HTC One X 32GB Grijs Review

Deathchant 26 april 2012, 20.210 views

HTC One X 32GB Grijs

Pluspunten

• Schermkwaliteit; kleuren, helderheid, kijkhoeken en hoge pixeldichtheid zeer goed
  • Rijke featureset; talloze camera opties en verbeteringen in android ICS+sense
  • Snelheid; app-switching, swypen+browsen zonder lag. Camera erg rap
  • Design; stijlvol en past ondanks zijn grootte zeer goed in zowel hand als broekzak

Minpunten

• accuduur
  • camera steekt uit; weinig bescherming bij het neerleggen
  • geheugenuitbreiding of vervangen accu niet mogelijk
  • soms laggy, en bugs in de software (1.26.401.2), met name het Sense reloading-issue

Op vrijdag 6 april heb ik mijn antraciete HTC One X in ontvangst genomen. Laat ik vooropstellen dat ik van een Sony Ericsson C905 afkom en echt geen langdurige ervaring heb met smartphones. Omdat ik veel met fotografie doe, en de C905 een cybershot telefoon was met een echte xenonflitser en zeer goeie macrofunctie, had ik behoorlijke verwachtingen van de camera. Eisen die ik stel aan een smartphone zijn o.a.:
- moet snel bedienbaar zijn
- niet lang hoeven zoeken naar apps, icoontjes en andere zaken
- switchen tussen apps moet rap gaan
- camera moet toch wel op zijn minst in de buurt komen van de C905

Ik heb zoveel mogelijk proberen af te dekken met deze eerste indruk, maar zal vast e.e.a. vergeten zijn en enkele dingen heb ik gewoon niet getest zoals NFC, de GPS-functionaliteit en gedetaileerde testen van de build-in internetbrowser.
Dit One X exemplaar draait op Android ICS 4.0.3 op firmware 1.26.401.2.

EDIT 12-04-2012 - 00:24u: Service menu screenshot toegevoegd
Wellicht om aan het begin van de review te vermelden: je kunt in het service menu van de One X komen door het volgende te doen:
*#*#3424#*#*
Dan wordt automatisch het service menu geactiveerd en kun je functionele testen uitvoeren op alle verschillende onderdelen, zoals camera, flitser, audio, alle sensoren e.d. Zie de screenshot hieronder:

Design
Het geheel komt in een compacte, erg milieuvriendelijke verpakking wat lijkt op een klein eierdoosje:
Een leuk paascadeautje dus :) Het gaat zich om de vanilla sample, dus geen provider-branding e.d.

In het doosje zit:
- HTC One X
- Oordopjes (slechte kwaliteit)
- HTC oplader (model TC E250, input 200mA, output 5V - 1A)
- Garantieverklaringen en veiligheidsinstructies in veel verschillende talen.
- pinnetje voor toegang tot microSIM

Scherm
Het beeldscherm lijkt gebogen in de telefoon te zitten, maar alleen de body is aan de zijkanten wat afgesneden zodat het een gebogen look heeft. Wel erg mooi. De One X heeft afgeronde hoeken en geen gladde achter- of zijkanten, waardoor de grip behouden blijft. Het scherm betreft een 4,7" super LCD 2 scherm (S-LCD2) met een resolutie van 1280x720 pixels wat de HTC One X een pixeldichtheid geeft van 312 pixels per inch wat iets minder is dan de iPhone4(s). Deze komt uit op 326 ppi.
Ze zeggen dat het beeldscherm van Retina kwaliteit is wanneer je pixels niet meer van elkaar kunt onderscheiden met het blote oog. Over het algemeen geldt daarbij een afstand 305mm van je oog tot het scherm en 300 ppi, dat dat Retina is.
Pixels zijn in ieder geval niet door mij te onderscheiden van elkaar op 30cm :)

Behuizing
De zeer solide behuizingen van de HTC Desire serie is men vanaf gestapt. De HTC One X is een unibody design (gesloten design zonder klepje) met een achterkant van polycarbonaat. De batterij is daarom dus niet verwisselbaar.

Hier een kort overzicht van de aansluitingen:
- Links: mini usb poort. Bevat GEEN klepje. Dus dit vangt makkelijk stof.
- Boven: aan de linkerzijde van de bovenkant bevindt zich een 3,5mm audiojack voor een koptelefoon/oordopjes. Direct aangrenzend een klein gaatje waar je toegang verkrijgt tot je microSIM m.b.v het meegeleverde pinnetje.
- Rechts: volume up, volume down. Deze zijn erg groot, en ongewenste drukjes hierop zijn bijna niet te voorkomen telkens wanneer je je telefoon vastpakt.
- Onder: microfoon
- Voorkant: oorspeaker en 1.3Mpixel front camera voor video-bellen.
- Achterkant bevat aan de bovenkant de 8Mpix camera met enkele LED flits, in het midden het HTC logo en aan de onderkant het beats-audio logo in het rood met de speakergaatjes eronder. Daarnaast zitten 5 zichbare, ijzeren contactgaatjes voor accesoires zoals carkits e.d.

Helaas heeft de camera GEEN hardwarematige ontspanknop voor de camera.

In de HTC One X zit een Lithium-Ion batterij van 1800mAh die niet uit het toestel te verwijderen is.

De HTC One X ligt ondanks zijn grootte erg goed in de hand, zoals een HTC betaamt. Ik heb vrij grote handen en kan overal makkelijk bij komen. De HTC One X GREY ziet er erg mooi uit en is weinig gevoelig voor vingervlekken. De bruinige ring rond de camera ziet er ook stijlvol uit, alhoewel ik persoonlijk een betere bescherming voor de camera meer op zijn plaats vond. Er zit weinig branding/logo's op en de manier hoe het scherm in de behuizing valt ziet er gewoon gelikt uit.

