Specificaties Dual core @ 1,6GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2140 Tray Review

Cpt.Iglo 7 juli 2008, laatste update op 21 juli 2008, 7.524 views

Intel Pentium Dual Core E2140 Tray

Pluspunten

• Goedkoop
  • Absoluut geen heethoofd
  • Zr goed overclockbaar
  • Stabiel
  • Prima stock koeler
  • Lage FSB en tamelijk hoge multiplier waardoor de processor eigenlijk met elk type PC6400 geheugen een 100% overclock kan halen.

Minpunten

• (Nog) geen

Omdat ik via de V&A op Tweakers.net op een interessante manier aan een 8800GTS kon komen, vond ik ook dat het tijd werd om de rest van mijn computer eens te gaan upgraden. Mijn oude X2 4200+ had niet meer genoeg in zich om alles uit de videokaart te halen.

Aangezien mijn budget klein was, ben ik gaan zoeken naar een goedkope oplossing. Ik ben hierbij voor de aller goedkoopste Intel Core processor gegaan. Omdat ik positieve verhalen hoor over deze budget processoren mbt overclocken heb ik de gok gewaagd.

Samen met een Asus P5K SE moederbord en 2x 1GB PC6400 DDR2 van TakeMS heb ik de E2140 gekocht.

Featureset
Hier kan ik weinig over zeggen, want er wordt gewoon bij geleverd wat erbij geleverd hoort te worden. In het blauwe Intel doosje zit zoals gewoonlijk een echtheidscertificaat, een (overigens zeer goede) koeler -hier kom ik later in de review nog op terug- en niet te vergeten, het bekende 'Intel Pentium Dual Core" stickertje.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
In de week dat ik deze processor heb, kan ik hier alleen maar positief over zijn. Ik heb nog nooit last gehad van vastlopers en andere narigheid. Volgens mij komt dit ook mede door de zeer stabiele P35 chipset.

Prestaties en overklokbaarheid
Voordat ik hier uitgebreid op in ga: alle benchmarks en game tests zijn uitgevoerd op het volgende systeem:

- Chieftec Smart 450W
- Intel Pentium Dualcore E2140 @ 3.2GHz
- Asus P5K-SE
- 2x 1GB PC6400DDR 800 TakeMS
- Club3D 8800GTS 320MB @ 660/1050
- Acer AL1916WAs (Alle game test zijn dus uitgevoerd in 1440x900, behalve Crysis)

Prestaties
Na alles ingebouwd te hebben, ben ik gelijk gaan kijken of ik daadwerkelijk performance winst had in vergelijking met m'n vorige X2 4200+. Dit viel (natuurlijk) tegen, maar wat wil je ook met een op 1.6GHz geclockte processor.

Toch vind ik de prijs zeer goed voor wat je ervoor terugkrijgt, want deze processor doet op stock snelheden weinig onder voor m'n vorige processor.

Overclockbaarheid
Nu komen we bij -het voor velen belangrijkste feature- wat deze processor te bieden heeft. Namelijk de overclockbaarheid :)

Hier kan ik kort over zijn; zeer goed! Op standaard voltage kom ik tot 2.8GHz, op 1.5V haal ik met gemak de 100% overclock, wat dus betekent dat hij nu (stabiel!) op 3.2GHz zijn werk doet. Een uurtje stressen geeft de processor dan ook niets om:

Binnenkort wil ik nog wat langer gaan stressen; hierover binnenkort een update!

Na de overclock op 3.2GHz haal ik in combinatie met een overgeclockte Club3D 8800GTS @ 660/1700/1000 (500/1200/800 is stock) de volgende score's in 3Dmark:

Benchmarks
3Dmark 2001SE, '03, '05 en '06
Ik heb gekozen voor de volgende vier benchmarks omdat 2001SE en '03 tegenwoordig zeer CPU afhankelijk zijn, en '05 en '06 nog behoorlijk recent zijn en -op moment van schrijven- nog behoorlijk GPU afhankelijk zijn.

