Lian Li PC-A10B Review

CaDje 19 juli 2008, laatste update op 19 juli 2008, 2.448 views

Lian Li PC-A10B

Pluspunten

• perfecte afwerking
  • design
  • koeling

Minpunten

• levertijd/prijs
  • installatie gemak
  • Ruimte gebrek

Waarom nou de Lian Li PCA10B….. nou, ik was op zoek naar een degelijke en strakke kast om mijn Thermaltake V1000 te vervangen, en kwam dus bij deze kast terecht.

Om maar even bij het begin te beginnen. De meeste webshops hebben deze kast niet op voorraad. Bij mij was het zo dat ik ongeveer 2 maanden moest wachten op mijn bestelling. Maar goed, nadat ik de kast eindelijk ontvangen had ben ik meteen begonnen met het ombouwen van mijn componenten.

De specs van de kast:

Device 5.25" bay x 7, 3.5" x internal x 5, 1 x 5.25" to 3.5" converter with a FDD bezel
Fan 12cm ball-bearing fan x 3 Patent side fan x 1
M/B Type ATX and Pentium 4 (Max Size:12" x 9.6")
Top I/O USB2.0 x 2, IEEE1394 x 1, MIC x 1, EAR x 1
Dim 215 x 535 x 522mm (W.H.D)
Slot PCI slot x 7
N.W./G.W. 10.5Kg/12.5Kg

Het installeren:

Mijn Thermaltake had een zogenaamd “toolfree” principe, je had eigenlijk alleen maar een schroevendraaier nodig om het mobo en de voeding te bevestigen (nu ging dat niet helemaal op, er zat speciale strip voor het vastzetten van de pci(-e)/agp kaarten die niet echt werkte aangezien dan de meeste kaarten niet pasten). Maar over het algemeen ging de assemblage vrij goed. Ik gebruik dus mijn oude Thermaltake als een soort referentie.

Ik ging er van uit dat de assemblage van de Lian Li vrij voorspoedig zou verlopen. De kast heeft een verwijderbare mobo tray (iets wat ik sinds mijn oude p2 niet meer gezien had), en het installeren van het mobo, graka en soundcard ging vrij makkelijk.
Bij het plaatsen van de tray in de kast liep ik tegen een probleem aan. De fans in de kast hebben niet alleen aan de buitenkant fanguards, maar ook aan de binnenkant. Bij het inschuiven van de tray kwam de bovenste heatsink van mijn mobo tegen een kunststof pompnagel aan die de fanguard op z’n plaats hield. Het verwijderen van de fanguard bood de oplossing. Problem one solved.

Het installeren van de HD’s kan beginnen. De kast bied standaard ruimte voor 5 HD’s. Het installeren koste wat meer tijd dan verwacht. Aan een HD worden 4 rubberen “anti-vibration rings” geschroefd, waarna de HD in de kast kan worden geschoven. Lian-Li raad echter aan om de HD nog met 2 extra schroefjes vast te zetten als de kast vervoerd wordt. Per HD ben je dus 6 schroefjes kwijt. Even ter illustratie, bij mijn Thermaltake klikte je 2 kunststof sledes tegen de HD en schoof je ‘m zo de kast in (10 seconden max)

De DVD-brander installatie ging wel erg makkelijk, deze kan gewoon erin geschoven worden en klikt dan vast.

De voeding installeren ging lastig. Mijn tagan voeding is modulair, en heeft gesleavde kabels. Dit heeft als nadeel dat de kabels erg stug zijn. De voeding wordt tegen een plaat bevestigd en dan via de achterkant erin geschoven, de plaat wordt dan aan de kast geschroefd. Doordat de kabels vrij stug zijn en er niet veel ruimte is onderin de kast ging het erin schuiven van de voeding vrij lastig. Maar na wat friemelen met de kabels kreeg ik de voeding erin geschoven. Problem two solved.

Als laatste besloot ik de side fan te installeren. Deze is om warme lucht uit de kast de blazen die anders tussen de pci(-e)/agp kaarten blijft zitten, tenminste dat is de bedoeling. Mijn 8800 GTX heeft een wat oversized koeler, en de side fan heeft een fanguard aan de binnenkant. Je raad het al, het past niet. De oplossing was simpel, fanguard verwijderen en het past (net).

