Asus WL-500g Premium Review

M-Opensource 8 februari 2008, laatste update op 28 oktober 2008, 3.738 views

Asus WL-500g Premium

Pluspunten

• Erg stabiel onder grote hoeveelheden dataverkeer
  • Custom firmware is mogelijk en goed beschikbaar
  • Printers zijn zeer simpel aan te sluiten en te gebruiken (wel even handleiding lezen over poortconfiguratie)
  • Externe harde schijf of usb stick wordt snel opgepikt en gedeeld in het netwerk
  • FTP server makkelijk in te stellen en te gebruiken
  • Zeer goed bereik van Wireless signal

Minpunten

• Firmware installeren/upgraden duurt erg lang (soms tot 10 minuten)
  • FTP features zijn niet erg uitgebreid, maar werkt wel naar behoren
  • BitTorrent downloads lopen lang niet altijd lekker (dit is via geintegreerd protocol/torrent servertje, via pc loopt prima)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Ongeveer een jaar geleden ging ik samenwonen en moest ik dus een nieuwe router aanschaffen, de oude bleef namelijk bij ouders en broer. Het liefst wilde ik een router die ook gelijk een printserver bevatte. Ik ging op zoek en vond... De Wl-500g Premium van Asus.

Specificaties en featureset
Specificaties
- 1x WAN poort (RJ45, 10/100 mbps)
- 4x LAN poort (RJ45, 10/100 mbps)
- 2x wireless antenne (1 intern, 1 extern)
- 2x USB 2.0 poort
- Wireless: 802.11g: 6, 9, 12, 18, 24, 36, 48, 54Mbps, 802.11b: 1, 2, 5.5, 11Mbps
- Wireless encryptie 64/128-bit WEP, TKIP, AES, WPA, WPA-PSK

Features
- Geintegreerde FTP server
- Geintegreerde printer server
- Geintegreerde BitTorrent, HTTP en FTP downloadfunctie naar externe harddisk
- Easy Setup button
- Firewall (NAT en SPI)
- MAC authenticatie
- Printer, webcam, harde schijf en USB stick op USB poorten aansluiten om te delen

Gebruik van Wl-500g Premium in netwerk
Ik gebruik de Wl-500G Premium in een 100mbps cat5e netwerkje waar 2 vaste pc's aan vast hangen en 1 laptop via het wireless signaal met de router praat. Daarnaast hangt er een VOIP telefoon van Siemens aan en een oude Xbox die als media center dient.

De router zelf hangt met de WAN poort in de muur en praat daarmee met het Universiteitsnetwerk van de Universiteit van Utrecht.

Ik heb m'n router ingesteld op DHCP met fixed addressing op basis van mac adres, zo is alles snel terug te vinden via IP voor mij.

Draadloos signaal
Het draadloze signaal gebruik ik vrij regelmatig met m'n laptop van werk. Over het algemeen weinig probleem gehad mits je dit netjes instelt op de router. Ik hebt de beveiliging op het hoogste niveau gezet en daarbij ook MAC-adres authenticatie, werkt in mijn ogen feilloos.

Het bereik ben ik ook erg over de spreken, m'n appartement is niet erg groot maar rondlopen tot enkele tientallen meters (zo rond 25 meter) is geen probleem voor het ontvangst (ruim 90%). Ook als ik in de slaapkamer zit met de deur dicht (ca 8 meter van de router af) geeft dit totaal geen probleem, het ontvangst blijft rond de 95% hangen.

Externe harde schijf
Zelf heb ik er een externe harde schijf aanhangen van 320 gb, geformatteerd in de EXT2 schijfindeling voor m'n muziek en film verzameling. Ik heb de ervaring dat de EXT3 format niet altijd lekker werkt met de geintegreerde FTP server. De schijf was soms onbereikbaar, wat nogal wat ergernis opleverde.

De schijf is dus ingedeeld volgens het EXT2 formaat en wordt gedeeld als UPNP device zodat de Windows Xp pc van m'n vriendin zonder gedoe er mee kan praten. De Xbox Media Center werkt ook via dit protocol en streamt via de harde schijf en router films en muziek naar de televisie en audio installatie. Voor de Xbox was dit even een instel-gedoe maar dat is een ander verhaal. Toen de connectie eenmaal werkte was het geen moeite om voor de router een snelle overdracht te maken via de USB 2.0 poort naar de Xbox. Films van 1,4 gb op DivX kwaliteit worden zonder enig probleem gestreamed. Ook dvd ISO's geven geen probleem.

FTP server
Op de router draait een FTP server voor mezelf zodat ik vanuit buiten het netwerk ook m'n bestanden kan bereiken.

De uploadrate van een pc naar de harde schijf via de router is ongeveer 2 megabyte per seconde, de download ziet daar iets boven, rond de 2,5 megabyte per seconde.

Een groot nadeel van de FTP server, er kan alleen op de eerste laag mappen een permissie worden gekoppeld aan een gebruiker, zodra je een map lager in de folderstructuur een aparte permissie wilt geven wordt dit geweigerd.

Webcam & USB stick
Een webcam heb ik nooit getest op de router maar de instellingen in de firmware suggereren dat een wencam plug 'n play is en deze via het internet kan broadcasten.

Een USB stick van 2gb met NTFS indeling heb ik getest en deze werd zonder moeite herkend en gedeeld binnen het netwerk.