42211 3Dmarks'01
37464 3Dmarks'03
17212 3Dmarks'05
11664 3Dmarks'06

NB. Met mijn vorige X2 4200+ haalde ik respectievelijk 32000, 26000, 11000 en 8500 in 3Dmark 2001SE, '03, '05 en '06. Een behoorlijke vooruitgang dus!

SuperPI_mod
Op 3.2GHz haal ik in SuperPI_mod op '1M' 19.250 seconden. Hieronder een screenshot:

Games
Crysis
Op moment van schrijven heb ik alleen nog maar getest in de game Crysis. Dit gaat echter zeer goed nadat ik de processor had overgeclockt naar 3.2GHz.

Waar mijn Athlon 64 X2 in combinatie met mijn 8800GTS me 20FPS (met in een uitschieter 30FPS) gaf in 1280x720 met alles op high, geeft deze mij rond de 30 en op sommige plekken zelfs meer dan 40(!). Hieruit kun je dus ook wel opmaken dat de Athlon toch een behoorlijke bottleneck was voor de videokaart.

Need for Speed: Pro Street
Bij deze game heb ik een ng grotere performance winst dan bij Crysis weten te behalen. Op n of andere manier had ik met m'n vorige processor 18(!) FPS in 1440x900 met alles op de hoogste instelling met AA/AF op max.
Nu, met de E2140 op 3.2GHz kom ik niet onder de 40!
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit alleen komt door een snellere CPU, maar ik ga even proberen uit te zoeken waaraan dit zou kunnen liggen.

Command & Conquer 3
Zoals velen waarschijnlijk wel weten heeft C&C3 een FPS lock tot max 30FPS. In 1440x900 met alles op ultra high en AA/AF op max kom ik hier bij normaal spelen nooit onder. Alleen op zeer drukke stukken schommelt hij eventjes tussen de 25 en 30FPS.

Warmteproductie
Als ik de computer niet belast wordt de E2140 volgens het bios en Intel TAT niet warmer dan 32 graden op 1.4V @ 3.2GHz met de standaard koeler. Na een uurtje Crysis was hij 54 graden, en na een uurtje stressen niet warmer dan 60 graden. (Het plaatje hieronder is gemaakt toen ik nog geen extra casefans in m'n kast had zitten, hierdoor ligt de temperatuur wat hoger.)

/Edit @ 07-07-2008: Heb inmiddels een Artic Freezer 7 gekocht, en de stressed temperatuur is gezakt van zo'n 60 naar 40 graden. :)

Ik denk dat iedereen het hier wel over eens is; een geweldige prijs! Helemaal als je bedenkt dat deze processor (op nota bene standaard voltage!) op 3GHz te krijgen is, en op die snelheid dus niet onderdoet voor een E6600 of E6750 @ stock.

Heb je dus een laag budget maar wil je toch goede prestaties en hou je van een uitdaging, overweeg deze processor dan zeker! :)

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2140 Tray?

Nette Review!
Je vertelt alleen niet veel over de prestatie's, je vergelijkt het met en compleet andere CPU..
Misschien een PI rondetje.. en een 3DMark test draaien ;)
Complimenten verder
Bedankt voor je compliment en de tip :)
3Dmark score's wilde ik nog toevoegen, maar dat doe ik later nog. Een PI rondetje is zeker geen slecht idee, die zal ik binnenkort ook nog even toevoegen :)
Doe of de PI met SuperPI mod, of met wPrime..

Standaard superPi telt niet in duizendste van seconden, alleen hele, dat geeft het natuurlijk niet zo goed weer. wPrime telt standaard al met duizendsten..

Mocht je de meeste prestaties uit je bak willen halen moet je natuurlijk ook je GPU overklokken, maar dat mag hier terzijde geschoven worden.

Vergeet niet dat als je deze proc met een E6750 vergelijkt je toch een klein beetje snelheidsverlies gaat krijgen door het verschil in cache, maar verder een topreview!
Bedankt voor je tip! Dan ga ik het proberen te testen met n van de drie door jou genoemde programma's.

Overigens is mijn GPU al behoorlijk overgeclocked hoor, die kan natuurlijk niet achterblijven bij de CPU :P (loopt nu op 660/900, 500/800 is stock).

