Specificaties 46" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE46D6500 Review

Jammie 13 april 2012, laatste update op 15 april 2012, 3.078 views

Samsung UE46D6500

Pluspunten

• Beeld fenomenaal, grootste pluspunt.
  • 400 Hz-techniek wérkt.
  • Geluid beter dan verwacht, wel liever surround set.
  • Kleurinstelling uitstekend.
  • Smart Hub niet zo snel, maar echte meerwaarde.
  • Prachtig design.
  • Makkelijke installatie, maar mogelijk internetconflict.

Minpunten

• Installatie en activering CI+ en smartcard niet zo makkelijk als beschreven.
  • Trage webbrowser.
  • TV kan conflict op wifi-netwerk veroorzaken, maar is niet zeker.
  • Tekstinvoer via standaard afstandsbediening zeer lastig en traag.
  • Negatieve eigenschappen wegen niet op tegen de positieve eigenschappen. Wát een prachtig beeld!
  • Dure aankoop, maar prijs van < 1000 euro is deze tv meer dan waard.

Beeld
Ik heb deze tv nu een week en ben werkelijk overdonderd door het fantastische beeld. Nog mooier en scherper dan ik me had voorgesteld. HD-zenders zijn werkelijk fenomenaal, alsof je zelf in de filmset zit, maar ook niet-HD-zenders zien er redelijk scherp uit. Dat komt waarschijnlijk doordat deze tv 400 herz-technologie heeft, hoewel het eigenlijk een softwarematige opgewaardeerde 200 Hz is. Maar het werkt: scherper kan een beeld haast niet zijn.

Kleuren
Wat me verbaasde was dat de fabrieksinstelling voor de kleuren eigenlijk al best okee was. Ik heb meer Samsung-tv's en de standaardkleuren zijn meestal flets, groenig en weinig zwart-diepte. Dat is bij de UE46D6500 beslist niet het geval. Ik heb gewoon de kleurkeuze Standaard gebruikt. Toen waren de kleuren eigenlijk al prima. Vervolgens heb ik de zwart-diepte iets donkerder gezet en daarna was het perfect. Ik snap niet dat Samsung dat wel bij deze tv goed heeft ingesteld, maar bij andere modellen niet.

Geluid
Over het geluid van deze tv heb ik veel kritiek gelezen. Ik moet zeggen: het viel me nog mee. Van zo'n platte tv kun je natuurlijk geen diepe bassen verwachten, maar het geluid is voor gewoon tv kijken zeker te doen. Wil je écht goed geluid, dan moet je een home cinema setje aanschaffen. Ik heb de Philips HTS7201 gekozen, vanwege de lovende reviews op internet. Het is een beetje off-topic, maar de set levert alles wat erover geschreven is. Flink tweaken, maar als je uiteindelijk de juiste instelling hebt gevonden is het geluid fenomenaal. Review hier.

Aansluiten en CI+
Het aansluiten en installeren van deze tv is in eerste instantie kinderspel. Je komt snel en makkelijk door de menu's heen. Het probleem ontstaat bij het installeren van de CI+ module en het activeren van de smartcard. Ik had al een smartcard van Ziggo in mijn vorige tv, met een externe digitale ontvanger. Voor de nieuwe tv heb ik een CI+ module bijbesteld waar ik de bestaande smartcard in kon doen. Maar dat ging niet zo eenvoudig. De handleidingen bij de tv en CI+ module zijn niet eenduidig over de volgorde. Je moet de installatie precies in de juiste volgorde doen, anders werkt het niet. Ik heb de Ziggo-helpdesk nodig gehad om alles aan de praat te krijgen.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer wat de juiste volgorde is. Maar volgens mij was het: eerst de tv 'kaal' installeren, zonder de CI+ module, het verbindingsstuk/adapter (meegeleverd bij de tv) en de smartcard. Daarna de juiste provider-gegevens (Ziggo, net-id en Khz) in het tv-menu invoeren op basis van je postcode. Vervolgens de CI+ module en het verbindingsstuk/adapter in de tv steken terwijl de tv aanstaat, en wachten op authentificatie, en daarna de smartcard in de module steken. Zoiets, maar ik weet het niet zeker. Verwacht in elk geval niet dat de installatie van CI+ en smartcard probleemloos verloopt.

Internet
De internetverbinding installeert zich in eerste instantie makkelijk. Ik maak trouwens geen gebruik van de built-in wifi, maar heb de tv met een netwerkkabel bedraad aangesloten op mijn router. Toch was er een probleem. Na de totstandkoming van de LAN-verbinding werkte de wifi op mijn router niet meer. Wifi-pc's, laptop en smartphones konden geen verbinding meer maken met internet. In dit topic heb ik om hulp gevraagd. Uiteindelijk bleek dat ik mijn router naar een ander kanaal moest zetten. Hoewel ik niet zeker weet of dit door de tv of de surroundset komt, of dat er misschien een andere oorzaak is, wil ik dit probleem toch hier vermelden, zodat anderen er rekening mee kunnen houden. Nu werkt internet en wifi weer als een zonnetje, ook op tv en surround set.

Smart Hub en remote
Dan kom ik op de Smart Hub, het paradepaardje van Samsung. Internettoegang was een van de redenen waarom ik deze tv kocht. Ik sta werkelijk versteld van de kwaliteit van YouTube-filmpjes op deze tv. Zelfs op dit grote 46 inch-scherm zijn filmpjes enorm scherp. Zeker in HD. Het ziet er allemaal nog mooier uit dan op de grote, widescreen-monitor van mijn pc. Dit is écht een openbaring. Verder zijn er veel andere apps die je kunt gebruiken of downloaden. Het werkt allemaal niet supersnel, zoals je gewend bent op een pc of smartphone, maar het is mooi dat ze er zijn. Een echte meerwaarde.

