QNAP TS-112 Turbo NAS Review

Lowizi 12 april 2012, laatste update op 21 april 2012, 11.065 views

QNAP TS-112 Turbo NAS

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik ondanks enorme hoeveelheid mogelijkheden
  • Geruisloos
  • Zeer goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Nog geen negatieve eigenschappen kunnen ontdekken.

Kwaliteit voeding Score: 4
De aanleiding
Een aantal maanden geleden heb ik een mediaplayer gekocht, dat was in eerste instantie de Mede8er 500X2 http://www.mede8er.nl/producten/nieuw-med500x2.html.
Op zich was ik tevreden over dit systeem, toch waren er enkele dingen die in mijn ogen eenvoudiger konden.

Het is niet mogelijk om rechtstreeks NZB bestanden op de Mede8er te downloaden en uit te pakken.
Zodoende ben je aangewezen op je pc om vervolgens bestanden naar de mediaspeler te kopiŽren.
Het verzenden van bestanden via het netwerk gaat erg langzaam en het constant loskoppelen van de speler en deze vervolgens op je pc aan te sluiten is ook niet handig.

Keuze
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een NAS, zodat ik alle informatie op een centrale plaats kon gaan verzamelen en deze vervolgens met allerlei apparaten kon gaan delen.
Al snel kwam ik tot een keuze tussen twee merken, namelijk Synology en QNAP.
Dat komt vanwege mijn belangrijkste voorwaarde, een duidelijke interface met mogelijkheden tot het installeren van add-ons op de NAS. Op die manier kun je hem gebruiken zoals je wilt.
Beide merken staan bekend om hun bijzonder gebruiksvriendelijke interface en uitgebreide mogelijkheden.
Dit http://www.smallnetbuilde...-between-synology-vs-qnap artikel heeft me daarbij geholpen.
De QNAP 112TS is voorzien van een 1,2 ghz processor en heeft 256mb ram. Er bestaat ook een 110TS uitvoering,maar deze heeft wat mindere specificaties.

Nadat mijn keuze op de QNAP 112TS was gevallen (ik wilde namelijk de 2TB HDD uit de Mede8er gaan gebruiken) heb ik deze bij 4Launch gekocht. Daarbij heb ik een WD TV Live http://wdc.com/nl/products/products.aspx?id=330 gekocht waar ik later nog even op terugkom.

Inhoud verpakking
Het pakket van de QNAP 112TS bestaat uit de NAS zelf (behuizing excl. HDD), een bracket om een 3,5" schijf op te monteren d.m.v. 4 bijgeleverde schroefjes, een netwerkkabel, een snelstartgids en een cd met software. Het geheel ziet er erg degelijk uit en is zeer strak vormgegeven in het wit.

Eerste indruk
De NAS is van glimmend wit kunststof en staat erg stabiel door de vier pootjes die aan het frame vastzitten. Het apparaat is voorzien van een ingebouwde ventilator die overigens volledig geruisloos is.
In eerste instantie was het mijn bedoeling om de NAS in de meterkast te plaatsen. Maar toen ik zag hoe mooi deze is vormgegeven en hij absoluut geen geluid (en warmte) produceert, heb ik besloten hem op mijn bureau te plaatsen.

De installatie
Het installeren van de harde schijf (dit model ondersteunt een schijf van maximaal 4TB) was een klusje van 2 minuten. Je plaatst de schijf op de meegeleverde bracket. Je schroeft hem vast met 4 schroefjes. Vervolgens schuif je de NAS open en plaats je de bracket in de NAS. Er zijn geen aansluitkabels nodig. De NAS is namelijk zo ontworpen dat je de connectoren van de schijf op het aansluitpunt van de NAS schuift wanneer je deze plaatst. Vervolgens kun je de kap terug op de NAS schuiven en zet je deze vast met 2 schroefjes.
Daarna kun je hem een plekje geven en aansluiten op de netstroom en je netwerk.
Via de meegeleverde software op de cd kun je het programma "Finder" kun je op eenvoudige wijze je NAS configureren. Wanneer je dat hebt gedaan is hij gereed voor gebruik.
Om de schijf zichtbaar te maken in Windows 7 was het nodig om zelf een netwerkkoppeling te maken.
Maar dat probleem ligt bij Windows en niet bij QNAP.

Gebruik
Via een webinterface kun je vervolgens aan de slag om echt het maximale uit je NAS te gaan halen.
Wanneer je naar het IP adres van je NAS gaat, kom je in het hoofdmenu en kun je allerlei zaken in gaan stellen.
Zo kun je d.m.v. een RSS feed NZB bestanden laten filteren van websites en deze automatisch laten downloaden. Je kunt daarbij instellen om bij een bepaalde gebeurtenis een email te laten versturen.
Er zijn talloze add-ons beschikbaar die je eenvoudig kunt installeren.
QNAP heeft voor Android en IOS gratis apps beschikbaar. Er is helaas nog geen officiŽle app voor Windows Phone 7.5.
Met deze app kun je direct in de mediabibliotheek van je NAS om vervolgens films, foto's of muziek naar je Android telefoon of Ipad te streamen bijvoorbeeld. Mocht je apparaat geen DIVX ondersteunen, dan kun je altijd nog een losse speler installeren en de NAS via een verkenner app benaderen.
De installatie en configuratie van de QNAP 112TS gaat erg gemakkelijk. Om een goed beeld te krijgen van alle mogelijkheden kun je het beste even hier kijken http://www.qnap.com/nl/pro_detail_feature.asp?p_id=191.
De gemiddelde overdrachtssnelheid ligt overigens rond de 65 Mb/s.