Wat betreft het verschil in cache heb je gelijk, maar mijn E2140 loopt nu natuurlijk wel op een dikke 500MHz hogere clock dan een E6750 @ stock. Ik zal eens wat score's uit PI opzoeken van een E6750 en deze vergelijken met die van mij.

Bedankt voor je positieve feedback overigens :)
Ergens anders post je alleen maar 3dmark scores :P.
3,2 Ghz met ee boxed koelertje . Dat word e2140 inplaats van een e6750
Die 3Dmark score's komen ook nog wel hoor :P Ik zal morgen even uitgebreid de tijd nemen voor benchen en dergelijke. ;)
Of, als je dit al met een 2140 kan doen, bedenk dan eens wat je met een 6750 kan doen...
Het zou je verbazen hoe weinig winst je met een E6750 kan boeken. De meeste halen zo rond de 3,4 op acceptabele temps/voltages, sommigen wel 3,6 maar niet veel hoger (er zijn er wel een paar die richting 4ghz kunnen met een goede koeler op hoge voltages, en de meeste kunnen wel hoger maar dan heb je goede waterkoeling nodig).

Een E2140 op 3,2 daarentegen komt heel vaak voor.

E6750 3.6 vs E2140 3.2 val ongeveer een verschil van 20% zijn in voordeel van de E6750. Maar dan heb je ook een 3 keer zo dure CPU... Dus E2140 lijkt me nog steeds een hele goede CPU.
Was er niet laatst hier op tweakers een artikel waarin tests uitwezen dat de beste waterkoelers al niet meer op konden tegen luchtkoelers?
Ik zei ook 'goede waterkoeling'. De meeste kant en klare sets zuigen, maar een goede set is veel beter dan de beste luchtkoeling, maar een set die je zelf bij elkaar stelt kost al gauw 300 euro. Maar ja, dat is wat je er voor over moet hebben wil je zo hoog mogelijk draaien.

[Reactie gewijzigd door Gamesua op 21 november 2007 19:53]

Volgens mij is de E2140 een Core-duo Processor, en geen Core 2 duo.

Correct me if I'm wrong.
Het is gewoon een 'gecasteerde' Allendale processor, met 1MB cache i.p.v de 4MB van de E6XXX serie en de 2MB van de E4XXX serie.
Yep en op 3.0 Ghz zijn de 2mb en 4mb versies wat sneller maar voor een Budget CPU is dit toch een zeer nette score.
Even een kleine aantekening dat niet de hele E6XXX serie 4MB heeft.
De allendales oftewel de E6300 en E6400 moeten het ook met 2MB doen.
De 4MB'ers zijn volgens mij Conroes.
Volgens Intel is het een Pentium. :Y

Gebaseerd op Core2Duo, zoals Cpt Iglo alreeds meldt.
E21x0 serie heet officieel de Intel Pentium Dual Core E21x0.
Verder is de architectuur wel gelijk aan de Core 2 Duo familie, het verschil zit hem in de FSB (800Mhz) en lagere cache (1MB).
Ik zou echter wel je temps nog een keer controleren met CoreTemp 0.95.4, want Speedfan geeft bij mijn processor (E2160) ong 15C minder aan dan CoreTemp. En Coretemp geeft weer ongeveer dezelfde waardes als Intel's TAT. Wel een nette review!
Welke stepping heb je? L2 of M0? Ik gok L2 als ik je resultaten zie :)
M0 clocked hoger dan L2 dus ik gok M0.
Ik heb net deze processor ook gebruikt in de (half)nieuwe computer voor m'n vriendin.
Deze loopt ook volledig stabiel op 3.2 op een "gewone" P5B (het is een M0 stepping)
Echt een heel goede overclocker deze, zeker voor die prijs _/-\o_
3Dmark2001SE, '03, '05 en '06 score's zijn inmiddels toegevoegd :)
Waar heb je het mobo+cpu+memory setje gekocht als ik vragen mag?
Bij CityPC in Groningen ;)
Het is dat je die E2140 zo hoog kan klokken, anders was je er gewoon op achteruit gegaan. :/
Laat ik hem daar nou nt voor gekocht hebben :P