Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

Alphyraz 12 juni 2012, laatste update op 16 december 2013, 7.283 views

Logitech Performance Mouse MX

Pluspunten

• Niet teveel onnodige toeters en bellen
  • Handige oplaadfunctie
  • Zelf de knoppen instellen

Minpunten

• Batterij had iets langer mee mogen gaan

Voorwoord
Ik heb deze Logitech Performance Mouse MX medio maart 2012 gekocht en in deze review ga ik uitgebreid vertellen wat ik er tot nu toe van vind. Ik ben ook van plan om eens in de zoveel tijd m'n review bij te werken om te kijken hoe ik er dan over denk. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! :)

Wat zit er in de doos?
  • De muis
  • Een stopcontactlader
  • De wireless connector
  • Een verlengsnoer voor de wireless connector
  • Het oplaadsnoer (deze kun in je computer of in de stopcontactlader pluggen)
  • Een CD met de stuurprogramma's en het beheerprogramma
  • De handleiding
  • Een etui om de snoeren in op te bergen (voor als je bijvoorbeeld op reis gaat)
Eerste indruk
Toen ik de muis gekocht had, is het eerste wat ik deed natuurlijk de verpakking openen om hem er zo snel mogelijk uit te halen. De muis zit in een vrij grote doos en zit vast in een stuk plastic, waar de wireless connector ook in vastzit.

Toen ik de muis eruit gehaald had, was ik gelijk onder de indruk van het strakke design. Je kunt namelijk echt zien dat er veel tijd in het design is gestoken, om het er zowel goed uit te laten zien, als dat de muis comfortabel in de hand ligt. Nadat ik voor het eerst m'n hand erop gelegd had, voelde ik dat de muis lekker ik m'n hand lag en dat je er goede grip op hebt.

Fysieke- en softwareinstallatie
Zowel de fysieke als de softwarematige installatie was zo gebeurd. Het is gewoon, zoals verwacht, een plug-and-play muis. Je kunt je PC aan laten staan, de wireless connector inpluggen, de muis aanzetten en Windows (ik gebruik hem onder Windows 7 Ultimate) installeert automatisch de stuurprogramma's waardoor je in minder dan een halve minuut al met je muis aan de slag kunt.

Opbergplaats
In de doos zit een handig snoer waar je de wireless connector in kunt pluggen, waardoor je de wireless connector dichter bij de muis hebt liggen zodat je minder vertraging hebt. Ik heb dit snoer achter m'n beeldscherm opgeborgen, ongeveer een halve meter van de muis af en ik merk geen vertraging, waardoor het echt lijkt alsof het een muis met een draad is.

Software
Zoals ik al zei, installeert Windows zelf de stuurprogramma's waardoor de muis snel klaar voor gebruik is. Het gaat dan wel echt over de basis, want je kunt de muis dan alleen gebruiken met de standaardfuncties en de extra knoppen kun je niet aanpassen naar eigen wens. Voor dat probleem is er een gemakkelijke oplossing; er zit namelijk een CD in de doos die je door een installatieprocedure van ongeveer vijf minuten leidt. Wanneer je deze software hebt, kun je per knop aangeven wat er precies mee moet gebeuren. Ik raad echter wel aan om direct de nieuwste software van SetPoint (dit is de configuratiesoftware van Logitech – screenshot staat onderin) te installeren, omdat deze je gewoon het meeste gemak en functies bieden.

Knoppen op de muis
Ik ben zelf een muis gewend met alleen de linker- en rechtermuisknop en een scrollwiel. Ik houd dan ook niet van muizen die bijvoorbeeld knoppen hebben bij je duim of twee scrollwielen. Toch bevalt deze muis me erg goed omdat de de knoppen afzonderlijk van je hand zitten waardoor je er niet per ongeluk op drukt. Je hebt namelijk een ZOOM, vorige en volgendeknop (waarvan je de functies zelf kunt instellen). Omdat deze knoppen boven je duim zitten zou je denken dat je er misschien makkelijk met je duim tegenaan komt en erop drukt, maar dat is niet het geval; je duim zit namelijk in een kleine hoek in de muis waardoor je duim niet zomaar omhoog kan glijden en je vervolgens per ongeluk op een knop drukt. Als je wl op een knop wilt drukken is dat ook geen probleem, want als je je duim licht optilt, kom je alsnog makkelijk bij de knoppen uit.

