Specificaties 320GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Freecom Mobile Drive XXS 320GB Zwart Review

Perkouw 6 april 2012, laatste update op 6 april 2012, 1.511 views

Freecom Mobile Drive XXS 320GB Zwart

Pluspunten

• Zeer klein
  • Erg licht. Dit komt door zowel de behuizing die alleen van rubber is en de hardeschijf die al voorzien is van een usb aansluiting waardoor er geen additionele hardware benodigd is in de behuizing.

Minpunten

• USB kabel is zeer klein.
  • Snelheid zou wat hoger kunnen.

Mobiliteit Score: 5
Freecom Logo

Reden van aanschaf
Wegens het falen van een andere externe hardeschijf (ze kunnen niet zo goed tegen vliegen) was ik genoodzaakt een ander aan te schaffen. Mijn oog is toen gevallen op de Freecom Mobile Drive XXS waarvan geclaimd word dat dit de kleinste hardeschijf ter wereld is.

Specificaties
De specificaties van de externe hardeschijf zijn als volgt:
MerkFreecom
ProductserieMobile Drive
TypeXXS
Opslagcapaciteit320GB
VerbindingUSB2.0
Rotatiesnelheid5.400 RPM
KleurZwart
Afmetingen11 cm x 8cm x1.35cm (lxbxh)
Garantie1 jaar carry in

Verpakking & inhoud
De hardeschijf werd geleverd in een blisterverpakking met hierin een, eveneens van XXS formaat, usb kabel en een blaadje over de garantie voorwaarden. De hardeschijf blijkt na uitpakken in een soort van rubber jasje gegoten, het ziet er erg mooi uit en voelt (erg) stroef aan. Wat mij betreft een pluspunt dan blijft hij tenminste goed op zijn plaats. :P

Sidenote: Deze foto's komen van google en zijn dus niet door mij genomen.

Afmetingen
Wat gelijk opviel toen ik de verpakking ontving was het ontzettend kleine formaat van de schijf, zo op het oog niet veel groter dan een losse 2.5'' hardeschijf. Hieronder een foto met een ''normaal'' formaat 2.5'' externe hardeschijf.

Met de foto valt gelijk op dat de schijf niet alleen ietsjes dunner is maar vooral een stuk korter, dat is te danken aan de Samsung hardeschijf die in de behuizing zit en voorzien is van een mini usb poort. Dit zorgt er voor dat er geen conversie meer gedaan moet worden van sata naar usb wat dus aanzienlijk scheelt in het uiteindelijke formaat van de externe harde schijf.

Gebruiksgemak
Wellicht niet echt een kopje dat je zou verwachten bij een review over een externe hardeschijf, maar vanwege het formaat USB kabeltje wellicht toch goed om even bij stil te staan.

Zoals hierboven te zien was word de hardeschijf geleverd met een ontzettend kleine usb kabeltje. Ideaal voor gebruik in combinatie met een laptop of bijvoorbeeld een mediaplayer als de Western Digital TV HD Media Player waar ik over beschik. Maar wat nu als ik de hardeschijf aan mijn pc wil koppen of wanneer ik meer usb kabels in mijn laptop heb zitten ?

Dan is de kleine usb kabel ineens niet zo heel praktisch meer. Gelukkig had ik zelf nog een lange usb kabel liggen met de juiste aansluiting (mini usb, niet te verwarren met micro usb). Heb je deze nu niet liggen dan kan ik me indenken dat dit als een negatief punt word gezien omdat er een extra kabel aangeschaft ''moet'' worden.

Prestaties
Waar het voornamelijk om draait met een hardeschijf of deze nu intern of extern gebruikt word zijn natuurlijk de prestaties. Hieronder zijn een aantal benchmarks welke ik heb uitgevoerd.

HDTune Pro 4.61
HD Tune Pro 4.61

CrystalDiskMark 3.0.1.c

Atto Disk Benchmark 2.47

Gemiddeld genomen ligt de leessnelheid dus op zo'n 26 MB/s en de schrijfsnelheid op zo'n 22 MB/s. Niet erg snel maar wat mij betreft wel in orde maar dus niet baanbrekend te noemen.

De Freecom Mobile Drive XXS is inderdaad de kleinste externe 2.5'' schijf die te koop is. De bijgeleverde usb kabel kan voor sommige mensen voor wat problemen zorgen, maar de prestaties compenseren dit zware leed gelukkig weer een beetje. ;)

Al met al een prima externe hardeschijf welke ook nog eens ontzettend klein is.

Changelog
06-04-2012: Review gepost, wachtende op feedback. Indien er vragen zijn, stel deze gerust! :)

Heb jij ook een Freecom Mobile Drive XXS 320GB Zwart?

Misschien sla ik hier de plank mis, maar omdat er een USB aansluiting op de schijf zit kun je er verder niets mee, niet inbouwen in een systeem in ieder geval.

Gemiste recycle kans.

> Samsung en kwaliteit
> :X

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 6 april 2012 22:04]

Een heel belangrijk punt van deze harde schijf is dat er een andere PCB op zit als een standaard 2,5 Inch interne HD. Aan dit PCB zit de usb gesoldeerd! Een van de zwakkere punten van deze hd is ook de usb aansluiting op de harde schijf. Wanneer deze door bv 1 stukje zand, vocht, lomp gebruik afbreekt ben je alle data kwijt! Het komt vaak genoeg voor dat er klanten in de winkel langskwamen om de data te recoveren, kost veel tijd en is dus onbetaalbaar voor de meeste mensen.

Er zijn nog schijven die een lost pcb in de behuizing hebben met een verloop van sata naar de usb. Kies hier dan voor!