Specificaties Radiogestuurde muis en 880dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech VX Nano Review

Mlancee 20 november 2007, 1.448 views

Logitech VX Nano

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Preciesie
  • Ligging in de hand
  • Klein (muis en receiver)
  • USB dock
  • Draagtasje

Minpunten

• Prijs, toch net iets te duur
  • Scrollwiel

Bij het bestellen van mijn desktop muis, de logitech MX620 (zie review), besloot ik ook eens een degelijke muis uit te zoeken voor mijn laptop. De VX Nano trok mij aan door zijn kleine ontwerp, USB reveiver en het handige draagzakje. Reviews waren vrij positief, dus ik besloot er voor te gaan.
Na enige tijd te hebben gestoeid met de verpakking van mijn MX620, was de VX Nano een goddelijke ervaring. Wat een heerlijke verpakking is dit! Ik heb 1 keer de schaar gebruikt om een plakbandje open te knippen, de rest ging zonder enige fysiek hoogstaande prestaties. Hulde!

Ergonomie

Ondanks zijn de grootte en zijn links-noch-rechtshandige ontwerp, ligt de muis prima in de hand. Knopjes voelen goed aan, maar een probleem doet zich voor met het scrollwiel (net als bij de MX620). Het scrollen in normale modus gaat te soepel. Als je een iets te harde draai geeft, blijft hij nog even doordraaien. Daarnaast moet je de muis wel erg hard indrukken wil je overgaan naar de wrijvingloze modus, waarbij een onaangenaam goedkoop geluid ontstaat. Erg jammer vind ik ook dat ik nu mijn 'normale' middelste muisknop moet missen. Je kunt dit met Setpoint veranderen, maar dan ben je ten eerste je 'wrijvingloos scrollen' kwijt en ten tweede blijf je zitten met het harde indrukken en het akelige geluid.
De muis is verder lekker licht van gewicht, er zitten twee dunne batterijen in (meegeleverd).

Functionaliteit

Draadloos, uiteraard. Werkt heerlijk. Je kunt horizontaal scrollen met deze muis, en er bevindt zich een extra knop aan de onderzijde van het scrollwiel. Deze knop is overigens wel erg moeilijk te bereiken. Batterijen zijn makkelijk te vervangen

Precisie

Zeer goed. Doet niet onder voor mijn oude desktop muis met draad (Logitech Dual Optical)

Vormgeving

Subjectief, zal het er niet te lang over hebben, maar ik vind de muis er zeer goed uit zien. Hij komt goed overeen met de productfoto's op de Logitech site

Bouwkwaliteit

Doordat de verpakking makkelijker open ging dan gedacht, en ik dus meer kracht gebruikte dan nodig was, vloog mijn muis direct na het openen door de kamer heen. Hij kwam terecht op een vrij harde grond, maar bleef ongedeerd. Een prima stukje bouwkwaliteit dus.

Drivers en onder- steuning

CD met Setpoint bijgeleverd. Prima stukje software, maar wel erg zwaar.

50 euro, een hoop geld. Ik had er uiteraard liever minder voor betaald, maar ben toch gematigd tevreden over de prijs.

Net als bij de MX620 die ik gelijktijdig heb gekocht ben ik zeer tevreden, behalve over het scrollwiel.

Heb jij ook een Logitech VX Nano?

Goeie, nette review. Ik heb zelf de VX Revolution en ben juist erg te spreken over het scrollwiel, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zelf wil ik nooit weer een 'normaal' scrollwiel nu ik hier 1 keer mee gewerkt heb, maar ik maak ook nogal wat meters per dag ;)

Kleine opmerking; onder het kopje 'ergonomie' ben je de 's' van 'links' vergeten.
Het scrollwiel in wrijvingloze stand werkt inderdaad prima, maar juist in normale modus vind ik het irritant. Blijft bij jou het scrollwiel niet nog eventjes doorrollen wanneer je er een draai aan geeft? En heb jij geen last dat wanneer je het scrollwiel indrukt, je er er horizontale of verticale scroll bij cadeau krijgt (omdat je zo hard moet drukken)? In dat geval zou ik namelijk misschien een half defect exemplaar hebben gekregen (of de vlieglessen zijn toch niet zonder gevolg geweest). Daarnaast zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dan het scrollwiel bij jou heel anders is, aangezien je een ander model hebt :)

[Reactie gewijzigd door Mlancee op 20 november 2007 21:51]

De MX Revolution heeft een iets ander microgear systeem, maar die van de VX Nano en VX Revolution zijn identiek. Ik gebruik het scrollwiel alleen maar in wrijvingsloze stand en ben dus gewend het wiel te moeten stoppen wanneer ik dat wil, maar heb het even getest voor je met rattel; als ik het een redelijk harde slinger geef blijft ie inderdaad nog ongeveer tot een halve pagina door rollen. Hij stopt niet zoals de meeste scrollwielen van alle andere muis reeksen, klopt. Het indrukken van het wieltje moet erg precies gebeuren anders wil ie inderdaad wel eens opzij of naar boven of beneden gaan, maar na een beetje oefening vind ik het goed te doen. Ik kan me echter wel voorstellen dat dit voor sommigen een probleem kan zijn hoor, er komt wel een klein beetje 'techniek' bij kijken. Denk eerder dat ik wat voordeel heb van het jaren gitaar spelen dan dat er iets met je muis aan de hand is ;)
Goeie review..ik heb precies dezelfde muis voor mn laptop. Wilde eigenlijk een BT muis kopen, maar totdat ik deze zag met de superkleine receiver. Wat betreft de negatieve eigenschap..ben ik 't wel mee eens over de scrollwiel..ik vind m iets te licht scrollen.. |:(
Ik heb zelf 2x een Revolution MX en ben verlieft op die muis en het scrol wiel wil niet anders meer een muis die dat niet heeft vind ik meteen niet lekker meer werken.

Ik ga misschien die VX nano kopen voor me laptop omdat deze ook links handig te gebruiken is.