Philips SLA5520 Wireless Music Adapter Review

Ragger 30 november 2007, laatste update op 17 november 2015, 7.315 views

Philips SLA5520 Wireless Music Adapter

Pluspunten

• mooi dingetje
  • prima werking
  • goed geluid

Minpunten

• display nogal fel verlicht, met lelijk lettertype, daardoor niet fantastisch leesbaar
  • alleen in wireless LAN te gebruiken
  • uitsluitend met afstandsbediening te bedienen
  • wazige Club Philips-site

Kwaliteit Score: 4
Aanschafoverwegingen

Eind oktober heb ik een Philips SLA5520 aangeschaft, zo'n apparaat uit de Streamium-lijn van Philips. Primafoon had hem in de aanbieding, slechts 40 euro moest men ervoor hebben :) , terwijl ze normaal zeker 100 euro zijn (ik vroeg nog, "van de vrachtwagen gevallen zeker?"; scheen niet zo te zijn). Philips zou normaal gesproken niet mijn eerste keuze zijn, ik vind dat echt zo'n keukenapparatenmerk dat zo nodig met alles mee moet doen en dan 'halve' oplossingen biedt. Zeker op computergebied loop ik in een grote boog om Philips heen (slechte ervaring ook met een ooit overhaast aangeschafte webcam).
Maar 40 eurootjes, ach...

Omdat ik al een tijdje zo'n soort apparaat in gedachten had (ik zat bijvoorbeeld ernstig te denken aan een Logitech Squeezebox, maar schrok terug voor de prijs van 300 euro) voor mijn muziek, was dit een prima mogelijkheid een en ander eens uit te testen. Nu kon ik eindelijk mijn stapels cd's definitief de woonkamer uit zetten. En zou ik eens vaker een muziekje opzetten, want ik was in de regel eigenlijk te lui om een cd te selecteren en draaide dan maar geen muziek. En als deze zou bevallen, kon er altijd nog een duurdere (mooiere) oplossing komen.

Eerste indrukken

Een opvallend mooi afgewerkt apparaatje kwam uit de doos. Met een adapter, een audiokabeltje, een afstandsbediening en een installatie-cd. Gek dat er geen enkele knop op zit, alleen drie gaten: voor de stroom, voor het geluid en een resetknop (met paperclip in te drukken). De afstandsbediening moet je dus niet kwijt raken.
Wat betreft uiterlijk misstaat de SLA5520 in geen enkele (huis)kamer, kan ik alleen maar concluderen.

En draaien maar!

Installatie bleek redelijk eenvoudig. Stekker in het stopcontact, kabel (tulpstekkers) in de AUX van de versterker van de huiskamerinstallatie (een stapeltje NAD-producten van dik 10 jaar oud) en met de 'configuratie assistent' het apparaat ingesteld voor mijn wireless LAN. Tijdens de configuratie wordt er om een e-mailadres gevraagd. Hier moet je een bestaand adres invullen, want met dat adres moet je je ook aanmelden bij Club Philips. Alleen dan gaat alles goed werken. Met name voor internetradio is dat nodig.

De installatie-cd heb ik niet gebruikt. Ik las overal dat die software (in de ware Philipstraditie) tamelijk waardeloos was. In plaats daarvan maakte ik eerst gebruik van de media server van Window Media Player 11, kort daarna stapte ik over op TVersity Media Server. Deze werkt sneller dan WMP, dat merk je met het scrollen door de mappen en bestanden.
Sinds kort heb ik ook TwonkyMedia draaien. Deze lijkt nog beter te functioneren dan TVersity en beter configurabel te zijn. Maar ja, kost wel ¤29,95 na 30 dagen proeftijd. Even aanzien dus.

Een enkele keer stopt het afspelen abrupt. De netwerkverbinding valt dan even weg, zegt het schermpje, en het volgende nummer wordt geserveerd. Ik vermoed dat mijn computer daaraan schuld heeft. De oude en tamelijk trage XP 1700+ heeft steeds meer moeite met multitasking. Het kan ook het draadloze netwerk zijn, draadloos is en blijft immers behelpen in vergelijking met een bedrade oplossing.