Design beoordeel ik dus zeer goed - 5 sterren.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het scherm van de HTC One X valt in de categorie Gorilla Glass 2, wat behoorlijk stevig en krasvrij moet zijn. Ik heb zelf nog geen krassen en kan dit dus niet helemaal objectief beoordelen. De behuizing is in ieder geval van ijzer o.i.d. gemaakt behalve de achterkant. Deze is van polycarbonaat. Waarschijnlijk is dit gedaan om de kosten te drukken, de telefoon licht genoeg te houden voor zijn grootte en wellicht voor een betere werking van de NFC chip, al kan ik het laatste niet bevestigen.
De HTC One X is mooi afgerond en heeft nergens randjes of vervelende hoekjes. Wel zijn de speakergaatjes dusdanig klein dat stof onmogelijk te verwijderen valt. Ook zal er snel stof komen in de frontcam en in de onafgedekte USB connector.

Bouwkwaliteit en afwerking krijgt van mij een goed - 4 sterren

Accuduur
Vrijdagavond om 21:00 uit de lader gehaald en ik heb er tot 02:00 's nachts mee gespeeld. Spelen als in: settings, browsen, surfen, alle dingetjes checken (weer, alarmen instellen e.d.), maar ook het afspelen van The Hobbit trailer in MP4 formaat, geluidsettings, apps/widgets toevoegen e.d. Ik heb de hele tijd met automatische brightness gewerkt in een donkere kamer (woonkamer). Om 02:00 had ik nog maar 34% over en alle energie ging op aan het scherm.

Vanochtend om 08:30 uit de lader en om 22:50 zag het er zo uit:
Dit is dus na mijn 2e laadcycle.
Ik heb er wederom wat mee gespeeld, ik heb een 18 minuten durende voicecall gehad en 2x 5 minuten voicecall. Wat gesmst en contacten geordend, weer een paar keer een trailer gekeken, wat gesurfd, tweakers.net app geinstalleerd, e.d., maar hoofdzakelijk idle time. Je ziet een rechte lijn lopen wanneer het scherm idle is.

Na de 3e laadcycle met iets minder gebruik zag het er zo uit:

Het bijbehorend grafiekje in detail:

Als je ook kijkt naar de "awake" kan ik niks anders concluderen dat de companion-core zijn werk gewoon goed doet.
Gister heb ik een 18 minuten durende voicecall gehad, met slechts een afname van 1%.

Vandaag (10-april) heb ik de telefoon pas echt goed gebruikt. Ik heb 3 emailclients (1 gmail en 2 exchangeservers) opgezet en flink laten syncen. Toen alles binnen was, alles veranderd naar push-sync.
Daarnaast heb ik mijn complete layout van homescreens e.d. veranderd en ben dus veel bezig geweest op het scherm. Hier en daar wat voicecalls, veel gewhatsapped/gesmst en collega's wat filmpjes en foto's laten zien. Vanmorgen om 07:30 = 100%, vanmiddag om 15:30 = 17%.
De telefoon werd niet echt enorm warm, maar wanneer je tijdens het laden gewoon met dezelfde activiteiten doorgaat, wordt het vooral aan de bovenkant (waar je je oor hebt, zowel voor- als achterzijde) toch wel merkbaar warm.

EDIT 12-04-2012 - 00:15u: Nieuwe accuscreenshot toegevoegd
Ik heb gisteravond om 01:30 's nachts de lader uitgetrokken en toen was ie helemaal vol.
Om 07:30 voor de eerste keer het scherm aangezet en toen was ie nog 96% vol. Dus 's nachts doet de 5e core sowieso zijn werk.
Zie de onderstaande screenshots:

Zoals je ziet is de screenshot gemaakt om 23:12 vanavond en ik heb nog steeds 15% over. En dit is licht tot gemiddeld gebruik.

Je ziet de behoorlijk horizontale lijn, die staat voor 6 uur idle, en elk bijna horizontaal lijntje is idle-time.
Ik heb de telefoon op het werk veel gebruikt: gebeld, whatsapp, sms en zowel op de heenweg als de terugweg muziek geluisterd. De hele dag op 3G gezeten met sync-all aanstaan met 3 mailboxen. Verder nog wat gesurft en door de Google Play store gebrowsed.

Ondanks de 5e core toch zijn werk doet, en ik toch een gemiddeld verbruik heb, ben ik blij als ik de werkdag doorkom zonder de accu op te laden. Als ik in de bus naar huis stap wil ik toch ook graag wat muziek luisteren.
De keuze voor een gesloten design met "slechts" een 1800mAh accu vind ik dan een slechte keuze van HTC.

Ik geef de accuduur een voldoende - 3 sterren

Opnamekwaliteit camera
Het punt waarop hij zich zou moeten onderscheiden van de cybershot camera van de C905....
Tja....ik heb gemengde gevoelens wat betreft de kwaliteit van de camera. Laat ik vooropstellen dat de camera zonder meer overloopt van de features, maar ik had betere verwacht van de f/2.0 lens.
Deze zou uit moeten blinken indoor omdat hij meer licht kan vangen dan andere smartphone camera's die meestal een f/2.8 lens hebben.

EDIT 11-04-2012 - 11:15u:: Camera settings voor fotografie toegevoegd.
Camera settings voor fotografie
Closeup
Lowlight

Dit is de structuur van de settings foor fotografie:
- Camera (main/front)
- Selftimer (off, 2 secs, 10secs)
- Image resolution (8M=3264x1840, 5M=2592x1456, 3M=2048x1152, 1M=1280x720, Small=640x368)
- Image adjustments (sliders voor exposure, contrast en saturation)
- ISO (auto, 100, 200, 400, 800)
- White balance (auto, incandescent, Fluorescent, Daylight, Cloudy)
- Continuous shooting (off/on)

En je kunt nog 16:9 (widescreen), of standard kiezen (4:3) en ook Geotag off/on. Shuttersound off/on en Grid off/on.

Wanneer je een scene anders dan AUTO of Panorama kiest, kun je de iso waarde niet bewerken. Ook niet bij macro. Helaas. Ik had gehoopt dat dit wel kon bij de lowlight setting. Een ISO100-forcering in die scene zou betekenen dat hij langere sluitertijden zou nemen, zodat je toch op deze manier dit nog kon manipuleren, maar helaas gaat dat niet.
Deels logisch, omdat er geen stabilisatie op zit en foto's dan natuurlijk heel wazig worden door onvermijdelijke bewegingsonscherpte.

