Crucial Adrenaline Caching SSD 50GB Review

Buggle 11 april 2012, laatste update op 14 november 2012, 208 views

Crucial Adrenaline Caching SSD 50GB

Pluspunten

• oplossing is ideaal wanneer alles werkt. responsiviteit van een SSD met de opslag van een HDD
  • caching vindt plaats over een hele hardeschijf onafhankelijk van de partities die daarop staan
  • Er is een actief forum waar je je problemen kwijt kunt

Minpunten

• gegarandeerd dataverlies bij tegensputtelende hardeschijven en/of controllers
  • onbetrouwebare recovery en nutteloze recovery tool
  • software is nog (lang) niet volwassen
  • gebruik van backups biedt geen bescherming tegen dataplex omdat backups niet in real-time plaatsvinden
  • product is behoorlijk prijzig
  • het product kan alleen enabled worden na een disable door het de uninstallen en weer opnieuw te installeren

Achtergrond van deze review
Alhoewel ik normaal gesproken geen kleine reviewtjes maak omdat ik graag goed doe wat ik doe, gebieden mij mijn uitgesproken negatieve ervaringen met dit product toch een productreview te geven om medetweakers te waarschuwen. Dat advies luidt kort en bondig: blijf hier vanaf als je geen 100% stabiele setup hebt, en de schijf die je wilt gaan cachen niet 100% in orde is. Doe je dat toch, raak je gegarandeerd data kwijt. Na de laatste episode (ik ben hardleers) met de Adrenaline ben ik het overgrote deel van mijn data kwijtgeraakt die op die disc stond, dat loopt in de honderden gigabytes. As we speak ben ik aan het proberen of GetDataBack er nog iets van kan breien, maar ik vrees het ergste. En inderdaad, zoiets gebeurt altijd met de data waar je nou net geen backup van hebt. Jammer.

Ik heb dit product nu gedurende een jaar in mijn bezit, en heb er eigenlijk vrijwel alleen problemen mee ondervonden. Nu lagen deze problemen ook voor een groot deel aan mijn hardware, maar daar was ogenschijnlijk niets mis mee - de problemen kunnen dus opduiken zonder dat dat ergens te verwachten valt. Deze review schrijf ik dan ook vooral als een uitdrukkelijke waarschuwing. Voor meer productinformatie en prestatieinformatie verwijs ik graag naar de review van appul.

Redenen van aankoop
Rond november 2011 heb ik de Adrenaline aangeschaft omdat ik gewone SSD’s nog te duur vond en wel voldoende opslag wilde hebben. Het leek mij zo’n goed compromis: alleen die bestanden op je SSD hebben die daar ook daadwerkelijk op moeten staan, in plaats van allerlei MSOCache en WinSxS meuk die eigenlijk niemand echt nodig heeft. In principe is daarvan ook nog eens het voordeel dat je energieverbruik afneemt terwijl je wel veel opslag hebt, omdat je HDD alleen nog maar uit idle komt als er een bestand niet op de SSD staat. Dat principe werkt ook prima, en de Adrenaline doet goed zijn werk op de momenten dat het stabiel is. Daarover later meer.

Defragmentatie
Een van de zaken waar je vragen over houdt bij dit product is of je nu wel of niet kan defragmenteren. Het lijkt erop van wel, en crucial/nuvolo geeft gewoon aan dat het wel kan. Mijn advies is: DOE HET NIET!! Ik heb het tegen beter weten in (ze zeggen toch dat het kan) geprobeerd, en het ging niet goed. Voor wat ik aan het begin heb geschreven: het kan wellicht goed gaan, maar alleen als je hardware tiptop in orde is. Heb je een hardeschijf of controller die niet helemaal meewerkt is zeker defragmenteren funest voor de overlevingskansen van je data.

Geschiedenis van gebruikte hardware
De Adrenaline hing in eerste instantie in een AMD-gebaseerde computer met een G690 chipset van Gigabyte. Dat moederbord heeft in een ver verleden helaas twee van mijn hardeschijven (beide van Samsung; eentje van 750GB en eentje van 1,5TB) praktisch omzeep geholpen – vraag me niet hoe of waarom. Ze werkten gewoon helemaal niet meer in die computer en gaven op een gegeven moment zoveel errors en failures dat ik ze opgaf. Maar niet weggooide, want dat doe ik eigenlijk nooit... En gelukkig maar, want ze bleken later gewoon prima te werken zolang ze niet in AHCI of RAID modus gebruikt werden op dat specifieke moederbord. Grondige inspectie van de SMART attributen gaf duidelijk aan dat er geen reallocated sectoren waren, slechts her en der een UDMA error. Wel stond er duidelijk bij dat de hardeschijven in het verleden ‚gefailed‘ waren, maar nu weer gewoon normale waarden hadden.

Dat ging dus een tijd goed, en er waren geen problemen meer. Totdat ik de Adrenaline ging gebruiken en daarvoor toch wel naar RAID of AHCI wilde. Zoals te verwachten begonnen daarmee ook weer problemen op te duiken met corrupte files (ik kon eigenlijk vrijwel niets meer downloaden met Jdownloader omdat zeker 80% corrupt raakte), dus ik heb via eBay even snel een tweedehands 780G moederbord van Gigabyte op de kop getikt in de verwachting dat de problemen daarmee verholpen zouden moeten zijn. Maar niet heus. Niet dus.