Ik ben zeer tevreden over de werking van de SLA5520. Hij doet precies wat hij moet doen: muziek spelen van de harde schijf van mijn huiskamercomputer. Met een prima geluidskwaliteit, afhankelijk van de kwaliteit van je mp3's natuurlijk.

Een prima functionerend, eenvoudig apparaatje. Zeer zeker zijn geld waard, maar dat is makkelijk gezegd met een luttele 40 euro. Over de meer gangbare 100 euro zou ik toch dieper nadenken. Vanwege mijn (voor)oordelen over Philips, en omdat er voor dat geld misschien iets mooiers te krijgen is.

Het gemak van deze manier van muziek spelen is niet te onderschatten. In luttele seconden stap je van Kate Bush via Motörhead naar Joy Division. Geen gezoek meer, geen gedoe, één centrale map met al je muziek op volgorde en je bent klaar. Ik merk nu al dat ik mijn muziek meer ga draaien en meer ga waarderen.

Voor de toekomst denk ik aan een NAS, en misschien gaat er nog eens een nog mooier apparaat komen (deze kan dan in een andere kamer dienst doen), eventueel met videomogelijkheden erbij.

Heb jij ook een Philips SLA5520 Wireless Music Adapter?

mede door je review heb ik hem ook aangeschaft en het is idd een mooi apparaatje. probleem is alleen: ik krijg met geen mogelijkheid favoriete radiozenders toegevoegd. mp3's die worden gestreamd vanaf m'n networkcenter dmv twonky kan ik zonder probleem toevoegen aan favo's door de (un)mark knop te kiezen. nu ben ik ongeveer 5 min bezig voor ik op mn favo radiostation ben.. ook zender als 3 fm en radio 2 staan niet in de lijst van de te streamen zenders.. zo moeilijk zal het toch wel niet zijn? iemand een tippie voor me?
JaNuZ
Goeie review, ik heb hem ook en ben er ook erg blij mee :)
Ik heb alleen de internetradio niet aan de praat gekregen, heb me ook aangemeld bij de philipssite e.d. maar lukte niet :(

Ik heb hem via Upnp aangesloten op een Lacie ethernetdisk (NAS), werkt vlekkeloos, heb dus ook geen software hoeven te installeren.

[Reactie gewijzigd door vandermark op 27 november 2007 16:26]

Goed geluid ?????
Het ding zelf bepaald niet of het geluid goed is, hij geeft het alleen maar door. |:(
Eindelijk gevonden, doe er uw voordeel mee:

1. On the SLA5520, browse to the Internet radio station and play the Internet radio station
2. On the remote control press Home button
3. Select and enter any available UPnP server (simply select PMM or WMC)
4. When you've entered the UPnP server, on the remote control press the Info button
5. You can now "Mark" the Internet radio station as Favorite or have the Internet radio station defined as a Preset.

JaNuZ.
...Tja...., en nu in normaal nederlands voor een digibeet ?

Ik heb gisteren zo'n ding gekocht voor ¤25 op marktplaats. Met de bedoeling om er internet radiozenders mee te kunnen ontvangen, want dat doe ik nu via de pc. Moet dus je pc aanstaan, en dat kost meer stroom dan zo'n streamium gevalletje (plm 3,5 watt las ik ergens).

De software cdrom zat er niet meer bij, maar da's ook niet nodig als je alleen internetradiostations wilt ontvangen. Ik heb evengoed wél de bijbehorende software gedownload, want wie weet waar het ooit nog goed voor is....

Na zo'n 30 pogingen eerst maar eens de paperclip in het reset gaatje, om daarna opnieuw te beginnen. Nederlandse taal ingesteld, tijd en datum etc., en een email adres ingevuld.