De duimknop
De duimknop vind ik zelf een goede toevoeging aan de muis. De naam zegt het al, je ligt er namelijk met je duim op. Deze knop is ook weer iets zwaarder om in te drukken, maar dat is om ervoor te zorgen dat je er niet per ongeluk op drukt. Standaard krijg je een overzicht met je openstaande vensters te zien in Windows als je erop drukt, maar deze vond ik niet zo mooi dus heb ik hem aangepast naar Flip 3D, omdat ik deze mooier vind en makkelijker vind werken, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Ondergrond
Je kunt de muis op meerdere ondergronden gebruiken. Ik heb begrepen dat je hem zelfs op glas kunt gebruiken, maar hier heb ik geen ervaring mee. Eerst gebruikte ik de muis altijd op een houten tafel, maar ik ben naderhand overgestapt op een muismat. Ik moet zeggen dat ik de muis fijner vind werken op de muismat, aangezien het dan net wat lekkerder glijdt. Ook heb ik 'm een paar keer op een leren bank en een dekbedlaken gebruikt, en ook daar merk ik geen vertraging of hapering tijdens het bewegen van m'n muis, maar normaal gesproken komt de muis niet op zulke ondergronden.

De batterij
Ook de batterij is in deze muis een belangrijk punt. De batterij gaat namelijk ongeveer vier dagen mee als je hem veel gebruikt (terwijl ongeveer een week aangegeven wordt). Ik was zelf bang dat het een gedoe zou zijn met batterijen, omdat ik dit gewend ben van oudere draadloze muizen. Bij de Logitech Performance Mouse MX is dit duidelijk niet het geval. Als je de muis aanzet, kun je ongeveer de eerste vijf seconden zien hoe vol de batterij ongeveer nog is (drie streepjes). Ook kun je in Windows in je systeemvak de status van je batterij bekijken, hoewel ik deze zelf soms nogal vind afwijken van het werkelijke batterijniveau: SetPoint geeft bijvoorbeeld erg lang de status 'laag' aan, terwijl de muis dan nog vrij lang mee gaat.

Het voordeel van deze muis is, dat als hij even niet gebruikt wordt, dat 'ie zichzelf in een soort slaapstand zet. Als je hem dan weer aanraakt, zie je even een hele kleine vertraging, maar het stoort mij niet. Ook kun je de muis uitzetten met een schakelaar aan de onderkant. Het gebruik van de muis heeft mij geleerd dat het een grote invloed heeft op de accuduur wanneer je de muis 's nachts uitschakelt, aangezien de muis letterlijk twee tot drie keer zo lang met n laadbeurt doet dan wanneer je de muis altijd aan laat staan.

Als dan batterij uiteindelijk toch leeg is, dan kun je hem simpel opladen met het meegeleverde snoer tijdens het werken achter je computer. Je kunt er ook voor kiezen om hem op te laden via het stopcontact, maar ik laad hem op via de USB-poort in mijn computer.

Het scrollwiel
Ook in het scrollwiel is duidelijk veel tijd gestoken. Je kunt er namelijk mee scrollen zoals je zelf wilt. Als je op de knop in het midden van de muis drukt, kun je namelijk instellen of je wilt dat je scrollwiel 'ribbelt', of dat je wilt dat hij doorrolt zonder dat deze afgeremd wordt. Ik scroll persoonlijk liever met ribbel, maar dat kun je natuurlijk zelf kiezen.

Het scrollwiel kun je ook naar links of rechts bewegen, waardoor je op pagina's die bijvoorbeeld doorlopen naar links of rechts, naar dat deel kunt scrollen. Hoe harder je naar een kant drukt, hoe sneller hij scrollt. Niet echt een functie die je dagelijks gebruikt, maar in sommige gevallen kan het handig zijn.

Het scrollwiel wel iets zwaarder om in te drukken dan de meeste muizen (ik ben zelf een http://tweakers.net/pricewatch/137470/razer-krait.html gewend). Dit is op het begin even wennen, maar daarna valt het wel mee en kun je er prima mee werken. Vooral als je vaak tabbladen opent met je scrollwiel is het op het begin even wennen omdat 'ie wel een stuk zwaarder in te drukken is dan andere muizen, maar zoals ik al zei: het went.

Het is een prijzige muis, dat staat voorop. Maar liefst 60,- voor een muis (ik heb hem bij de MediaMarkt gehaald, maar je kunt hem op internet voor ~57,- kopen) is niet goedkoop. Toch vind ik hem meer dan waard voor het geld, als je de mogelijkheden bekijkt en ziet dat er veel tijd in is gestoken.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn review gehad hebben. Als er vragen zijn, dan hoor ik ze graag! :)

-----------------------------------------------

Update 12 juni 2012
Na een paar maanden deze muis in gebruik ben ik nog steeds zeer tevreden over deze muis. De knoppen werken nog perfect (wat ook wel te verwachten is) en de batterij zou ik, zoals beloofd, nog bespreken.

De batterij gaat ongeveer twee weken met zo'n drie vier uur gebruik per dag mee, wat ik zelf best lang vind als je je bedenkt dat je dan voorgoed van het batterijenprobleem af bent.

