HTC One X 32GB Wit Review

_Christiaan_ 15 april 2012, laatste update op 16 april 2012, 3.658 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Snel
  • Hoge resolutie, hoge PPI
  • Mooie kleurweergave
  • Mooi design
  • Goede camera
  • Software erg compleet qua features

Minpunten

• Brak geluid tijdens het filmen!
  • Energieverbruik tijdens actief gebruik
  • Meer RAM was leuk geweest

Deze review is gebaseerd op 2 weken gebruik van de HTC One X, versienummer 1.26.401.2.

Achtergrond van deze review
Op 2 april 2012 ben ik uitgenodigd om mee te doen aan de Tweakers.net HTC One X Experience. Ik was wel benieuwd hoe HTC zich 'uit het slop wou gaan redden'; 2011 was een relatief minder succesvol jaar voor HTC, en als ik ze mag geloven zou de One serie het tij moeten keren. In de presentatie werd benadrukt dat HTC eigenlijk nog maar heel kort bestaat en een gigantische groei heeft doorgemaakt. Echter, in 2011 werd de groei wat getemperd, wat volgens HTC komt door een teveel aan toestellen en een matig design. Na de presenatie (die werd gegeven vanaf een One X gekoppeld aan de beamer via een HTC Media LInk, wat nog niet vlekkeloos werkt :P ), werd medegedeeld dat iedereen het toestel mag houden na het schrijven van de review. Overigens, om complottheorieŽn over publication bias meteen de kop in te drukken: de directeur van HTC, Mark Moons, heeft ons nadrukkelijk verzocht om vooral kritisch te zijn op het toestel en naar de verbeterpunten te kijken. Ik heb het toestel nu 2 weken kunnen testen, dus het is hoog tijd om het gegeven paard in de bek te gaan kijken :P

Ik zit zelf al jaren aan de Android HTC: Hero --> Legend --> Sensation --> One X. Ik stap dus af van de Sensation, die overigens kort voor de ontvangst van de One X een update naar Android 4 heeft gekregen. Het vergelijkingsmateriaal zal vooral gebaseerd zijn op de Sensation, aangezien dat het voormalige Android vlaggenschip van HTC is (wat nu de One X is geworden). Overigens heb ik ook weleens een iPhone in mn handen, evenals de Galaxy S1 en 2, maar die telefoons heb ik nooit uitgebreid getest.

Uitpakken
Het toestel is netjes verpakt in een soort piepschuim met een kartonnen cover eromheen gewikkeld. Bij het eraf halen van het deksel lacht het toestel je toe. Het enige wat nog rest is het invoegen van de micro-SIM. Ik heb mijn old-school SIM simpel op maat geknipt d.m.v. een template. HTC heeft een mooi tooltje bijgeleverd waarmee de SIM tray is te openen. Overigens kan dat ook met elke willekeurige paperclip.

Hoewel het een Beats toestel is, is HTC afgestapt van het bijleveren van de Beats oordopjes.

Design
Het eerste wat je doet als je een nieuw toestel uitpakt, is het design bekijken. In mijn mening heeft HTC hier een erg mooi toestel neergezet. Aan het design van mijn oude Sensation kon ik nooit echt wennen, maar het design van de One X kon ik direct waarderen. Het (volledig platte) scherm ligt als het ware in een wit kuipje, waarbij de schermranden schuin aflopen in de 'kuip', wat een soort 'sophisticated' effect heeft. Je hoeft niet bang te zijn voor krassen op je scherm; dit is gemaakt van het alom bekende Gorilla glas (versie 2 zelfs geloof ik :P ), dus ik zou je eerder zorgen maken om krassen op de behuizing. Ik heb op al mijn toestellen van Gorilla glas nog nooit een krasje gehad en dat zonder hoesje.

Verder op de voorkant vinden we de notification LED in de speakergrille, de softbuttons en de frontcam. Hier is het eerste nadeel te ontdekken: de frontcam ligt wat verzonken, waardoor zich daar stof en andere rommel gaat ophopen, wat ook lastig te verwijderen is.

