HTC One X 32GB Wit Review

Paul C 16 april 2012, 1.753 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Groot scherm
  • Dun
  • Licht
  • Snel
  • Mooi

Minpunten

• Groot
  • Warm
  • Transferwizard werk niet zoals verwacht
  • Greenwashing

Sinds najaar 2010 ben ik de gelukkige bezitter van een HTC Desire HD. Mijn eerste smartphone welke mij tevens direct radicaal bekeerd heeft tot de smartphones. Vooral de goede integratie met Google producten (welke ik intensief gebruik), het feit dat alles "gewoon" werkt en de wetenschap dat je op Android heel wat vrijer bent dan op iOS waren voor mij belangrijk. Ik was dan ook nog steeds tevreden met mijn DHD toen ik van tweakers.net het aanbod kreeg om de HTC One X te testen. De nieuwe One X testen leek mij zeker een interessante uitdaging en het doel van HTC om met de One X weer terug te keren naar een meer gefocuste productlijn sprak mij zeker aan.

Harde specificaties en FPS zijn voor mij bij het testen minder belangrijk. Het gaat mij om de subjectievere zaken (en voor de benchmarks hebben we de uitgebreide tweakers.net review natuurlijk). Voor mij is het belangrijk dat de telefoon gebruiksvriendelijk is. En in de bijna twee weken dat ik de telefoon nu gebruik heb ik hier een vrij aardig beeld van kunnen vormen welke ik hier zal delen.

Verpakking
Het viel mij direct op dat de verpakking anders is dan wat je tegenwoordig verwacht bij een telefoon. Het materiaal is anders afgewerkt. Niet glossy, maar gewoon mat. Bijna een soort vaan papier-maché. Als we op de achterkant kijken dan zien we ook direct verschillende logo's:De FSC claim heb ik opgezocht en de rest kan ik niet controleren. Helaas is HTC niet opgenomen in de guide to greener electronics. Wel staat HTC in de Rank A Brand database, waar ze het bepaald niet goed doen (15e van de 16 telefoonmerken met een score van 1 uit 19). Ik vrees dus dat dit enkel een niet bepaald lovenswaardige poging tot greenwashing is. :(
De verpakking is verder leuk van opzet en natuurlijk zit alles erin wat je verwacht. Naast de telefoon zijn dat een hele pak boekjes die niemand ooit leest, een set normale oortjes en een matchende witte oplader.

Eerste indruk
Toen ik de telefoon uit de verpakking haalde vielen mij een aantal zaken direct op. De telefoon is licht. Merkbaar lichter dan alle andere vergelijkbare telefoons. De telefoon is ook dun. Hij ligt hierdoor en vanwege het lage gewicht heel gemakkelijk in hand. Verder is de telefoon ronduit groot. Dat valt ook op als je het scherm aan ziet gaan voor de eerste keer. Het scherm is écht groot (voor een telefoon). Het scherm geeft veel licht en is super scherp.

Het instellen van de telefoon gaat allemaal super eenvoudig. Het viel me hierbij ook op dat er duidelijk over privacy gecommuniceerd wordt. De wizard bood ook de mogelijkheid om een oud toestel via bluetooth over te zetten. Dit heb ik dus geprobeerd met mijn oude HTC Desire HD en was allemaal vrij eenvoudig te doen. Er begon vervolgens een teller te lopen en na wat een eeuwigheid leek kwam vrolijk de melding dat het overzetten succesvol was, maar dat niet alles overgezet kon worden omdat mijn telefoon niet 100% ondersteund wordt? Hallo? Dat viel mij toch wel tegen. Telefoon van hetzelfde merk, zelfde besturingssysteem en pas iets meer dan 1 jaar oud. Ook de koppeling van al mijn accounts inclusief met HTC-Sense account mocht hierbij niet baten. Ik heb alsnog alle contacten opnieuw gekoppeld en van al mijn apps zijn er maar twee overgezet. Zeker een gemiste kans.

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak is tweeledig. Enerzijds is dit met de fijne interface die heel soepel loopt op deze snelle telefoon heel hoog. En het grote scherm draagt hier ook zeker sterk aan bij. Door dit grote scherm is de telefoon goed te gebruiken voor veel alledaagse zaken. Anderzijds maakt dit grote scherm ook dat de telefoon erg groot is. Hij past prima in mijn broekzak, maar bedienen met één hand gaat vrij lastig. Bij mijn Desire HD had ik redelijk onder controle en kon ik zo goed als alles met één hand doen. Bij de One X is dit echter uitgesloten. De Desire HD kan ik namelijk redelijk met mijn vingers vasthouden, waardoor ik met mijn hand voor het scherm kan komen en mijn duim tot de linker bovenhoek reikt. Bij de One X heb ik echter meer van mijn hand nodig om de telefoon goed vast te houden. De telefoon komt nu tot mijn duim in de palm van mijn hand. Hierdoor kan ik mijn duim minder goed over het scherm bewegen. De praktijk is dan ook dat veel zaken niet meer met één hand uit te voeren zijn.

