Samsung Spinpoint M6 HM500LI, 500GB Review

Perkouw 7 april 2012, laatste update op 7 april 2012, 748 views

Samsung Spinpoint M6 HM500LI, 500GB

Pluspunten

• Grote opslagruimte
  • Zuinig (5400RPM)
  • Goedkoop

Minpunten

• Erg gevoelige schijf

Samsung Logo

Reden van aanschaf
Deze hardeschijf heb ik een tijd geleden aangeschaft ter vervanging van een laptop harddisk maar doet nu dienst als een externe drive. De schijf is inmiddels niet te koop maar toch leek het me nuttig hier nog een review van te maken.

Specificaties
De specificaties van de externe hardeschijf zijn als volgt:
MerkSamsung
Hardeschijf cache8MB
Rotatiesnelheid5.400 rpm
Formaat2.5''

Verpakking & inhoud
Hier kan ik vrij kort over zijn, de hardeschijf werd in een antistatische verpakking geleverd en dat was het. Geen schroefjes, geen garantieblaadjes alleen een hardeschijf. Wat mij betreft ook helemaal in orde, al die rompslomp heb ik toch allemaal niet nodig. ;)

Note: Deze afbeelding komt van google en is dus niet door mijzelf gemaakt.

Prestaties
Laten we gelijk een kijk nemen naar de prestaties. Let hierbij op dat de hardeschijf in een externe behuizing zit en dus afhankelijk is van een USB2.0 poort en de hardware van de behuizing welke de vertaalslag maakt van sata naar usb.

HDTune Pro 4.61
HD Tune Pro 4.61

CrystalDiskMark 3.0.1.c

Atto Disk Benchmark 2.47

Gemiddeld genomen ligt de leessnelheid dus op zo'n 29 MB/s en de schrijfsnelheid op zo'n 23 MB/s. Zoals te zien in de drops bij HDTune en de laatste test van de Atto Disk Benchmark heeft mijn schijf de langste tijd wel gehad. Hiermee komen we dan ook aan bij de betrouwbaarheid van de schijf.

Betrouwbaarheid
Zoals gezegd gebruik ik de schijf als externe harddisk, helaas is hij hier niet echt voor geschikt. Zoals te zien is de snelheid niet stabiel te noemen en wanneer we kijken naar de health status komen we erachter dat de schijf maar liefst bij een drietal onderdelen een 'warning heeft'.

De Samsung Spinpoint M6 HM500LI is een ruime laptop schijf. Als externe harddisk blijkt het helaas een wat gevoelige schijf die na wat heen en weer gesjouw al snel de geest wil geven. Al met al was het een prima en vooral grootte laptop schijf welke altijd goed heeft gewerkt in een laptop maar na een tijd dienst te hebben gedaan als externe harddisk begint het einde toch wel in zicht te komen met deze schijf.

Resumerend: Wees voorzichtig wanneer je deze schijf als externe harddisk gebruikt. ;)

Changelog
07-04-2012: Review gepost, wachtende op feedback. Indien er vragen zijn, stel deze gerust! :)

Heb jij ook een Samsung Spinpoint M6 HM500LI, 500GB?

Dezelfde foutmeldingen heb ik ook, weet alleen niet hoe serieus ik dit moet nemen mijn Samsung-HD is dan 4 jaar oud maar toch.

Mischien had ik deze meldingen ook wel toen ik hem nieuw kocht, maar dat heb ik nooit getest.

Vooral die reallocated Sector count is nogal ernstig heb ik gegoogled dus heb maar een nieuwe Seagate gekocht en SMART geeft aan dat daar wel alles goed is.

Maar ja, de Samsung werkt eigenlijk nog perfect.