Printer
Als printer heb ik een multifunctionele printer van Hp eraan hangen, de PSC 1410. De Printer hoeft alleen ingeprikt te worden en vervolgens moeten de instellingen op de Windows/Linux pc's gemaakt worden. Op een Linux bak is dit vrij gemakkelijk en snel gedaan, men wijst via het HP JetDirect Protocol naar de router en de rest gaat vanzelf. Via Windows Xp is dit echter net iets lastiger maar in de handleiding staat dit goed vermeld, dus netjes volgen en dat komt ook goed.

BiTtorrent/FTP/HTTP geintegreerd download functie
Ik heb in het begin getracht het BitTorrent protocol te gebruiken voor nachtelijke downloads naar de externe harde schijf. Na de eerste test bleek dat van de 4 test-torrents maar 1 het was gelukt om uberhaupt iets te downloaden. De rest van de torrents kon totaal geen connectie krijgen. Óf het protocol is heel kieskeurig ingesteld óf het is gewoon slecht geintegreed door de Asus techneuten, meer durf ik er niet over te zeggen.

De FTP en HTTP download functie heb ik nooit getest, simpelweg omdat de behoefte daar niet voor was.

Custom Firmware
Voor deze router is custom firmware beschikbaar die soms wat betere fucntionaliteit biedt maar wel wat unix kennis vereist aangezien het best nog wat problemen kan geven bij installatie. Ik heb zelf de firmware van Oleg regelmatig geprobeerd en getest en kwam tot de conclusie dat dit best goede firmware is, maar het installeren en configureren ging zeker niet zonder slag of stoot! Links naar de firmware en handleidingen van Oleg:

Een stabiele goeie router met leuke functies, verwacht echter van de functies niet al te veel diepgang, maar voor de hedendaagse prijs van deze router is het best een goede aankoop.

Custom firmware is beschikbaar, voor degene die de router toch iets te simpel vindt kan dit aardig wat toevoegen.

Heb jij ook een Asus WL-500g Premium?

Ik heb deze router ook en deel je positieve mening absoluut niet. Ding loopt regelmatig vast, waardoor je om de 20-30 minuten gewoon een minuut zonder connectie zit. En dan gebruik ik niet eens alle functies die het apparaat bied.

Geen enkele webcam werkt overigens, dus al met al ben ik alweer toe aan een nieuwe router.
Helaas, wellicht heeft je router een defect? De stabiliteit is bij mij altijd erg hoog geweest :)
Een overzichtelijke review.
Had je problemen om die share naar de harddisk goed te krijgen, want daar loop ik best wel op stuk.

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 28 november 2007 13:06]

Bedoel je de share aan de harddisk te koppelen op de router of de share te koppelen aan je Windows Xp installatie?
De share beschikbaar te stellen zodat ie niet standaard in read mode verschijnt. Met zowel een ntfs partitie als een ext 2 heb ik dit niet goed gekregen.
Is het ook mogelijk om nog te scannen vanaf een comptuter als de printer aan de router hangt ?
Vanuit Windows Xp is mij dit nog niet gelukt, eerlijk gezegd ook nooit echt actief naar gezocht. M'n main systeem is namelijk Ubuntu Linux dus daar ligt m'n nadruk wat meer....

Maar onder Linux schijnt het in theorie wel mogelijk te zijn, ik heb er een keer een avondje aan besteed maar kreeg het niet werkend.

Heb echter op fora wel gelezen dat er mensen waren die dit werkend kregen, dus ik heb er nog hoop voor. Ik zal het binnekort nog eens gaan proberen als ik ergens een vrije avond heb :)

<edit>
Mocht het me lukken, dan bericht ik hier m'n bevindingen.

[Reactie gewijzigd door M-Opensource op 28 november 2007 14:16]

Duidelijke en overzichtelijke view, ben op zoek naar een dergelijk apparaat en jij heb mij zojuist geholpen aan weer een stukje van de zoekpuzzel naar het beste :)
Begrijp ik goed dat je een extern opslagmedium via de USB-poort naar keuze kunt indelen als EXT2, EXT3 en als NTFS? Ik dacht namelijk in de handleiding gelezen te hebben dat alleen een EXT-versie of FAT32 kan.

Het zou erg fijn zijn als NTFS ook kan, want dan kan ik een externe 250GB schijf zonder herindelen er aan hangen.
M'n USB stick van 2gb in NTFS indeling werkte prima. Deze kwam dan als Share tevoorschijn op de Windows machines. Wil je een permanente schijf eraan hangen ben je denk ik beter af met EXT2.

Echter garandeert Asus niks als het om NTFS indeling gaat. So maybe I got lucky. De router heeft een Linux basis en deze slikt meestal geen NTFS. Dus voor stabiliteit, ga voor EXT2.
jammer dat de Torrents niet binnen willen lopen .... daarvoor wilde ik hem aanschaffen.
Beste M-Opensource,
ik heb ook enkele jaren een wl500g, echter kan ik mijn ftp server niet goed configureren met een gebruikersnaam en wachtwoord. Kan ik een backup copy krijgen van jou configuratie (uiteraard met een andere inlog/wachtwoord bijvoorbeer admin/1234. Of een printscreen van jou configuratie.

Bij voorbaat dank, Ozzie

ozzieokkie@hotmail.com