Indoor:
Deze foto is gemaakt op autosettings met flash en achteraf de witbalans gecorrigeerd. Want ook ik heb "last" ervan dat in lowlight de flash ervoor zorgt dat witte muren wat groenig worden.
De foto heeft toch wel wat ruis aan boord moet ik zeggen. Hier in dit formaat ziet het er presentabel uit, maar op de volle reso valt het goed op.

Ik heb een indoor foto gemaakt met handmatig de ISO op 100 gezet en automatische witbalans met een redelijk stille hand. Aangezien dit een foto is op de volle resolutie zet ik hier een link neer.
Zeker niet slecht, maar ik maak met de Sony Ericsson C905 een gelijkwaardige kwaliteit foto.
Ik heb het alleen over de kwaliteit he, en niet over de groothoek en andere dngen, want die is bij de HTC One X echt veel beter. Dat is ook een van de grote pluspunten: de groothoek. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat hij een groothoek van 20mm heeft.
Onderstaande foto laat het niet zo goed zien, maar bedenk je dat ik vrij kortbij stond bij dit klooster in Oudenbosch:
Ik heb het helemaal erop gekregen. De kerk paste er gewoon helemaal op, weliswaar met de nodige vervorming, maar ok.

HDR:
De ingebouwde HDR functie werkt ook redelijk goed.
Daarnaast heb ik in Breda een perfect moment gevonden om een HDR te maken, want het was slecht weer en veel uitgebeten luchten:
Links: origineel
Rechts: HDR

De HDR functie werkt echt heel goed, maar ik moet erbij zeggen: alleen outdoor. Indoor en bij lowlight laat het te wensen over. Onscherpte en ruis zijn dan toch wel aanwezig.

Landschap in Wijlré (zuid-limburg):
Links = origineel
Rechts = HDR
Hier zie je goed dat de originele beter is dan de HDR.

Boven= origineel
Onder = HDR
Hier zie je wederom dat de originele beter is dan de HDR.
Sorry facebook maakt deze gare resolutie ervan.

Waar ik zeer over te spreken ben is de enorme mogelijkheden aan instellingen in de camera: verschillende scenes o.a. lowlight, hdr, panorama, en daarbijmet effecten zoals vignetting, sepia, distortion en ook een depth of field setting wat een semi-babylens-effect heeft en nog veel meer. Macro doet het ook erg goed moet ik zeggen.

Built-in vignetting:

Landscape preset:
Deze was tegen de zon in gemaakt. Hier vind ik dat de camera het toch wel goed doet.

Standaard autosettings:

Macro+vignetting:

Landscape setting:

Macro:

Ik heb 1 groot nadeel gevonden.....Macro shots zijn geweldig, maar het maken ervan een crime. De camera blijft namelijk continu focussen, waardoor hij altijd op de achtergrond focust en nooit op het object in de voorgrond waar je nou net die mooie macro van wilt hebben. Ik heb bij deze foto's overal mijn hand achter het object moeten houden, wachten totdat ie zelf goed focuste (want tikken op het te focussen object werkt niet), en toen snel mijn hand weggehaald en op de "knop" getikt.

Fotobewerking achteraf is ook zeer uitgebreid. Je kunt zelf filters toevoegen, contrast, verzadiging, helderheid en witbalans. Ook effecten achteraf toevoegen is echt makkelijk.
Foto's schieten tijdens filmen gaat goed en snel, evenals het bursten (staat gelimiteerd tot 20 shots, maar kun je uitzetten, dan worden het er 99).
Wat jammer is, is dat er geen stabilisatiefunctie op zit. Die is enkel weggelegd voor video.
Ondanks de rijke featureset, maakt hij qua indoor, flitsen en macro's mijn verwachtingen niet helemaal waar. De foto's zien er op het scherm gelikter uit dan op de PC.

Ik geef de kwaliteit camera een goed - 4 sterren.

Video
Je kunt op 1080p schieten, maar default staat ie op 720p, wat voor mij genoeg is.
Ik heb niet veel tijd gehad om dit door en door te testen, maar hetgeen wat ik wil laten zien is het continuous focussing en de werking van de stabilisatie.

Ik zit 50cm van mijn beeldscherm en hou de One X vast zonder enige steun:
Stabilisatie uit:

Stabilisatie aan:

Je ziet hier 1 groot verschil: bij stabilisatie aan lijkt hij wat in te zoomen, wat ik een rare keuze vind. Het effect van stabilisatie wordt natuurlijk beter zichtbaar dan, maar ik zou juist verwachten dat hij schakelt naar juist meer groothoek, omdat dan ook trillingen minder zichtbaar zijn.

Hier een 2e voorbeeld waar hetzelfde optreedt:
Stabilisatie uit:

Stabilisatie aan:

Naast het feit dat hij inzoomt, vind ik de stabilisatie geen toegevoegde waarde hebben.

Feature set
De One X heeft echt een rijke feature set, met name in de camera, zoals hierboven beschreven.
Vooral het switchen tussen recente apps (multitasking) verdient een pluspunt, want dit "ALT+TAB" mechanisme vind ik dus mega handig. Na het klikken, gaat hij direct verder waar hij gebleven was, alhoewel ik wel erbij moet zeggen dat het dan toch een seconde of 2 duurt voordat je verder kunt.
De HTC One X bedient zich snel, en alles staat wat mij betreft toch op een logische plek. Ik hoef weinig te zoeken en ook het groeperen van icoontjes in mappen is werkelijk een fluitje van een cent. Zo'n map kun je dus ook op de 4 shortcode buttons onderaan zetten:

En zijn ook vanuit het lockscreen te activeren:
Erg handig om een mapje daar te hebben met een aantal snelkoppelingen naar directe berichten/voicecalls naar de meest gebelde/gesmste personen.

