Asus VW202S Zwart Review

EvertSchut 25 november 2007, 3.230 views

Asus VW202S Zwart

Pluspunten

• Prijs en prestatie / prijs !!!
  • Netjes verpakt.
  • Geen dode pixels of andere defecten.
  • Bij standaard helderheid (-niet gedimd!-) strak plaatje, mooi beeld.
  • Algemeen: 20" is veel oppervlak. En weinig ruimte nodig toch.

Minpunten

• Alles wordt opgeblazen tot 1650x1050, dus onscherp / vervormd indien kleiner aangeleverd beeld.
  • Slechte factory settings: bij lage instelling voor licht lelijke schaduwen.
  • Software menu's en knoppen bedienen matig (went wel).
  • Geen DVI dus 1 (analoge) input voor 1 PC.
  • Geen luxe voet, scherm niet draaibaar.
  • Algemeen: LCD en foto's.. doe mij eigenlijk maar CRT dan.

Afgelopen 24 november bij Mycom een Asus VW202S 20 inch LCD monitor gehaald. Meteen een review geschreven, erg negatief, maar een dag later ben ik echt om! Fantastische prijs per pixel, 169 euro voor 1680 x 1050 resolutie.
Na opnieuw instellen prima beeld.

Installatie:
Ik heb het scherm onder XP SP2 geinstalleerd en op een ATi 1950 Pro. Enige aansluiting: D-Sub. Geen DVI dus.

Eerste indruk
Mijn eerste indruk was slecht, na een dag gebruik zie ik ook de voordelen, zeker na een dik uur vriemelen met de weegave settings. Meeste voordelen zijn voor iedere 20"LCD van toepassing. Zoals een enorme vooruitgang in game-experience vergeleken met 17"CRT: groot en veel beeld! 16 tabs in firefox tegelijk. Bij fotoweergave zie ik liever een CRT of een andere LCD misschien, vooral omdat ik niet van fel licht houd en de LCD daar wel wat moeite mee heeft.

Minpunten
De beeldkwaliteit, mn. qua kleur maakte een slechte eerste indruk.
- Er lijken te weinig kleuren te zijn. Bijv te zien aan mini icoontje in opstartbalk van Power Point: kleuren zijn niet egaal maar met wit gestippeld icm vage kleur. (Adapter staat op hoogst 32 bit, lager 16 bit deugt het ook niet. Geen gladde overgangen. XP achtergrond zie je de blauw schakeringen. Details in Crysis lijken minder dan op CRT.
- De meeste letters zijn wel mooi scherp. maar als ze wat minder mooi uitkomen worden ze brokkelig en vaag. Is algemeen probleem van LCD's misschien?
- bediening is niet zo logisch en de knoppen zijn niet fijn in te drukken, scherm is licht en je moet hard duwen dus schuift weg.
- 2 Boekjes erbij: meer talen dan inhoud. Niks over driver zelfs, geen link, terwijl onder XP toch echt ontbreekt. Ook geen driver op CD. Had ik normaler gevonden dan 2 waardeloze boekjes.

Pluspunten
Verder complete levering, goed verpakt, Geen dode pixels waargenomen.
Na instellen kleuropties mooi beeld.

Problemen met de kleurweergave
Ik had me vooraf niet goed ingelezen, vanwege oa de aanbieding. Waar ik nog mee zit is vreemd kleurverloop / witte pixels. ~[zie foto en updates]. De asus site zegt "Display Colors:16.7M". Ik betwijfel of dit er uit komt. Nieuwste driver ASUS (1.0).. is gedowload en geinstalleerd. Suggesties over verbeteren kleurverloop welkom!
UPDATE: Ik had het scherm direct bij ingebruikname met lager contrast en helderheid ingesteld. Op de factory default qua helderheid is het beeld m.b.t. kleur veel beter, maar dus wel nogal fel verlicht. Ik heb mijn oordeel naar boven bijgesteld.
UPDATE2: Door de onder 'focus' met phase en clock te spelen heb ik nu ook bij mindere fel licht redelijk beeld, de schaduwen zijn weg, kleur verloop is gladder maar niet perfect. De scherpte lijkt hierbij wat minder geworden (beetje vettig nu) maar het wordt steeds beter. Heeft de ander oude LCD nu wel bijgebeend qua beeld. De standaard settings uit de doos zijn imo niet zo best, tweaken settings loont!
UPDATE3: Met name het terug draaien van de sharpness heeft de rare schaduwen doen verdwijnen. Het zwart is nu ook ineens echt mooi zwart. Ook bij lage helderheid. Slechts de power point icoon heeft nog stippels, maar is acceptabel. Zie foto 3, in het echt wat beter (word icoon is met het oog wel strak). Ik ben nu echt tevreden.

