Specificaties 15" (1440x900), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15" 2.53GHz (Unibody - Eind 2008) Review

dmvdberg 9 april 2012, laatste update op 27 september 2015, 1.412 views

Apple MacBook Pro 15" 2.53GHz (Unibody - Eind 2008)

Leuke Macbook voor wie anno 2015 weinig budget heeft maar wel licht grafisch werk wil doen, of een 'doorschuivertje' voor de kids.

Pluspunten

• Stevig
  • helder scherm
  • dun
  • sterke accu
  • multi-touch touchpad
  • backlight toetsen

Minpunten

• scherpe randen
  • geen 3e USB
  • waardeloze dvd speler

EDIT 9April 2012: Dankzij te strak afgestelde tweakers pricewatch stond deze review niet op de juiste plaats! Aldus deze correctie

Nu deze Macbook Pro sinds Jan. 2009 in mijn bezit is toch maar eens een review schrijven. Mede omdat er nu een SSD in zit.
Naast een algemene beschouwing zal ik het hoofdzakelijk chronologisch houden omdat er nogal wat aan de laptop is gesleuteld.

Tijdlijn:

2009
- Aanschaf Jan 2009
- Accu gaat 4,5 uur mee bij wifi gebruik.
- Nieuw mobo
- Nieuw beeldscherm
- Eind 2011, 800Cycles op de accu en gaat nog 2 uur mee.

2010-2011
- 320Gb disk d00d
- De 500Gb Hybrid Seagate Momentus XT als vervanging
- 8Gb Mushkin DDR3 vervangen de 4Gb Samsung reepjes

2012
- 120Gb Intel 320 SSD als primaire disk, Hybrid verhuisd naar optibay
- Maart 2012 staan er 1200+ Cycles op de accu, gaat nog precies 1 uur mee.
- ALLE icoontjes, tekst en opdruk zijn volledig versleten op de unibody (toetsenbord uiteraard niet).

Einde Sept 2015
Laatste update. De Macbook Pro heeft het wel 24 uur volgehouden met de laatste update van het Mac OS, El Capitain. Na een succesvolle start bleek de volgende morgen de mac fouten te geven bij opstarten en daarna helemaal geen nuttige handelingen. Enkel een stilstaand beeld en uit de secureboot was af te lezen dat grafisch de mac om de hoek gegaan was. R.I.P. mijn oude trouwe beestje..... :')

'What was in the box?'
  • Macbook Pro
  • Power Adapter
  • Documentatie
  • Recovery DVD
  • Apple stickers
Algemene ervaringen & indrukken.
Vergeleken bij mijn eerste twee Apple ervaringen is / was dit mijn eerste meer high end Mac. Dat wil zeggen bijna topline specs wbt video kaart en cpu. Nogal een schril contrast met de PowerMac G4 500Mhz waar ik ooit mee gestart ben.

Omdat mijn eerste Mac laptop van de eerste intel generatie was (persoonlijk de usb bus opgeblazen) heb ik geen verdere ervaring met mac laptops gehad. Waar ik vooral deze keer naar uit keek was:
- geen licht vlekken op het scherm
- geen defect moederbord
- beter bestand tegen deuken
- betere ergonomie

Bijna alles is uitgekomen want long behold: de Nvidia kaart ging over de ****.
Gelukkig had ik dankzij een oplettende MaxMe store medewerker recht op WEL twee jaar garantie dus het 600 eurokostende bord is nog netjes onder garantie vervangen. Geen beste score want dit moest ook al bij mijn oude non unibody.

Afgezien van het eufel is na twee jaar de 320Gb HDD keihard gecrasht. Maar dit kan ik niet echt de laptop verwijten, ik ben er gewoon niet zuinig op.

Op elk ander vlak voldoet deze Mac aan al mijn wensen. Het toetsenbord is een genot om op te typen en het touchpad is een ware verademing t.a.v andere touchpad's.

Het display is ook zeer aangenaam. Destijds ben ik voor een glossy oplossing gegaan. Tegenwoordig zou ik echter voor mat hebben gekozen. Al is er goed mee te werken. Het kan iig goed helder al is de zwakst gedimde stand net wat te helder voor mijn smaak. Met een resolutie van 1440*900 is het altijd nog goed bij de tijd.