De power-settings-widget van HTC en Android konden wat mij betreft wel wat beter. Ik maak gebruik van de power-settings widget van Android ICS en wat losse icoontjes voor Mobile en WiFi-settings van HTC
zelf. Diegene die ik gebruik staan in ieder geval niet in 1 widget bij elkaar.
Wat ook grappig is (easteregg?) is dat je een screenshot op 2 verschillende manieren kunt maken:
1: powerknop + volume down ingedrukt houden. Je hoort een camera klik en je ziet het screenshot naar voren komen en daarna zie je dat ie wordt opgeslagen in een apart mapje "Screenshots".
2: powerknop ingedrukt houden en dan op de home button klikken. Je ziet even een flits en daarna wordt je screenshot gewoon bij de camerashots opgeslagen.

EDIT 11-04-2012 - 10:08u: subkopje overzichtelijkheid en valkuilen toegevoegd
Overzichtelijkheid en valkuilen
Dit is een vrij persoonlijk subkopje dat natuurlijk voor iedereen anders is.
Ik ben geen fan van onoverzichtelijkheid. Veel homescreens (7 stuks in totaal), en enorm veel (customize)mogelijkheden is natuurlijk heel mooi, maar de val is dat je er ook naar gaat handelen. Zo kun je natuurlijk alle homescreens volplempen met apps en widgets, shortcuts e.d.. Past het niet, geen probleem: sleep wat icoontjes die bij elkaar horen over elkaar heen en je maakt binnen 2 seconde een mapje. Je ziet een preview van 4 icoontjes, maar je kunt meer dan 4 apps erin stoppen.
Je denkt dat je erg netjes bent met alles categoriseren, maar het is inmiddels zo erg dat het gevaar bestaat dat je niet meer weet waar alles staat en je dus onnodig veel apps/mappen en homescreens hebt die wellicht weinig gebruikt worden en dus overbodig zijn.

Ik heb de eerste 2 dagen wat gespeeld en gebladerd door alle features en mogelijkheden om te kijken wat allemaal kon. Daarna ben ik gaan kijken: wat wil ik en wat heb ik daarvoor nodig?
Ik ben iemand die vanuit het beginscherm scherm graag de meest favoriete zaken bij de hand wilt hebben. Zoals je op het homescreen bij mij kunt zien hier en hier bestaat het hoofdscreen voornamelijk uit mapjes waarin hoofdzakelijk shortcuts staan naar direct messages/direct calls, zodat ik (ook tijdens het lockscreen) snel naar de meest gebelde/gesmste personen kan gaan.
Ik wil toegang hebben tot de camera en de muziekspeler in zowel homescreen als lockscreen.

Hier zit natuurlijk ook een nadeel aan: wanneer je vanuit de lockscreen een app wilt activeren, zoals de camera, haal je natuurlijk niet die snelheden van opstarten zoals op de tv-reclames te zien is. Hij gaat dan in eerste instantie naar het homescreen, opent daar die map en je moet dan nog drukken welke app je wilt starten in die map. Maar dit is wel iets waar ik bewust voor kies. Het gaat voor mij snel genoeg zo en ik lever dan iets op snelheid in, waar ik het comfort terugkrijg dat ik veel meer dingen heb waar ik uit kan kiezen.
Helaas passen er maar 4 icoontjes op de snelkoppeling-balk.

Zoals ik zei is dit puur persoonlijk, maar het is aan te raden toch goed na te denken wat je verwacht ervan, zodat het uiteindelijk voor jezelf overzichtelijk blijft.

De rijke featureset komt naar mijn idee dus door Android ICS en de cameramogelijkheden.

Deze krijgt van mij daarom een zeer goed - 5 sterren.

Beats audio implementatie
Ik hoor iedereen steen en been klagen over de BEATS propaganda en dat het maar marketing zeik is....ik heb thuis een beats solo koptelefoon en ik heb de hobbit trailer even afgespeeld met deze koptelefoon en het verschil beluisterd tussen het BEATS-profiel en het HTC enhancement profiel.....nou ik vond het beats model toch behoorlijk veel beter klinken, veel beter dan het HTC enhancement profiel. Ik heb het enhancement profiel ook even getest met andere oordopjes en toen was het wel beter dan met de beats koptelefoon. Het was dan ook iets dieper dan wanneer ik none koos.
Overigens gaat het beatslogo pas aan als je ook daadwerkelijk media actief hebt. Als je gewoon je homescreen hebt en geen media actief, staat bij mij enkel het koptelefoon logootje en niet de rooie B erbij. Dat komt pas als ik media actief heb.

Dus tja, ik ben op zich wel tevreden over beats. Overigens, wanneer ik met de beats koptelefoon alle enhancements uitzet en kies voor NONE, dan klinkt het ook goed.
Ik ben absoluut geen audiofiel, maar ik zie er in ieder geval niks negatiefs in.
Daarnaast kun je tijdens het beluisteren van muziek zelfs instellen welke beats koptelefoon je hebt, zodat het geluid daarnaar wordt aangepast zoals dr. dre dat bedoelt:
Hierbij moet vermeld worden dat de "beats solo"-setting behoorlijk hol klinkt, en de beats iBeats gemiddeld tot goed. De "Beats Pro" en "Beats studio" setting klinken wel een stuk dieper en voller, maar helaas ook harder. Dus je moet het volume dan naar beneden schroeven. Tussen Pro en Studio merk ik met de Beats Solo koptelefoon geen verschil, dus ik heb em gewoon op studio staan.

Daarnaast is het wellicht handig te vermelden dat ik ook Denon AH-C360 in-ear oordopjes heb gekocht van iBOOD en ook hierbij wordt gewoon het beats-profiel geactiveerd. De activatie van die setting is dus niet merk-afhankelijk (wat ik eerst wel dacht).

EDIT: 26-04-2012, 10:50:
Sinds de fw1.28 upgrade zijn de mogelijkheden van de sound enhancer op het gebied van Beats audio gereduceerd. Eerst kon ik kiezen tussen iBeats, Solo, Studio, Pro, Other. Na de fw1.28 upgrade, blijven er alleen iBeats, Beats Solo en Other over. iBeats klinkt naar mijn idee veel te schel in de hoge tonen, Solo klinkt enorm hol zelfs met de originele Solo headset, en Other klinkt dan het natuurlijkst, weliswaar met een verhoogde bass, maar goed. Erg jammer dat de studio/pro-optie er niet meer bij zit.