De achterkant is ook mooi simpel en plat gehouden. Mocht je je afvragen waar de 5 contactpuntjes op de achterkant voor zijn: dit is voor een toekomstig te verkrijgen docking station. Als je het toestel neerlegt op de achterkant steunt hij wel op de camera (of de ring eromheen). Ik weet niet of hier krasgevoeligheid kan optreden, omdat het glaasje volgens mij niet is gemaakt van Gorilla glas. Anyway, in de 2 weken van gebruik heb ik het toestel altijd overal op z'n achterkant neergeplempt en er zit nog geen enkele kras op het glaasje.

Zoals op de foto's te zien is, heeft HTC weer een nieuw plekje voor de micro-USB gegeven. Ook vinden we de volume buttons aan de rechterkant i.p.v. links. Is ff wennen en daarna heb je het niet meer in de gaten. De powerbutton was op mn Sensation iets beter te bereiken omdat die pontificaal uitstak. Op de One X zit de knop op het schuine vlak, waardoor hij marginaal lastiger in te drukken is. Geen big issue maar had em liever helemaal bovenin gezien.

De telefoon is in zijn algeheel vrij groot. Ik moest mezelf een andere manier aanleren om het toestel vast te houden, maar het gaat nu goed. Af en toe moet je wel een beetje stretchen om overal bij te kunnen op het scherm indien je de telefoon met 1 hand vasthoudt en bedient.

Na 1 week heb ik voor de grap mijn Sensation nog eens gepakt, en ik moet zeggen dat die toch wat lekkerder in de hand ligt. De One X is vrij groot en licht, terwijl wat mij betreft het toestel wat kleiner en juist zwaar moet zijn. De meeste mensen zullen echter de voorkeur uitspreken voor een licht toestel en de voordelen van een grote telefoon wegen vaak zwaarder op tegen de nadelen.

De feel van de buttons is wel OK. De 'klik' van de buttons bij een iPhone is wel fijner, maar bij de One X is dit ook wel in orde. T.o.v. de iPhone voelt het net iets minder 'clicky' aan.

De software
Dan is het tijd om het toestel aan te zetten. Hij beschikt over Android 4.0.3 met HTC Sense 4.0. HTC schijnt wat aan de logheid van Sense te hebben gedaan, en gevoelsmatig lijkt dit inderdaad te kloppen. De animaties zijn iets korter gemaakt (bijv. de notificatiebalk: deze trekt veel sneller omlaag), en dankzij de nieuwe Android zijn de animaties ook nog eens erg vloeiend. Echter, heel incidenteel zie je nog wat hakkeligheid, alsof het toestel even na moet denken. Als je 2 keer dezelfde actie achter elkaar doet, gaat het de 2e keer meestal geheel vloeiend indien het de eerste keer hakkelig ging.

De bekende Sense widgets zijn weer aanwezig, evenals de integratie met de verschillende Sense onderdelen (contacten, sms, friendstream, facebook koppeling, etc.). Met name die goede integratie is erg fijn, en wordt vaak vergeten omdat het al zo'n tijd op de markt is.

Er zijn een aantal verschillende lockscreens mogelijk, waarbij bijv. het weer of je agenda items op je lockscreen kunnen worden weergegeven. Ook zijn 4 snelkoppelingen direct beschikbaar vanaf je lockscreen. Sleep simpel de snelkoppeling in de ring en je wordt meteen in de applicatie gegooid. Kan handig zijn bij bijv. de camera of de telefoon-app.

Nog enkele random handige dingetjes die ik in de software heb ontdekt:
-Play store zit direct in de app drawer met een snelkoppeling
-Apps verwijderen door ze vanuit de drawer direct in de prullenbak te gooien (kon voorheen niet!)
-De Android batterij reviewer is nu echt uitgebreid. Per app bekijken wat de wakelock tijd is. Super.
-Tabbladen in de app drawer en andere applicaties (bijv. klok) zijn te herschikken en te verwijderen
-In de Klok app hebben ze nu een hele vette wereldklok ingebouwd. Je ziet de aarde in 3D en de tijden op de verschillende pinpoints. Niet nuttig, ziet er wel dik uit.
-Het app menu schuift tegenwoordig horizontaal i.p.v. verticaal. Geeft een rustigere indruk.
-Nieuwe beltonen en notificatietonen. De oude HTC beltonen waren al jaren in gebruik en van lage kwaliteit. De standaard bel- en notificatietonen zijn van veel hogere kwaliteit en helpen mee aan de kwaliteits feel van het toestel.
-Apps wisselen d.m.v. de multitask knop. Geniaal.
-En ik vergeet vast nog wel wat dingen.