Al met al was het een niet al te makkelijke assemblage. Ik ben echter wel erg blij met deze kast. De afwerking van de kast is subliem. Geen scherpe randjes, zowel buiten als binnen. De deur van de kast sluit perfect en is precies uitgelijnd met de rest van de kast. De side panels sluiten makkelijk en passen ook perfect. Het aluminium is goed afgewerkt, ik vond het van mij Thermaltake een beetje ruw, maar dit is super glad.
De voeding zit in de onderkant van de kast, wat ik een groot plus punt vind, verlagen van het zwaartepunt en verbeteren van de koelprestatie van mijn CPU en mobo componenten.

Sommige dingen ontgaan me alleen een beetje.
- Er zitten standaard 4 case fans in en een fan controller. De fan controller heeft echter maar 1 aansluiting (heb ergens gelezen dat de fan aan de voorkant standaard al is aangesloten op de controller). Ik kan dus 2 fans niet aansturen.
- Waarom er zo’n raar systeem is om de HD’s te plaatsen, anti vibration noemen ze het, echter zoemt de kast wel een beetje door 1 HD (sidepanel resoneert een beetje), werkt dus niet helemaal.
- Plaats voor 2 PSU’s, waarbij het met 1 PSU bij mij al redelijk krap is.

Deze review komt misschien een beetje negatief over, maar dat is het zeker niet. De kast is niet de makkelijkste in gebruik, zeker als je niet helemaal standaard onderdelen in je kast hebt (lees videokaart, mobo), maar het design en afwerking maken alles weer goed :).

Update 19-07-2008

Aantal dingen vervangen in de kast.

De nieuwe CPU koeler gaf het eerste probleem, zoals Patvs hier onder al gezegd heeft, kan deze niet monteerd worden door het mobo tray te verwijderen, aangezien de koeler te hoog is om 'm weer terug te plaatsen. Het mobo moet dus uitgebouwd worden wil je de koeler monteren.

Afgelopen week 2 HD's gekocht. Ik wou een oude 200 gig schijf vervangen met een 300 gig velociraptor, en nog een extra 1 tb schijf toevoegen. Ik was echter vergeten dat ik ondertussen al 5 schijfen had, en er dus geen ruimte meer was.

Gelukkig heeft Lian-Li hier iets op bedacht, namelijk een HD rack waar je 3 of 4 schijfen in kunt doen (afhankelijk van het model, ik heb de EX34B). Er is echter niet genoeg ruimte om 4 schijfen in te doen, aangezien deze dan in de weg komen te zitten van m'n videokaart.

Ik had het in m'n review al gezegd, het probleem met deze kast is dat eigenlijk alleen standaard onderdelen goed passen, dus geen grote videokaarten, extra koelblokken op het mobo, ect.

Heb jij ook een Lian Li PC-A10B?

Bedankt voor de review!!!

Ziet er wel erg "vol" uit op de laatste foto :P
Ik heb deze kast ook, maar dan de zilveren versie.
Was gewoon op voorraad bij alternate.
Ben het erg met je eens, mooie review!
Installatie gemak valt vies tegen, hoewel het een mooie en overzichtelijke behuizing is.

Mijn probleempjes:
Ik heb dan de Thermalright Ultra-120 Extreme. Deze kan je niet buiten je kast monteren. De motherboard tray gaat dan net niet naarbinnen.

Ik heb als moederboord de P35-DS4, deze heeft aan de boven kant nog een extra heatsink.Hierdoor past de boven koeler niet

Het zijn wat rare dingetjes, maar het is zeker een top kast. Stil en goed afgewerkt.
Je ziet op de laatste foto dat de bovenste heatsink precies onder de fan past, maar ik begrijp hieruit dat jij de fan er niet in hebt zitten ?

Ook wel handig om te weten dat de thermalright niet gaat passen, ik zat er aan te denken om die koeler te gaan halen. Moet ik als nog het mobo uitbouwen ;(
Ja klopt ik mis de bovenste fan, die past simpel weg niet.

De thermalright is wel een HELE goede koeler hoor. Ik heb er een scythe 1200 rpm fan op en mijn Q6600 @ 3 gig wordt niet warmer dan 46 graden.
CPUFan draait niet eens op volle snelheid, vaak maar rond 800 rpm stressed. 400 rpm idle.

Kost wat moeite om in te bouwen, maar die Thermalright is zo mooi :)
zoo. die kast zit vol :9
verder mooie review ;)