Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630AS, 500GB Review

-krekel- 26 november 2007, laatste update op 27 november 2007, 1.049 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630AS, 500GB

Pluspunten

• Prestatie
  • 16 MB cache
  • Redelijk goedkoop (toen voor 96 euro gekocht @ Dollarshops)
  • Blijft koel
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Seek-geluiden zijn vrij duidelijk waarneembaar

Deze schijf had ik gekocht omdat ik veel aan videobewerking doe en daarom wat meer opslagruimte nodig had. Ik heb al een aantal seagate schijven (2x 7200.8 300 GB sata en 1 x 15.k3 73 scsi disk) in mijn bezit en ik ben doorgaans erg te spreken over Seagate schijven. Ze zijn betrouwbaar (en ze hebben 5 fabrieksgarantie), ze presteren over het algemeen goed en erg prijzig zijn ze doorgaans ook niet.

Deze 500 GB sata schijf heb ik in de zomer van 2007 gekocht, nu dus ruim 4 maanden in mijn bezit. Zoals we dat van seagate gewend zijn, was het een kwestie van 'plug and play', ik heb op geen enkele wijze compatibiliteitsproblemen ondervonden. Mede dankzij de grote cache van deze schijf (16 MB!!) reageert de schijf snel. Ik heb daarom ook de pagefile van Windows op deze schijf gezet om nog een beetje extra performance uit mijn systeem te halen (de bootschijf is de 73 GB scsi disk). Ondanks het feit dat de scsi schijf al erg snel is, wordt het systeem door het verplaatsen van de pagefile naar deze schijf nog sneller. Deze performanceboost is mede te danken aan de grote cache van de schijf.

Verder is het een erg fijne schijf voor het doel waar ik hem voor gekocht had: namelijk veel opslagruimte voor de videobestanden die ik kwijt moet. Bij het kopieren van grote bestanden (20 GB en meer), en dat komt bij videobewerking geregeld voor, weet de schijf zich goed te houden. Met een sequentiele transfer rate van ca. 75 MB/s is de schijf aangenaam snel. Nog altijd wel trager dan de 15k rpm scsi schijf (max. 90 MB/s), maar dat is op zich logisch.

De schijf maakt alleen duidelijke seek geluiden wanneer er met kleine bestanden gewerkt wordt, dat zou het enige nadeel zijn wat ik zo op kan noemen. De schijf blijft tijdens normale handelingen ook redelijk koel (35 graden max).

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630AS, 500GB?