Omdat ik het helemaal zat was en die AMD meuk van Gigabyte nu helemaal niet meer vertrouwde heb ik toen een Intelgebaseerd systeempje gebouwd (jeej@eBay) met een H67 chipset en een G620. Vol goede moed heb ik Dataplex weer geinstalleerd (inmiddels bij versie 1.0.2.4 aangekomen overigens; die software is nog volop in ontwikkeling!), en ook nu ging het weer een tijd goed. Totdat mijn computer vlak na het uit de slaapstand komen een BSOD gaf. Een week later gebeurde dit weer, maar dit keer kwam vlak voor de crash een melding van Dataplex dat de gecachede schijf tegen een error aan was gelopen en de computer dus uit moest. Dit was in een jaar tijd gezeik met Dataplex de eerste keer dat ik dit bericht kreeg! En meteen wist ik ook hoe laat het was. Die hardeschijf was dus toch niet in staat goed samen te werken met Dataplex. De schijf werkte alleen verder prima; ik heb hem lange tijd als normale HDD zonder dataplex gebruikt, en daarmee op geen enkel moment met de laatste twee systemen ook maar enig probleem ondervonden. Alleen Dataplex gaat dus over de zeik, en goed ook. Zoals gezegd ben ik nu het merendeel van mijn data kwijt: de files staan er nog, maar zijn volledig corrupt geraakt. Enkele folders met foto’s hebben bijvoorbeeld nog maar vijf van de veertig niet corrupte bestanden. De rest is volledig onleesbaar. Hetzelfde geldt voor het merendeel van een 400GB collectie aan video’s.

Error recovery met Dataplex
De software die de Adrenaline (eigenlijk gewoon een 64GB Crucial m4) gebruikt is Dataplex van Nuvolo. Deze software nestelt zich op je bootschijf en wordt als filesystem driver geladen door windows. Op het moment dat het programma een dirty shutdown herkend heeft, biedt hij direct na de POST aan om de cache te flushen zodat je hardeschijf weer in een staat terug komt zonder caching SSD. Als het werkt, werkt dat prima. En in het merendeel van de gevallen werkt het ook gewoon prima – geloof me, ik heb er veel mee te maken gehad helaas. Het is echter twee keer grondig misgegaan, terwijl ik alles volgens het boekje gedaan heb. De software vroeg of ik wilde flushen, en dat deed ik dan ook. De betreffende twee keer was het echter binnen een seconde gedaan, terwijl het normaal gesproken zeker een 5-15 minuten duurt voordat alles geflushed is. Daar was dus iets aan de hand. Na de tweede keer, en dat was voor mij de druppel, leek dat allemaal goed te gaan, maar ik kon niet meer in Windows komen, wat ik ook deed. Met BCDherstellen, etc.etc. kon ik de boot weer toegankelijk maken, maar de dataplex filterdriver was corrupt geraakt, en daardoor kon windows niet meer opstarten. Ergo: de cache flushing was grondig fout gegaan, zonder dat het programma daar iets over wist te melden. Sterker nog, het programma zelf vond dat alles goed was gegaan, want de zogenaamde emergency recovery tool die erbij geleverd wordt sinds wat nieuwere versies kon geen target drive vinden. Zulke problemen zijn ook alleen op te lossen als je echt precies weet wat de software doet, maar dat wordt grondig geheim gehouden door Nuvolo.

Het probleem is gewoon dat deze software zich innestelt in iets waar je eigenlijk niet aan zou moeten willen komen: je filesystem. Ik was behoorlijk na´ef te denken dat een dergelijke oplossing gewoon goed zou werken, en een fabrikant als Crucial niet met een slecht product aan zou komen zetten.
Jedoch levert een blik op de supportforums van Crucial waar ik vaak geweest ben al een eerste duiding in deze richting: ik ben niet de enige die onophoudelijk problemen heeft met dit product.
Dit is een gigantische miskoop geweest en ik heb er verschrikkelijk veel spijt van dat ik zo hardleers ben geweest. Het heeft er toe geleid dat ik twee nieuwe computers heb gebouwd (of naja, nieuwe computenten aan heb geschaft) vrijwel om niets, en dat ik gedurende het afgelopen jaar veel data kwijt ben geraakt waar op dat moment nog geen backup van was: per slot van rekening laat je een backup hoogstens iedere dag maken, maar toch zeker niet met de frequentie waarmee je bestanden wijzigt. En nu dus ook enkele honderden gigabytes aan data waarvoor ik nog geen adequate oplossing had omdat de schijf die ik daarvoor als backupschijf gebruikte twee weken geleden vol was geraakt. Kom er maar in Murphy...

Tot slot: een ietwat ongewone review, en dat is het dan ook niet echt, meer een productervaring. Zoals in het begin geschreven gaat het mij er vooral om medetweakers te waarschuwen voor de gevaren van dit product: het is balanceren op een zijden draadje, en als je het niet direct nodig hebt raad ik je aan voor ongeveer dezelfde prijs gewoon een 128GB SSD te kopen en je userdata gewoon op je normale HDD te zetten. Zorg er in ieder geval voor dat je dit product NIET gebruikt om je user data te cachen, ook al lijkt het wel lekker om daar snel mee te kunnen werken. Dat is vragen om problemen, en ik zou het risico gewoon niet nemen. Aanraden kan ik het hoe dan ook niet, maar mocht je er een specifiek doel mee voor ogen hebben en over rocksolid hardware beschikken kan het een goede oplossing zijn. Maar for God's sake, test, test, test!

Heb jij ook een Crucial Adrenaline Caching SSD 50GB?