Kwaliteit oorspeaker en luidspreker
Hier ben ik helaas wat minder over te spreken. Tijdens voicecalls moet ik mijn telefoon echt goed tegen mijn oor drukken wil ik goed geluid horen. Vooral in een drukke omgeving als een lunchroom, kan ik de andere kant niet goed verstaan. De luidspreker achterop moet toch behoorlijk worden teruggeschroefd om niet al te schel te klinken. Tijdens het kijken van films/trailers is de speaker best goed.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb de telefoon nog geen week, dus ik kan hier geen fatsoenlijke redenatie over geven.
De software is wel wat buggy en heb natuurlijk zoals iedereen wel iets te "zeiken" erover:
- gemis hardware camera-shutter button en het gemis van het half-way-press-principe om te autofocussen. Hij doet nu constant autofocussen. Je kunt het autofocussen starten door gewoon op een plek te drukken waar je wilt focussen, maar na het loslaten doet hij nog steeds automatisch doorfocussen op wat de camera vindt dat nodig is

- De extra patroon/pincode beveiliging die je optioneel kunt doen na de ring-swipe in het lockscreen begint snel vervelend te worden. Heb je je privé en werk email ingesteld dan zul je sowieso een pincode moeten hebben. Gelukkig kun je een 15 minuten delay op het pin-unlocken zetten.

- Wanneer ik een website laadt, en ik pinch-zoom dan in of uit, dan "hapert" ie tijdens het vergroten. Zodra je het pinch-zoom loslaadt, gaat hij de website nog even in correct in het frame zetten, erg irritamt.

- Ik heb nog geen manier gevonden om de 4 icoontjes tijdens de lockscreen anders te laten zijn dan die op je homescreen. Ook swipe ik me een ongeluk om het notificationsscreen naar onder te krijgen tijdens het lockscreen, maar het lukt niet wanneer je je scherm beveiligd hebt met een pincode. Ergens ook logisch anders zou iedereen vanuit je lockscreen toch in je mail kunnen komen.

- je kunt niet zelf je ringtone kiezen bij de notification-sounds. Je kunt alleen kiezen uit de beschikbare default geluidjes. Het was ook handig geweest als je zelf een kleur zou kunnen kiezen per soort notificatie. Maar ik had begrepen dat de NOLED-app wel handig kon zijn. Die laat in het lockscreen kleine icoontjes zien van alle notificaties.

- ik dacht niet dat het me zo zou storen, maar dat doet het wel: je legt het ding niet met een gerust hart op tafel, want hij landt zonder twijfel op je camera. Ik heb gelukkig nog geen krassen, maar fraai vind ik het allerminst.

- bij het vasthouden in 1 hand druk ik ALTIJD op de volumeknoppen. Echt zeer vervelend.

- zowel de HTC als android native power-settings widget zouden wat meer customizable moeten zijn. Ik gebruik nu de ICS-powersettings (wifi, bluetooth, gps, roaming en brightness) en dan 3 losse icoontjes voor volume-profile, mobile 2g3g aan/uit, en autorotate.
Wat mij betreft mochten de icoontjes ook wat kleiner allemaal zodat er meer op kan. Want ik maak altijd category-based homescreens, waarbij dit dus de settings-homescreen is en ik wil alles bij elkaar hebben.

- geen forced GPU accellerating aanwezig.
op de HTC website staat dus:
Ondersteunde audio-formaten:
Afspelen: .aac, .amr, .ogg, .m4a, .mid, .mp3, .wav, .wma (Windows Media Audio 9)
Opnemen: .amr

Ondersteunde videoformaten:
Afspelen: .3gp, .3g2, .mp4, .wmv (Windows Media Video 9), .avi (MP4 ASP en MP3)
Opnemen: .mp4

H.264
MPEG4
H.263
VP8

Eigenlijk is de OneX dus vrij beperkt in het afspelen van hardware accellerated formaten, want ik weet dat mkvtjes de batterij echt zo leeg zuigen en daarnaast idd geen audio afspelen omdat die meestal in DTS of AC3 zijn gecodeerd (iets wat de tegra3 niet kan).

*.mov staat er dus niet tussen. Enkel *.mp4, *.wmv en *.avi als gangbare formaten...
Laten de trailers op apple nou net *.mov zijn....
Je kunt de BS Player Lite installeren, die heeft standaard hardware acceleration.

- ik heb het gevoel dat het bij het willen bellen (via het telefoon icoontje) van personen/contacten, dat ik toch veel clicks moet uitvoeren om uiteindelijk een call te maken.

- ondanks de telefoon erg handzaam en licht is moet ik toch zeggen dat ik "bang" ben dat er iets mee gebeurt zeg maar. Wellicht komt dit doordat het pas nieuw is en je dan altijd voorzichtiger bent dan op een later moment als je al gewend bent eraan.

- veel onnodige zooi (apps e.d.) erop die ik er niet afkrijg (twitter, radio, facebook e.d.).

- het belangrijkste: regelmatig wordt Sense terug geladen als je uit een programma gaat (je merkt dan dat de telefoon wat hangt in de toepassing, en als je de home toets drukt zie je sense herladen. Vooral duidelijk merkbaar na refreshen van de default weer-app en na het gebruik van de muziek-speler.
Vandaag (13-04-2012) was het voor mij dus prijs. Eerst deed hij zo nu en dan Sense herladen, maar vandaag was het bijna na het sluiten van eender welke app en ik heb slechts 2 apps toegevoegd sinds het eerste gebruik. Ook leek ik nog genoeg geheugenruimte over te hebben (>180MB)
Een restart van de telefoon verhelpt in ieder geval het probleem, maar voor hoe lang...dit vind ik wel echt een serieuze bug waar ik echt niet omheen kan...

EDIT: 11-04-2012 - 09:08: Vanochtend ben ik erachter gekomen dat de notification LED bij een sms/whatsapp/email slechts enkele minuten blijft knipperen en daarna verdwijnt. De noodzaak van het hebben van een notificatie LED vervalt dan direct, omdat het juist handig is na een lange broekzak-tijd om te kijken of het de moeite waard is om je telefoon te unlocken (en dus batterij te verbruiken).