Al met al doet de software qua features erg volwassen, vlot en uitgekristalliseerd aan.

Uiteraard zijn er ook minder handige dingen in de software te ontdekken:
-De software is nog niet helemaal bugvrij. Alhoewel ik eerder aanhaalde dat de software qua features uitgekristalliseerd is, is hij nog niet 100% ge-debugged. Meer info vind je in het hoofdstuk 'Issues'.
-De snelkoppelingen voor power management zijn verwijderd uit de notificatiebalk. Eigenlijk was die balk er ook niet voor bedoeld, maarja. Handig was het wel. Je kan eromheen werken door widgets oid te plaatsen, en er schijnt een app te bestaan die ze terugplaatst in je notificatiebalk.
-gezien het gemis van de menuknop (die door Google is afgeschreven), wordt deze knop nu op redelijk willekeurige plaatsen in het scherm weergegeven. Af en toe is hij zelfs te vinden, en blijkt er niks onder te zitten, waardoor het scherm onnodig wordt gebruikt.
-Nog altijd de legacy HTC irritatie: Bij het aanzetten van het toestel zie je 'Quietly Brilliant' in je scherm, terwijl er een oorverdovend opstargeluid wordt afgespeeld (wel een nieuwe toon overigens). Dit kan je niet apart uitschakelen. Wel kan je het voorkomen door van tevoren je toestel op stil te zetten voordat je hem uitschakelt.

Er zit wel wat voorgeÔnstalleerde software op de telefoon: 7digital, Dropbox (+integratie in Sense en 25 gig voor 2 jaar, erg fijn!), Facebook (wederom met integratie), Google+, HTC Locations, TuneIn Radio en misschien ben ik nog wat vergeten. Voor mij persoonlijk valt de last mee, aangezien ik de meeste hiervan gewoon al gebruikte. Gelukkig kan je ze tegenwoordig uitschakelen. Of daarmee de processen daadwerkelijk permanent gekilld zijn weet ik niet.

Performance
Het toestel beschikt over een Quadcore+1 core van de Tegra 3 en 1 GB intern geheugen. Ik heb geen benchmarks gedraaid, dus ik ga dit puur op gevoel beoordelen :P GTA3 draait tamelijk vloeiend en is goed speelbaar. Tijdens algemeen gebruik hoef je eigenlijk nooit echt te wachten. M.a.w. het toestel 'voelt' echt snel aan, nog sneller dan mn Sensation (hier draaide GTA3 soms niet helemaal lekker). Ook het browsen gaat heerlijk snel op deze telefoon.

Maar why o why slechts 1 GB intern geheugen. Volgens mij kost RAM tegenwoordig ook de wereld niet meer, en had er makkelijk meer in gekund. Als je je homescreen vol stampt met geheugen-hungry widgets ga je dit echt wel merken. Ik had liever minimaal 1,5 GB RAM gezien.

Scherm
Het toestel beschikt over een 720p 'Super IPS' scherm. Er is simpelweg geen vergelijk met de Sensation, en dan heb ik het vooral over de kleurweergave. De zwartwaarde is veel beter dan bij de Sensation, de kleuren zijn veel minder flets, veel kleurrijker. Het geheel komt tamelijk kleurecht over, zeker in tegenstelling tot de OLED schermen. Ik heb ook eens met een schuin oog naar de weergave van de Samsungs zitten kijken, maar die hebben in mijn mening echt een achterlijke kleurweergave. Dit is uiteraard erg subjectief. Als je van overdreven kleuren houdt of als zwartwaarde voor jou van groot belang is kan je beter overstappen naar de Samsungs. Neig je meer naar kleurechtheid dan zal je bij de Super IPS beter zitten.