Er zitten naar mijn idee verder genoeg I/O poorten op. Onderweg heb ik een draadloze muis en alleen een koptelefoon. Thuis liggen twee usb hubs waar alles aan vast zit. Die setup is al twee a drie systemen niet veranderd. Wat echter waardeloos genoemd mag worden is de dvd speler, nooit nuttig geweest en ondanks vele pogingen maar 4x succesvol iets gebrand.

Update
Over de Magsafe connector. Net eens goed naar de connector gekeken en het viel me op dat 1 van de 5 gouden connectors (goud want zacht dus altijd goede connectie) zit 'vast' en komt niet meer omhoog (ze horen bouncy te zijn). Puur gevalletje slijtage, dit zou in de toekomst nog wel eens problematisch kunnen worden.

Prestaties
Nu de SSD er in zit valt er ook wat nuttigs over de laptop te zeggen.
Ondanks dat het een Core2Duo is komt deze bak nog goed mee in After Effects & Adobe Premiere.
Adobe software maakt verder dankbaar gebruik van de 8Gb Ram in het systeem en hiermee is de aanschaf van een nieuwe laptop nog zeker 2 jaar uitgesteld.

Voor een prestatie indicatie van de SSD verwijs ik door naar mijn review van de Intel 320. --> Intel 320
Niet gek voor een sata2 dvd aansluiting.

De machine heeft me iig op prestatie gebied nog niet in de steek gelaten en er zijn heel wat edits op gemaakt.
De nVidia 9600m GT heeft sinds dag 1 aangestaan en hoewel iets meer performance zou mogen (zo veel sneller dan een 8600m is ie niet) is het toch een goede balans voor het systeem.

Kan ik een unibody macbook aanraden? Absoluut. Als je creatief ZZP'er bent is het je ideale werkmachine.
Goede balans, fijne ergonomie en alle features die je nodig hebt. Uitbreidbaarheid is ook goed te doen voor wie overweg kan met een schroevendraaier.

Als typmachine is het een fijne, maar als je veel accu zoekt en een mobiele word machine kun je beter een Thinkpad kopen :)

Update over ergonomie:
Als de Macbook Pro te dicht bij je staat snijd hij je polsen door. Voor een comfortabele houding dien je naar Apple's inzicht je polsen OP de laptop te laten rusten. Is even wennen maar onbewust doe ik niet anders meer.

Update 9 April 2012
Benchmarks zijn nu toegevoegd. Macbook Pro 5.1 met 8Gb RAM en 120Gb Intel 320 SSD

xbench geekbench

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15" 2.53GHz (Unibody - Eind 2008)?

grappig, ik heb een early 2008 macbook pro met samsung lenteprise ssd die 124Mb read en 132Mb write haalt. Ik las dat die van jou 71 mb haalt. Blijkbaar is ie niet goed geconfigureerd??? Grtz :)
Waar lees je dat?
Op het moment van schrijven scoort de Hybrid op in de optibay gemiddeld zo'n 71Mb/s voor Read&Write. staat bij prestaties. :D
Ah ja de hybride. Die is later hogere scores gaan halen. Hybrid schijven zijn tof maar zeker de eerste generatie was lang niet zo snel als latere updates met meer cache geheugen.
Ik heb een late 2009 Macbook Pro en het ding draait inclusief upgrade naar 8GB intern geheugen, een Samsung 850 EVO SSD, nog steeds als een malle. Ook met El Capitan 10.11.4

Ik heb erg veel plezier van deze MacBook Pro (gehad) en ben benieuwd hoe lang ik er nog op een prettige manier mee kan werken. Voorlopig wordt ie nog meegenomen met de OS-updates.

[Reactie gewijzigd door Nebulous op 28 maart 2016 22:37]

De enige reden waarom een ,09 model niet meer een update zou krijgen zijn graphics. De Core2Duo is in theorie snel zat voor het draaien van OSX, ook in de toekomst. Maar met alle ongein die Apple doet mbt de grafische kaart om het OS te draaien zie je dat eerdere intel grafische kaarten nu buiten de boot vallen terwijl een iMac met een Core2Duo van 2.0Ghz nog makkelijk 10.11 kan draaien omdat daar wel een aparte graka in zit.

Time will tell.

Ik werk nu op een 2009 8Core Mac Pro 4.1. De enige reden waarom de 1.1 Mac Pro niet meer 10.11 kan is de grafische kaart bv. Dus als ik buiten de boot val dan update ik de firmware naar een 5.1 model + nieuwe grafische kaart.