TIP: Mocht je meerdere routers gebruiken let er dan even op dat er slechts een router IP adressen uitdeelt (op de andere router DHCP uitschakelen). Op die manier krijgen alle apparaten een IP in dezelfde range en kunnen ze elkaar zien en met elkaar communiceren.

Eigen opstelling
Een combinatie die ik echt aan kan raden is de QNAP 112TS (of 212TS wanneer je 2 schijven wil plaatsen) in combinatie met de WD TV Live mediaplayer. Terwijl de NAS (via RSS) alle media binnenhaalt, kan de WD TV Live deze meteen vinden. Deze mediaplayer gaat zelf via Internet op zoek naar metadata uit diverse bronnen en voegt deze automatisch aan je bestanden toe.
Op deze manier heb je nergens geen omkijken meer naar! Mocht er toch wat mis gaan, krijg je meteen een email binnen op je telefoon :)

De QNAP 112TS is zijn geld meer dan waard. Wil je een NAS, gewoon om als backup te gebruiken is hij prima geschikt. Wil je een NAS waar je de gekste add-ons op kunt installeren en wil je alles automatiseren? Dan kun je met deze NAS ook alle kanten op. Hoe je hem ook toe wil passen, de duidelijke en zeer gebruiksvriendelijke webinterface helpt je hier perfect bij. QNAP heeft ook een zeer actief gebruikersforum (meer dan Synology, wat ook een afweging was in mijn keuze).
Ik kan deze NAS dan ook zeer aanbevelen.

Heb jij ook een QNAP TS-112 Turbo NAS?

Er bestaat ook en J uitvoering,maar deze heeft wat mindere specificaties.
Hier haal je de QNAP en Synology door elkaar. Verder goede review :)

Welke QPKG's gebruik je allemaal?
Thnx! :) je hebt helemaal gelijk, heb het meteen even aangepast.
Op het moment gebruik ik alleen nog de QPKG van Sabnzbd. Ben verder de mogelijkheden nog wat aan het verkennen. Je kunt er zoveel mee!
Hi, leuke review, ik denk ook aan een nas, en ik heb een wd tv live. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld dat de player alle metadata binnen haalt, en je hebt de nas zeker wired aangesloten op de wdtv?
Nee ik stream alles naar de wd tv live. De wd haalt de filminfo zelf automatisch binnen via tmdb en moviemeter. Die kun je als metabron invoeren bij de instellingen. Dus wanneer de wd nieuwe films / muziek op de NAS vindt, vult ie zelfbde metagegevens aan. Super handig :)
Thnx martijn_ad :) De maximale snelheid die ik haal is rond de 1,1 Mb/s met Sabnzbd+ (Ziggo alles-in-1 basis abonnement).
Deze gebruik ik nu in combinatie met Spotplanet voor Android https://play.google.com/s...ature=more_from_developer
Op die manier kun je via 3g even een nzb naar je NAS sturen.

Wanneer ik thuis ben gebruik ik Movie Browser (er staat voor tablets, maar werkt ook op smartphones). Dan kan ik door mijn verzameling bladeren.

[Reactie gewijzigd door Lowizi op 18 april 2012 15:05]

Heb deze ook en ben er erg tevreden over. Het duurde wel even voor ik alles naar m'n hand had weten te zetten, maar er is veel mogelijk. Heb er zelf Java icm BubbleUPnPServer op draaien en een nieuwere versie van Twonky, zodat ik muziek en films kan streamen naar overal en nergens waar ik wifi heb. Enig probleem is dat de Java-module weleens crasht, waarna je die handmatig moet uit- en weer inschakelen. Prima nas en goed van buiten te benaderen.
Ik mis eigenlijk de performance van de unit. Wat haal je aan doorvoersnelheden als je hem als een reguliere CIFS share benaderd? In de regel zit het rond de 50Mb/sec met dergelijke apparaten, maar ben toch benieuwd.
Goed punt Rataplan, helemaal vergeten te vermelden. Ik heb uitgebreid getest en kom tot een gemiddelde overdrachtssnelheid van 65 Mb/s. Dus dat is best goed denk ik.
Leuke review! Ik ben benieuwd wat voor downloadsnelheid je haalt met sabnzb? En heb je ook nzbget geprobeerd? Die kan geloof ik ook op de nas. Iets minder sjiek maar veel lichter en dus sneller.
Hij is alleen vrij prijzig voor een 1 bay NAS.
Voor paar tientjes meer heb je de 2 bay NAS van Synology.
Vind je het niet link zo'n 1 bay NAS? Als tie crashed ben je alles kwijt.