Al met al heb je met het scherm van de One X een tamelijk kleurechte, kleurrijke en hoge PPI ('retina') scherm. Het is echt een leap forward t.o.v. de Sensation.

Een ander aspect van het scherm is het touchscreen. Deze volgt je vinger goed, niks op aan te merken. Iets wat in mijn ogen belangrijk is bij een toestel, is hoe snel hij reageert op je vinger: de delay. (dus niet de smoothness, dat is hoe vloeiend de animaties verlopen). De iPhone wordt altijd geprezen om zowel smoothness als lage delay. Nu heb ik getest hoeveel milliseconde het duurt voordat de HTC reageert op een simpele actie: het bewegen van de notification bar. Ik heb dit opgenomen op 240 fps en het was te zien dat het zo'n 12 tot 15 frames na de vingerbeweging duurde voordat de notificatiebar iets ging doen. Daarmee ligt de touchscreen delay van dit toestel rond de 50 ŗ 60 ms. Uit vage bron heb ik vernomen dat de iPhone rond de 25 ms zit.

Het zou leuk zijn als er meer vergelijkingsmateriaal op dit onderwerp zou komen :P

Camera en microfoon
De HTC wordt door de fabrikant geprezen met name om de camera, alhoewel het toestel geen dedicated cameraknop heeft. De camera start erg snel op en de beeldkwaliteit is voor een telefoon prima. Er zit een back illuminated sensor in die voor betere belichting in donkere situaties zou moeten zorgen. De flits-sterkte is tegenwoordig afhankelijk van de afstand tot het onderwerp.

Wel zit er in donkere situaties vaak een vreemde groene waas over de foto. Ik heb dit niet op kunnen lossen met andere settings. Een ander minpunt is de schijnbare hakkeligheid van de HD opnames. Er zou beeldstabilisatie in moeten zitten maar ik merk er niks van; daardoor lijkt het alsof hij een beetje hakkelig opneemt soms.

Ook erg leuk is de toevoeging van de HDR functie (high dynamic range). Ik weet niet precies hoe het werkt, volgens mij maakt hij een paar kiekjes ineens. Maar het effect is met name buiten erg geslaagd. Verder kan de telefoon foto's maken terwijl je opneemt. Nu denk je misschien 'waarom zou je dat ooit gebruiken', maar af en toe is het toch wel handig. En het werkt verbazingwekkend goed.

Bij een nieuwe HTC ben ik altijd bang voor een andere HTC legacy: de microfoon bij het opnemen van filmpjes en geluiden. Dit item wordt vaak vergeten in de reviews. En wederom bij dit toestel stelt de microfoon zwaar teleur. Blijkbaar wordt de microfoon zo gemaakt/ingesteld dat hij geen bass opneemt. Het lijkt alsof er een rare equalizer overheen zit, waarbij de hoge tonen versterkt worden en de lage tonen gedempt. De enige verbetering t.o.v. oude HTC's is dat deze de gain aanpast t.o.v. het omgevingsgeluid. Hierdoor kan je tijdens concerten nog steeds wat horen terwijl je vroeger ťťn grote ruis hoorde.

Maar kom op. Mn Nokia N73 maakte nog betere geluidsopnamen. Het wordt echt tijd dat hier wat aan wordt gedaan!

Hieronder wat voorbeelden. Boven zonder HDR, onder met HDR. Je kan het beste de foto's aanklikken om echt goed resultaat te zien. (ze zijn gelinkt naar de originele foto's)

En nog een opname met HDR 's avonds:

Batterij
De batterij is nogal afhankelijk van je gebruik. Ik kijk zelf altijd graag naar zowel screen-on time als totale tijd op de batterij. Deze totale tijd is namelijk erg afhankelijk van je screen on time.

Op een intensieve dag kan het toestel opstaan t/m bedtijd net halen. De batterij gaat echt als een malle leeg tijdens gebruik.

Het tegenovergestelde gebeurt als je het toestel laat liggen. Ik heb 63 uur gehaald met 2 uur screen on. Met 1 uur screen on moet je de 3 dagen makkelijk halen. Ik denk dat we dit te danken hebben aan de 5e core, de companion. Overigens heb ik tijdens deze duurtest niet gesmokkeld: alles stond aan (data, sync, etc.).