Ik kreeg weer keurig het zoveelste mailtje, kan ook niet anders, want mijn draadloze router is niet beveiligd, en vraagt dus ook niet om 'n wachtwoord. Zelfs met de laptop kan ik achter in de schuur zo het www op.

Maar...., als ik met de sla5520 een radiozender op wil zoeken, lukt dat niet !
Als ik het apparaat met de afstandsbediening inschakel, zie ik een schermpje waar ik kan kiezen tussen Internet radio of Favorieten. De eerste keuze staat dan al op Internet Radio, en dat is goed, want dat wil ik ook. Je kunt ook favorieten aanklikken, maar dat is leeg, want er staat geen muziek op mijn pc, en ik heb ook de software niet geďnstalleerd. Is ook niet nodig als je alleen radiozenders wilt beluisteren, toch ?

Ik klik dus op Okay, en dan wordt voor de zoveelste x naar mijn e-mail adres gevraagd (waarmee ik me al meerdere malen aangemeld heb.....) Vul ik dus wederom in, en ik klik op Okay.
In het volgende schermpje komt te staan dat er een probleem met de server of de netwerkverbinding is. En da's dus niet waar, want ik had al eerder mijn e-mail adres ingevuld, en kreeg daar ook keurig een bijbehorend mailtje van, met een link waar ik op moest klikken !
Ook mijn (draadloze) laptop blijkt gewoon te werken, dus helemaal niks mis met de draadloze netwerkverbinding !

Kortom; ik kom geen stap verder, heb al van alles geprobeerd, misschien ook wel foute dingen gedaan, dus......., eerst de paperclip maar weer eens in het reset gaatje....!

En hoe nu verder ? Ik zou het niet weten, hopelijk is er iemand die mij in het Nederlands kan vertellen wat ik moet doen om radiozenders te kunnen ontvangen met dit onding ????!

De door mij gebruikte router is een Asus 125 highspeed wireless router WL-520g. Ik heb er geen wachtwoordt op, de router maakt dus automatisch contact, ook met de sla5520.

Polderknoert
Zie mijn reactie hieronder (die dus verkeerd geplaatst is in de reactieboom).
Hete is natuurlijk lang geleden dat ik dit apparaat had (intussen al weer jaren plezier van een Squeezebox) en ik weet niet mee hoe het werkt. Wél lees ik in mijn eigen verhaal dit:

"Internetradio werkt ook vlekkeloos. Vaag alleen dat je je favoriete internet radiostations moet aanmelden op je persoonlijke Club Philips-pagina. Alleen dan worden ze zichtbaar op de SLA5520. (Ook in TVersity kun je radiostations invoeren, dat werkt ook prima.)"

Die Club Philips-pagina's bestaan vast niet meer. Mijn advies: schop de vage software eraf en probeer het met TVersity. (Kost tegenwoordig geld, zie ik, een slordige 4 euro.)
Beste Ragger,

Dit lijkt mij de enige juiste oplossing, want die waardeloze Philips - rotzooi kun je absoluut niets mee (vandaar dat ik het kreng 'n tijdje goed heb opgeborgen, zodat het kan afkoelen, en ik ook....).

Nu ik jouw antwoord lees, wil ik je tip graag uitproberen. maar...., hoe kieper je die waardeloze software er af, en hoe zet je er iets nieuws op ??? Er zit géén usb aansluiting oid op het apparaat, dus hoe doe je dat ?

En 'n progamma zoals bv VLC media player, Win media player,of Real player, kan dat er ook op ? Dit zijn nl progamma's die ik ook op mijn laptop heb, en die werken alle drie prima. Als ik zoiets op de streamium zou kunnen zetten, zou die het dus ook moeten doen. TVersity mag er ook op, mij om het even als het maar gaat werken. Maar.........., hoe doe ik dat ??????????????

simonoud@live.nl
Software installeer je op een computer in je netwerk. Je SLA5520 stel je zo in dat ie connectie maakt met die computer.

Op de SLA5520 installeer je dus geen software.