Desktop 3000! Klinkt al awesome he?

Vormgeving:
Het toetsenbord is strak, licht en straalt proffesionaliteit uit. Nadat ik hem had gekocht zag ik dat de directeurs ook dit toetsenbord hadden. Moest ik best om lachen :P
Vanwege de vorm van het toetsenbord typt hij ook erg lekker, maar daar kom ik later op terug.
De muis ziet er ook degelijk uit. Zwart, simpel, chic wit randje, klaar.
Later meer info daarover.

Bouwkwaliteit:
De bouwkwaliteit van het toetsenbord en muis is erg goed!
Het blijft natuurlijk plastic, maar het is wel erg stevig. De pootjes zijn breed en hebben dus een groot sta-oppervlak. Je moet dus wel erg hard duwen wil je die kapot krijgen.
Buigen doet dit toetsenbord niet. Als je hem draait (rechterhand met de klok mee, linkerhand tegen de klok in) geeft hij nauwelijk mee. Mijn oude toetsenbord kraakte al als ik er naar keek...

De muis voelt wat zwaarder dan de meeste muizen (van dit budget).
Dan kom ik eigenlijk weer terug op het feedback verhaal. Een lichte muis veeg je snel van tafel. Bij deze muis is dat niet zo.

Muis:
De muis ligt lekker in de hand. Hij is wat hoog en sommige mensen vinden hem misschien te groot, maar ik vind hem ontzettend fijn!
De Bluetrack werkt heel goed, en het werkt op (bijna) elk oppervlak.
Ik heb hem getest op een witte ondergrond, op een zwarte, op een muismat, boek, A4tje, de grond, een ribbeloppervlak, glas, hout, een bank en mijn been.
Het is niet mogelijk om de gevoeldigheid in te stellen, maar dat vind ik ook helemaal niet nodig. Hij werkt prima zo. Misschien kan dat trouwens wel dmv de bijgeleverde software, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Thuis heb ik een muis die ik met een clawgrip bestuur (alleen met je vingers) en soms is het wel weer even wennen dat die muis wat kleiner is dan deze. Thuis is hij ook een stuk lichter, en mis ik deze muis op werk.
Deze muis is eigenlijk bedoeld om te besturen met je palm (palmgrip), maar ik bestuur hem alleen met mijn vingers omdat ik grote handen heb :P

Het scrollen moest ik even aan wennen. Iedereen is gewent om een klikje te voelen wanneer je scrolt, maar dat zit hier dus niet op. Het "rolt" gewoon door.
In het begin is het heel irritant, maar nu ik er aan gewent ben valt het me niet meer op.

Aan de zijkant van de muis zitten 2 knoppen, een aan de linkerkant en een aan de rechterkant.
De knop aan de rechterkant is makkelijk in te drukken. Ik gebruik het bij het browsen om een pagina verder te gaan (zo is het ook standaard ingesteld).
De linkertoets is wel vervelend. Die hebben ze iets hoger geplaatst en daar kan ik met mijn duim gewoon niet bij. Ik moet mijn hele hand dus verplaatsen op de muis om bij die knop te kunnen. Deze knop gebruik ik dus niet. Standaard staat deze trouwens ingesteld op "pagina terug".

Als je de muis optilt, zul je zien dat het blauwe lampje van de Bluetrack dimt. Hij gaat pas weer op volledige sterkte branden als er iets voor de sensor beweegt. Erg slim gedaan van Microsoft! Zo bespaar je veel energie als je alleen typt en de muis dus even niet gebruikt (wat dus erg vaak gebeurt).

Nog een minpunt is dat als ik naar huis ga, dat ik niet wil dat mijn muis constant aan blijft staan. Dat is zonde van de batterij.
Ik moet dan de usb ontvanger uit mijn pc halen, en onder de muis stoppen. Dan pas gaat de muis uit. Dat is best jammer, want het liefste heb ik die ontvanger aan de achterkant van de pc ipv aan de voorkant. Maarja, ik ga niet elke dag achter mijn pc kruipen, dus het moet maar zo.