Ik hoop dat er d.m.v. software updates nog wat wordt gedaan aan het verbruik tijdens screen on.

Bellen, bereik
Hierover kan ik simpel zijn, dit is gewoon in orde. Ik kan de persoon aan de lijn goed verstaan, en hij/zij kan mij ook goed verstaan. Het bereik is vrij goed, ook van de wifi. Ik heb het idee dat het bereik overall wat beter is dan bij mn Sensation. Maargoed, geen issues dus op dit vlak.

Wat ook altijd fijn is bij HTC, en ik weet niet of dat overal is: je kan 'slim bellen', d.w.z. als je bijvoorbeeld zoekt op 'CHR' druk je '247' in. De HTC vult dit aan naar 'Christiaan'.

Aangezien ik geen KPN heb, heb ik helaas geen HD voice kunnen testen.

Issues?
Tegenwoordig wordt aangenomen en geaccepteerd dat een nieuw toestel de nodige kinderziektes met zich meebrengt. Ook de One X ontkomt er niet aan, alhoewel mijns inziens de de bugs en kinderziektes zeer acceptabel zijn. Ik wordt er niet door gehinderd in mijn gebruik en ik kom zelden bugs tegen. Qua hardware heb ik ook niks kunnen ontdekken.

Ik ben de volgende dingen tegengekomen:
-Ik heb 2 uitgebreide klok widgets op mn homescreen (eentje lokale tijd, eentje CEST+8). Dit veroorzaakt tijdens het sweepen tussen mn homescreens voor wat framedrops.
-Google agenda widget gaat niet met de dag mee.
-Af en toe Sense reloads bij het terugkeren naar je homescreen. Het verwijderen van een bepaalde calendar widget heeft dit vooralsnog bij mij opgelost
-Af en toe zijn er GPU artifacts te zien. Aangezien iedereen dit heeft, ga ik ervan uit dat dit niet aan mijn specifieke exemplaar ligt maar aan de software(gelukkig...)
-Weet niet of het een bug is: hoge battery drain tijdens actief gebruik. Kan ook simpelweg aan het scherm of aan de quadcore liggen.
-Sommige mensen rapporteren gele vlekken op het scherm. Indien je dit toestel overweegt, check even of je dit ook hebt zodra je hem hebt gekocht. Zo ja dan kan je gewoon je toestel inwisselen voor een nieuwe. Als je dit toestel overweegt, hoef je je dus niet hierdoor tegen te laten houden.
-Sporadisch zie ik de weather lockscreen i.p.v. de productivity lockscreen. Is een feature, geen bug
-Groene waas in de camera in bepaalde omstandigheden
-Tijdens het surfen wordt de notificatiebalk op willekeurige momenten onzichtbaar en na een tijdje weer zichtbaar.

Al met al zijn dit voor mij geen echt hinderlijke bugs, dus voor een launch toestel is dit wat mij betreft acceptabel. Ik verwacht wel van HTC dat dit in toekomstige updates wordt opgelost. Ik heb gelezen dat 1.27 of 1.28 al op komst is, we gaan het zien.

Ik erg blij met deze telefoon, een waardige opvolger voor mijn Sensation. De One X is gewoon een erg fijne telefoon in het dagelijkse gebruik en heeft zich tot nu toe goed kunnen bewijzen. De grootste voordelen zijn het scherm en de performance; grote nadelen kan ik niet vinden, maar ik vind het echt jammer dat de HTC nog steeds zo'n brak geluid opneemt in de filmpjes. Ik hoop dat daar ooit wat aan wordt gedaan, maar ik hoopte dat al sinds mn HTC Hero. :P Een ander nadeel is dat het toestel qua prijs wat aan de hoge kant zit.

Al met al dus een vrij dure maar een goede, mooie, up-to-date smartphone!

