Intel Core i5 2400 Boxed Review

Rutgertje 5 april 2012, laatste update op 5 april 2012, 3.749 views

Intel Core i5 2400 Boxed

Pluspunten

• Zowel de CPU als de meegeleverde cooler zijn gemakkelijk op het moederbord te plaatsen.Geen nieuwe Windows installatie noodzakelijk.Uitstekende benchmark-prestaties.

Minpunten

• Nog niet tegengekomen.

Reden van aankoop
Het was alweer vier jaar geleden dat ik een combinatie van processor, moederbord en geheugen had aangeschaft. Deze toentertijd midden-segment combinatie bestond uit een AMD Athlon 64 XP 5000+ processor, een Asus M2N moederbord en 4GB aan 800MHz DDR2 geheugen. Ik maak muziek via software op de PC en merkte dat deze processor het steeds moeilijker kreeg met de veeleisender wordende VST plug-ins. Overklokken is voor mij geen must, dus heb ik gekozen voor de Core i5 2400. Deze processor was voor mij de ideale verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Het nut van deze review
Het schetste mijn verbazing dat er nog geen uitgebreide review was van deze processor. Toen dacht ik: laat ik daar nu eens mijn eerste review aan toewijden. Tevens zijn de ivy bridge processors binnenkort op de markt en zullen de sandy bridge processors worden uitgefaseerd. Misschien trekt deze review nog iemand over de streep.

Verwachtingen
Van deze aankoop verwacht ik allereerst dat de 4k prestaties van mijn SSD minstens verdubbelen. Mijn vorige moederbord bood namelijk geen ondersteuning voor AHCI. Ten tweede moet het draaien van VST plug-ins minder processorkracht opeisen en de tijdsduur van het bewerken van audiofragmenten verkorten. Ook zou het fijn zijn als het omzetten van MPEG-2 materiaal naar mkv/mp4 een stuk sneller gaat dan met mijn vorige set-up. Als laatste verwacht ik enige verbetering in grafische prestaties aangezien mijn oude moederbord slechts ondersteuning bood boor PCI Express 1.0 x16, terwijl mijn videokaart PCI Express 2.0 x16 aan kan. Spellen speel ik regelmatig, met name Call of Duty: Modern Warfare 2. Dit lukt nog aardig met mijn huidige videokaart, aangezien ik geen HD scherm heb en nog op een relatief late resolutie draai: 1280x1024.

Assemblage
Het assembleren van de componenten ging nog nooit zo gemakkelijk. Op het moederbord moest ik een hendeltje omhoog doen en een beveiligingskapje eraf halen zodat de socket bloot kwam te liggen. De processor past er maar op 1 manier in dus het kon niet fout gaan. Hendeltje weer naar beneden en de processor zat vast op het moederbord. De meegeleverde koeler was gemakkelijk in de vier gaatjes van het moederbord te stoppen. Even alle vier de pootjes aandrukken en ook de koeler zat goed vast in het moederbord.

BIOS aanpassingen
In het BIOS heb ik de CPU ratio setting handmatig ingesteld: de max ratio stond standaard op 31x, maar kon maximaal op 34x worden gezet. Ook de instellingen van het geheugen heb ik aangepast: standaard stond het geheugen ingesteld als DDR3-1066, maar deze heb ik aangepast naar DDR3-1333. Als laatste heb ik de SATA op AHCI mode gezet, standaard staat deze ingesteld op IDE.

Windows 7
Omdat ik een veel oudere AMD processor verving met een relatief nieuwe Intel processor had ik me ingesteld op een blue screen waarna ik een nieuwe windows installatie zou moeten uitvoeren. Tot mijn grote verbazing startte mijn PC Windows 7 gewoon op alsof er niets was gewijzigd! Slechts een aantal drivers die ik moest installeren om de vraagtekens weg te krijgen in device manager. Internet deed het gewoon en dus heb ik meteen de nieuwste drivers van de ASRock site gehaald. Hierna heb ik na een reboot de benchmarks gedraaid.

Benchmarks
  • CrystalDiskMark 3.0
  • 3DMark Vantage 1.1.0
  • Cinebench R11.5
  • Super PI / mod1.5 XS
  • wPrime v2.08
  • Adobe Audition 3.0.1
  • Handbrake 0.9.5
Allereerst twee benchmarks die niet zozeer te maken hebben met de prestaties van de processor, maar meer om het verhaal compleet te maken ten aanzien van de verwachtingen die ik had van deze hardware-verandering.

Overduidelijk betere prestaties met AHCI functionaliteit.

3DMark Vantage
[3DMarks] AMD Athlon 64 X2 5000+ 3780
[3DMarks] Intel Core i5 2400 4813
~[Graphics] AMD Athlon 64 X2 5000+ 3827
~[Graphics] Intel Core i5 2400 3890
~[CPU] AMD Athlon 64 X2 5000+ 3762
~[CPU] Intel Core i5 2400 16673
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Hieruit blijkt dat het verschil tussen PCI Express 1.0 x16 en PCI Express 2.0 x16 vrijwel niets uitmaakt bij de MSI RX3850.

Omdat het erg mager is om slechts een oude AMD processor tegenover de Core i5 te zetten heb ik gevraagd of ik de benchmarkresultaten mag gebruiken van TERW_DAN die hij in zijn Intel Core i5 2500K review heeft gebruikt. Mijn dank hiervoor, Danny!

