Specificaties 2.1-set met subwoofer - Bekijk alle specificaties

Philips SoundHub 2.1 HTS7201 Review

Jammie 15 april 2012, 8.521 views

Philips SoundHub 2.1 HTS7201

Pluspunten

• Geluid !!!
  • Perfetcte beeldkwaliteit.
  • Design.
  • Prijs-/prestatie.

Minpunten

• Logge bediening.
  • Weinig internet-meerwaarde. Wel Uitzending Gemist en RTLXL.
  • Flikkerende volume-bar.

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik ben geen techneut en ga deze set dus niet beoordelen op de aansluitingen aan de achterkant of de uitbreidingsmogelijkheden. Ik heb de HTS7201 maar met één doel gekocht: een perfecte geluidsweergave van mijn eveneens nieuwe tv (Samsung UE46D6500). Zelfs de beeldkwaliteit bij het afspelen van dvd's of blu-rays interesseert me niet zoveel, omdat ik niet zoveel films op disc kijk. Het gaat mij alleen om het geluid.

Ervaringsverhaal
Ik schrijf deze review omdat ik het heel moeilijk vond om de juiste home cinema set (hcs) te kiezen. Dit is dan ook meer een ervaringsverhaal dan een technische review. Ik denk namelijk dat er meer mensen zijn die de keuze van een hcs lastig vinden. Zij hebben misschien baat bij deze review.

Laat ik maar meteen mijn eindconclusie zeggen: kopen! Voor iets meer dan 400 euro krijg je een fenomenaal geluid en een fantastische prijs-/prestatieverhouding!

Mijn speurtocht naar de juiste home cinema set voor mijn nieuwe tv verliep echter moeizaam...

Ik had weinig ervaring met nieuwe LCD/LED-tv's en al helemaal geen ervaring met home cinema sets. Ik wist natuurlijk wel dat geluid het zwakke punt van van platte tv's is. Toch heb ik me in eerste instantie niet beziggehouden met het zoeken van een geluidsset. Ik ging er eigenlijk vanuit dat een home cinema set niet heel duur zou zijn. Voor een computer koop je immers al een mooie Creative-set voor 100 euro. Niet te vergelijken met een home cinema set, ik weet het inmiddels, maar dat was mijn eerste gedachte. Beetje naïef.

Ik heb me dus in eerste instantie gericht op het uitzoeken van de beste tv voor mijn budget. De Samsung UE46D6500 lag met een prijs van ruim 1000 euro al iets boven het bedrag dat ik wilde besteden. Maar ik vond en vind de tv zijn geld meer dan waard. Zie mijn review over deze tv.

Koude douche
Daarna ging ik me verdiepen in een home cinema set, en dat werd een koude douche. Voor 200 euro koop je al helemaal niks, en setjes van 300 euro stellen ook niets voor. Ik las vele topics op Tweakers en werd er alleen maar depressiever van. Beginnen met een goede reciever kost al een hoop geld. Dan moet je er ook nog goede boxen bij kopen, een blu-ray-speler en allerlei kabels om alles goed te laten functioneren. Hoe meer ik las, des te onmogelijker werd een goede hcs voor mijn beperkte (en al reeds overschreden) totaalbudget voor tv + geluid.

Ik had ondertussen al de lovende review over de Philips HTS7201 gezien op besteproduct.nl. Een schitterende 2.1 set qua uiterlijk, en ook passend bij mijn wensen omdat ik niet te veel snoeren en boxen in mijn woonkamer wil zoals bij een 5.1 set. Maar omdat ik (naïef) dacht dat een hcs veel goedkoper te krijgen zou zijn, viel deze set af. Ook dacht ik (alweer naïef) dat ik bij mijn Samsung-tv het beste een Samsung-hcs kon aanschaffen, omdat alles beter bij elkaar zou passen en ik maar één afstandsbediening nodig zou hebben. Dus ik wilde een Samsung-hcs kopen. Stiekem wilde ik liever de voor mijn budget te dure HTS7201.

Winkel
Toen volgde de moeilijkste exercitie: luisteren in een winkel. Het wordt hier vaak op Tweakers gezegd: ga gewoon eens luisteren in de winkel. Maar zo makkelijk werkt dat niet. In veel winkels kun je geluidssetjes beluisteren, maar die zijn zelden goed afgesteld. Ik heb bij MediaMarkt en BCC geluisterd, maar ook bij de betere audiowinkels. Alles klonk overal anders. Zelfs mijn te dure favoriet, de HTS7201, klonk nergens echt goed.