- onnodig inconsistente menubalk, afhankelijk van de app. De ene keer drie puntjes in horizontale richting, de andere keer in verticale richting. Soms doet de menubalk helemaal niks; het neemt soms dus onnodige schermruimte in beslag zonder functionaliteit erachter.

Ik heb een goed - 4 sterren gegeven omdat ik vind dat ik mijn oordeel niet moet laten afhangen van hier en daar wat bugs die absoluut geen cruciaal negatieve impact hebben op de algehele werking van het toestel. Crashes heb ik totaal geen last van en voor een eerste versie vind ik de kinderziektes redelijk onder controle.

AnTuTu
Ik heb geen tijd gehad om 100 benchmarks te proberen, maar hier alvast een van de belangrijkste:

Verder heb ik geen vergelijkingsmateriaal.

Voor een vlaggenschip - een naam dat deze telefoon zeker terecht mag dragen - vind ik de prijs wel ok. Als je dit vergelijkt naar de veel kleinere en fragielere iPhone, vind ik de hardware, features i.c.m. handzaamheid en materiaalkeuze wel in verhouding staan.

Daarom een GOED - 4 sterren
__________________________________________________

Algemene beoordeling
Zeker, een gloednieuw toestel moet nog genezen worden van kinderziektes, maar in het geval van de One X zijn deze niet van zeer storende aard. Wat mij betreft zijn het kleine dingen waar prima mee te leven valt. De accuduur is toch duidelijk een zwak punt van deze telefoon en een andere accu is niet mogelijk. Ook de camera maakt niet alle verwachtingen waar, maar is zonder meer goed en veelzijdig te noemen.
Het design, snelheid en handzaamheid en niet te vergeten de goeie, snelle werking van Android 4.0 ICS en de talrijke features van de camera maken dit toestel een prima alleskunner. Het scherm toont zeer natuurgetrouwe beelden met kleuren die werkelijk onder elke kijkhoek van het scherm afspatten, wat het kijken van filmpjes en foto's een waar genot maakt. Ook de laaggeklokte, 5e companion-core lijkt toch goed zijn werk te doen; tijdens idle time en voicecalls e.d. neemt hij het goed over zodat de batterij wat gespaard blijft.
Toch verdient de opmerking dat een update van de software met bugfixes zeer wenselijk is, met name vanwege de significant verbeterde batterijduur in versie 1.27/1.28 die beloofd wordt.

Om deze redenen geef ik de HTC One X een GOED - 4 sterren beoordeling.
_____________________________________________________________________________________
UPDATE fw1.26 -> 1.28:
Nou, ik heb het eens even aangekeken met fw 1.28..... Ik heb nu 29 uur en 25 minuten erop zitten met nog maar 4% over.
Ik heb:
6% Maps (google maps)
4% Mediaserver
4% Android OS
2% Android system

Ik heb gistermorgen en gistermiddag en vanmorgen 40 minuten (dus 120min in totaal) muziek geluisterd en wat gespeeld met de GPS/maps. Daarnaast wat scrollen, foto's maken (staat wonderbaarlijk niet in het lijstje), en ook elke morgen tijdens het muziekluisteren ook tweakers.net app, nu.nl app, NS reisplanner en dit forum gechecked. Ook internet zie ik niet in de batterij lijst staan....maar goed. Ik heb het wel gedaan allemaal :)

Batterij komt dan tot 40.5C:

Eigenlijk gewoon normaal gebruik wat ik normaal ook doe. Dus geen games, maar wel het overige gebruik.
In de screenshot hierboven zie je staan dat ik 25 uur erop had zitten en nog 38% had. En 4 uur later nog maar 4%. Tussen 08:30 en 12:30 heb ik veel met de camera en google maps gespeeld.

EDIT 26-04-2012 - 10:50: Nu na enkele weken heb ik wel een beetje een idee van hoe lang mij accu meegaat omdat ik nu wat meer mijn eigen gebruik inzichtelijk heb.
1: weinig tot niks ermee doen: de One X haalt bij mij zeker 34 uur dan meegaan, wel met weinig screenon time.
2: constant ermee bezig zijn: de One X haalt dan 15 uur met een screenon time van 4,2 uur en dan moet hij aan de lader
3: gemiddeld gebruik: met wat surfen, wat bellen, wat foto's maken, whatsappen in de bus, muziek op de achtergrond, heb ik nu op dit moment van schrijven 27 uur erop zitten, 3 uur en 1 minuut screenon time en nog 7% batterij over.
Ik gebruik de Battery Widget uit de Google Play store van Elvison. Deze heeft 0,0 permissies nodig, bevat een 1x1 widget (die geanimeerd het laadproces laat zien als een lader eraan zit), en in de notificatiebalk exact weer geeft hoeveel sap er nog in zit inclusief kleurtjes waarbij je zelf de thresholds kunt instellen. Doet wat hij moet doen, meer niet. Nadeel: je moet heel soms na lange screenoff-time even erop klikken om te refresen.

Daarnaast is mijn AnTuTu benchmarkscore verbeterd:

fw 1.26: 10984 punten

fw 1.28: 11338 punten

De sense-reloading bug is er in ieder geval uit.
Soms ervaar ik wel dat het scrollen door apps nog niet altijd even soepel gaat, ook bij de browser niet.
Helaas heb ik net als vele anderen nog steeds de groene waas (witbalans?) bij het gebruik van flitser.
Ook de notificatieLED is nog steeds na een paar minuten uit.
EDIT 26-04-2012 - 10:50: De sense reload bug is terug. Ik heb het nu maar 1x gehad, maar hij bestaat wel nog. Ik heb toevallig een keer bij de recent apps gezien dat de HTC sense "app" daarbij stond. Geen idee hoe die daarin komt. Maar je kunt al raden wat er gebeurt als je die naar boven wegveegt -> reload! Ik heb geen idee hoe dit allemaal werkt. Ik vermoed dan toch dat er iets niet helemaal goed is met de manier hoe HTC het geheugen managet. Je ziet ook altijd dat het geheugen meer dan 700MB vol is (van de 1GB), en ook na het disablen van veel apps. Ik heb een vrij schone "installatie" met nogal wat apps disabled en toch zit ik nooit onder de 700MB vol, altijd 700MB+. Misschien dat Sense uiteindelijk toch minder voorrang krijgt in het geheugen bij zware of veel geheugenvretende apps, geen idee.