Cinebench R11.5 - CPU

Intel Core i5 2300 361.34
Intel Core i5 750 404.34
AMD Athlon 64 X2 5000+ 1065.419
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Het verbaast me wel enigzins dat de i5 2300 van Danny beter presteert dan mijn i5 2400. Ik heb het nog nagevraagd en hij wist me te vertellen dat hij slechts de turbo boost had gebruikt net als ik. Waar dit verschil aan ligt weet ik dus niet precies, wellicht aan het verschil in de prestaties van de gebruikte moederborden.

Naast bovenstaande officiŽle benchmarks, heb ik zelf twee metingen gedaan: audiobewerking met Adobe Audition i.c.m. iZotope Ozone v4.03 en het omzetten van MPEG-2 materiaal naar mkv/mp4 met Handbrake.

In Adobe Audition heb ik van de Plastikman CD genaamd Sheet One het nummer Plasticine geript naar de harde schijf in wave formaat. Dit nummer duurt 11 minuten en 19 seconden. Hierna heb ik de mastering rack geopend en iZotope Ozone erin geladen en daarin de "CD Master - Exciter And Widener" preset aangeklikt.

Adobe Audition / iZotope Ozone - Plastikman-Plasticine.wav (11m19s)
AMD Athlon 64 X2 5000+ 100.59
Intel Core i5 2400 41.68
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De eerste episode van het eerste seizoen van de DVD van Little Britain heb ik geript naar mijn SSD in Vob formaat. Daarna heb ik deze folder geladen in Handbrake en de High Profile preset aangeklikt.

Handbrake (High Profile) - Little Britain s01e01 (28m30s)
AMD Athlon 64 X2 5000+ 56 min.
Intel Core i5 2400 13 min.
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Dit zijn verbeteringen die me een hoop tijd gaan besparen!

Temperatuur
De processor is idle 32 graden celsius. Na het spelen van 1 ronde team deathmatch modern warfare 2 steeg de temperatuur tot 45.

Al met al ben ik erg blij met deze aankoop. Het assembleren ging gemakkelijk, Windows deed het gewoon direct en de benchmark-prestaties zijn erg goed. Een nadeel zou ik niet kunnen noemen. Tenminste, nu nog niet...

Dit was mijn eerste review. Ik heb geprobeerd om alles zo uitgebreid mogelijk in de review te verwerken. Mocht er iemand zijn die nog iets mist aan deze review, laat het me weten! Dan probeer ik datgene alsnog toe te voegen. Alvast bedankt voor het lezen.

Heb jij ook een Intel Core i5 2400 Boxed?

Meer advertenties

Bedankt voor alle reacties.
Speedstep uitzetten resulteerde helaas niet in een betere Cinebench score.
De single thread benchmark in Cinebench scoort ook 1.23 evenals de single core benchmark (te zien in het plaatje).
Speedstep heeft ook weinig invloed op de CPU als deze bezig is, alleen voor idle is het interessant omdat hij dan omlaag klokt.

Waarom die i3 sneller is vraag ik me ook af, daarvoor zou je de CPU eigenlijk in hetzelfde moederbord moeten zetten, maar ook met dezelfde geheugeninstellingen e.d. Maar de verschillen zijn ook weer niet gigantisch, dus dat kan ook nog wel komen doordat het bord waar ik op getest heb wat sneller is geweest.

Mooie review verder :)
Heb je een idee hoe deze het doet met Full HD videobewerking in bijvoorbeeld Pinnacle Studio?

Deze raadt Core i7 aan voor Full HD, maar de nieuwere Core i5 is al even snel als de oude generatie Core i7....
Ik heb nog nooit iets op Full HD gedaan. Pinnacle Studio heb ik ook niet in mijn bezit helaas.
Nette review! :)

Wel heb ik 2 puntjes:
- Waarom heb je geen schone installatie uitgevoerd na het assembleren van de computer met het nieuwe moederbord en de CPU? Zelf begin ik altijd "met een schone lei", al helemaal bij een overstap van een AMD-gebaseerd systeem naar een Intel-gebaseerd systeem.
Mogelijk dat dat het verschil in de Cinebench benchmark verklaard, maar dat kan ook door een bepaalde powersaving-setting in het BIOS komen.
- Ik mis nog de Cinebench single thread benchmark, je vergelijkt immers een oudere dualcore met een nieuwe quadcore.

[Reactie gewijzigd door bitshape op 5 april 2012 08:08]

Het verbaast mij dat Windows 7 Boot nadat je naar AHCI ben verandert. Deze CPU is een goeie keus. De Intel 2***K is interessant voor overclockers, nu heb je voor een schappelijke prijs een beest van een machine!

Mijn advies is ook een schone installatie uit te voeren :) Kijk even in de bios naar speedstep, zou ik uitzetten! Dat schakelen van EIST vertraagt nog wel is in applicaties
Top review

Wellicht dat unboxing foto's van de processor zelf nog iets toevoegen, dat en het feit dat je geen gamebenches hebt, brengt het totaal op 4 sterren.

Keep it up
Heb deze cpu een jaar nu, je kocht hem laat, terwijl je daar geen lagere prijs voor hebt gehad, da's zonde. Heb zelf er een andere cooler op gezet, is stiller, en toch wat koeler (Scythe Katana III ).
Net als jij wilde ik niet overklokken en vond deze de beste optie, qua prijs, en hij zit boven de psych. grens van 3 Ghz.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 19 april 2012 23:56]