Eerlijk gezegd mag je voor deze prijs geen topper verwachten. Voor deze prijs vind ik het in tweede instantie best meevallen. Door de 8 dagen niet goed geld terug garantie lekker uitproberen zonder risico.
Na een nachtje slapen en wat meer gebruik en vooral tweaken van de settings vind ik dit scherm zelfs goed! (Was voldoende-slecht). Als je wat meer eisen hebt (zoals gamen, en mn. fotobewerken) kan je wellicht beter een kleurecht scherm zoeken, zie de forums alhier. Dat kost wel veel meer geld. De prijs prestatie is voor eenvoudig gebruik zeer goed denk ik. Nu ik heb ontdekt hoe de setings moeten staan, ben ik zeer tevreden. Zeker voor dit geld! Mijn aanvankelijke twijfels zijn verdwenen. Een Dell WFP scherm zal vast beter zijn maar kost ook het dubbele. Ik mis nu alleen het draaien van het scherm, en ga nog eens kijken of ik dit via de videokaart kan en of ik dan eens een andere voet (te kopen op een beurs oid.) aan de vesa gaten ga zetten. De software en bediening ben ik wel aan gewend nu. Eindoordeel: goed.

(Ivm updates heb ik oordeel aangepast, bij andere settings is de kleurovergang niet meer slecht dus heb ik oordeel ook beter gewaardeerd)

Aanbeveling
- 3 Tips voor de tweakers.net crew: (1) Om naast of ipv 'slecht' de categorie 'matig' te onderscheiden? Slecht vind ik soms echt te hard. Hangt ook af waar je je scherm voor gebruikt. (2) Het plaatsen van een foto staat wat verborgen in de menustruktuur ("Geavanceerde modus") maar is nu gevonden. Dit kan makkelijker door op hoofdniveau aan te geven dat hier de optie voor foto's in zit. (3) Ik mis prijs prestatie aanduiding?

Nader onderzoek/discussie
Ik vraag me af: Levert een DVI scherpere kleuren ? Oorzaak kan ook het paneel of interne verwerking zijn?
Reacties welkom!

Heb jij ook een Asus VW202S Zwart?

Negatieve eigenschappen:

Dit hebben alle TFT's. Verder zal DVI niet helpen tegen ghosting (tenzij de chip brak is), oude crt's zitten ook niet op DVI.

Bij Mycom hadden ze toch een 8-daags niet goed geld terug garantie? Misschien een idee...
<...>Alles wordt opgeblazen tot 1650x1050, dus onscherp / vervormd indien kleiner aangeleverd beeld

Dit hebben alle TFT's. <...>
De 'betere' TFT's kan je instellen hoe je het analoge signaal op het scherm wilt zien.
4:3 horizontal stretch, 4:3 vertical stretch, 1:1, fullscreen
Helaas wordt dit niet altijd duidelijk vermeld en vergt het enig zoek en speur werk om hiet achter te komen.

Jammer dat je niet tevreden bent met je aankoop. Missschien kan ie nog terug zoals Moooo suggereerde.
dit hangt af van je graka, als je een nvidia hebt kan je het in het nvidiaconfiguratiescherm instellen dat hij je beeld niet, of juist wel, op moet rekken tot beeldvullend.
zie hier voor een screenshot van mijn instellingen. op m'n 22" samsung 226BW
Ga dit eens uitzoeken op de ATI hier, dank je!
goedkoop = duurkoop ;)
Hier een Fujitsu-Siemens L22W 22" breedbeeld 1680x1050 voor 179 euro gehaald.
Ook alleen maar D-SUB aansluiting en ik heb er niks over te klagen.
Misschien omdat ik niet zoveel eis aan me scherm. Zolang die beeld weer kan geven en ik me plaatjes en teksten kan lezen is het al goed. Een goede respondtijd en goede contrastverhouding moet ook bij de tijd zijn, maar hoef niet beste van het beste.
'' Details in Crysis zijn bijv ook weg.''

kan het niet zijn dat het spel zich automatich heeft ingesteld op een hogere resulutie en minder kwaliteit ?
Over de review, misschien een hoofdstuk indeling zou geen kwaad kunnen, verder duidelijke review!!
@roderik: ik speelde en speel op medium, alle settings. Ik had ook die gedachte die jij had, maar om deze reden lijkt het alsof dezelfde instellingen zijn gebuikt. Ik merk ook helaas dat de responsviteit minder is, mijn systeem heeft wel moeite nu met zoveel pixels. Als Crysis automatisch op minder detail is ingesteld , verwacht ik niet ook nog een slechtere performance te voelen.

Systeem is overigens:
- Asus A8V deluxe FSB @ 224 MHz (bios set waarde en cpu-z)
- 2x512 MB OCZ 2-3-2-5; 1T. PC3200 DDR @ 225 MHz (zegt cpu-z bij ram)
- AMD A4000+ (single core dus) 2.4GHz std, @2.9 GHz, (Venice, 1MB cache) @ 37gr celsius.
- De al genoemde 1950 Pro, standaard settings, AGP
- 430 W Coolermaster PSU
- 120 GB WD 1200 JB @ 7200 rpm

Update: Crysis stond inderdaad alles op medium, ik heb u wel een paar zettings op low moeten zetten, omdat ie traag reageerde, mijn machientje trekt deze resolutie amper.

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 25 november 2007 21:29]