Toetsenbord:
Dit toetsenbord heeft een soort "verlaging" in het midden. Eerst dacht ik dat ik dat irritant zou vinden, maar integendeel! Bij andere toetsenborden kreeg ik welleens last van mijn polsen als ik er te lang achter zat, maar bij dit toetsenbord heb ik daar nog geen last van gehad!
Hij typt echt ontzettend fijn.
Toetsen klinken niet hard, maar je moet ze wel echt indrukken. Waarschijnlijk verschilt dat per persoon of je dat fijn vindt of niet. Maar ik vind een toetsenbord waarbij de toetsen soepel gaan niet fijn. Ik wil wel een beetje feedback.

De onderkant van het toetsenbord loopt schuin af naar beneden dat is erg prettig. Bij andere toetsenborden stopt de onderkant ineens waardoor je (voor je gevoel) een onwijs rand hebt wat in je palmen drukt.
De onderkant is ook van plastic, maar dan zachter. Het is wat opgeschuurd zodat je wat meer grip krijgt. Zo glijden je handen niet weg tijdens het typen, maar als je een knopje nodig hebt dat wat verder weg zit, moet je je hand echt optillen in plaats van dat je je hand gewoon verschuift.
Alleen wordt die wel snel vies. Het is niet zo'n glad oppervlak dat je er een doekje overheen haalt en klaar.

Er zit ook software bij waarmee je alle F1 t/m F12 knoppen kunt veranderen, maar dat gebruik ik niet.
De F1 t/m F12 knoppen hebben dmv de FN toets ook functies als: Pagina terug, Pagina verder, nieuw document, help, printen, opslaan, enz.
Daarboven hebben ze nog een rij toetsen geplaatst waar je snel je mail kan openen, je internet kan openen, je muziek kunt afspelen, en je MSN kunt opstarten.
Daarnaast zitten er 5 hotkeys en een favorietenknop. Eigenlijk gebruik ik deze nooit, maar wel leuk om te vermelden.
Play/Pause, stop, forward en backward knoppen ontbreken ook niet. De mute en volume up/down knoppen gebruik ik wel vaak. Net als de calculator functie.

Onder de knoppen als: C, V, B, N, P, enz, staan ook de functies die ze hebben als je de CTRL toets indrukt. Voor mij overbodig want ik ken ze allemaal uit m'n hoofd. Maar voor iemand anders is het erg handig!

Je kan trouwens ook niet zien wanneer Caps lock aanstaat. Dat vind ik zelf een groot minpunt. Ik type best snel, en iedereen weet hoe irritant het is al je een A wilt typen en je druk op caps. Maar als je naar je handen kijkt ipv naar het scherm, zie je niet dat je al 4 zinnen loopt te schreeuwen. Met een Capslock lampje zou ik dat meteen door hebben.

Overig:
Ik heb dit product nu al een half jaar, en ik heb tot nu toe nog geen batterijen hoeven te vervangen.
Niet van het toetsenbord, niet van de muis.
De draadloze verbinding tussen mijn toetsenbord/muis en de pc is nog nooit weggevallen. Verbinding is altijd stabiel en werkt snel.
Letters verschijnen meteen op het scherm, zonder vertraging. Ik merk geen verschil tussen dit toetsenbord en een toetsenbord met draad.

Al met al ben ik zeer tevreden over dit toetsenbord en kan ik hem iedereen aanraden!

Mocht je wat meer vragen en/of opmerkingen hebben, vroom niet om dat even aan te geven :)
Wijs me aub ook op spellingsfouten. Ik ben een grammar nazi, maar ook zie welleens wat over het hoofd :P
Ik had meer foto's maar de kwaliteit is te goed. Dus die kun ik nu niet uploaden. Die komen nog :)

Heb jij ook een Microsoft Wireless Desktop 3000?

Drivers / support 5 sterren maar je geeft in je verhaal aan dat je de software niet gebruikt 8)7

ook geef je aan dat je een grammar nazi bent maar ik haal er nog steeds type fouten uit en schrijf je het woord grammar nazi nog eens fout |:(

EDIT: eerst schrijf je grammernazi en daarna grrammer nazi. Nog steeds fout na een link en al :/

Lees hem nog is eens rustig door en verbeter een aantal punten.

Voor de rest ziet het netjes uit en misschien op een later punt kan ik er 5 van maken. tot nu toe 4 want de inhoud is goed :)

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 18 april 2012 11:47]

Rustig doorgelezen en punten verbeterd.
Wat betreft de software. Zoals ik al zei wat het inprikken en klaar. De standaard functies van het toetsenbord en muis werkten meteen! Zonder allerlei onzin te instaleren. Dat is dus Driver. Geen software ;)
ziet er al een stuk beter uit :)

Vrag over dta caps lock lampje he. normaal gesproken als er gen lampjes opzitten krijg je dit in je balkje naast je tijd. Is dat bij deze ook zo of gewoon helemaal niet?