Uiteindelijk ben ik afgeknapt op de Samsung-setjes. Ze klonken net zo plastic als de shiny plastic pianolak-look waarin ze zijn vormgegeven. Bovendien werkt een Samsung-hcs ook niet feilloos met een Samsung-tv, bijvoorbeeld vertraagd geluid. Ook andere vergelijkbare merken vond ik slecht qua design en geluid. Betere merken zoals Bose en Harman Kardon vond ik te duur. Dus ging ik weer terug naar de HTS7201.

Gok
Soms moet je maar de gok nemen. En dat heb ik gedaan. Iets meer dan 400 euro uitgegeven voor de Philips HTS7201 en eigenlijk boven mijn budget, zonder te weten of het echt de beste keus was. De gok heeft geweldig uitgepakt!

Review
Het uiterlijk van deze set is simpelweg prachtig. Zwaar, degelijk, schitterend design. Dat de lichtgevende 'knoppen' aan de bovenkant van de speler zitten is niet zo handig, maar met de afstandsbediening en de meldingen in beeld heb ik er niet zoveel last van. Het aansluiten is een fluitje van een cent, evenals het tot stand brengen van de internetverbinding.

Ik heb de HTS met een hdmi-kabel aangesloten op de hdmi/arc-ingang van de tv. Beide apparaten hebben arc. Dit betekent dat je via Anynet veel functies van de hcs met de afstandsbediening van de tv kunt bedienen. Bij het gewoon tv kijken heb je genoeg aan de remote van de tv. Als je het geluidsvolume met de afstandsbediening van de tv harder of zachter zet, is wel hinderlijk dat de geluidsbalk (icoon onder in beeld) flikkert. Misschien is dat een instelling die ik nog moet ontdekken. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Dit model heeft geen iPhone/iPod dock. Als je dat wil moet je de HTS7202 nemen.

De bediening en menu's van de HTS doen wat ouderwets aan. Ook de hoorbare kliks als je een toets op de afstandsbediening indrukt vind ik wat log. Het apparaat doet echter wat het moet doen, dus hier hecht ik niet zoveel waarde aan.

De internetfunctie op de HTS is handig voor software-updates. De meeste apps zijn voor mij overbodig, omdat ik die al via de Smart Hub van de Samsung-tv aankan. Wel heeft de HTS apps voor Uitzending Gemist en RTLXL en dat is een meerwaarde. Misschien zitten die apps ook op de Smart Hub van Samsung, maar ik heb ze nog niet ontdekt. De YouTube-app op de HTS is niet best. Filmpjes worden in een veel lagere kwaliteit getoond dan via de Samsung Smart Hub.

FM-radio functioneert prima en ook mp3-muziekfiles via een usb-stick worden goed afgespeeld. Onhandig is dat een usb-stick aan de linker-zijkant moet worden ingestoken. Dat had ook aan de voorkant gekund.

De beeldkwaliteit van de HTS7201 is geweldig. Films op disc of usb worden haarscherp getoond. Zelfs mijn oude dvd's zien er haarscherp uit, inclusief ondertitels. Blu-ray en 3D-films heb ik nog niet getest.

Maar wat voor mij het allerbelangrijkst is: het geluid. Ik ben er werkelijk ondersteboven van. Je moet wat tweaken. Maar als je de juiste instellingen hebt gevonden is het geluid spectaculair en kristalhelder, op zowel laag als hoog volume. Bij laag volume kun je stemmen goed onderscheiden en hoor je basgeluiden zachtjes doorklinken. Bij hoog volume zijn stemmen net zo helder, maar word je door de achtergrondgeluiden midden in een film getrokken.

Voor apps en opties hoef je deze Philips-set niet te kopen. Maar als het gaat om beeld- en geluidskwaliteit heb je met deze HTS7201 een relatief goedkope set die zich qua geluid met de beste merken kan meten.

Eigenlijk boven mijn budget. Maar oh boy, wat is deze set het waard.

• UE46D6500

Heb jij ook een Philips SoundHub 2.1 HTS7201?

Ik heb ook een Soundhub van Philips. Ik ben benieuwd welke settings jij hebt gebruikt voor de hoge/lage tonen ?
Ik heb dit setje ook sinds 5 maanden, en ik kan ook beamen dat het een hele mooie home cinemaset is. :)

Ik heb deze set dmv. een 3,5 jack aangesloten op mijn laptop, en mijn AC ryan hd speler. Prachtig geluid! Ik heb de beeldkwaliteit van een dvd/blue ray nog nooit getest.
Ik ben nog aan het zoeken wat de beste settings zijn. Voorlopig gebruik ik de standaard-setting Muziek en vervolgens Laag -2 (anders dondert het te veel door mijn huiskamer bij gewone tv-uitzendingen) Mid 0 en Hoog +2.

