Intel 320 120GB Review
Door positieve ervaring toch over op een uitgebreide review: Installatie Klepje open, 5 keer een schroef (1 om de plaats te houden en 4 schroeven die gebruikt worden om een HDD op de plaats te houden) en toen zat de SSD op z'n plaats. Zoals je kunt raden gaat het hier om een MacBook Pro. De Intel komt met een extra plastic randje op de SSD om hem 9.5mm te maken. Zou dus ook in plattere systemen passen. Erg fijn om mee te maken t.a.v. de OCZ schijven die ik tot nu toe heb geïnstalleerd (2x Agility, 1x vertex) is veel beter schroefdraad voor b.v. de schroeven om de SSD op z'n plaats te houden. Precies ruim genoeg en niet zo absurd strak als OCZ. Kan beleving zijn maar had dit maal niet het idee een SSD te forceren.
Pluspunten
snel stabiel trim lange accu tijd
Minpunten
mee gevleverde sticker
Eindoordeel
Installatie
Klepje open, 5 keer een schroef (1 om de plaats te houden en 4 schroeven die gebruikt worden om een HDD op de plaats te houden) en toen zat de SSD op z'n plaats. Zoals je kunt raden gaat het hier om een MacBook Pro.
De Intel komt met een extra plastic randje op de SSD om hem 9.5mm te maken. Zou dus ook in plattere systemen passen.
Erg fijn om mee te maken t.a.v. de OCZ schijven die ik tot nu toe heb geïnstalleerd (2x Agility, 1x vertex) is veel beter schroefdraad voor b.v. de schroeven om de SSD op z'n plaats te houden. Precies ruim genoeg en niet zo absurd strak als OCZ. Kan beleving zijn maar had dit maal niet het idee een SSD te forceren.

Benchmark 1e week

Zoals je kunt zien scoort de SSD heel netjes. De benchmark is uitgevoerd na een dagje photoshop werk. uiteraard draaiden op moment van testen geen programma's die al te zwaar aan de SSD trokken. Ook was de 2e HDD nog niet aanwezig in de Macbook pro.
Over een maand of 6 draai ik wel weer een benchmark. Ben daar wat voorzichtig mee aangezien je toch een SSD hier flink mee belast.
Tot nu toe
Systeem boot ontzettend snel (sub 20sec) en het gaat hier om een verse install van OSX 10.7 Lion. Nog geen hapering gemerkt en alles gaat zoals verwacht heerlijk vlot.
Voor behoud van de SSD is de schijf heb ik 10% niet gepartioneerd op de schijf. Nu kom dit ook omdat ik trim niet aan de praat krijg. De meningen zijn wat verdeeld hierover echter. Om de Garbage Collector een eerlijke kans te geven en de SSD van genoeg ruimte te voorzien voor rondslepen van blokken dus 10Gb vrij gehouden.
Het nare van een SSD is dat alles zo 'vanzelf', fors 1e wereld probleem maar in je beleving (en natuurlijk ook in harde getallen) maakt het veel uit.
Wbt warmte houd ie zich goed, een normale HDD op de zelfde plek wordt warmen en natuurlijk maakt ie geen geluid dus af en toe is de laptop heerlijk stil als de 500Gb een spindown heeft.
So far so good. Mocht er wat gebeuren dan meld ik me hier weer.
26Maart 2012
Met nu Trim enabled een nieuwe benchmark uitgevoerd.
Sinds reset van cache (CMD + ALT + P +R ) is de boottijd iig nu weer sub 20 / +/-15sec. Niet gek voor een Core2Duo en SATA2 disk.
Bootup is iig 20 of sub 20 seconden nu, vooral na een keer flinke reset.
Wellicht deed opschonen van cache Trim een boel goed
Met Xbench haal de SSD nu:
Met Blackmagic (4Gb setting) de volgende score:
Reacties (9)
Heb je de kernel cache wel aanstaan? ik gebruik een 600 GB 320
Apple heeft een enorme Fup gemaakt met OSX lion
namelijk de kernel cache wordt niet gebruikt en daardoor is booten enorm traag
onder lion, aanzien deze mkext file totaal opnieuw opgebouwd moet worden en dat is gewoon totaal onzinnig. gelukkig is er een fix voor.
http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/
totale score (disk) is 718.
The again, in real life ben ik nog niets tegengekomen waar ik op heb moeten wachten ^^ zelfs niet in After Effects composities
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/258216/TweakCV.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/326331/crop5a11862143866_cropped.jpeg?f=community)