Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud Review

TiberiusJD 13 april 2012, laatste update op 13 april 2012, 2.021 views

Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud

Pluspunten

• Snel
  • Mooi
  • Goede batterij (zeker met dock)
  • Connectiviteit
  • Helderheid scherm

Minpunten

• Beetje backlight bleeding
  • Wi-Fi is niet van de snelste
  • Trage bestandsoverdracht
  • Scherm wiebelt een beetje wanneer het in het dock zit
  • GPS

Toen ik hoorde dat de transformer prime begin januari zou uitkomen, was ik niet echt blij. Dit komt omdat ik een week daarvoor de originele transformer had gekocht. De prime zou ik dan maar overslaan. Maar toen ging het scherm van mijn transformer kapot (dit was begin december), en een maand later krijg ik te horen dat hij niet meer gerepareerd kon worden. In ruil heb ik een waardebon teruggekregen. Dit was een geluk bij een ongeluk, want daardoor heb ik eind januari de prime kunnen bestellen bij vandenborre (in BelgiŽ dus). Eind februari was de prime binnen. En nu heb ik er een dikke maand mee kunnen spelen. En in deze review wil ik mijn ervaringen met jullie delen. Ik heb de asus eee pad transformer prime gold met dock.

Opbouwende kritiek is altijd welkom.

Overzicht
  • Wat zit er in de doos?
  • Eerste indruk
  • Apps
  • Scherm en camera
  • Video
  • Gps en Wi-Fi
  • Na een paar weken in gebruik
  • Besluit
Wat zit er in de doos?
Op de foto zie je wat er allemaal in de doos zit. eerst heb je natuurlijk de tablet en het dock. Je hebt ook een reinigingsdoekje voor het scherm. En de gebruikelijke garantiebewijsjes. Verder heb je een lader+kabel.

Eerste indruk
Toen ik de transformer voor de eerste keer uit zijn doos haalde vielen mij al direct een paar dingen op. Hij weegt veel wat minder dan de oude transformer. En hij ziet er naar mijn mening toch heel wat chic ‘er uit. Toen ik hem voor e eerste keer opstartte, begon hij android al direct te updaten naar ice cream sandwich. Ik begon ook direct al mijn oude transformer apps te downloaden. Ik vond ook dat hij in het begin redelijk wat last had van lag. Geen al te best begin. Maar na een paar reboots was de lag volledig verdwenen.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
Zoals ik al zei de prime ziet er heel mooi uit, ik was eerst wat sceptisch toen ik de gouden kleur zag in de folders, maar eigenlijk heeft hij een meer zilverkleurige uitstraling. Hij ziet er ook enorm slank uit.

Na een paar weken de transformer gebruikt te hebben, kan ik niet anders dan tevreden zijn. De TF2 is echt heel degelijk gebouwd. Ik kan nergens een plek vinden waar ik het scherm kan induwen. Het dock is ook heel degelijk gebouwd, en het toetsenbord typt lekker (heb ook heel deze review geschreven op mijn prime)

Gelukkig hebben ze ook iets gedaan aan de dikte en aan het gewicht. Ik vind het een enorme verbetering, zeker qua gewicht. Je kan hem bijna uren voor je houden zonder dat je iets voelt. Het lage gewicht van het dock zorgt er wel voor dat als je aan het typen bent, en je wilt een beweging doen op het scherm, dan kan hij soms wel achterover hellen.

Prestaties en specs
Uiteraard heb ik wat benchmarks gedraaid. Ik heb 2 benchmarks gedraaid om de pure
rekenkracht te testen. Ik heb elke benchmark 10X uitgevoerd, en daarvan het gemiddelde genomen. Ik heb ook op elke energiestand van de Prime een benchmark gedaan. 1 in performance mode, 1 in balanced mode, en 1 in energy saving mode. De benchmark tools die, ik heb gebruikt zijn te vinden in de Play Store

Benchmark 1: antutu

Benchmark 2: quadrant:

Zoals je kunt zien is hij qua ruwe processor kracht echt wel de snelste.De HD2 kan natuurlijk niet echt meer mee, maar het is mooi om te zien hoe snel de mobiele processoren evolueren in 2 jaar tijd. Ik denk dat er verder geen commentaar bij moet, de cijfers zijn duidelijk genoeg.

de volledige specificatielijst kan je hier bekijken.

dock en aansluitmogelijkheden
Zoals ik al zij is het dock heel degelijk gebouwd, en typt het toetsenbord lekker. Het aansluitmechanisme is in mijn opinie sterk verbeterd in vergelijking met de vorige transformer. Het is nu gewoon veel makkelijker om het scherm in het dock te laten glijden. Je moet nu totaal geen kracht meer zetten. Dit heeft als nadeel dat de tablet zelf een beetje los zit. Je kunt het scherm toch wel wat heen en weer bewegen. Dit is irritant wanneer je overschakelt van typen naar Touch screen.