Ik ben er zelfs zo tevreden over, dat ik onlangs het bijbehorende toetsenbord heb gekocht: Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard

Update 16 december 2013
Na een lange tijd heb ik toch eindelijk eens de tijd genomen om m'n review eens bij te werken naar m'n huidige mening en ervaringen. Ik kan het eigenlijk niet anders zeggen dan dat ik gewoon nog steeds erg tevreden ben over de muis.

Wat je wel ziet, is dat er op den duur wat plaatjes en teksten van de muis weggevaagd zijn door het gebruik. Bij de indicator van het batterijniveau zijn de tekst en de afbeelding samen met de linkerpijl bij het scrollwiel volledig weggevaagd. Tevens is de 'dark field'-tekst is ook erg vervaagd. Dit heeft natuurlijk geen invloed op de werking van de muis en ieder product slijt na veel gebruik, maar het is wel een puntje om even te vermelden.

Waar ik ook ongeveer een half jaar geleden achter ben gekomen, is dat wanneer je de muis uitzet wanneer je je computer uitzet ('s avonds bijvoorbeeld) je veel, veel langer met een accu doet. De accu gaat met mijn gebruikspatroon (twee drie uur per dag) zo'n twee tot drie keer zo lang mee. Tussen twee volle oplaadmomenten zit dan ongeveer vier weken, en dat vind ik toch echt geen slechte score.

Waar ik ook zeer over te spreken ben is de SetPoint-software die Logitech heeft ontwikkeld. Het koppelen van de muis is snel gebeurd en biedt veel mogelijkheden om je knoppen naar je eigen wensen in te stellen.

Wat ook nog een mooi voordeel is, is dat de SetPoint-software ook door Microsoft in Windows Update aangeboden wordt; zo zit je dus eigenlijk altijd wel met de nieuwste versie van SetPoint, mits je gebruikmaakt van Windows Update.

Tevens biedt de SetPoint-software ook mogelijkheden om je eventuele Logitech-toetsenbord van dezelfde serie ook vanaf hier te beheren vanaf een andere tab, zodat je al je Logitech-apparatuur vanaf n centrale plaats kunt configureren, wat ik zelf ook makkelijk vind.

De muis is wat mij betreft nog steeds een aanrader omdat 'ie gewoon fijn in de hand ligt, snel reageert, een vrij goede batterijduur heeft en veel mogelijkheden heeft.

Wat mij betreft is deze review na anderhalfjaar gebruik en ervaringen nu vrij compleet. Mocht iemand nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag! :)

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

De batterij duur is natuurlijk belachelijk. Ik heb de G700 gehad en die was na 10 uur al leeg :( hetzelfde verhaal als bij deze.

Nu heb ik de M705 voor 30 euro en deze is de beste van allemaal qua tracking, the feel en de batterijen gaan 3 jaar mee !!!!

Niemand op de wereld die mij kan uitleggen waarom de m705 3 jaar kan doen met 1 lading terwijl de Logitech Performance Mouse MX binnen 10 uur compleet leeg is.

Ik vind deze muis te lomp om mee te gamen en de tracking is een beetje vaag verder wel een mooie muis maar niet echt functioneel, hetzelfde is het geval met de G700.

Dan is de m705 voor 30 euro een veel betere keuze omdat deze zowel voor gamen en andere taken veel beter geschikt is en geen gedonder met een kabeltje om elke keer te laden.

(een muis met draad is natuurlijk altijd beter dan een draadloze) maar dit terzijde.

[Reactie gewijzigd door RoaDHouse op 13 april 2012 00:21]

Twee dingen: Sowieso zegt de reviewer dat zijn batterij zo'n 4 dagen meegaat (niet tien uur).
Ten tweede: Ik heb een G700 (altijd bedraad sinds kort, want ik vond die 10 uur ook te kort) en die is gewoon heel precies. De laser is erg sterk, je kan hem instellen van 200 tot 5700 DPI en je kan alle knoppen (13 stuks) aanpassen.

Ik heb ook een M705 gehad, die is nu voor m'n vader omdat ik deze heb. De M705 is een leuke muis maar nowhere te vergelijken met een G700. Je DPI ligt lager, het is een zwakkere laser (of is het een optische muis? Kan ik niet meer herinneren) en er zitten lang niet zoveel knoppen op.
Verder is de vorm lang niet zo lekker als een G700 / MX Revo / Performance MX.

Hoe dan ook: Leuke review! Ik gebruikte een lange tijd de MX Revolution. Uiteindelijk ging die stuk en zou ik een Performance MX kunnen krijgen. Helaas vind ik de vorm te hoog en niet fijn, dus ben ik gegaan voor een G700. Heerlijke muis, maar de Performance MX is ook zeer mooi! :)
Wat vind jij van de batterijduur? Ik ben zelf zr tevreden over mijn muis maar persoonlijk vind ik hem de dorst van een smartphone hebben. Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat is. Een kennis van mij heeft een heel simpel model muis en diens batterijen gaan 4 tot 6 maanden mee.