Stabiliteit
De stabiliteit van de meegeleverde ROM is in mijn beleving goed. Ik heb de telefoon nog niet hoeven resetten of andere zaken meegemaakt die duiden op instabiliteit. Wel heb ik regelmatig dat de home-screen opnieuw geladen moet worden als ik hiernaar terug keer uit een applicatie. Dit duurt dan ongeveer 5 seconden, maar geeft verder geen foutmelding. Hopelijk wordt dit in eerst volgende update verholpen.

Bereik
Ik kan het bereik van de telefoon niet objectief meten, maar het valt me wel op dat hier in huis de WiFi ontvangst met de One X beter is dan met mijn Desire HD. Zo heb ik op mijn slaapkamer nu constant een stabiele snelle verbinding, waar mijn Desire HD vaak terugviel op het mobiele netwerk.

Accu
De One X heeft met 1800mAh een forse accu. Desondanks kun je deze met behulp van het grote scherm en de snelle processor in korte tijd leeg krijgen. Zoals in het screenshot hieronder te zien is, kun je de accu zelfs sneller leeg maken dan deze opgeladen wordt. Op dit screenshot is de geschiedenis van het accugebruik te zien. Met twee rode lijnen heb ik het tijdsbestek aangegeven waarin de telefoon aangesloten is op de 5W lader in het stopcontact, maar desondanks de accu verder leeg loopt (zij het minder snel). Dit was tijdens het gebruik van een voip applicatie.

In de praktijk echter zijn dit soort zware belastingen echter minder algemeen. In de twee weken dat ik mijn telefoon heb heb ik nog geen ongewone hinder ondervonden van de korte accu-duur. Ondanks dat ik mijn telefoon veel heb gebruikt (ik heb in de afgelopen twee weken 3x het dataverbruik gegenereerd van een normale maand bij mij). Ik ben inmiddels dan ook ingesteld op het gebruik van een smartphone die dagelijks aan de lader moet en bij zeer intensief gebruik ook tussendoor soms. Voor mij is dit niet meer dan een normale trade-off voor de indrukwekkende hardware die je krijgt. In dat licht bezien vind ik de accu zeker niet slecht en krijgt deze van mij een goed.

Extra:
Naar aanleiding van de vragen in de comments heb ik hier nog even een extra screenshot van het energieverbruik van vandaag toegevoegd om te illustreren hoe een meer doorsnee dag verloopt. De eerste +/- 6uur lag ik te slapen is te zien hoe 5e core zijn werk goed doet en de accu in die 6u amper 1% ontlaad. Dan volgt de rest van mijn dag en in het laatste uur ben ik aan het VOIPen. Er zit trouwens serieus een bug in die applicatie, want het scherm gaat ook niet uit. Maar totdat ik ga VOIPen red ik het 16u met 40% accu gebruik.

Warmte
Als je bedenkt dat de telefoon met 5W geladen wordt en dat nog niet genoeg is, dan is het ook evident dat de telefoon erg warm wordt. De telefoon werd tijdens dit VOIP-gesprek zelfs zo warm dat het niet meer comfortabel was om de telefoon tegen mijn oor te houden.

Ik ben nog opzoek naar een geschikte manier om de telefoon te stress testen, maar als ik die gevonden heb, dan zal ik de review update met een infrarood meting van de telefoon. Ik denk namelijk dat dat ene plaatje in de t.net review niet het hele verhaal verteld.

Al met al ben ik erg blij met mijn nieuwe telefoon. Hoewel natuurlijk nooit helemaal perfect zijn de features ronduit goed. Ik kan alles wat ik wil met deze telefoon en meer. Het scherm is erg prettig werken en alles doet het zoals ik wil.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Vreemde review. Een accu die belachelijk snel leeg raakt, belachelijk langzaam oplaadt en tijdens gebruik te warm wordt om vast te houden, en toch beoordeel jij hem overal met een 5/5? Apart. Ik zou in dat geval dat ding in de prullenbak gooien en een andere halen.
Je hebt gelijk. Ik zal daar even wat nuances toevoegen, want zo is inderdaad niet duidelijk dat ik op zich wel tevreden ben over de accu.
Hoe lang gaat de accu mee in normaal gebruik?
Dat ligt er maar net aan wat je onder normaal gebruik schaart natuurlijk. Maar ik hoef hem normaalgesproken alleen 's avonds weer op te laden en dan zit hij vaak nog 30%-50% vol. Als ik echter met het OV reis (en dus de hele tijd intensief met mijn telefoon werk), dan gaat het een stuk harder. Ook navigeren gaat hard, maar dan sluit ik hem aan op de lader in mijn auto. Ik heb nog geen manier gevonden om de telefoon flink te belasten en dus te testen wat de kortste tijd is waarin ik de accu leeg kan krijgen, maar bij intensief gebruik lukt je dit met een beetje moeite wel in binnen 2 uur is mijn schatting.

Tweakers.net heeft metingen gedaan die in een zinnige context geplaatst kunnen worden (een vergelijking met andere toestellen (en die kan ik niet maken, want ik heb niet tien andere toestellen)), dus daar kun je je toe wenden voor een meer degelijke kwantificering:
reviews: HTC One X: een quadcore in je broekzak