De aansluitmogelijkheden waren voor mij 1 van de belangrijkste redenen om deze te kopen, en niet een Ipad. Het is heel makkelijk om even je pas genomen foto’s te bekijken wanneer je op reis bent. Of om je harde schijf aan te hangen wanneer je nood hebt aan die ene film op je HDD. Het uitbreiden van het geheugen is handig voor later, maar ik vind 32 GB al genoeg ruimte. Zeker als je er altijd een HDD kan aanhangen van 1 TB. En de micro HDMI uitgang is ook altijd handig wanneer je een filmpje wilt afspelen op je TV.

Batterij
Tja, hij gaat gewoon heel lang mee, zeker met het dock. Tijdens de autoreis naar de Alpen heb ik heel de tijd naar films gekeken, en had na 9 uur nog ruim 40% over. Ik heb hierover geen echte benchmarks genomen, maar in de review van tweakers testen ze dit uitgebreid.

Apps
Asus levert een heleboel interessante apps en widget mee bij prime. Zoals een volledig office-suite namelijk polaris office, het levert ook een handige note-app mee, en een handige task-manager widget. Op de screenshots hieronder zie je hoe mijn homescreens zijn ingedeeld, en welke apps ik allemaal gebruik.

Scherm en camera
Het scherm is heel goed. Als je heel goed kijkt, kan je nog pixels onderscheiden, maar dan moet je op 2 cm van het schermoppervlak hangen. Teksten zijn enorm leuk om te lezen. Wat echt een pluspunt is, is de helderheid van het scherm. Ik heb nog totaal geen last gehad van reflecties. Toen we in de auto zaten naar Frankrijk, kon ik makkelijk een filmpje kijken, terwijl mijn vader alle moeite van de wereld had om iets te zien op het scherm van zijn netbook.

Het fototoestel is degelijk, en kan goede foto’s maken. Hij heeft ook enkele leuke toepassingen ingebouwd. Hieronder enkele voorbeelden vergeleken met mijn compactcamera, een panasonic lumix. Je kan zien dat de foto's in het donker van de prime toch wat minder goed zijn, dan die van de lumix.

FOTO 1: In het donker met flash

Foto genomen met de prime

Hier kan je de fotos in volle glorie zien.( De eerste link is de foto genomen met de lumix)

FOTO 2: Bij gewone lichtomstandigheden

FOTO 3: close-up

Video
Video kijken op dit ding is een waar genot. In samenwerking met MX video player, kan hij bijna elk formaat afspelen. Als test heb ik een paar heel zware films afgespeeld. Bij geen enkele film moest hij bufferen, of stotterde hij. Dit was wel even anders bij de eerste TF.

Screenshot The Matrix

MKV-bestand van het eerste deel van de Matrix-trilogie . Het gaat hier om een FullHD bluray-rip. 6.68 GB groot.

GPS en Wi-Fi
Tja, dit is helaas wel de zwakke plek van de TF2, zeker het gemis aan een consistente wifiverbinding vind ik soms wel irritant. Soms kan je hebben dat hij meer dan 3MB/s haalt, maar als de tablet dan een beetje daalt, zakt hij soms onder de 1MB/s. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de metalen behuizing. Hieronder heb ik een paar keer de speedtest app. Gedraaid, en vergeleken met mijn PC (met draad) en mijn telefoon, een HTC HD2

De testen zijn gedaan 2verdiepingen boven de router, die je hier kan zien http://tweakers.net/price...3700-(n600).html#tab:info.
Ik heb telkens minstens 20 testen gedaan, om een accuraat gemiddelde te krijgen. Ik heb telkens de download snelheid getest in KB/s

Hier zie je de sterkte van het signaal 2 verdiepingen boven de router

resultaten

Zoals je kunt zien is mijn HD gemiddelde sneller dan mijn prime. Dit komt omdat mijn HD2 een veel stabielere verbinding had dan mijn prime. Want de minimum snelheid bij de prime was 456 KB/s en bij mijn HD2 was dit 1056 KB/s. De maximale snelheid was bij mijn prime 3156 KB/s en bij mijn HD was dit 2156 KB/s. Hier kan je duidelijk uit afleiden dat de verbinding soms niet echt stabiel is.