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Mooie review!
Wel moet ik zeggen dat die camera en het design me nogal tegen vallen! In het boekje zag de One X er echt beter uit (niet zo glanzend) :/. Ook wordt deze telefoon gepromoot als camera telefoon, de plaatjes zien er opzich wel goed uit, maar zeker niet net zo mooi als de iPhone 4S of HTC 7 Mozart (heb ik :P).
In principe is alleen de zijkant glanzend. En het scherm uiteraard. Misschien lijkt het op de foto's alsof de hele achterkant glanzend is maar die is mat. :)
Ik zie ook af en toe de weather-lockscreen ipv de productivity. Volgens mij is dit als je de telefoon voor de eerste keer die dag oppakt, zodat je het weer die dag kan zien. Ik weet het niet zeker, maar bij mij zie ik het weather lockscreen namelijk alleen s'ochtends.

Mooie review trouwens!
Heb ik bij de Sensation ook, is een instelling.
Hoezo is de prijs aan de hoge kant?! Dit toestel moet je vergelijken met de iPhone 4S met 32 GB en die is nog altijd 150 euro duurder los. Dus een zeer nette prijs :)
De prijs is hoog, als in: absolute prijs. Ik bedoel dus te zeggen dat hij voor een telefoon vrij duur is, maar dat je er wel veel voor terug krijgt. :)

"een vrij dure maar een goede, mooie, up-to-date smartphone"
De camera bij mijn HTC One X, maakt ook in veel flits-gevallen een groene waas. Zie ook mijn review. Witbalanscorrectie is gewoon slecht. Daarnaast doet het Sense reloading probleem zich inderdaad ook voor bij mij en een restart van de telefoon heeft het opgelost....voor nu dan.....

De camera ben ik zelf niet zo van onder de indruk. Ik kom van een Sony Ericsson C905 Cybershot met xenonflits en de foto's zijn gewoon beter. De camera van de One X heeft wel ontzettend veel mogelijkheden, ook met bewerking achteraf. Maar qua kwaliteit blijft hij achter, alhoewel het S-LCD2 scherm de foto's wel mooi laat uitzien op de telefoon. Op de PC zien ze er een stuk minder mooi uit.

Mijn complimenten aan deze goeie review. Netjes de belangrijkste punten en ook issues afgehandeld, en ook goed genuanceerd. Veel mensen hebben de neiging om elk klein issuetje op te blazen en direct als enorm minpunt aan te dragen terwijl het eigenlijk wel draaglijk is. Het sense reloading probleem en de laggy-ness vind ik dan de grootste minpunten, want hier ondervind je gewoon echt hinder van.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 15 april 2012 22:54]

Wil je gewoon een goede camera telefoon, moet je inderdaad nog steeds voor een iPhone 4S gaan. Super camera!
goede review!

[Reactie gewijzigd door fm20112012 op 16 april 2012 22:48]

mooie review!

maarum.. "Op een intensieve dag kan het toestel opstaan t/m bedtijd net halen. "

Of jij gaat heel vroeg naar bed, of het is niet zo heel erg intensief. Want een gemiddeld spelletje of lekker doorbrowsen lukt bij mijn toestel een krappe vijf uur en dan is de batterij leeg..

"Echter, heel incidenteel zie je nog wat hakkeligheid, alsof het toestel even na moet denken. Als je 2 keer dezelfde actie achter elkaar doet, gaat het de 2e keer meestal geheel vloeiend indien het de eerste keer hakkelig ging."
Mijn scroll hapert elke (eerste) keer met een grote friendcaster (facebook) widget op een van mijn schermen.

[Reactie gewijzigd door purrple op 19 april 2012 16:28]

Tja, een user review is mijns inziens altijd gebaseerd op persoonlijk gebruik, en zo hoort het denk ik ook. In tegenstelling tot een 'officiŽle' review is een persoonlijke review subjectiever en (nog) meer gebaseerd op persoonlijk gebruik. Voor mij is een intensieve dag 2,5 of meer uur screen on time op een dag.

Over die friendcaster widget: wellicht ligt dat aan de widget en is die op elke telefoon hakkelig.
Erg mooie review, heeft mij doen besluiten deze waarschijnlijk niet te nemen Bedankt
Top review, heb hem hierdoor juist wel gekozen!
Goede review! Ik heb hem gisteren besteld! (1. door de goede reviews, 2. door de mooie foto's die Mark Moons op zijn Twitter zet... ;))