Daarnaast wordt de telefoon echt behoorlijk warm tijdens een voicecall. Ik heb vandaag 36 minuten gebeld (1 gesprek) en de temperatuur liep op tot 43,8C. Ook dropte daardoor de batterij van 31% naar 16%. Dit heb ik echter maar 1x gehad, daarna bleef de batterij rond de 35C. Wellicht was er een andere app op de achtergrond actief ofzo.

Conclusie fw1.28: eigenlijk weet ik nog steeds niet gevoelsmatig of de batterij nou zoveel beter is of niet. Het enige wat ik wel nu kan bevestigen is dat ik geen last heb van drains o.i.d. Batterijafname 's nachts is rond de 4% gedurende 8 uur idlen (zie mijn nieuwe battery ervaringen in het fw128 stukje. Wat ik wel zeker kan zeggen is dat tijdens muziek luisteren en gewoon normaal bellen de One X wel zuinig is. Zodra het scherm aanstaat (ik heb em altijd op automatische helderheid staan), je de camera of gps gaat gebruiken, dan gaat het rap. Vooral bij gebruik van de camera (ook zonder flits) gaat het snel.

Wat mij betreft is er geen enorm cruciale verandering tussen 1.26 en 1.28. Benchmarks zeggen mij niet veel. Mijn exemplaar is in ieder geval niet veel soepeler. De meest cruciale bug (sense reloading) is wel opgelost. Dus ik wacht netjes af op volgende updates.
Ik moet wel toegeven dat mijn handen beginnen te jeuken naar een de ARHD rom :)

EDIT 10-04-2012 - 23:06u: sorry voor de wat kleinere foto's, maar tweakers staat geen grote breedte toe. Ze zijn wat kleiner geworden, maar passen nu wel op het scherm.
EDIT 11-04-2012 - 09:08u: een kleine notificatie LED "bug" nog gevonden en een inconsistentie in de menubar (app afhankelijk). Toegevoegd onderaan de buglijst.
EDIT 11-04-2012 - 10:07u:: Daarnaast heb ik een stukje aan de featureset toegevoegd dat iets vertelt over de "overzichtelijkheid en valkuilen" van alle mooie handigheidjes.
EDIT 11-04-2012 - 11:15u:: Camera settings voor fotografie toegevoegd.
EDIT 12-04-2012 - 00:24u:: Accuduur kopje uitgebreid en info over service menu toegevoegd.
EDIT 13-04-2012 - 01:28u:: Sense reload bug toegevoegd.
EDIT 20-04-2012 - 14:50u:: Ervaringen firmware 1.28 toegevoegd.
EDIT 26-04-2012 - 10:50u:: Beats ervaring toegevoegd in het beats-stukje en verdere ervaringen firmware 1.28 toegevoegd aan het betreffende stukje wat betreft de sense reload bug en de accuduur na 3 weken in het bezit zijn van de HTC One X.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Grijs?

Reviews door de redactie

@agentmercury: kun je me vertellen waar dit zit? Ik ben erg nieuwsgierig :P
@ro_vd_me:
Nee, diafragma en sluitertijd zijn niet in te stellen.
Dit is de structuur van de scenes:
Closeup
Lowlight

Dit is de structuur van de settings foor fotografie:
- Camera (main/front)
- Selftimer (off, 2 secs, 10secs)
- Image adjustments (sliders voor exposure, contrast en saturation)
- ISO (auto, 100, 200, 400, 800)
- White balance (auto, incandescent, Fluorescent, Daylight, Cloudy)
- Continuous shooting (off/on)

Ik zal dit even toevoegen in de review.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 11 april 2012 11:14]

Systeeminstellingen > Instellingen > Apps > Alles, vervolgens je app selecteren welke je wilt uitschakelen, deze openen en dan kan je bovenaan kiezen voor Uitschakelen.

Je kunt ze volgens mij niet allemaal uitschakelen, daarnaast moet je even op letten dat sommige apps 'in verbinding' staan met widgets of elkaar.
Ik zal dit even toevoegen in de review.
Das idd jammer, andersom had je ook met een hogere iso de sluitertijd sneller moeten krijgen. Onderbelichting eventueel handmatig bijwerken op de PC. Hoe is de sluitertijd bij weinig licht? Te doen? Of is het dan onmogelijk dan een bewegend onderwerp enigszins scherp te krijgen?
sow wat een lovende reacties. Merci allen!
@MrGurd: laten we hopen dat de 1.27 of 1.28 de beloofde verbetering echt waar maakt! Momenteel moeten we het doen met de betterbatterystats-app :)
@South_Styler: relativeren is iets wat ik inderdaad wilde benadrukken. Ik zie gewoon teveel reviews waarin mensen bugs gebruiken om het gereviewde product helemaal af te zeiken. Dit is geen kelkoo.nl of kieskeurig.nl. En daarbij vind ik het echt zo dat er prima te leven is met de bugs. Als je kijkt bij de nieuwe Lumia waarbij door softwareproblemen constant het netwerk wegvalt, of toestellen die ineens spontaan rebooten om de zoveel tijd. Dat vind ik echter WEL kwalijk te noemen en van dat soort heeft mijn One X gewoon geen last van. Dat het scrollen soms wat minder vloeiend gaat, of dat de camera's witbalans soms ernaast zit zijn geen zware dingen, maar het moet wel vermeld worden. Een gebruikersreview is meestal toch wat persoonlijker van aard dan een technisch objectieve review, dus daar wordt de beoordeling ook op aangepast.
Omdat ik eerder aangaf veel gebruik te maken van de camera, zou ik dit punt zwaarder moeten laten wegen en maar 3 sterren moeten geven, maar dat is gewoon niet eerlijk. De camera presteert -ondanks de gebreken die ik hinderlijk vind en zelfs erger dan bij de C905- gewoon echt beter dan voldoende, vandaar ook 4 sterren.