Dit is voor zowel het nieuws als films een redelijke, algemene setting. Maar nu ik de set wat langer heb (en er nog steeds enthousiast over ben), wil ik eigenlijk wat meer kunnen tweaken. Het liefst zou ik een equalizer in een V-vorm willen hebben, maar er zit geen equalizer op de HTS, ik heb het tenminste niet gevonden. Eigenlijk zou je dat wel mogen verwachten.

Wat me verder opvalt is dat elke Nederlandse zender en elk programma zijn eigen geluid heeft. Wat bij het ene programma op kanaal A fantastisch vol en helder klinkt, klinkt bij een andere uitzending op kanaal B of zelfs hetzelfde kanaal wat meer blikkerig. Je kunt de HTS dan telkens aanpassen, maar ik heb geen zin om het geluid bij elk programma of film telkens weer anders in te stellen.

Ik ben er dus nog niet uit. Maar mijn basis-setting voldoet voor de meeste programma's. Voor films vind ik mijn setting (Muziek enz) de meest optimale. Je hoort dan ook heel veel achtergrondgeluid, waardoor je nog meer in de film getrokken wordt.

Welke setting gebruik jij?
Ook bij mij heeft de digitale revolutie toegeslagen echter heb ik de HTS 7202 aangeschaft.
Hoewel ik em vandaag heb binnengekregen heb ik de soundhub al uitgebreid getest op mgelijkheden en geluidsinstellingen.
Ik ben nog aan het hobbieen met de apparatuur en plaatsing ervan.
Zodra deze volledig is aangesloten zal ik mijn led-tv review aanpassen en een review over de 7202 plaatsen.

Vorlopige geluidsinstelling is movie/v-surround.
Muziek prefereer ik echter mijn (beperkte) instelling in het equalizer(?) menu.
Heb je met deze set ook het 'probleem' van de grote volumeverschillen zoals in de voorgaande versie, de 7200? zie http://www.kieskeurig.be/...s/hts7200/reviews/347072/

Daar klaagde men regelmatig dat de sprong van 3 naar 4 nogal groot is (3 te stil en 4 te luid).
Ik heb dat probleem ook gelezen toen ik de aanschaf van deze set overwoog. Het is alweer een tijdje geleden, maar ik meen dat het 7200-probleem in mijn versie (7201) al was opgelost. Ik heb er sowieso geen last van, omdat de sound hub via hdmi aan mijn samsung-tv is gekoppeld,. Ik gebruik de afastandsbediening van de tv, waardoor het volume via veel kleinere stappen verloopt. Van 0 tot 99 geloof ik.

Het enige probleem is dat de balk, die in beeld verschijnt als je het volume wijzigt, knippert totdat je de volumeknop loslaat. Je ziet dan ook niet de standaard Samsung-geluidsbalk (van de tv dus), maar die van de Philips sound hub. Ik heb hiervoor nog geen oplossing gevonden. Het ziet er wat raar uit, maar is niet storend.

Nog een laatste opmerking. Ik heb mijn geluidsinstellingen op de Philips sound hub standaard op Muziek staan (laag -2, midden -1, hoog +5) . Bij de meeste films en andere programma's geeft deze setting een perfect geluid. Maar er zijn films waarbij het achtergrondgeluid op deze geluidssetting te veel overheerst. In dat geval selecteer ik op de sound hub de setting Film (waarbij ik de equilizer-settings ook wat heb aangepast, maar weet niet uit mijn hoofd welke waardes). Dan is de balans in elk geval een stuk beter.

Ik heb de Philips sound hub nu zo'n 9 maanden in gebruik en ben er nog steeds razend enthousiast over. Enige minpuntje is dat het switchen tussen geluidssettings een beetje omslachtig is. Je moet eerst de home-knop op de afstandsbediening van de sound hub indrukken en vervolgens de gewenste setting of equilizer-instelling kiezen, waarna je met de afstandsbediening van de tv de tv weer moet activeren. De Philips sound hub en de Samsung-tv (UE46D6500) zijn in die zin dus niet 100% compatible. Maar dit kleine ongemak weegt totaal niet op tegen de geweldige geluidskwaliteit van deze zeer fraaie set.

Dus ook na 9 maanden nog: een absolute aanrader.

[Reactie gewijzigd door Jammie op 7 januari 2013 01:07]