Nu ben ik zeker een intensieve gebruiker die zeker op de drukkere dagen toch wel 8 uur wegmuist. Ik begrijp dat dit een bepaalde last legf maar 3 dagen is voor mijn gevoel aan de krappe kant.

Daar komt bij dat de muis vervolgens aan de kabel moet, wat de bewegingsvrijheid beperkt. Voor Gaming heb ik een Logitech G7 (die overigens na 1 dag intensief gebruik al naar de waterpoel kruipt) waarbij je binnen 5 seconden de accu hebt vervangen voor een vol exemplaar. Er zit namelijk een lader bij met een extra accu. Wat mij betreft had Logitech voor de Performance MX zo'n zelfde systeem mogen bedenken. Natuurlijk zou ik de AA wel kunnen vervangen en in een aparte lader in het stopcontact kunnen opladen maar het doet in mijn ogen toch af aan de gebruiksvriendelijkheid.

Wat is jouw mening?
Een beetje je huiswerk doen (geld overigens voor iedereen die loopt te mekkeren over de accu duur) leert je dat de "goedkopere" draadloze muizen die niet opgeladen kunnen worden vaak in slaapstand gaan. Ik heb zelf een MX3100 desktop set met een herlaadbare muis en deze schakelt zichzelf niet uit of reageert traag als ik hem een paar uur niet gebruikt heb. Doordat Logitech er voor gekozen heeft om bij de herlaadbare muizen de slaapstand niet te gebruiken reageren ze dus sneller na inactiviteit maar gaan ze wel sneller leeg.

Mijn vriendin heeft een M325 en deze heeft dus wel die slaapstand en in de tijd dat ik mijn muis nu zeker een 10 x heb moeten opladen heeft zij nog geen 1x het ene AA batterijtje hoeven vervangen.

Iemand die een muis gebruikt zonder oplaadbare batterijen zou nou niet bepaald happy worden van 2 pakjes batterijen per maand er door te jagen. Bij een herlaadbaar model boeit dat niet zoveel. Zet hem 's avonds, net als je smartphone, aan de lader en de volgende ochtend is de muis weer vol.

Als ik mijn muis overigens na gebruik iedere keer uit zet dan doe ik zeker een 3 week met 1 lading. Doe ik dat niet dan houd ie het een week vol.

Dus kort samen gevat. Waarom kan een goedkope muis 3 jaar met 2 AA batterijen en een dure herlaadbare muis 3 weken? Geen slaapstand in de muis.
Je vergeet nog de duim-knop zelf, of heb je die nog niet ontdekt?

Wat vind je trouwens van met het scrollwiel klikken (om bijvoorbeeld een nieuw tab te openen)?
Ik heb je stukje toegevoegd, dat was ik inderdaad nog vergeten. Bedankt :)
Ik heb de review een stukje bijgewerkt met mijn huidige ervaring!
Ik heb de review weer bijgewerkt met ervaringen van ruim anderhalf jaar. Ik hoop dat mensen wat hebben aan m'n review, en ook aan m'n punten die ik later heb toegevoegd. :)
Erg goede Review, komt dicht in de buurt van mijn eigen gebruikerservaring.
Ik heb de muis nu een ruime twee jaar dacht ik en behalve de accu, die nu eenmaal wat sneller meegaat dan ik graag zou willen, is de muis nog altijd in perfecte staat.
Beste muis die er is naar mijn mening.
Ik heb zelf de logitech mx-5000 set al voor 6 jaar, de interne accu blijft nog steeds goed. Voorheen moest ik de muis n keer in de 3 weken opladen, nu misschien 1 keer in 1.5 week.
Mijn volgende set zal waarschijnlijk ook weer logitech worden. Of in ieder geval de muis.
Vandaag had ik snel een nw muis nodig. Ik heb grote, rsi-gevoelige, handen en zou het liefste een "ergonomische muis" willen proberen. Die was dus nergens te koop.
Ik kon kiezen uit 17 muizen die je nog het beste kan vergelijken met
te kleine universele schoenen voor zowel linker als rechter voeten...
Ik snap niet waarom fabrikanten niet iets meer model-variaties maken...
Bleef dus over, een trackbal-ding, een Trust muis, en deze muis..
Het "trackbal-ding" moet ik maar 's lenen van iemand als die op vakantie is..
Maar..
De doos vermeld Windows 8.1 terwijl Windows 10 al om de hoek kijkt.
Wordt dit een driver-probleem ??
En verder..
Geen adapter, CD, of etui in de doos, maar de prijs is nog steeds het zelfde..
Vroeger had ik voor de muis gewoon een laadstationnetje, net zoals
voor draagbare (huis-) telefoons. Kennelijk is dit ook al te duur geworden..
Alles dus weg bezuinigd...