Wat wel een groot nadeel is, is de bediening via de afstandsbediening. Het intikken van tekst voor een url of zoekopdracht is enorm omslachtig en traag. Gelukkig zijn er iPhone en Android-apps om tekst via je smartphone in te voeren, en er is een (dure) afstandsbediening met qwerty-keyboard voor deze tv te koop. Maar eigenlijk had Samsung een remote met qwerty-keyboard standaard moeten bijleveren.

Een andere reden waarom ik dit model kocht was de internet-browser. Je kunt daarmee echt op internet, dus niet alleen via apps. Dat kon in de meeste eerdere modellen nog niet. Ik heb de browser kort uitgeprobeerd, maar de invoer van tekst ging nog langzamer dan in bijvoorbeeld de YouTube-app. Misschien had dit te maken met mijn wifi-problemen moet ik nog een instelling veranderen. Feit blijft echter dat je via de browser op internet kúnt, en dat vind ik een groot pluspunt.

3D
Heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik zit er eerlijk gezegd ook niet op te wachten. Maar natuurlijk zal ik het de komende dagen uitproberen. Net zoals de aanwezigheid van een webbrowser vind ik het belangrijk dat deze tv 3D heeft. Zo ben ik in elk geval een beetje voorbereid op de toekomst.

Bediening
Zoals elke moderne tv gaat het schakelen tussen kanalen niet erg snel. Hier is voor de tv-fabrikanten en providers nog flink wat vooruitgang te boeken. Ook het schakelen binnen het menu mag best wat sneller. Maar deze tv heeft wel álle opties die je je maar kunt wensen. Sommige instellingen zitten diep verborgen in het menu. Maar als je ze vindt kun je deze tv helemaal naar je hand zetten. Een kwestie van zoeken en geduld.

Design
Tja, je kunt wel zeggen dat het uiterlijk van een tv ondergeschikt is aan de prestaties, maar het oog wil ook wat. Ik raak niet uitgekeken op het prachtige design van deze tv. Een hele smalle zwarte rand, mooie transparante omlijsting en een fraaie voet. Ook als de tv uitstaat is het een prachtige verschijning.

Prijs en conclusie
Momenteel is deze tv in online-shops te koop voor iets minder dan 1000 euro, zie Pricewatch. De introductieprijs was rond de 1500 euro. Ik heb mijn tv bij nota bene Wehkamp gekocht voor 999. Daar zaten zelfs twee 3D-brillen bij die normaal niet worden bijgeleverd en samen 80 euro kosten. Ik weet niet of die actie bij Wehkamp nog steeds loopt. Maar 1000 euro is deze UE46D6500 méér dan waard. Misschien krijg je wat problemen bij de installatie, maar het beeld is werkelijk fenomenaal.

Heb jij ook een Samsung UE46D6500?

Als je de handleiding van de CI+ volgt, stelt het niks voor, maar veel mensen denken het beter te weten en beginnen zonder eerst de handleiding te lezen. Het zappen gaat langzaam, dat klopt. Bij elke zender wordt gekeken of je daar een abonnement op hebt. Zappen van 1 naar 2 en 3 is eigenlijk oud. Druk op de ínfoknop' en je hebt veel informatie over de zender, daar kun je omhoog en naar beneden, links en rechts. Ook gebruiken veel mensen de EPG (Tv gids) en dan is zappen ook niet echt een must.

Je hebt de Tv nu een week, zeg je, je bent razend enthousiast, en dat begrijp ik. Zelf heb ik een 2010 model en ook daar een fantastisch beeld. Maar je komt er vanzelf achter dat de software van Samsung maar erg beperkt is en ga je ergeren aan heel veel nutteloze apps.

Maar .... gefeliciteerd met jouw Samsung TV. Uiteindelijk koop je een Tv voor de beeldkwaliteit en dan zit je bij Samsung goed.
Het slechte nieuws is dat 3d op de D6500 niet full HD 3D is. Lees je maar eens in.
Samsung heeft het probleem ook bevestigd.

@GerCor: Het probleem is dat de CI+ handleiding en de handleiding van de tv niet hetzelfde zeggen. Welke moet je volgen? Bovendien zijn beide beschrijvingen totaal niet duidelijk over de drie onderdelen, waar het CI+ verhaal eigenlijk uit bestaat. Je hebt de meegeleverde plastic adapter van Samsung, de metalen CI+ module en de smartcard. Moet je de adapter én de module eerst insteken en daarna pas de smartcard? Of alleen de plastic adapter eerst, en pas daarna de module en smartcard? Het kan aan mij liggen, maar ik vond het niet duidelijk.

@mcsluis: Ik heb me voldoende ingelezen en weet best dat deze tv geen full-HD 3D heeft. Maar nogmaals: ik zit niet op 3D te wachten, dat heb ik ook in de review geschreven. Ik kijk vooral naar de 2D-prestaties, en daarin heeft de D6500 mijn verwachtingen meer dan overtroffen.
Belangrijkste is dat je het weet. Stel dat je in de toekomst wel 3D wilde kijken en er dan achter was gekomen, dan was je zuur geweest. Nu had je de tv nog kunnen retourneren na een week. Gelukkig Maar.

Veel plezier met de tv!