Kan zijn dat dat wel in die software zit laat ik als bijv. een simpel silvercrest toetsenbordje van de Aldi (ja kan hier niet aan tippen) zit het dus in die software verwerkt en zodra je dan op je caps lock drukt krijg je het dus naast je tijd te zien. Dit al eens getest?
En jij gaat mij zitten verbeteren over de spelling? :P

En nee, het Caps lock lampje ontbreekt echt. En is letterlijk geen lampje.
En het zou inderdaad kunnen dat als je de software instaleerd, dat je dan in beeld CAPS: ON ziet staan. Maar dat heb ik niet geprobeerd. Ik hou niet zo van software die ik niet gebruik :)

[Reactie gewijzigd door DrFurioux op 18 april 2012 12:29]

ik zei niet dat ik een grammar nazi was :P viel allen op dat je je eigen zo wel bestempeld maar zelf ook ver van het pad af was :)

voor de rest... ja jammer dat dat niet zo is dan. ziet er voor de rest uit als een leuk toetsenbord maar not my kind of tea :)

toch nog een leuke review geworden O-) ;)
Heb deze set ook laatst gekocht bij de Media Markt. Wist niet dat ie al zo 'oud' was maar dat maakt op zich niet zoveel uit natuurlijk.

Ik bekeek je review omdat ik in de veronderstelling was dat ik een klepje miste voor de muis (inderdaad om deze uit te zetten). Nu weet ik dat de dongle daar dus hoort. Tnx!

Wel waardeloos trouwens omdat ik meestal een bedrade muis gebruik (gamen) maar voor andere taken liever deze muis zou hanteren. Microsoft had dit makkelijk op kunnen lossen door inderdaad een soort klepje te gebruiken maar nu denk ik dat ik maar een plakbandje gebruik.

Bij mij valt de verbinding met het toetsenbord overigens wel regelmatig weg als ik de dongle achter in mijn PC stop. Dit terwijl de afstand nog geen 80 cm is. Dat vind ik wel behoorlijk irritant omdat ik nu inderdaad de dongle bovenop mijn kast moet stoppen (Fractal R5) en ik begrijp het ook niet zo goed omdat er verder geen 'stoorzenders' of metaal tussen zit -anders dan een houten bureau.

Als iemand hier ook last van heeft zou ik dat overigens graag horen (eventueel met een oplossing) maar goed, ook hier is dus een workaround voor.

Toetsenbord vind ik overigens geweldig 'in de hand liggen' en dat was uiteindelijk ook de reden dat ik deze heb gekocht dus wat dat betreft ben ik tevreden.
Werkt deze draadloze set ook door een betonnen muur heen of dan zelfs een afstand van 2 meter te ver? Gaat mij om maximaal 5 meter met een betonnen binnenmuur ertussen.
Zal ik morgen even voor je testen =)
Hij werkt in ieder geval met een afstand van 5 meter. Bij een afstand van 8 meter blijft hij gewoon werken.
Betonnen muur weet ik niet, dat kan ik helaas niet testen.
Maar mag ik vragen waarom? =P
Hoi DrFurioux, ik zie nog altijd geen foto's online staan.
Ik werk zelf hier op zulke HP toetsenborden en voel vooral spanning in de onderarmen bij het typen. Verder geen enkel probleem er mee. Maar ik heb wel het gevoel dat de Microsoft set me meer rust gaat geven, ben ik benieuwd of je nog altijd tevreden bent.

Andere opmerkingen gevonden?
Ik moet zeggen dat ik bij dit toetsenbord totaal geen last van mijn onder, maar ook boven armen krijg. Mijn handpalmen rusten op de onderste dikke "rand" als het ware. Daardoor liggen mijn complete onderarmen op de tafel.
Ik werk er elke dag op, ruim 8 uur per dag. En ik heb tot nu toe nog nooit last gehad van mijn onderarmen. Misschien een enkele keer na het sporten, maar ach :P

Er staan trouwens 5 foto's in het artikel. Maar die hebben er altijd al gestaan! :Y)