@Crew_One: ja ik ben inderdaad wel van plan om in ieder geval voor de achterkant een hoesje o.i.d. te plaatsen, want dit vind ik wel een nadeel. Dat van die ringtones-map in de root ga ik zeker weten proberen! Het zou handig zijn als er een overzicht was van de android-directory structuur en dan vervolgens daarbij aangegeven waar de telefoon in kijkt per app/functie. Daarnaast zou het erg handig zijn als er een app bestond met een totaal overzicht van al je geinstalleerde apps (op phone storage of internal storage), waarbij je PER app zou kunnen aangeven de toegang tot internet te blokkeren. Soort van firewall-app o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 11 april 2012 09:02]

mooi toestel voor MIUI :P

Mooie review, echt klasse
Fantastische Review! Echt petje af. Lijkt mij een super strak toestel, ben alleen nogal bang voor de (korte) accuduur....
De 1.27.xx update schijnt de accuduur aardig te verlengen :)
Als je accuduur wilt kun je beter geen smartphone gaan zoeken, het is zeer zeldzaam als een smartphone langer dan een normale gebruiksdag mee gaat.
Nou ja naar het schijnt kun je met de Note op 3G meer dan een dag doen en in sommige gevallen 2 dagen.

Maar de Motorola Razr MAXX is echter hét van het als je batterijduur wil. Het toestel is nagenoeg gelijk aan de Razr, alleen is het 2 milimeter dikker en heeft het een 3300mAh batterij.
Ik snap de klachten over de accuduur niet zo. Ik heb hem gisterenmiddag vol geladen en bij mij staat Wifi/3G enzo gewoon heel de tijd aan, ook synchronisatie met e-mail, whatsapp etc en na 24 uur had ik nog iets van 85% accu.

Ik moet wel zeggen dat ik ARHD 3.1 heb draaien en die schijnt een stuk beter te zijn voor de accuduur (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1562603).

Kijk als je natuurlijk constant met je telefoon loopt te spelen, te wordfeuden, te internetten dan gaat het wel wat harder ja. Maar tot nog toe heb ik totaal geen klachten over de accu.
Hoe zit het met apps? voornamelijk games prestaties etc? :)
Niet bijster goed op dit moment door de slechte ondersteuning van tegra 3 in de meeste games. GTA 3 loopt zelfs niet helemaal soepel, ongeacht de visuele instellingen. Ook andere THD(tegraHD) games lijken veelal niet geoptimaliseerd voor de tegra 3, maar de tegra 2. Zo haperen bijvoorbeeld Pinball Zen THD. Aan de andere kant, spellen die dit wel zijn, zoals ShadowGun, Fifa 12 e.d. draaien super en zijn tevens grafisch veel intensiever.

Ik hoop dat HTC en Nvdia een betere gpu driver in de volgende software update implementeerd, want die zal ook meespelen in de performance van het gamen. Verder zullen we moeten hopen dat developers de tegra 3 gaan benutten.
Uitstekende review zeg! Nog een vraagje: Heb je alle foto's in deze review zelfgemaakt?
Ik kan me herinneren dat ik die foto's met dat watermerk al eerder heb gezien op GoT.
Wat er is volgens jou niet solide aan de behuizing van de One X?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 12 april 2012 09:03]

Ja, ik heb in het HTC One X topic al wat bevindingen met foto's gepost, en heb deze voor deze review overgenomen om het verschil tussen HDR non HDR te laten zien. Ik heb de foto's gewoon zelf gemaakt hoor ;)

Over de body....
Ik heb niet gezegd dat de One X totaal niet solide is, maar zeker niet zo als die van de desire series.
Bij de Desire series voelde je echt dat het HTC-degelijkheid was. Die telefoons waren wat zwaarder, gewoon een stalen/aluminium behuizing, waar dit bij de One X nu polycarbonaat is. Omdat hij zo dun en groot is, en de uitstekende camera als "zwakke plek" heeft, leg ik mijn telefoon niet zomaar met een kleine nonchalantheid op tafel, waar je dat met de desire series echt wel kon doen.
Ten tweede heb ik enkele gebruikers op internet met scheuren aan de onderkant van de behuizing zelf. Ik heb er zelf geen last van en deel deze mening niet, maar goed. Dit soort dingen zetten je toch aan het denken wanneer je de telefoon even op tafel neerkwakt ;)
Een telefoon valt geheid wel 1 keer ergens op de grond ofzo. Ik geloof wel dat de One X dat overleeft, maar ik zou eerder bang zijn dat er wat mee aan de hand was, dan wanneer je een desire op de grond laat vallen.
Ik ga zeker weten zo'n hardshell kopen van HTC, dan kan ik weer met een geruster hart de telefoon op tafel gooien :)
Maar ondanks dit, voelt de One X wel aan als een HTC :)

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 12 april 2012 11:12]

Hele goede review. Leest lekker weg. top!
Goede review, veel foto's waardoor je duidelijk verschillen kunt zien. Ook de accu heb je goed getoond en dit zijn toch vooral de onderscheidende dingen van de One X op dit moment. Wat ik ook fijn vind is dat je de bugs netjes opsomt en vervolgens relativeert. Uitstekende review: vijf sterren.
Top! Bedankt voor je mooie review.

Sommige van je ergernissen, met name de ringtone, kun je misschien verhelpen door een map "ringtones" (kleine letters) aan te maken in de root van je telefoon (dwz koppelen aan je PC en dan aanmaken) en daar je ringtones in te zetten. Dan zouden jouw ringtones in het standaard menutje moeten komen. Zo werkt het in iedere geval op de sensation.

En alhoewel het niet zou moeten (ben ik met je eens!) heeft bij de uitstekende camera op m'n sensation een 'Case-Mate Barely There' wel geholpen. Dat is een superdunne protector om de telefoon heen. Maar of je dat wat vindt, is jouw persoonlijke keuze.
Compliment voor je uitgebreide review en ook onderbouwing van alles.
Je mag dit vaker gaan doen :)