Gelukkig is hij nog snel genoeg om een film in DVD-kwaliteit te stream zonder stotteringen of buffertijden. Als je een 720p-video wilt streamen, dan zal je soms toch wel even moeten bufferen. Youtube-filmpjes kijken, en browsen gaat el verrassend vlot. Al bij al kan je zeggen dat de verbinding degelijk is, maar niets meer dan dat.

De GPS is spijtig genoeg niet echt stabiel. Als je stilstaat, dan heb je in mijn geval altijd binnen de 2 minuten een fix, maar als gaat beginnen bewegen, dan valt het signaal geregeld weg. En als je dan op een autosnelweg zit, dan vindt hij je zelf niet, omdat je te snel beweegt. En dat is toch wel jammer. Gelukkig gaat ASUS hier iets aan doen, door een externe GPS-ontvanger beschikbaar te stellen. Ik zal deze testen, en mijn bevindingen hier dan bijzetten.

Signaal sterkte als ik stilsta, hier heb ik ook een fix

Signaal sterkte als ik aan het bewegen ben, fix is weg

Besluit
Ik ben heel tevreden met mijn aankoop. Als mobiel mediaplatform is het echt wel superhandig. Je hebt een heel goede batterij duur, zodat je heel lang media kunt consumeren. Hij is enorm vlot, heeft een goed scherm, en eet bijna elk videoformaat dat je hem toewerpt.

Helaas heeft hij ook wat gebreken. De GPS-functionaliteit is echt slecht. En de stabiliteit van de wifiverbinding kan ook beter. Verder zijn er ook een paar, kleine foutjes, maar die wegen niet echt op tegen het gemak van dit monster

Over de prijs kan je veel zeggen, voor sommige 600 euro veel voor een tablet. En dat is ook zo. Maar je hebt in mijn ogen wel de meeste complete tablet van het hele pak. En voor premium hardware moet je nou eenmaal de volle pot betalen. En om de concurrentie echt volop aan te kunnen gaan met de nieuwe ipad, zal hij toch wel wat goedkoper mogen worden.

Moesten er nog vragen zijn, stel ze dan gerust.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud?

De helft van het apparaat functioneert niet naar wens, als we je "Negatieve Eigenschappen" mogen geloven, maar je geeft toch voor vrijwel alles 5 sterren.
Nu ben je wel aan het overdrijven. Wifi is niet van de snelste, maar wel snel genoeg om comfortabel te kunnen surfen.

GPS kan alleen een fix krijgen wanneer ik stil sta, maar ASUS gaat binnenkort een externe GPS-ontvanger uitbrengen (GRATIS)

backlight bleeding zie je alleen wanneer je een zwart scherm hebt, en je er op let

Dus het zijn allemaal kleine puntjes waar heel goed mee te leven valt.

En de cons wegen totaal niet op tegen de pros

maar dit is allemaal mijn eigen ervaring
Il heb nu een a500 acer de prime werkt dis echt veel sneller, want il gebruik hem alleen Om te surfen
Want as dis sneller is ha il hem aanschaffen
Het toetsenbord van je a500 werkt ook niet naar behoren zie ik?

Ben ook een tevreden prime gebruiker, wifi kan idd beter, maar in praktijk ruim voldoende.
Maar is hij sneller met surfen ?
tja ik heb nooit een iconia gehad. Dus ik kan niet vergelijken. Het beste wat je kan doen, is eens in een winkel een prime gaan uitproberen, en er wat mee surfen. Als je hem alleen gebruikt om te surfen, is het volgens mij beter om je acer te houden.

Ik was eigenlijk ook niet van plan om mijn oude transformer weg te doen, maar die is kapot gegaan, en toen heb ik deze gekocht.
Kan je misschien de apps die je veel gebruikt en die dus op je home screens staan noemen/omschrijven?
De foto's kunnen niet vergroot worden waardoor het niet te zien is welke apps je gebruikt.

verder hele mooie review!
Ik ben ook erg blij met mijn TFP (overgestapt vanaf iPad).
Hier kan je de foto's beter bekijken

de widgets die ik gebruik zijn (die met * zitten er normaal standaard bij):
de task manager van asus*
dual battery widget
youtube widget *
calender widget*
weer widget*
springpad widget

[Reactie gewijzigd door TiberiusJD op 13 april 2012 21:59]

Zeer mooie review: 4 sterren!
Goede review!!
Dat van het een beetje wiebelig zitten in het dock heb ik totaal geen last van. Nu moet ik wel toegeven dat ik een transparante back protector (gewoon doorzichtig raamfolie bij de prxais vandaan) er op heb zitten, misschien daardoor.